Hilkka Niemistö on koko uransa ajan nauttinut kanssakäymisestä seurakuntalaisten kanssa. ”Tätä työtä tehdään oman persoonan kautta”, hän sanoo. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Hilkka Niemistö, miten asiakkuus ja armo sopivat yhteen?
Lahden aluekeskusrekisterin uusi johtaja Hilkka Niemistö hallitsee palvelumuotoilun ja hallinnon koukerot, mutta sydämeltään hän on toripappi.
Lahden tori huokuu värejä ja ääniä loppukesän auringossa. Myyntipöydät on lastattu puolukoin, omenoin ja kantarellein, kahviteltoissa rupatellaan leppoisasti.
Tori on jo ennättänyt valloittaa espoolaisen Hilkka Niemistön sydämen. Lahden aluekeskusrekisterin uusi johtaja aloitti työssään elokuun alussa ja kävelee usein asemalta torin poikki työpaikalleen.
Juuri nyt emme tosin ole torilla, vaan hississä matkalla Niemistön työhuoneeseen Lahden seurakuntayhtymän tiloissa Kirkkokadulla. Talo on vielä Niemistölle sen verran uusi, että hän astuu epähuomiossa väärässä kerroksessa ulos. Hymyilyttää.
Torielämä vilisee jossakin paksujen kiviseinien tuolla puolen. Niemistön työhuoneessa on tyyntä.
Aluekeskusrekisteri on seurakuntien alueellinen virasto, jossa hoidetaan kirkollisten toimitusten rekisteröinnit, avioliiton esteiden tutkinnat sekä virkatodistus- ja sukuselvitystilaukset.
Kuulostaa kovin hallinto- ja paperipitoiselta. Miltähän hyppy tällaiseen työhön tuntuu Niemistöstä? Hänen tähänastinen uransa pappina sisältää melkoisen latauksen ihmisläheisiä toimintamuotoja helsinkiläisissä seurakunnissa: metsäkirkkoja, ilmastomessuja, tangomessuja, yrittäjätapahtumia, kaupunginosatapahtumia, Hiroshima-iltoja, Pride-viikon tapahtumia, monikulttuurisuustyötä ja kauppakeskustyötä. Sekä päivystystä Töölöntorilla, kuinkas muuten! Niemistö on erityisen mieltynyt torielämään, sillä siinä kulminoituvat ihmiskohtaamiset puhtaimmillaan.
– Kohtaamiset ovat seurakuntatyön kivijalka. Niiden vuoksi kirkkoon liitytään ja kirkosta erotaan, Niemistö sanoo.
Ei työ aluekeskusrekisterissä tarkoita silti ihmisläheisyydestä etääntymistä, Niemistö ajattelee.
Johtajan tehtävänä on luoda ja ylläpitää suhteita jäsenseurakuntien parissa.
– Työkavereitten kanssa tätäkin työtä tehdään ja seurakuntalaisten kanssa toimitaan, hän toteaa.
Kohtaamis- ja yhteisötyötaidot ovat tarpeen myös siksi, että keskusrekisteriin on syksyllä liittynyt uusia seurakuntia. Se edellyttää johtajalta muutosjohtamisen kykyä, laajojen kokonaisuuksien hahmottamista ja toimintamallien arviointikykyä.
Niemistö kuulostaa innostuneelta. Hänessä taitaa asua hallinnon ystävä.
– Kyllä minä pidän hallintotyöstäkin. Näen sen tarpeellisuuden. Muutenhan asiat eivät pyöri hallitusti, hän kuvailee.
Seurakunnan yhteydessä tapahtuvilla kohtaamisilla voi olla kauaskantoisia seurauksia. Niemistön oman teologisen uran kivijalka saattaa olla niinkin kaukana kuin lapsuuden ja nuoruuden Oulussa. Hän viihtyi Tuiran seurakunnassa, etenkin sen tyttökerhossa. Kokemukset siellä muodostivat myönteisen kuvan kirkosta ja uskosta.
