Apulaispoliisipäällikkö: Hyvien ja pahojen erottelu on turhaa, koska ihminen on monimutkainen kapistus
Tero Seppänen pääsi jo pikkupoikana näkemään, millaista on vankilan todellisuus. ”Syvin velvollisuutemme ihmisenä on suhtautua toiseen vertaisena”, sanoo poliisi, juristi ja kirjailija.
Siellä, missä ”ilma tuoksuu teurastamolle, paahdetulle kahville ja raitiovaunuhallien rätisevälle johdinsähkölle”, syntyy vuonna 1958 pieni Stadin kundi.
Reilut viisikymmentä vuotta myöhemmin hän on päällikkövirassa Päijät-Hämeen poliisilaitoksella ja alkaa ensi kertaa kirjoittaa muistiin näkymiä, tuoksuja ja ääniä, joiden alkukotina ovat 1960-luvun Hermanni, Vallila ja Kallio. Joidenkin vuosien kuluttua näistä muistiinpanoista muotoutuu hänen esikoisromaaninsa kivijalka.
— Kaikki se, mitä olen kokenut ja elänyt, on tallella. Kirjoittamisen avulla pystyn palauttamaan sen mieleeni, sanoo Tero Seppänen, tuuheapartainen mies videoyhteyden päässä.
Seppäsen taustalla kuvassa näkyy kirjahyllyjä ja seinäkello, joka lyö viisi kertaa pim-pom. Työpäivä on juuri päättynyt. Kotiympäristö on myös työympäristö: Hämeen apulaispoliisipäällikkö tekee koronakriisin vuoksi nyt töitä etänä eikä Lahden pääpoliisiasemalla.
Puheessa kuuluu yhä aavistus Stadin slangin klangia, Kallion ja Vallilan vanhaa työläiskieltä.
— Stadi oli mun äidinkieltä, hän sanoo.
Tero-poika kävi Vallilan kansakoulua, ahmi Viisikoita ja Tarzaneita eikä erityisemmin antanut mielikuvituksensa keulia ainekirjoituksessa, vaikka saikin palkintoja raittiuskilpakirjoituksissa. Opettaja moitiskeli välillä häntä näsäviisaasta sanailusta, mutta pääosin poika viihtyi tarkkailijaroolissa. Ei ollut hinkua huomion keskipisteeksi.
— Olen aina katsonut maailmaa vähän kuin etsimen läpi ja pannut merkille ihan erilaisia yksityiskohtia maailmasta kuin muut, Seppänen miettii.
Poikasena hän painoi tarkasti mieleensä senkin, millaista Helsingin keskusvankilassa oli. Siellä hän pääsi käymään, koska isä työskenteli ylivartijana. Seppänen on taltioinut Suruttomat urut -romaaniinsa aistivoimaisen jakson, jossa päähenkilö vie vartijaisälleen eväitä vankilaan. Nenässä tuntuu vankilan tuoksukimara, joka on ”sekoitus kiiltävän käytävän vahaa, vartijan virkapuvun hajua, vangin puvun karkeaa kudosta, ruuan ja muurauskalkin tuoksua”.
Vankilan vahtimestarin työ oli 16-vuotiaan Seppäsen kesätyö. Samassa paikassa hän myös työskenteli armeijan jälkeen vartijana ennen poliisikouluun lähtöä. Vankilan tietynlaisen koodiston hän oli kuitenkin oppinut jo poikasena, kuunnellessaan isän ja sedän juttuja kotona pöydän alla.
— Kun kysytään, kuka ihminen on vaikuttanut sinuun eniten, minun kohdallani pitäisi kysyä, että mikä rakennus on vaikuttanut sinuun eniten. Se on ilman muuta vankila.
Seppänen oppi, että vankila oli totalitaarinen laitos, mutta hän omaksui myös ajattelutavan, jossa vangit eivät olleet ”niitä muita”, toisia, pahoja.
— Vangitkin olivat ihmisiä.
