"Hevoisen varastamisesta 25 paria piiskoja" – Kirkonkirjojen lehdillä synnytään, eletään ja kuollaan
Seurakunnat ovat pitäneet jäsenistään kirjaa satojen vuosien ajan. Ruotsi-Suomessa pappien oli vuonna 1686 säädetyn kirkkolain myötä luetteloitava syntyneet, vihityt ja kuolleet. Sittemmin kirkonkirjat laajentuivat tarkoittamaan rippi- ja lastenkirjoja sekä kastettujen, vihittyjen, haudattujen ja muuttaneiden luetteloita.
Otetaan esimerkiksi keksitty henkilö Matti Möttönen, joka syntyi Hollolan Uskilassa 1813. Hän asui samassa kylässä poikamiehenä kuolemaansa eli suveen 1868 asti. Möttönen merkittiin kylän lastenkirjaan sekä kastettujen luetteloon.
– Kun Möttönen konfirmoitiin, hänet siirrettiin vanhempiensa rinnalle rippikirjaan, kertoo Hollolan seurakunnan toimistosihteeri Satu Taitto, joka on käyttänyt kirkonkirjoja työssään 35 vuoden ajan.
Rippikirja on kirkonkirjojen selkäranka. Sinne merkittiin seurakuntalaisen kinkereillä osoittama kristinopin osaaminen sekä luku- ja kirjoitustaito, ehtoolliskäynnit ja 1800-luvulta lähtien myös rokotukset.
Sivujen täyttyessä, suunnilleen kerran vuosikymmenessä, aloitettiin uusi rippikirja. Möttösen tiedot siirtyivät aina uuteen rippikirjaan, kunnes kuolema hänet kirjasta erotti.
Tieto kuolemasta merkittiin kuolleiden luetteloon, josta selviää henkilön kuolin- ja hautauspäivä sekä mahdollinen kuolinsyy. Vuonna 1868 Hollolassa riehuivat kulkutaudit. Möttösen esikoispojan kohtaloksi koitui todennäköisesti pilkkukuume. Taitto esittelee kirjaa, johon pappi on kirjannut yli kolmenkymmenen vainajan kuolinsyyksi järkähtämättömän kauniilla käsialalla nervfeber, vaikka kaikki on siunattu saman heinäkuisen päivän aikana.
– Matista ei jäänyt merkintöjä muihin kirjoihin, ellei hän muuttanut, mennyt naimisiin tai saanut lapsia. Jos Matti on juopotellut ja tapellut kirkonmäellä, häntä on saatettu rangaista ja pappi on voinut merkitä rangaistuksen mustaan kirjaan.
Jos Möttösen silmä on lyöty tappelussa puhki, vamma on saatettu lisätä rippikirjoihin maininnalla yksisilmäinen.
Mustat kirjat eli rikosluettelot avaavat ikkunan menneen maailman rankaisukäytäntöihin. Kiroilusta pääsi sakoilla, mutta varkaudesta saattoi joutua ruoskituksi, kuten esimerkki Hämeenkoskelta vuodelta 1850 kertoo.
– Täällä lukee itseelliselle miehelle tuomitun hevoisen varastamisesta 25 paria piiskoja ja kirkon julkinen rangaistus, Taitto sanoo.
Parikymmentä vuotta myöhemmin hämeenkoskelainen nikkari tuomittiin Turun hovioikeudessa hirtettäväksi väärän rahan tekemisestä ja kauppaamisesta, mutta tuomio muutettiin vesileipävankeudeksi ja työksi kuritusvankilassa Turussa.
Keksityn Möttösen vuotta nuorempi sisko oli Maija Möttönen. Hän oppi veljensä tavoin jotenkuten lukemaan, tavasi katekismusta ja pääsi ripille. Hänen merkittiin vanhempiensa rinnalle rippikirjaan, mutta siirrettiin seuraavana vuonna Orimattilan Luhtikylän rippikirjaan, koska oli mennyt kylään piikomaan. Maija Möttönen sai merkinnän myös Hollolan ja Orimattilan muuttaneiden kirjaan.
Kun hän meni naimisiin, hänen tietonsa siirrettiin rippikirjaan miehensä rinnalle. Hän pääsi myös avioliittoon kuulutettujen kirjan sekä vihittyjen luettelon sivuille.
– Kun henkilön tiedot siirrettiin kirjasta toiseen, kirjattiin myös mistä kirjasta tiedot on siirretty. Muuten henkilön historiaa olisi mahdotonta jäljittää. Tietoja voi löytyä todella monesta paikasta. Esimerkiksi piiat, rengit, suutarit ja sepät saattoivat siirtyä usein kylästä kylään ja paikkakunnalta toiselle, Taitto kertoo.
