Aurora Ikävalko ja uppoamisen armolahja – "Parhainta luksusta ihmiselle ovat aika, tila ja rauha"
Kanttori Aurora Ikävalkon sisällä asuu pieni Carmen, joka sukeltaa musiikkiin
kuin metsäjärveen – ja päinvastoin.
Aurora Ikävalko ilahtuu.
Kanttorien suosima Lanunaukion puoleinen nurkkapöytä on sopivasti vapaana kahvilassa, joka on saanut nimensä lahtelaisen kuvanveistäjän Olavi Lanun mukaan. Tiedättehän ne ihmeelliset veistokset, joiden ihmishahmot sulautuvat osaksi ympäristöään, kiveä tai metsää tai milloin mitäkin.
Nurkkapöydässä Ikävalko hämmentelee teetä ja kertoo, että lapsuudessa Lahti oli hänen kesäloma- ja joulukaupunkinsa. Äidinäiti eli mamma vei tytön pienenä Lanu-puistoon katselemaan isoja miettiväisiä kivihahmoja. Vaari vei hiihtämään ja metsäretkille.
Hassu pieni johtolanka tulevaisuutta ajatellen oli, että Lahden-isovanhemmilla oli kirkkourkujen muotoinen soittorasia, jossa punatukkainen naisenkeli soitteli Enkeli taivaan -säveltä.
Soittorasia oli lapsuuden rakas muistoesine, mutta ei Aurora suunnitellut, että hänestä tulisi isona kirkkomuusikko. Musiikkia hän kyllä nautti kokonaisvaltaisesti jo varhain. Otollinen hetki oli iltapäivisin koulun jälkeen, kun äiti oli vielä töissä. Silloin Aurora puki ylleen hulmuavahelmaisen hameen ja laittoi levylautaselle soimaan Carmen-oopperan. Hän upposi musiikkiin ja tanssi dramaattisesti ympäri huonetta.
– Minua pidettiin ujona, mutta minulla oli villi sisäinen maailma. Olin ihan Carmen, Ikävalko sanoo.
Sama musiikkiin katoamisen lahja on Ikävalkolla vieläkin. Toisinaan konsertissa yleisön joukossa hän haltioituu niin, että tuntee kuin tanssivansa korkealla orkesterin yläpuolella.
– Saatan huomata, ettei selkäni ole tuolin selkänojaa vasten ollenkaan. Musiikki on luonnonvoima, itseä suurempi, hän sanoo.
– Pitkäaikainen haaveeni on, että voisin joskus olla ison orkesterin keskellä huilistin vieressä yhtenä soittimista ja soida ilman sanoja.
Lapsuuskodissa Järvenpäässä äiti soitti punaisella Fazer-pianolla Debussyta ja Chopinia.
Toipilasmusiikkiakin äiti soitti, jos Aurora oli kotona kipeänä. Oli ihanaa lepäillä ja kuunnella.
Äiti myös opetti nuotit. Tyttö kahlasi itsekseen Bachin preludeja läpi hitaasti ja hankalasti.
– Olen aina jaksanut keskittyä. Piti olla paljon yksin ja keksiä itselleen tekemistä. Äiti oli ollut alusta asti yksinhuoltaja, Ikävalko kertoo.
Äiti ja Aurora olivat mainio tiimi. Arkkitehtiäiti teki pitkiä päiviä, joten Aurora oppi matkustamaan yksin junalla äidin töihin Helsinkiin. Siellä pitkinä iltoina odotellessa lapsen sisäinen maailma muotoutui paperille piirroksina.
Musiikin luonnonvoima imi puoleensa. Järvenpäässä Pajalan koulun musiikkiluokalla sekä Sibelius-lukiossa sai laulaa sydämensä kyllyydestä erilaisissa kokoonpanoissa ja kokeilla soittimia. Ikävalko muistaa, miten kainalossa kulki milloin viulu, milloin sello, milloin saksofoni. Kiinnostus soittimiin lopahti aina jossakin vaiheessa, mutta laulu pysyi.
