Kaikille sama ei ole kaikille hyvä – "Kirkkojen avaimet pitäisi olla seurakuntalaisten käsissä"
Jos Hämeenkoskelta lähtöisin oleva Helsingin Kallion seurakunnan kirkkoherra Riikka Reina saisi päättää, kirkko uudistuisi Suomessa nykyistä nopeammin.
Riikka Reina toivottaa vieraan tervetulleeksi Raijankorpeen Hämeenkoskelle.
– Isäni lapsuuden koti, mummulani. Tämä on ainoana konkreettisena paikkana lapsuudestani jäljellä. Viikonloppuja, jouluja ja muita lomia täällä vietetään, hän sanoo.
Täältä on lähtöisin Riikka Reina (o.s. Nisula), joka vihittiin Helsingin Kallion seurakunnan kirkkoherraksi ensimmäisenä naisena kaksi vuotta sitten.
Kalliossa kirkkoon kuuluu 45,2 prosenttia alueen väestöstä. Reinan ollessa lapsi Hämeenkoskella lähes kaikki olivat kirkon jäseniä.
– Kunnassa oli 2 300 asukasta. Tiesin vain kolme perhettä, joissa ei kuuluttu kirkkoon.
Tulevan Kallion kirkkoherran perhe edusti pientä vähemmistöä. Perheen lapsia ei ollut kastettu. Vanhemmat olivat eronneet kirkosta 1970-luvulla, koska katsoivat, ettei kirkko puolustanut tarpeeksi vähäosaisia. Uskonnon opetuksessa lapset kuitenkin kävivät.
– Vanhemmat olivat sitä mieltä, että uskontojen tunteminen kuulu yleissivistykseen.
Reina kertoo kokeneensa lapsena ulkopuolisuutta, kun ei kuulunut kirkkoon, mutta sittemmin hän on onnistunut kääntämään sen edukseen.
– Moni kirkon traditio on ollut minulle vieras. Se on tässä työssä tosi hyvä. Pystyn kyseenalaistamaan itsestäänselvyyksiä.
Oikeudenmukaisuus ja yhteiskunnalliset asiat ovat kiinnostaneet Reinaa nuoruusajoista. Kun hän oli kahdeksannella luokalla, Hollolan kunta päätti, ettei koulussa pidetä syyslomaa. Reinan mielestä se oli väärin. Hän muistelee keränneensä viikossa 650 nimeä päätöstä vastustavaan adressiin.
– Kunnanjohtaja ei ottanut adressia vastaan, vaan pienempi virkamies. Suutuin tosi paljon. Halusin vaikuttaa asioihin. Menin kirjastoon lukemaan puolueiden ohjelmat, ja liityin puolueeseen.
Valinta osui keskustaan.
– Yrittäjäperheen lapsella yrittäjyys korostui. Viimeisenä valitsin vihreiden ja keskustan väliltä. Vihreät oli silloin puhtaasti luonnonsuojelupuolue. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ei vielä ollut tapetilla.
Pari vuotta myöhemmin lukiolainen teki kuntalaisaloitteen Kosken, Hauhon, Lammin ja Tuuloksen nuorisovaltuustojen perustamisesta.
– Se meni läpi. Apua aloitteen muotoiluun sain isältäni, joka tunsi kuntahallinnon, mutta sisältö oli minun. Aloin uskoa, että ihminen pystyy vaikuttamaan ympäristönsä asioihin.
Hengellisetkin asiat kiinnostivat. Reina päätti mennä rippikouluun, vaikka ei tiennyt, tuleeko hänestä kirkon jäsen vai ei.
– Rippipappini Marjo Kortelainen sanoitti asian niin, että kirkko on oikea paikka minulle, joka uskaltaa haastaa ja esittää vaikeita kysymyksiä.
Ilman Kortelaisen esimerkkiä Reinasta ei ehkä koskaan olisi tullut pappia. Esitaistelijoita ja uudisraivaajia tarvitaan. He avaavat näkymiä ja mahdollisuuksia perässä tuleville.
– Ennen Marjoa en varmaan ollut edes ajatellut, että nainen voisi olla pappi. Kun minut asetettiin kirkkoherran virkaan, sain valita yhden henkilön piispalle avustajaksi. Valitsin Marjon.