Möttösten keksitty serkku Miina Möttönen kuoli Hollolassa ollessaan kirjoilla Sysmässä.
– 1800-luvulla seurakunnissa pidettiin myös ulkopaikkakuntalaisten luetteloa. Jos Miina haudattiin Hollolaan, tieto löytyy Hollolan ulkopaikkakuntalaisten luettelosta. Luettelossa on myös tieto, missä seurakunnassa hän oli kirjoilla.
Sukuselvitykseen, esimerkiksi perinnönjakoa varten, on voitu tarvita tietoa Miina Möttösen lapsista.
– Lastenkirjatkin on muistettava tutkia varmuuden vuoksi mahdollisten aviottomien lasten löytämiseksi, jotta perintöoikeus voisi toteutua, Taitto toteaa.
Nykyään kirkonkirjoja käytetään pääasiassa sukuselvitysten ja sukututkimusten tekemiseen.
– Sukuselvitys tehdään, kun halutaan tietoja vainajasta. Tyypillisessä tapauksessa sukuselvitys tehdään perillisten kartoittamiseksi perunkirjoitusta varten, sanoo Lahden seurakuntayhtymän keskusrekisterin toimistosihteeri Tarja Kaarnakoski.
Vainajan sukuselvitys on perunkirjoituksessa pakollinen asiakirja. Sen tilaa seurakunnalta yleensä omainen, lakiasiaintoimisto, oikeusaputoimisto, asianajaja tai pankki, jonka kanssa vainajan omainen on tehnyt sopimuksen.
– Asianomaisen tiedot on selvitettävä 15-vuotiaasta kuolemaansa saakka.
Lahdessa tehtiin viime vuonna 4 500 sukuselvitystä.
– Työ on päivittäistä. Meillä on sukuselvityksissä kahden viikon toimitusaika.
Jos henkilö on muuttanut seurakunnasta toiseen, pitää sukuselvitys saada jokaisesta seurakunnasta, jossa hän on ollut kirjoilla. Onneksi tähän on tulossa helpotusta.
– KirDi-järjestelmä on jo käytössä joissain seurakunnissa. Sieltä löytyy henkilön koko historia yhdestä paikasta. Lahden on määrä liittyä järjestelmään viimeistään vuoden 2021 aikana, Kaarnakoski kertoo.
Päijät-Hämeen aluerekisterin alueella kaikki kirkonkirjat on digitoitu.
– Katsomme tietoja tietokoneella. Alkuperäisiä kirjoja käytämme, jos emme esimerkiksi saa käsialasta selvää.
Sukututkimuksia Lahden seurakuntayhtymä kirjoitti asiakkaille viime vuonna 80 kappaletta. Seurakunta tekee sukututkimuksia hintaan 45 euroa ensimmäiseltä tunnilta. Jokaiselta seuraavalta puolelta tunnilta veloitetaan 20 euroa.
Kirkonkirjoja käytetään myös muista syistä. Viranomainen, esimerkiksi poliisi, ja historiantutkijat saattavat tietoja pyytää. Kyselyjä tulee myös kansan syvistä riveistä.
– Joku haluaa tietää talon numeron, toinen edesmenneen ihmisen ammatin, ja tuttaviensa syntymäpäiviäkin vanhat ihmiset kyselevät, mutta tuollaisia tietoja rekisteristä ei saa luovuttaa. Vanhoista heiloistakin silloin tällöin kysytään. Kysyjät ohjataan Digi- ja väestötietoviraston (entinen maistraatti) osoitepalveluun, Kaarnakoski toteaa.
Lahden seurakuntien vanhimmat kirkonkirjat ovat peräisin 1910-luvulta. Vanhemmat Lahden kirjat löytyvät Hollolan seurakunnasta. Nastolan seurakunnan vanhimmat kirjat ovat peräisin 1870-luvulta. Tätä vanhemmat Nastolan seurakunnan kirkonkirjojen tiedot löytyvät kansallisarkistosta Hämeenlinnasta. Vanhimmat Hollolassa säilytettävät kirkonkirjat ovat 1830-luvulta. Sitä vanhemmat kirjat ovat tallessa kansallisarkistossa.
Vanhimmat kirkonkirjat on kirjoitettu ruotsiksi. 1800-luvun lopulla kieli vaihtui pääosin suomeksi.
Suomen evankelisluterilainen kirkko pitää yhä jäsenrekisteriä ja tallentaa tietoja kirkollista toimituksista Kirjuri-järjestelmäänsä. Järjestelmä sisältää tietoja kirkon nykyisistä ja entisistä jäsenistä, mutta entisten jäsenten tietoja ei päivitetä
Valtakunnallista väestötietojärjestelmää ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.
Katso video!