Hän muistaa viimeisen yövuoron, jolloin vartioi vankilassa ennen opiskelemaan lähtöään. Hän asettui osastojen väliseen oviaukkoon ja kuulosteli, miten vankila hengitti. Ihmiskohtalot hengittivät.
Seppänen aloitti Helsingin poliisissa vuonna 1979, ja on näin ollen työskennellyt rikosprosessiketjun eri virkamiestehtävissä yli neljäkymmentä vuotta, kuudella vuosikymmenellä. 1980-luvulla hän pakersi työn ohessa oikeustieteen opinnot.
— 1983 oli supervuosi. Menin tammikuussa naimisiin, pääsin oikikseen, joulukuussa syntyi esikoistyttäremme.
Stadilaisesta tuli päijäthämäläinen, kun Seppänen vuonna 1990 valittiin Orimattilan nimismiespiirin apulaisnimismieheksi ja näin ollen myös syyttäjän tehtäviin. Niitä hän hoiti 13 vuotta, kunnes ”palasi sinisiin”, nyt päällikkötehtäviin.
Seppänen toteaa, että kaikissa uran vaiheissa on ollut hyvä työskennellä lapsuudenkodista saadun arvomaailman pohjalta.
— Niistä rehellisyyden ja oikeudenmukaisuuden ihanteista en ole joutunut työssä tinkimään, vaan olen saanut esimiehenä välittää niitä alaisillekin, hän sanoo.
Seppänen sisaruksineen sai kristillisen kasvatuksen.
— Sen konservatiivisista piirteistä olen aika pitkälti irtaantunut. Nykyinen asennoitumiseni on kansankirkollinen, hän kuvailee.
Koska Seppäsellä on kakkosasunto Helsingissä, kotiseurakuntia ovat sekä Launeen että Kallion seurakunnat. Toisaalta samanlaisia, toisaalta aivan kuin eri planeetalta.
— Kallion seurakunta taitaa olla koko Suomen mittakaavassa ihan omanlaisensa. Siellä ovat spurgut ja densot jumalanpalveluksessa yhdessä muiden kanssa, eikä kukaan ihmettele. Se on aika puhuttelevaa, Seppänen sanoo.
Hän toteaa, että parhaimmillaan seurakunta on hyväksyvä, lempeästi sisäänsä sulkeva, reunalle jäävätkin huomioiva yhteisö.
— Sama koskee kaikkia muitakin yhteisöjä.
Romaanissaan hän näyttää erään henkilöhahmonsa kautta välähdyksiä sellaisesta uskonnollisesta yhteisöstä, jossa on ahdasmielisiä, poissulkevia ja alistavia piirteitä.
— Hyvän ja pahan rajalinja ei kuitenkaan usein kulje yhteisöjen rajalla, vaan niiden lävitse. Asiat eivät ole aina yksiselitteisesti sitä, miltä ne näyttävät, hän huomauttaa.
Seppänen on kiinnittänyt huomiota uskonnon sekä rikosprosessin käsitteistöjen yhtäläisyyksiin. Kummassakin yhteydessä puhutaan syyllisyydestä, tuomiosta, rikkomuksesta ja armahduksesta.
Rikoksesta on perinteisesti maallisissa yhteyksissä saatu rangaistus, mutta myös rikosprosessin vaiheissa on otettu käyttöön sovitusta tai anteeksiantoa muistuttavia mekanismeja. Sellaisia ovat vaikkapa sovittelukäytäntö sekä tekijän kohtaaminen uhrin tai omaisten kanssa.
— Ikiaikaisia ilmiöitä sanoitetaan uudelleen. Mielenkiintoista on, että uskonnollisissa yhteyksissä näillä käsitteillä on usein raskas leima, mutta maallisessa kontekstissa ajatellaan, että se on uutta ja tuoretta, hän myhäilee.
Seppänen on tavallaan melkein koko elämänsä ajan ollut tekemisissä hyvän ja pahan sekä oikean ja väärän kysymyksien kanssa. Kuka lopulta on hyvä, kuka paha?