Marjo Kortelainen toimii edelleen pappina Hollolan seurakunnassa.
Maailman oikeudenmukaisuutta ja epäoikeudenmukaisuutta pureskeltiin Reinan lapsuudenkodissa. Isä Tarmo Nisula oli konkurssijuristi, jolla 1990-luvun laman aikaan töitä riitti.
– Yrittäjiä kävi meidän keittiönpöydän ääressä. Lama oli onnettomuus heille, mutta taloudellinen onni meille. Olin mukana konkurssipesien loppuunmyynneissä kesähessuna. Silloin aloin ymmärtää, kuinka iso merkitys sattumalla on ihmiselämään. Kovasti töitä tehnyt ihminen saattoi menettää omaisuutensa siksi, että lama kouraisi kyseistä toimialaa.
Reina sanoo olevansa laman lapsi.
– Lama vaikutti meihin kaikkiin riippumatta siitä, miten meidän kävi. Sama pätee koronaan.
Olemme samassa veneessä, mutta toisilla menee kuitenkin paremmin kuin toisilla.
– Meidän, jotka saamme kuukausipalkkaa, on vaikea käsittää miltä tuntuu, kun menee työpaikka tai tilauskirja tyhjenee. Moni ihmisryhmä jää huomiotta. Olemme oikeutetusti huolissamme lääkäreistä ja sairaanhoitajista, mutta virukselle altistuvat työssään monet muutkin, kuten sairaalan siivoojat tai kauppojen myyjät.
Reina sanoo olevansa yhteiskunnan hyväosainen ja tuntevansa siitä syyllisyyttä.
– Sen edessä, mitä on saanut, pitäisi olla hyvin nöyrä. Olen saanut elämässä paljon enemmän kuin olisin ansainnut.
Ihminen ei ole kaikessa oman onnensa seppä. Onnea voi auttaa, mutta kaikkeen ei voi varautua.
– Elämässä on niin paljon muustakin kysymys kuin lahjoista tai osaamisesta. Hollolassa koulussa oli minua älykkäämpiä oppilaita, mutta kaikki heistä eivät välttämättä ole enää elossa.
Paljon on ihmisen elämässä kiinni yksittäisistä valinnoista ja silkasta sattumasta.
– Onnistuminen on ihanaa, mutta onnistumisista saattaa seurata myös vaarallista kaikkivoipaisuuden tunnetta.
Reina muistuttaa, että yksilön onnistumisen takana on yleensä muita ihmisiä: vanhempia, kasvattajia, opettajia, kollegoita, valmentajia ja ystäviä.
– Yksin en olisi päässyt tähän asemaan. Tuskin olisin lähtenyt opiskelemaan, jos en olisi saanut yksittäisiltä opettajilta rohkaisua.
Hän sanoo, että korona-aikana ihmisten kaikkivoipaisuuteen on tullut säröjä, joka voi olla meille hyväksi. Ymmärrämme, että emme hallitse kaikkea.
Ennen nimitystään kirkkoherraksi Riikka Reina työskenteli ammatillisen koulutuksen edunvalvojana. Hän alkoi kuitenkin tuntea, että pystyy parantamaan maailmaa parhaiten kirkosta.
– Halusin etulinjaan. Olen saanut kirkolta niin paljon, että on aika maksaa takaisin.
Kalliossa Reina on ainakin siinä mielessä etulinjassa, että siellä konkretisoituu Suomen luterilaisen kirkon tulevaisuuden haaste. Kirkkoon kuuluu alle puolet alueen asukkaista ja määrä uhkaa edelleen laskea.
Reina uskoo, että jäsenmäärä on mahdollista saada nousuun, mutta määrä ei ole hänelle kaikki kaikessa. Tärkeämpää on, että seurakuntalaiset kokevat kirkkoon kuulumisen merkitykselliseksi.
Kallion seurakunnan strategian 2020–2025 arvoiksi on kirjattu armo, rohkeus ja yhdenvertaisuus. Arvot perustuvat seurakuntalaisten näkemyksiin.
