Kanttori Jussi Keltakangas: "Kirkoissa on tilaa myös haitarille ja kadunmiehen gospelille"
Hollolan seurakunnan johtava kanttori Jussi Keltakangas on säilyttäjä ja uudistaja samassa persoonassa. Hän sanoo, että evankeliumi pysyy, mutta musiikilla on tärkeä rooli siinä, kuinka saadaan ihmiset evankeliumin äärelle.
Hollolan seurakunnan johtava kanttori Jussi Keltakangas sanoo olevansa vanha sielu, joka nauttii työssään eri-ikäisten ihmisten kohtaamisesta.
Yhdistelmä uutta ja vanhaa on myös kanttorin työympäristö. Keltakankaan työpöytä on Salpakankaalla modernissa Sovituksenkirkossa, mutta suuressa seurakunnassa riittää monenlaista maisemaa ja historiallista kerrostumaa Hollolan keskiaikaisen kirkon miljööstä Kärkölään ja Padasjoelta Kuhmoisiin.
– Täällä on edelleen hyvä tehdä töitä, vaikka seurakunta onkin kasvanut varsinkin maantieteellisesti, hän sanoo.
Niin, Keltakangas ei ole Hollolassa ensimmäistä kertaa. Hän ehti toimia täällä pätkän kanttorin sijaisena viime vuosikymmenen puolivälissä ennen kuin Hollola sai kappeliseurakuntansa.
– Hyvät kokemukset ensimmäiseltä kerralta ihmisistä ja työympäristö. Ne ovat syitä, miksi palasin tänne.
Tarjolla oli myös uusia haasteita. Johtavana kanttorina Keltakangas vastaa Hollolan seurakunnan musiikkityöalasta. Hän on kuuden kanttorin ja musiikkitiimiin kuuluvan mediatuottajan pomo.
– Kanttorin työ on minulle rutiinia, mutta lähiesimiehenä oleminen oli uutta ja on vaatinut paljon opettelua.
Jussi Keltakangas sanoo, ettei ole päällikkötyyppiä luonnostaan.
– Jos joukkuepelivertausta käytetään, olen lähempänä joukkueen kapteenia kuin valmentajaa. En halua johtaa kentän ulkopuolelta, vaan olla osa joukkuetta. Johtaminen on minulle opiskelua, ja joka päivä opin uutta.
Johtava kanttori jakaa musiikkitiimin työvuorot ja vastaa työalan budjetista niin, että raha riittää suunniteltuun toimintaan ja budjetissa pysytään.
Keltakangas johtaa kuoroa Sovituksenkirkolla ja Vesikansassa sekä hoitaa siunauksia ja vihkimisiä muiden kanttoreiden tapaan.
– Jumalanpalveluksia teen lähes yhtä paljon kuin muut. Jos on mahdollista otan joskus sunnuntain vapaaksi, koska työtä valuu viikolle.
Konserttien järjestäminen seurakunnassa on muiden kanttorien vastuulla.
– Luotan heidän arvostelukykynsä, mutta niistä yhdessä keskustellaan ja koordinoidaan, etteivät konsertit mene esimerkiksi pahasti päällekkäin toistensa kanssa.
Kanttorina Keltakangas on sekä säilyttäjä että uudistaja. Kirkoissa käy yhä vähemmän väkeä, ja suunnan muuttamisessa musiikilla voi olla suuri merkitys, hän pohtii.
– Traditio on valtavan tärkeä, mutta perinteiden vaalimisen ohessa pitää uskaltaa kokeilla uusia juttuja. Evankeliumi on muuttumaton, mutta kuinka saadaan ihmiset evankeliumin äärelle. Siinä musiikilla on tärkeä rooli. Erilaisilla musavalinnoilla kirkkoon saadaan sellaistakin porukkaa, mikä sinne ei muuten astuisi.
Keltakangas on tuonut kirkkoon muun muassa Kari Tapion esittämiä lauluja.
– Kadunmiehen gospelia. Kolmisen vuotta sitten Tuomas Heikkilän kanssa hoksasimme, että Kari Tapion tuotannossa on aika paljon hengellistä musaa. Mietittiin, voisiko niitä upottaa messuun. Puolenkymmentä kertaa niin on tehty ja tuvat ovat olleet täysiä.