Kuudennentoista ikävuoden paikkeilla Ikävalko alkoi huomata olevansa itse instrumentti ja meni laulutunneille ääntään vahvistamaan. Sisäinen Carmen koki, ettei kyennyt ilmaisemaan äänellään kaikkea sitä, mitä tunsi. Alkoi tie oman autenttisen äänen löytämiseksi.
– Vastasyntynyt lapsi on täydellisen rento, mutta kouluikään mennessä ääni on jo mennyt suppuun. Eiväthän lapset saa edes huutaa, Ikävalko sanoo.
Hän muistaa jopa seisseensä päällään koettaessaan löytää ääneensä rentouden ja voiman.
Sykäyksittäin hän löysi opettajia, jotka auttoivat purkamaan esteitä ja jännityksiä ja saamaan ääneen liikettä. Hän oppi pitämään instrumentistaan huolta urheillen, venytellen, lihaksia vahvistaen ja oikealla tavalla hengittäen.
– Kuten viulunrakentaja huolella valitsee materiaalit soittimeen, lauluun vaikuttavat lihakset, pallean toiminta, ryhti, asenne ja mieli, Ikävalko kuvailee.
Hänen opintojensa lopputyön aiheena oli, miten alitajuiset asiat vaikuttavat lauluääneen.
– Se, mitä ihmiselle kuuluu, kuuluu hänen äänestään. Monella stressi on tullut elämäntavaksi, ja keho on ”taistele tai pakene” -tilassa. Olen itsekin ollut kova stressaamaan. Aina, kun minun on vaikea laulaa, tiedän, että silloin pitää ruveta etsimään syytä, jota en ehkä vielä ole edes tiedostanut, hän sanoo.
Kun laulu helisee kuulijalle keveänä ja vaivattomana, se tuntuu parhaimmillaan helpolta myös laulajasta itsestään. Vaivattomuuden tuntu kuitenkin tarkoittaa, että harjoitusvaiheessa on tehty työtä hiki valuen ja lihakset kipeytyen.
Aatelisneidon koulutus, vitsailee Ikävalko, kun hän muistelee lukion jälkeisiä opintojaan Pekka Halosen akatemiassa. Hän opiskeli kuvataidetta ja teatteria usean vuoden ajan eikä suunnitellut muusikon ammattia. Silti hän suoritti laulututkintoja Järvenpään musiikkiopistossa ja Helsingin konservatoriossa. Äidin opit ja punainen piano olivat kantaneet niin pitkälle, että Ikävalko aloitti pianotunnit vasta 24-vuotiaana.
– Silloin tajusin, miten paljon hyötyä lapsuuden soittoharjoittelusta oli ollut, hän sanoo.
Syttyi ajatus: jospa sittenkin Sibelius-Akatemiaan.
Järvenpään seurakunnan kanttori Heikki Ruokonen harjoitutti kokelaalla kaksi urkukappaletta, joiden turvin ovet Sibelius-Akatemiaan avautuivat. Urkutunnit Ikävalko aloitti vasta 27-vuotiaana, mikä saattaa olla kirkkomuusikoiden jonkin sortin epävirallinen ennätys. Ikävalko sai huomata, että tie on hikinen:
– Se oli hirveää sinnittelyä. Soittotunteja saattoi olla neljä viikossa. Mutta sain laulamisesta voimaa. Lauloin itseni aina ensin hyvälle tuulelle.
Ken kuullut on laulua Auroran, ei sitä ihan heti unohda. Hänen vedenkirkas sopraanonsa soi Keski-Lahden seurakunnan messuissa sekä seurakuntayhtymän erilaisissa toimituksissa ja tilaisuuksissa, sillä Ikävalko on laulupainotteinen kanttori.
– Meitä on vain muutamia Suomessa. Tällaisia virkoja on lähinnä joissakin isojen kaupunkien seurakunnissa, hän kertoo.