– Meillä oli hauskaa. Kerhon ohjaajat olivat nuoria itsekin. Usko tuotiin esiin luontevasti, ei tuputtavasti. Ohjaajat onnistuivat työssään hienosti, sillä siitä jäi positiivinen kuva koko kirkon työstä, Niemistö sanoo.
Oma roolinsa oli toki omalla perheelläkin. Äiti vei kirkkoon joka sunnuntai.
– Äiti ja mummi opettivat iltarukouksen, jonka edelleen iltaisin luen. Saman olen opettanut myös omille lapsilleni, Niemistö sanoo.
– Lapsuuden usko on kantanut, vaikka ihminen muuten muuttuu läpi elämän.
Tarvittiin silti vielä yksi sysäys, joka johdatteli teologian opintoihin. Kun Niemistö oli abiturientti, hänen rakas ja läheinen tätinsä kuoli yllättäen. Se käynnisti nuoren naisen mielessä ammatinvalintaprosessin, jossa teologia meni lopulta historia- ja lakiopintojen ohi.
– Mietin siinä jotakin sen suuntaista, että haluaisin omalta osaltani kertoa Jumalasta ja välittää uskoa eteenpäin. Halusin tehdä merkityksellistä työtä. Pappeudesta en tosin siinä vaiheessa ollut varma, hän muistelee.
Papiksi Niemistö vihittiin vuonna 2001. Samalla viikolla hänet vihittiin myös avioliittoon.
– Kahdesti vihitty viikon sisään. Positiivisetkin asiat tapahtuvat usein ryppäinä, hän naureskelee.
”Ihanaa, kun olet noin tavallinen.”
Tämä lause tipahti usein ihmisten suusta, kun Niemistöllä oli papin tunnukset yllään, ja hän käyskenteli ihmisten ilmoilla. Vastaavaa tapahtuu kuulemma pappikollegoillekin.
Toki Niemistöä ilahduttaa, että ennakkoluuloja voi näin romuttaa olemalla tavallinen, oma itsensä. Samalla mietityttää, mistä ennakkoluulot syntyvät. Niiden taustalla voi olla seurakuntakohtaamisia, joissa jotakin on mennyt pieleen.
Heti ensimmäisessä työpaikassaan Kotkan seurakunnassa Niemistö huomasi, että mahdollisista ennakkoluuloista huolimatta monet etsiytyvät mielellään papin kanssa juttelemaan. Kohtaamisille on kysyntää.
– Olen ollut iloinen ja yllättynyt siitä, että jos olen vaikka jossain tapahtumassa papin sokeripala kaulassa, en yleensä jää juttuseuraa vaille. Yllättävän paljon papille avaudutaan, jaetaan oman elämän iloja ja suruja.
Lukemattomia erilaisia seurakuntatyön muotoja kokeilleen Niemistön mielestä on ollut innostavaa mennä ihmisten pariin, tavallisiin ympyröihin. Se juuri on ollut toripäivystämisenkin idea: olla läsnä ja käytettävissä, mikäli joku sitä toivoo. Joskus ihmiset ovat liikuttavan iloisia pienestä, arkisesta lähestymisen tavasta:
– Helsingin Keskuspuistossa oli latutapahtuma, johon menimme jakamaan mehua. Ihminen voi olla niin iloinen mehumukillisesta! Lyhyt kohtaaminen voi olla aika syvällinenkin. Näissä tilanteissa tavoitetaan paljon sellaisia, joille kynnys messuun voi olla liian korkea, Niemistö sanoo.
Hän kokee merkityksellisenä ja rikkaana sen, että on saanut työssä kohdata erilaisia ihmisiä, kuulla heidän tarinansa ja kenties voinut tarjota apua ja tukea.
– Minulle Jumala on armon ja rakkauden Jumala. Haluan välittää ihmisille toivoa siitä, että emme ole elämässä emmekä edes kuoleman edessä yksin.