Keltakangas (laulu, harmonikka ja piano), Heikkilä (laulu, alttoviulu ja piano) sekä kitaristi Joni Rajamäki, basistit Antti Akkanen ja Johannes Kortelainen sekä rumpalit Jari Savolainen ja Jakke Saarinen ovat esittäneet Kari Tapion ohjelmistoa iltamessuissa Hollolassa, Kuhmoisissa, Kärkölässä, Helsingissä ja Vantaalla.
– Ja lisää tehdään, kun se ihmisiä puhuttelee.
Kaikki eivät ole yhtä innostuneita Kari Tapion tuomisesta kirkkoon kuin kanttori.
– On ihmetelty, miksi kirkossa lauletaan miehen lauluja, joiden tekijä on pettänyt vaimoaan ja ryypännyt. Hän teki elämässään virheitä, kärsi niistä ja katui. Ristin ääreen jokainen kömpii tavallaan. Kari Tapion musiikin myötä joku voi ajatella, että minäkin kelpaan, vaikka olen virheitä tehnyt.
Liian kauan omin voimin harhailin / Elin, niin kuin mul ois valta kapteenin / Moneen väärään vuonoon purteni mun ui / Kunnes karikolle ylpeys murentui.
Keltakangas huomauttaa, että Kari Tapion sanoittamassa Myrskyn jälkeen -kappaleessa ollaan kristinuskon perusasioiden äärellä, samoin kuin laulussa Valoon päin.
Valoon päin nyt varjoista kuljen / Nöyrin mielin oon päättänyt tään / Ja kun viimeksi silmäni suljen / Mä hänen suojaansa ainiaaks jään.
– Armon mukaan täällä mennään, ei omien ansioiden. Se saa musiikistakin kuulua.
Kappaleiden kertoja, katuva renttu, näyttäisi luottavan kohtalonsa suuremman voiman haltuun. Luulisi hänenlaisilleen kirkossa olevan sijaa.
– Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
Kanttori lisää, ettei kirkkomusiikin päätehtävä ole miellyttää, vaan koskettaa, avata väylää hengellisyyteen.
– Toiselle väylä voi avautua urkukonsertissa, toiselle Tuomasmessussa ja kolmannelle Kari Tapion laulujen välityksellä.
Keltakankaalle kirkkomusiikki voi olla periaatteessa mitä tyyliä tahansa, kunhan sillä kunnioitetaan Kristusta. Sama koskee soittimia. Yksi Keltakankaan lempisoittimista on harmonikka, joka myös haitarina, hanurina, kurttuna ja vetopelinä tunnetaan.
– Soitintraditiolla on paikkansa, mutta kirkkomusiikki on minulle todella laaja käsite. Olen soittanut harmonikalla kirkossa Bachin piano- ja urkuteoksia, jotka ovat kirkkomusiikin ydintä, mutta myös kansanmusiikkia ja Metsäkukkia-osastoa. Harmonikka on mainettaan huomattavasti monipuolisempi soitin, vaikka se tanssilavojen työkaluksi mielletäänkin.
Harmonikkaa on sanottu myös pirunkeuhkoksi. Onko soittimen maine jotenkin arveluttava kirkollisissa piireissä?
– Voi se joillekin olla. Teet mitä teet, aina on joku, joka ei tykkää. Ymmärrän, että voi nyppiä, kun harmonikalla soitetaan iskelmää kirkossa. Arvostelijalla on oikeus tuoda se esiin. Tekijänä olennaista on, että pystyy seisomaan asiansa takana. Harmonikka tuo minusta tarpeellista kontrastia kirkkomusiikkiin.
Harmonikkaa Keltakangas on soittanut nelivuotiaasta. Lapsuuden harrastuksiin kuului myös pianonsoitto ja kuorolaulu. Kiinnostus iskelmämusiikkiin on niin ikään lapsuuden peruja.
Keltakankaan isä Keijo Keltakangas (laulu ja sähköbasso) on entinen tanssimuusikko, joka on säestänyt niin Irwin Goodmania, Paula Koivuniemeä kuin Kari Tapiotakin.
– Sieltä se kiinnostus kotimaiseen iskelmään tulee. Ehkä minustakin olisi tullut keikkamuusikko, ellei kirkko olisi minua siltä pelastanut. Keikkamuusikon arki on kovaa. Pidän seurakuntaa itselleni miellyttävämpänä työympäristönä kuin lavoja ja ravintoloita, joissa työpäivät voivat venyä hyvinkin myöhään.