Laulupainotteinen työ näkyy ja kuuluu vaikkapa siten, että sunnuntaiaamuisin Ristinkirkon päämessussa urkuri soittaa ja Ikävalko laulaa. Hänellä on vastuullaan seurakunnan kuoron johtaminen, ja hän on mukana kouluja kiertävässä bändissä, jota kollega Miikka Kallio koordinoi. Jos siunaustilaisuuksiin toivotaan erityisesti laulua, siellä Ikävalko usein toteuttaa mahdollisuuksien mukaan omaisten toiveita. Se voi olla niin klassista laulua, negrospirituaaleja kuin vaikkapa Nightwishin musiikkia.
– Kanttorin työ on ihmeellisen monipuolista, Ikävalko sanoo.
Sairaaloissa kiertäessä tai siunaustilaisuuksissa työ tuntuu siltä, kuin hoitaisi toisia musiikilla. Välillä kanttori voi löytää itsensä myös esiintymästä flyygelin mutkassa iltapuku yllä. Kollegoiden kanssa järjestetyt konsertit ovat suuri ilo.
Kanttorin työ on myös karsinut jännityksen, jota Ikävalko aiemmin poti pienistäkin esiintymisistä.
– Seurakunnan työssä musiikin funktio on lempeämpi kuin muualla esiintyessä, hän miettii.
Laulajan ammatti kulki opiskeluvuosina mukana vaihtoehtoisena urahaaveena. Ikävalko lauloikin vuosien ajan muun muassa Savonlinnan oopperajuhlilla sekä teki vuoden mittaisen sijaisuuden Kansallisoopperan kuorossa.
Oopperan kuorossa laulaminen ison orkesterin kanssa on fyysinen kokemus, joka tuntuu vähän samalta kuin meren pauhun keskellä. Musiikin energia värisee koko kehossa. Oopperassa Ikävalkon sisäinen Carmen pääsi myös toden teolla näkyviin flamencoa tanssien. Ikävalko valitsi lopulta ammatikseen kirkkomusiikin, mutta on sen rinnalla laulanut solistina monenlaisissa kokoonpanoissa ja produktioissa, kuten Aino Sibeliuksesta kertovassa Yksi siemen, yksi suru -oopperassa.
Kirkkomuusikon ammatti tuntui omalta sekin.
– Minulla oli seurakunnasta hyvät fiilikset, Ikävalko sanoo.
Hän muistaa lapsuudestaan, miten yksinhuoltajaperheelle löytyi seurakunnasta kaikkea kivaa. Äiti opetti pyhäkoulussa ja kävi raamattupiirissä, tytär lauloi lapsikuorossa. Ehkä isoin juttu Ikävalkolle oli oman seurakunnan rippikoulu, jossa kanttori Heikki Ruokonen improvisoi virtuoosisesti ja soitti, mitä ikinä nuoret vain keksivät toivoa. Rippikoulun jälkimainingeissa Ruokonen perusti Prima Vista -kuoron, jossa myös Ikävalko lauloi.
Lapsena kirkko oli hänelle jännä, erityinen paikka, jonka ihmeellinen valo kiehtoi. Tuon erityisyyden tunnun hän harmikseen menetti aikuisena, kun kirkosta tuli työpaikka.
Pyhän kokemuksia antaa nyt luonto. Tuntureille, patikkapoluille ja metsäjärviin voi upota kuin musiikkiin.
– Siellä voin olla etsimättä mitään, mutta silti koen siellä koko ajan jotakin, Ikävalko kuvailee.
Luonto myös auttoi, kun hän vuonna 2017 koki masennuksen.
– Masennus liittyi jotenkin isän kuolemaan. Minulla oli ollut häneen etäinen ja kunnioittava suhde, ja aloimme tutustua toisiimme vasta, kun olin 17-vuotias. Isän kuolema nosti hetkeksi pintaan kaiken, mitä sisällä oli. Elämässä on hyvä löytää itsensä monta kertaa uudestaan, hän arvelee.