— On pieni joukko ihmisiä, jotka ovat yksiselitteisesti pahoja. Suurin osa kuitenkin on sellaisia, joista voi sanoa, että hän ei ole paha, vaikka hänen tekonsa ovat, Seppänen sanoo ja muistelee esimerkiksi vuosien takaista tapausta, jossa itse oli mukana johtavana kihlakunnansyyttäjänä. 1990-luvulla turkistarhaaja ampui haulikolla alueellaan liikkuneita eläinaktivisteja kohti. Hanakoita tuomitsijoita olisi riittänyt kummallekin osapuolelle.
— Joku voisi kerkeästi tuomita kettutytöt, mutta jos oma lapsi olisi heidän joukossaan, se saattaisi avata ymmärrystä.
Monet työssä nähdyt ihmiskohtalot taisivat jäädä mielen pohjalle muhimaan, sillä 2010-luvulla Seppäsestä alkoi kehkeytyä kirjailija. Johtamistaidon koulutuksessa hän sai esseistään hyvää palautetta. Marjaana-vaimo yllytti menemään kirjoittajakurssille. Seppäsestä tuli yksi kirjailija Mari Mörön ohjaamista opiskelijoista.
— Mari minut opetti kirjoittamaan, hän sanoo.
Tiiviiksi hitsautunut seitsemän kirjoittajan joukko matkustaa edelleen joka syksy keskitetylle kirjoittamisjaksolle Italian maisemiin. Italiasta sai nimensä myös heidän oma Stresa-kustannusosuuskuntansa, joka julkaisee jäsenten teoksia.
— Näppärää — ei tarvitse kolkutella isojen kustantamojen ovia. Me toimimme myös toistemme kustannustoimittajina ja oikolukijoina, Seppänen kertoo.
Seppäsen ensiteos oli novellikokoelma Syöksyvirtauksia (2017). Sen tarinoissa lukijalle esitellään Lovetun pikkupaikkakunta ja ylikonstaapeli Tauno Kähtävä, jonka näkökulmasta tapahtumia usein katsellaan. Rivien lomasta pilkahtelee huumori, jota on veikkohuovismaiseksikin luonnehdittu. Ehkä siellä kurkistelee myös se Seppäsen sanailijapuoli, joka tykkää leikitellä:
— Perättäiset kappaleet käyvät tavallaan vuoropuhelua keskenään.
Seppänen kertoo, että novellien juuret yltävät helsinkiläisille poliisiasemille, joilla hän aloitteli uraansa: Herttoniemeen, Malmille, Itäkeskukseen.
— Kirjoittaminen on riemastuttavaa vastapainoa työlle. Saa itse luoda maailman, hän sanoo.
Seppäsessä on luonteenpiirre, joka edesauttaa kirjailijuutta. Häntä raivostuttavat keskeneräiset asiat, kuten nyt vaikka pöytälaatikossa majailevat tekstinkatkelmat. Niinpä lapsuusmuistiinpanotkin pantiin pian palvelemaan romaanikäsikirjoitusta.
— Ei minua kiinnosta kirjoittaa pöytälaatikkoon. Haluan kirjoittaa tekstiä, jota joku lukee. Toivon, että lukijan ajatus polveilisi näissä mielikuvissani ja löytäisi samastumiskohteita.
Viime vuonna julkaistu ensiromaani rakentuu helsinkiläisten koulupoikien ystävyyden pohjalle. Ihmispolkujen kiemurat tiivistyvät oikeussalidraamaksi. Romaani laajenee tutkimaan — kuinka ollakaan — hyvän ja pahan rajapintaa. Teos tuntuu sulauttavan yhteen paljon sitä, mitä Seppänen on elämässään kokenut ja havainnut.
Romaanin nimessä esiintyvä suruton-termi sisältää ovelan tuplamerkityksen.