Kirkossa ja tanssiravintoloissa eletään erilaista elämää, mutta se ei tarkoita sitä, etteivät maailmat voisi kohdata. Kanttori toivoo, etteivät ihmiset pitäisi kirkon tulemisen kynnystä liian korkeana.
– Voit tulla juuri sellaisena kuin olet. Ei kirkossa tarvitse yhtään parempaa esittää.
Urkuja Keltakangas sanoo kokeilleensa ensimmäisen kerran kouluikäisenä.
Kaikissa Hollolan seurakunnan kirkoissa sekä Padasjoen ja Kuhmoisten siunauskappeleissa on urut. Varsinkin Sovituksenkirkon urut ovat kanttorin mieleen.
– Todella mielenkiintoinen Urkurakentamo Veikko Virtasen rakentama soitin. Kaunis sointi. Tykkään työkaluna tosi paljon. Siitä saa paljon erilaista irti.
Soinniltaan Sovituksenkirkon urut edustavat pohjoismaista romantiikkaa. Hollolan keskiaikaisen kivikirkon, jossa haastattelu tehdään, urut edustavat soinniltaan enemmän barokkiajan tyyliä.
– Ne ovat keskenään ihan erityylisiä. Jokainen urkuyksilö on erilainen, äänikerrat ovat erilaisia. Jokainen soitin vaatii vähintään pienen etukäteistutustumisen ennen kuin niitä voi soittaa.
Keltakangas tunnustaa, ettei ole urkurina mestariluokkaa.
– Kun opiskelin musiikkia (Sibelius-Akatemiassa), pääaineeni oli laulu. Pidän urkujen soittamisesta, ja olisi kiva oppia enemmänkin, jos vain olisi aikaa treenata.
Soittamisen lisäksi kanttorit huolehtivat siitä, että urut pysyvät soittokunnossa.
– Ne ovat kalliita soittimia. Oikein hyvää huolta pidetään, viritetään ja pieniä huoltoja tehdään itse.
Harmonikan, pianon ja urkujen lisäksi Keltakangas soittaa kitaraa ja sähköbassoa.
– Bassossa en ole lähelläkään ammattilaistasoa, mutta kyllä sekin sujuu. Opettelin lapsena soittamaan pianoa korvakuulolla. Soittelin kaikkea mitä kuulin radiosta ja levyiltä. Samalla kehittyi harmoniantaju, josta on ollut apua bassolinjojen hahmottamisessa ja kanttorin työssä.
Nuotit lyötiin eteen musiikkiopistossa.
– Silloin oli pakko opetella soittamaan klassista musiikkia nuoteista. Se tuntui turhauttavalta, mutta nyt osaan jo olla kiitollinen, että nuotit tuli opeteltua.
Kirkkomuusikon polulle Keltakangas ajautui vähän kuin vahingossa.
– Äiti sanoi, että Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa on alkamassa C-kanttorin koulutus. En ollut koskaan ajatellut opiskella kirkkomuusikoksi, mutta hain ja pääsin sisään. Jatkoin Sibelius-Akatemiaan, josta valmistuin 2014. Jo opiskeluaikana sain hyvän käsityksen kanttorin työstä, kun olin Jyväskylässä kesäkanttorina.
Keltakankaassa on myös rockpuoli. Viimeistään lukiossa bändisoittaminen ja rock syrjäyttivät harmonikan.
– Harmonikka ei ollut siinä hetkessä kovin cool juttu. Bändisoittimet alkoivat kiinnostaa, eniten koskettimet. Ei mitään gospel-hommaa. Suomirokkia, Metallicaa ja Deep Purplea soitettiin, omiakin biisejäkin tehtiin.
Iskelmämusiikki kulki rinnalla.
– Olin siinä suhteessa vähän erilainen nuori. Topi Sorsakoski ja Agents ja Olavi Virta kiinnostivat aidosti.
Rockbändiä Keltakankaalla ei tällä hetkellä ole. Bändisoittotarpeensa hän tyydyttää Kansallisoopperassa laulavan Matti Turusen Jamming C -yhtyeessä.
– Matti on pitkäaikainen ystävä. Olimme kurssikavereita Sibelius-Akatemiassa ja vuosien varrella olemme tehneet paljon yhteistyötä. Kahdestaan olemme tehneet samantyyppisiä keikkoja, mitä oopperalaulaja Jaakko Ryhänen ja Seppo Hovi tekivät yhdessä aikanaan.