Hilkka Niemistö on tutkinut seurakuntatyötä myös tuotekehitystyön näkökulmasta. Tiedon kulku voi joskus näyttäytyä seurakuntalaiselle puutteellisena tai sekavana. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Jumalan, armon, ja elämän muiden suurten kysymysten äärellä kohtaamisen ei heti ajattelisi liittyvän palvelumuotoiluun. Termi kuulostaa niin kaupalliselta. Voiko kirkon jäsentä sanoa asiakkaaksi?
Niemistön mielestä voi. Hän on papin työnsä ohessa väitellyt tohtoriksi asiakaslähtöisyydestä seurakuntien yhdistymisprosessissa. Näitä vaiheita on koettu myös Päijät-Hämeen seurakunnissa.
Niemistö toteaa, että seurakuntalaisen eli asiakkaan näkökulmasta yhdistymisiin liittyy sekä negatiivisia että positiivisia vaiheita.
– Kun muutos tapahtuu, alkuvaiheessa organisaatio kääntyy herkästi sisäänpäin, jolloin asiakas saattaa kokea, että se on häneltä pois. Energiaa menee seurakuntakulttuurien kohtaamiseen ja uudenlaisiin toimintamalleihin. Se on kuluttava vaihe, mutta sen jälkeen löytyy usein myös myönteisiä puolia, Niemistö kuvailee.
Hän on suorittanut myös tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon.
– Koin, että voisi olla hyvä mennä kirkkokuplan ulkopuolelle katsomaan, millaisena tämä työ näyttäytyy muiden alojen silmissä, ja mitä annettavaa vaikkapa kauppatieteillä olisi, hän sanoo.
Kaupallisten termien ei pidä antaa hämätä. Kun ihminen etsii seurakunnalta vastauksia kysymyksiinsä ja apua tarpeisiinsa, on käytännössä kyse palvelumuotoilusta, sen onnistumisesta tai epäonnistumisesta.
Kirkkokuplan ulkopuolelle kurkistaessaan Niemistö oppi, että kirkko muun muassa olettaa ihmisten ilman muuta tietävän, mitä kaikkea kirkon piirissä on tarjolla.
– On tullut selväksi, että ihmiset eivät aina tosiaankaan tiedä toimintamuotojen moninaisuutta. Monta kertaa he yllättyvät positiivisesti: ai teillä on tällaistakin!
Seurakunnan ”palvelupolku” voi joskus näyttäytyä asiakkaalle epäselvänä. Suomeksi sanottuna ihminen ei löydä tarvitsemiaan asioita, vaikka niitä periaatteessa olisi tarjolla. Tiedon kulku saattaa olla puutteellista tai sekavaa. Niemistö itsekin koki tämän seurakuntalaisen näkökulmasta, kun hän äitiyslomalla koetti löytää perhekerhoa kotiseurakunnastaan Espoosta.
– Vaikka tiesin, että perhekerho varmasti on, en ensin onnistunut löytämään tietoa siitä. Se oli monen linkin takana, hän muistelee huvittuneena.
Palvelumuotoilun käsite pitää myös sisällään sen, että asiakkaan tarpeet huomataan ja niihin vastataan. Niemistön kokemuksen mukaan ilmastokriisin aiheuttama ahdistus on esimerkki ajan ilmiöstä, joka kirkon täytyy tiedostaa ja ottaa tosissaan.
– Usein erityisesti nuoret ovat halunneet jutella siitä, mistä voisi tässä tilanteessa saada toivoa, hän kertoo.
– Kirkko on iso toimija, jonka omillakin ratkaisuilla on merkitystä. Voimme tuoda esiin sitä, mitä yksittäisinä ihmisinä voimme tehdä. Voimme olla rinnalla ja tuoda toivon näkökulmia pelottavissakin tulevaisuudennäkymissä.
Niemistö sanoo, että kirkon heikkouksia voivat olla negatiiviset mielikuvat, jotka ovat syntyneet jonkin julkisuudessa esiintyneen tapauksen tai ikävän kohtaamisen seurauksena. Mielikuvien osuutta voi vahvistaa se, ettei kaikilla ole syvällistä tietoisuutta kristinuskosta tai erilaisista vivahteista ja suuntauksista, joita kirkon katon alle mahtuu paljon.