Kallio on nuorekas, arvoliberaali ja tiedostava. Niin tiedostava, että seurakuntalainen saattaa epäröidä uskontunnustuksen lausumista, kun neitseestä syntyminen ei ole ihmiselle biologisesti mahdollista.
– Uskontunnustuksen voi ajatella huokauksena Jumalan puoleen, että kuule meitä. Pyrkimys on ollut sanoittaa sellaista, mihin sanat eivät riitä. Minusta on turvallista ja vapauttavaa lausua yhdessä ääneen sanoja, joita on sanottu tuhansia vuosia. Usko ei ole kiinni vain minusta.
Toimiessaan arvojensa mukaan Kallion seurakunta levittää Jumalan rakkautta, armon ja toivon sanomaa, rohkeasti uudistuen ja kirkkoa uudistaen. Epäkohtiin puututaan ja hiljaisimmillekin annetaan ääni. Kaiken toiminnan lähtökohtana on ihmisarvon ehdottomuus.
Arvot ovat seurakuntalaisten valitsemia, mutta kirkkoherran näköisiä. Jos Reina saisi päättää, kirkko uudistuisi Suomessa nopeamminkin kuin tekee.
– Kirkon pitää seurata aikaansa. Jos kirkko ei ole merkityksellinen tämän ajan ihmisille, se on vain historiaa, museotavaraa. Perussanoma ja armopöytä pysyy, mutta sen ympärillä on oltava ajassa kiinni.
Reinan mukaan kirkolla on vaikeuksia erottaa, mikä Raamatun sanomassa on oleellista ja mikä ajan kerrostumaa.
– On esimerkiksi historiallinen tosiasia, että Jeesuksella oli naispuolisia opetuslapsia. Miesten aseman korostaminen Raamatussa on ollut valtapolitiikkaa eikä evankeliumin kannalta merkityksellistä.
Konservatiivisuuden Reina näkee turvallisuushakuisuutena. Yhteiskunnassa moniarvoisuus lisääntyy, ja se herättää äänekästäkin vastustusta.
– Äänenpainojen koventuminen pelottaa. Konservatismiin sisältyy usein ajatus hallinnan tunteesta. Siinä pyritään sementoimaan ihminen yhteen muottiin, joka on teologisestikin ongelmallista. Se rajoittaa Jumalan luomistyötä ja ihmisen vapautta.
Ennen oli paremmin -puhetta Reinan on vaikea ymmärtää.
– 1960-luvulla oli enemmän perheväkivaltaa, köyhyyttä, lasten asema oli heikompi. Ei sieltä ole paljon kopioitavaa. Olen huolissani keski-ikäisten miesten osattomuuden kokemuksista, mutta ratkaisu pitäisi olla joku muu kuin kellon kääntäminen taaksepäin.
Kallion kirkkoherralle moniarvoisuus ei ole sitä, että kaikille tarjotaan kaikkea. Seurakunnan kirkoissa arkimessu on yhteisön suunnittelema ja joka päivä erilainen.
– Kaikille sama ei ole kaikille hyvä. Ihmisillä on erilaisia tapoja viettää armon ateriaa tai erilainen musiikkimaku, hän perustelee.
Reina toivoo, että tulevaisuudessa seurakuntalaiset ottaisivat suurempaa roolia seurakunnissaan. Kalliossa ja muualla.
– Laulaja-lauluntekijä Samuli Putro järjesti 50-vuotisjuhlansa Kallion kirkossa. Se oli monelle aika hengellinen kokemus. Kirkkotila oli siinä pyhässä käytössä eikä meidän henkilöstöllä olisi ollut vastaavaa osaamista.
Seurakunnat tulevat Reinan mukaan erikoistumaan eikä se ole pahasta.
– Kirkkojen avaimet pitäisi olla seurakuntalaisten käsissä. Seurakuntalaisilla on oikeus tehdä seurakunnan toiminnasta näköistään.
Hän katsoo, että usein tyhjänä kaikuvat kirkkosalit voisivat olla monipuolisemmassa käytössä, kuten Englannissa ja Saksassa.
– Kyllä Suomessakin annetaan jo seurakuntien tiloja tietyin ehdoin muidenkin yhteisöjen käyttöön.