Vanhan rockmusan kuuntelu on tärkeää vastapainoa työlle seurakunnassa.
– Saan rockmusiikista paljon. En laula virsiä kotona. Korona-aikana innostuin musaelämäkerroista. Luin Bruce Springsteenista, Ian Gillanista ja Deep Purplesta, Jimi Hendrixistä ja Eric Claptonista.
Keikoillakin kanttori käy.
– Deep Purple on suuri suosikkini. Viime kesänä kävin kuulemassa Purplea ja Totoa. Viimeksi olin Exitin ja Gospel Powerin keikalla Sibeliustalossa.
Exit ja Gospel Power ovat suomigospelia. Molemmat bändit aloittivat jo 1980-luvulla.
– Gospel ei nuorempana puhutellut, mutta tein proseminaarityön suomigospelista. Löysin aikamoisen sillisalaatin. Siellä on myös näitä suuren yleisön tuntemia hahmoja, kuten Kummeli-tv-sarjan Heikki Hela (Gospel Power) ja Heikki Silvennoinen (Q.Stone) sekä Mikko Kuustonen (Q.Stone).
Uskossa Keltakangas on ollut pikkupojasta.
– Se on tuntunut hyvältä. Kasvoin siihen. Usko on minulle elämän perusta. Elämässä sataa ja paistaa, mutta uskoon turvaan. Raamattua luen liian vähän, mutta on ollut sekin vaihe, että olen lukenut enemmän. Rukouselämäni on vireämpää. Uskon johdatukseen, jota tulee rukoilla. Sydämelläni uskon ja suullani sen tunnustan.
Keltakangas sanoo olevansa lähtöjään ”karvahattukristitty”.
– Isällä ja isän isällä on helluntaiseurakuntatausta. Perheemme kuului evankelisluterilaiseen kirkkoon. Kotona kristilliset arvot olivat arvossaan, mutta mitään ei tuputettu. Sain uskonnollisesti vapaan kasvatuksen. Ihan itse sain pohdiskella, mihin uskon.
Keltakankaalle on tärkeää, että ihminen saa tehdä uskonratkaisunsa itsenäisesti ilman painostusta.
– Jos minulla on joskus lapsia, pyrin kasvattamaan heitä tuossa asiassa samalla tavalla kuin vanhempani minua, hän sanoo.
Luokkasotaa, Valioliigaa ja metsänhoitoa
Hollolan seurakunnan johtava kanttori Jussi Keltakangas, 36, on lähtöisin Jyväskylästä. Keltakangas on asunut Hollolassa kesästä 2021. Kotoa virkapaikalle Sovituksenkirkolle on kuuden minuutin kävely. Keltakankaan puoliso asuu Karistossa, josta on tullut kanttorin toinen koti.
Kanttoriksi Keltakangas valmistui vuonna 2014. Hän aloitti Hollolassa virassa syyskuussa 2020. Sitä ennen hän ehti työskennellä kanttorina Jyväskylässä sekä kanttorin sijaisena Hollolassa ja Lahden Launeella. Laulupedagogiksi Keltakangas valmistui vuonna 2019 ja opettaa laulua ja harmonikansoittoa satunnaisesti. Kunnostaan hän huolehtii kuntosalilla ja luontokävelyin, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 On kiinnostunut historiasta ja erityisesti vuoden 1918 luokkasodan tapahtumista. Jo varhain lapsena nähty Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla teki suuren vaikutuksen. Tuon kevään surulliset tapahtumat Hollolan kirkonkylällä koskettavat ja kiehtovat.
2 Kannattaa jalkapallon Englannin Valioliigassa pelaavaa Tottenham Hotspuria. ”Yksi bucket listilla oleva asia on ehdottomasti Spursin kotipeli Lontoossa. Myös snookeria olisi hienoa päästä katsomaan joskus livenä”, hän sanoo.
3 Harrastaa metsänhoitoa. ”Kotiseudulla Jyväskylässä on jonkin verran metsää, jota olen saanut istuttaa isän kanssa. Metsässä puuhastelu raivaussahan kanssa on hyvää liikuntaa. Siellä ajatukset saa pois kaikesta stressaavasta, näkee työnsä jäljen konkreettisesti ja saa käyttää luovuuttaan. Loistavaa vastapainoa urkujen ääressä istumiselle”, Keltakangas toteaa.