Ei Niemistöllä itselläänkään ole kirkosta pelkästään myönteisiä kokemuksia. Ihmiskohtaamisista silloinkin on ollut kyse. Ikävät tilanteet ovat olleet vaikkapa sellaisia, joissa Niemistön pappeus on kyseenalaistettu siksi, että hän on nainen.
– Joskus huomaa, että jollekin naispappi ei ole samanarvoinen kuin mies. Eihän se oikeudenmukaiselta tai hyvältä tunnu, mutta usein kun siinä tilanteessa on juteltu enemmän, on löydetty yhdistäviä tekijöitä ja keskitytty niihin, Niemistö kuvailee.
Se, että seurakunnalla olisi ystävälliset kasvot, on Niemistön mielestä olennaista. Elämän eri vaiheissa hän on itsekin saanut sen kokea. Tunne voi syntyä lämpimästä kohtaamisesta toisen ihmisen kanssa tai aavistuksena jostakin, mikä ylittää ihmisymmärryksen.
– Pyhän kosketus ilmenee Jumalan läsnäolona, tietynlaisena rauhana. On hyvä ja levollinen olo, hän kuvailee.
Vuosina 2012–2013 Niemistön äiti ja isä kuolivat lyhyen ajan sisällä.
– Niissä vaiheissa tapasin sairaalapapin, ja se oli hieno kohtaaminen. Noissa hetkissä olin ennen kaikkea tytär.
Moniarvoisessa ajassa kirkko joutuu ehkä aiempaa enemmän perustelemaan näkemyksiään ja olemassaoloaan. Kaupallisin termein voisi kysyä: mikä tekee evankelis-luterilaisesta kristillisyydestä kilpailukykyisen?
Niemistön ei tarvitse kauan miettiä:
– Armon keskeisyys kristinuskossa, hän sanoo.
– Me elämme yhteiskunnassa, jossa korostetaan suorittamista, saavutuksia ja meriittejä. Monen kysymys on: kelpaanko, riitänkö? Olisi hienoa, jos seurakunnassa ihminen kokisi, että ollaan suoritusvapaalla alueella. Kelpaamme Jumalalle keskeneräisinäkin.
4 asiaa, joita et tiennyt Hilkka Niemistöstä
Lahden aluekeskusrekisterin johtaja, teologian tohtori Hilkka Niemistö on syntynyt Helsingissä 1975. Hän asui miltei koko lapsuutensa ja nuoruutensa Oulussa ja opiskeli teologiaa Helsingin yliopistossa. Papiksi hänet vihittiin vuonna 2001. Perheeseen kuuluvat aviomies sekä 14-, 12- ja 6-vuotiaat lapset. Niemistö perheineen asuu Espoossa.
Hilkka Niemistö on työskennellyt parinkymmenen vuoden ajan seurakuntapappina helsinkiläisissä seurakunnissa johtaen erilaisia tiimejä ja työaloja. Vuonna 2013 hän väitteli tohtoriksi aiheenaan seurakuntien yhdistymisprosessien vaikutukset asiakaslähtöisyyteen. Hän on toiminut myös pappisasessorina eli pappien äänestämänä edustajana Helsingin tuomiokapitulissa, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1Hilkka Niemistön lempipaikka Lahdessa on eläväinen tori. ”Melkein päivittäin kuljen sen läpi, kahvittelenkin.”
2 Keskusrekisterin johtaja rentoutuu dekkareiden parissa. Erityisen paljon hän lukee suomalaisia dekkareita, kuten Leena Lehtolaista.
3 Niemistön perhe keräilee jääkaappimagneetteja paikoista, joissa on vieraillut. ”Viimeisin taitaa olla Raumalta.”
4 Liikunnallinen Niemistö viihtyy luonnossa, kuntosalilla ja koriskentällä. ”Sunnuntaisin pelaan kavereiden tai lasten kanssa höntsäkorista taloyhtiön kentällä.”