Tiettyjen uskonnollisten liikkeiden kaanaankielessä suruton ei tarkoita huolista vapaata. Suruttomat ovat ”niitä muita”, toisia. Niitä, jotka eivät ole kokeneet kääntymystä. Niitä, jotka on helppo leimata huonommiksi.
Kirjailija kuitenkin kuljettaa päähenkilöitään pitkin polkuja, joilla osat voivat yllättäen vaihtua. Ihminen ei voi aina vaikuttaa olosuhteisiinsa.
— Tänään hyvä voi olla huomenna paha, ja päinvastoin. Emme voi tietää toistemme motiiveja. Siksi syvimpiä velvollisuuksiamme on suhtautua toiseen ihmiseen vertaisena eikä olla ensimmäiseksi tuomitsemassa, Seppänen sanoo.
Romaanissa urut nousevat eräänlaiseksi ihmisyyden vertauskuvaksi, sillä tuo soitin on Seppästä lainaten ”monimutkainen kapistus”. Elämänhenkäys kulkee urkujen pillistöissä yhtä arvaamattomalla tavalla kuin ihmisessäkin. Kun yhdestä kohtaa painaa, ihan muualla soi.
Kirjoittaminen, samaten kuin nuorempana aloitettu valokuvausharrastus, on Seppäsen mukaan saanut aikaan kaikenlaista avartumista. Ystäväpiiri on laajentunut kattamaan ihmisiä hyvin erilaisista ympyröistä.
— Se on itse asiassa valtava löytö, hän sanoo.
Hän ei lakkaa hämmästelemästä sitä, miten näennäisestä erilaisuudesta huolimatta kaikki lopulta käyvät läpi mielessään samankaltaisia kysymyksiä.
— Eräs ystävä valokuvauksen puolelta oli lukenut kirjani ja sanoi, että vaikka emme ole eläneet samanlaista elämää, hän koki silti lukiessaan ”tuttuuden läikähdyksiä”.
Lopulta siis kaikenlaiset raja-aidat käyvät enemmän tai vähemmän tarpeettomiksi, eikä ole enää tarpeen erotella: hyvät ja pahat, me ja muut.
Seppäsen romaanin loppumetreillä, kun kaikenlaiset polut on koluttu ja elämä osoittanut arvaamattomat sävynsä, suruttomuuden käsite kääntyy kevyempään merkitykseensä.
Olla ihan vain suruja vailla.
Tekstilainaukset: Tero Seppänen: Suruttomat urut. Stresa 2019.v
Tieto
Jongleeraava apulaispoliisipäällikkö
Varatuomari, nimismies Tero Seppänen on syntynyt vuonna 1958 Helsingissä. Hän aloitti uransa Helsingin poliisissa ja työskentelee tätä nykyä Hämeen apulaispoliisipäällikkönä johtaen poliisipalveluja ja operatiivista toimintaa. Seppänen on asunut Lahdessa vuodesta 1990. Perheeseen kuuluvat Marjaana-vaimo ja kolme tytärtä.
2010-luvulta lähtien Seppänen on myös kirjoittanut kaunokirjallisuutta ja julkaissut kaksi teosta. Hän harrastaa lukemista, hiihtoa ja valokuvausta, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Apulaispoliisipäälliköllä pysyvät pallot ilmassa, sillä hän on harrastanut jongleerausta pikkupojasta lähtien. Kolmella pallolla se käy sujuvasti, neljällä vaihtelevasti.
2 Seppänen pitää erityisesti oranssista väristä. Se näkyy vaatevalinnoissa ja myös hänen tuoreimman kirjansa kansikuvassa.
3 Myös moottoripyöräily on Seppäselle mieluisaa. Tallissa hänellä on Honda CB650 vm -79 sekä Honda Shadow 750 vm -09.
4 Seppänen hämmästyttää tuttaviaan ”lehdellä soittelun” taidollaan: ”Laitan suuhun euron kolikon kokoisen puunlehden, keväinen koivunlehti on paras. Sen avulla syntyy kimakka vihellys.”