Vaikka länsimainen kulttuuri jatkaisi maallistumistaan, Reina uskoo, että uskontojen merkitys maailmalla kasvaa. Hän on huolestunut puheista, että uskonnon opetus kouluissa pitäisi lopettaa.
– Lapsi ei saa mennä pesuveden mukana. Tulevaisuus on dialogia eikä dogmatismia. Siksi tarvitaan tietoa ja ymmärrystä eri uskonnoista.
Tulevaisuuden kirkko on Reinan toiveissa kevyempi ja ketterämpi.
– Kirkko voisi toimia ihan hyvin yhdistyspohjalta. Kirkon ei pidä olla palveluorganisaatio, vaan uskonyhteisö. Tarkoitus ei ole hyötyä, vaan elää yhdessä.
Reina käy vapaa-ajallaan kirkossa silloin, kun tuntee tarvitsevansa anteeksiannon ateriaa.
– Jumala on kaikkialla. Hän ei asu vain kirkkorakennuksissa. Häntä voi palvella monin eri tavoin.
Kirkkoherra muistuttaa Lutherin kertoneen suutarista, joka palvelee Jumalaa tekemällä niin hyviä kenkiä kuin osaa.
– Näen pyhyyttä arjessa. Perheen yhteinen ruokailu on minulle pyhä hetki, mutta se ei onnistu joka päivä, kun lapsilla on paljon harrastuksia. Kirkkoa ei tarvitse harrastaa. Tärkein jumalanpalvelus on toimitetaan kotona.
Hämeenkosken seurakuntaelämää Reina on seurannut vähänlaisesti paikkakunnalta muutettuaan.
– Katson tapahtumia kesäasukkaan silmin. Sen olen todennut, että seurakunnassa on tapahtunut paljon hyvää varsinkin kirkkoherra Matti Piispasen aikana.
Reina on kertaalleen kutsuttu saarnaamaan Hämeenkosken kirkkoon toimiessaan pastorina Helsingin Paavalin seurakunnassa.
– Se oli joskus 2000-luvun alussa. Ystävänkulmassa olen käynyt joskus kahvit juomassa.
Ystävänkulma on seurakunnan vapaaehtoistyön keskus kirkonkylän keskustassa.
Hämeenkosken kirkon messuissa Reinaa ei nähdä.
– Kun olen lomalla, nukun jumalanpalveluksen aikaan. VPK:n juhlissa olen käynyt, ja siellä on seurakuntakin läsnä, hän sanoo naurahtaen.
Kirkkoherra ja ammattipomo
Riikka Reina syntyi Hämeenkoskella 3.6.1975. Valmistui teologian maisteriksi Helsingin yliopistosta. Opiskellut myös ammatilliseksi opettajaksi. Työskennellyt seurakuntapastorina ja kasvatuksen työalavastaavana Helsingin Paavalin seurakunnassa, kouluttajana Seurakuntaopistossa, kehittämispäällikkönä Kirkkopalveluissa sekä asiantuntijana ja vt. toimitusjohtajana Ammattiosaamisen kehittämisyhdistyksessä (AMKE).
Reina on kolmen lapsen äiti ja naimisissa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reinan kanssa. Riikka Reinalla on koti Kalliossa, Järvenpäässä ja Hämeenkoskella, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Puhui kymmenvuotiaana Jeesuksen elämästä Kosken kirkon saarnastuolissa, vaikka ei kuulunut kirkkoon. "Se oli Hyvä ystävä -musikaali. Tuurasin kertojaa, joka joutui jäämään esityksestä pois."
2 Ensimmäinen työpaikka oli Risto Airaksisen ravitalli. "Opin työnteon kulttuurin sieltä. Töitä tehtiin rutisematta. Olin siellä monta kesää."
3 Keskustan varavaltuutettu ja kaupunginhallituksen varajäsen Järvenpäässä. Liittyi puolueeseen 15-vuotiaana.
4 Kuului 19-vuotiaana Paavo Väyrysen presidentinvaalikampanjan johtoryhmänä toimineeseen solistiseitsikkoon. Eduskuntavaaliehdokas 1994. Aloitti teologian opinnot samana vuonna.