Ikävalko huomasi, miten tulenteko nuotiolla tai uiminen kylmässä vedessä jotenkin vetivät raiteilleen, kohti konkretiaa. Se tuntui vahvistavalta ja palauttavalta.
Noihin aikoihin hän myös päätti muuttaa asumaan Lahteen, jossa hän oli pitkään käynyt töissä Järvenpäästä käsin. Kaupunkiin muutettuaan hän vieraili Lanu-puistossa ensi kertaa sitten lapsuuden ja hämmästyi. Puiston ihmishahmothan olivat samoja, joita hän oli tiedostamattaan koko ikänsä piirtänyt ja maalannut! Olavi Lanun olennot, jotka sulautuivat osaksi luontoa, olivat majailleet jossain alitajunnassa kaiken ikää. Puistosta tuli tuoreelle lahtelaiselle voimapaikka. Erityisesti Läpi harmaan kiven -teoksesta tuli hänelle rakas.
Ikävalko on itsekin ikään kuin alkanut juurtua luontoon ja ottanut sen yhä laajemmin osaksi myös työtään. Siihen sisältyvät monet konsertit luonnonsuojelun hyväksi, mutta myös eräretriittikoulutus, jota hän parhaillaan käy.
– Olen jo ollut mukana pitämässä Taizé-lauluretriittejä, mutta koulutuksen jälkeen haluaisin järjestää niitä myös luonnossa. Parhainta luksusta ihmiselle ovat aika, tila ja rauha, hän sanoo.
Niin luonnon hiljaisuus kuin musiikkikin voivat viedä sanoja syvemmälle ja muodostaa tilan, jossa voi syntyä jotakin uutta. Taiteellisissa projekteissaan Ikävalko nauttii musiikista, joka tuntuu ja yllättää.
Yläsävelsarjoilla on mahdollista saada tila soimaan niin, että se tuntuu fyysisesti. Tai sopraano ja huilu voivat soida yhdessä niin puhtaasti, että muodostuu maaginen kolmas ääni.
Saattaa käydä niin, että yleisölle ja esiintyjille tapahtuu yhdessä jotakin. Musiikki tulee eläväksi voimaksi, joka ei ole täysin ennustettavissa. Ehkä kuulija nousee sen myötä läpi harmaan kiven. Ehkä sormet ja varpaat alkavat versoa kukkia. Kuka tietää.
Flamencoa tanssiva sopraano
Lahtelainen sopraano, kirkkomusiikin maisteri Aurora Ikävalko syntyi Helsingissä vuonna 1975. Hän työskentelee laulupainotteisena kanttorina Keski-Lahden seurakunnassa. Ikävalko on laulanut kuoroissa ja solistina monenlaisissa ooppera-, musiikkiteatteri- ja kamarimusiikkiproduktioissa. Hänellä on nuoruuden avioliitosta aikuinen tytär, joka äitinsä lailla soittaa, laulaa ja harrastaa muitakin taiteita.
Aurora Ikävalko hoitaa kuntoaan urheillen ja joogaten, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Ikävalko osallistui kerran flamencoretriittiin Espanjassa, mutta oli sen ainoa osanottaja, sillä muut osallistujat eivät päässeet paikalle lentolippusekaannuksen takia. Niinpä hän sai yksityisopetusta ja teki opettajan kanssa oman koreografian.
2 Eläkkeellä hän aikoo hankkia samojedikoiran, sillä sellainen oli aikanaan hänen vaarillaankin.
3 Kaksivuotiaana Aurora Ikävalko pääsi istumaan muusikko Frank Zappan syliin, kun tämä keikkaili Suomessa vuonna 1977. ”Äitini tunsi porukan, joka järjesti hänen Suomen-keikkansa. Tuosta hetkestä on valokuvakin.”
4 Välillä Ikävalko kaivaa esiin vesivärit ja maalaa. Joskus värileikit laajenevat: ”Eräässä asunnossani ruiskumaalasin kaikki kaapit ja laatikot erilaisin kirkkain värein. Kylppärin kaakeleihin maalasin kissoja ja lintuja.”