Kirkko tuli tiedonvälittäjän iholle – "Pienellä paikkakunnalla kirkko tulee luontevasti elämään"
Toimittaja Jarkko Juselius erosi nuorena kirkosta ovet paukkuen. Nykyisin tieto ja usko mahtuvat sovussa samaan mielenmaisemaan.
Mitä yhteistä on virsikirjalla ja evoluutiolla?
Kohta saamme sen tietää, sillä Jarkko Juselius on pompannut ylös puutarhatuolista ja kiiruhtanut sisälle virsikirjaa hakemaan.
– Odotas vähän, hän sanoo ja plärää esiin virren 329, Kiitos nyt Herran.
Sen alle on pienellä präntätty virsirunoilijan nimi. Saksalainen saarnaaja Joachim Neander on kirjoittanut virren vuonna 1680.
Juselius kertoo, että herra Neanderilla oli tapana vaeltaa eräässä laaksossa, jota sen vuoksi alettiin kutsua hänen nimellään Neanderthaliksi.
Parisataa vuotta myöhemmin samasta laaksosta löydettiin sukupuuttoon kuolleen ihmislajin jäännöksiä. Virsirunoilijan nimi tallentui näin neandertalinihmisen lajinimeen.
Toimittaja Jarkko Juseliuksen mielestä tämä esimerkki tieteen ja uskonnon kietoutumisesta toisiinsa on sanomattoman herkullinen.
Pikakelaus muutaman vuosikymmenen taakse: Juselius työskentelee 1980-luvulla Ylen Nairobin kirjeenvaihtajana, pelikenttänä koko Afrikka. Yksi Afrikan-komennuksen kohokohdista oli paleoantropologi Richard Leakeyn tapaaminen arkeologisilla kaivauksilla Turkana-järven rannalla, ihmislajin kehdoksi kutsutulla alueella Itä-Afrikassa.
Ihmisen kehityksen varhaiset vaiheet kiehtoivat Juseliusta jo silloin, kun virsikirja ei vielä kiinnostanut. Vasta myöhemmällä iällä hän on alkanut pohdiskella, mihin kohtaan evoluution tikkaita sijoittuisi Vanhan testamentin Adam. Oliko hän Homo rudolfensis vai kenties Homo ergaster?
Me istumme 1860-luvulla rakennetun puutalon pihamaalla keskellä rauhallisen kukoistavaa Kärkölän kirkonkylää, ja olemme ajautuneet miljoonia vuosia historiassa taaksepäin. Nyt olisi palattava jonkin verran takaisin ja siirryttävä ihmiskunnan varhaisvaiheista Jarkko Juseliuksen varhaisvaiheisiin.
Piharakennuksen ovi vie Juseliuksen ja hänen vaimonsa Leena Reimanin työhuoneeseen. Ovessa on iso tarra, jossa lukee: ”Syrjinnästä vapaa alue.”
Tämän tapaiselle vyöhykkeelle Juselius tuntuu alusta pitäen syntyneenkin.
– Oikea ja väärä olivat lapsuudenkodissani selkeät. Röyhistely ei kuulunut asiaan. Oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon ihanteet olivat minussa idulla jo silloin, hän kuvailee.
Helsinkiläispoika ahmi ulkomaanuutisia ja kirjallisuutta. Suuren vaikutuksen tekivät Itä-Afrikkaa kolunneiden amerikkalaiskuvaajien matkakirjat. Niiden teema yleisesti ottaen oli: Afrikka teki elämästäni seikkailun.
Tuonne haluan ehdottomasti, poika päätti.
Myös pop-musiikki veti häntä vastustamattomasti puoleensa.
– Kahdeksanvuotiaana olin Elvis-fani, mutta sitten tulivat Rollarit. Toki Beatles ensin, mutta Rollarit olivat minun juttuni.
Musiikki oli taka-ajatuksena, kun Juselius perusti Roihuvuoren yhteiskoulun oman lehden.
– Yhtään varsinaista numeroa ei lehdeltä tainnut ilmestyä, mutta minulla oli lehdistökortti, jolla pääsin kaiken maailman konsertteihin ja tapahtumiin. Tapasin jopa Jimi Hendrixin, hän muistelee.
– Haluatko kuulla, miten minusta tuli toimittaja, Juselius tiedustelee seuraavaksi.
Kas näin se kävi: eräissä Irakin suurlähetystön juhlissa Ylen toimittaja Sinikka Arteva rohkaisi 26-vuotiasta Juseliusta hakemaan kesätöitä televison uutistoimituksesta.
– Olen seurannut toimintaasi, hän paljasti.
Juseliuksen syvällinen Lähi-idän-harrastuneisuus ja siihen liittyvä yhdistystoiminta ei ollut jäänyt huomaamatta. Hän haki ja pääsi tekemään ulkomaanuutisia.
– Olen tätä vanhan liiton porukkaa, joka pääsi töihin silkasta mielenkiinnosta. Oli minulla valtio-opin opintoja takana, mutta valmistunut en ole vielä tänäkään päivänä, hän naurahtaa.
Toimituksessa telex-laitteet suolsivat yötä päivää Reutersin ja AFP:n sähkeitä maailmalta, ja Juselius tunsi olevansa elementissään. Kun vuosia myöhemmin avautui kirjeenvaihtajan pesti Keniassa, päätöstä ei tarvinnut kahdesti miettiä. Lapsena syttynyt Kenia-kuume ei ollut hävinnyt mihinkään. Juselius perheineen muutti kuudeksi vuodeksi Nairobiin ja viihtyi, vaikka työ vei myös vaarallisiin ja traagisiin olosuhteisiin, kuten rotusortoa harjoittaneeseen Etelä-Afrikkaan ja nälänhädän keskelle Etiopiaan. Siellä tilanteet näyttivät välillä absurdeilta, kun Neuvostoliiton ja Naton avustuslentokoneet laskeutuivat samalle hiekkakentälle kuin Etiopian armeijan taisteluhelikopterit, jotka palailivat tulittamasta paikallisia kapinallisia.
Kriisialueilla oli välillä myös toimittajan henki vaarassa. Hän joutui pidätetyksi Sowetossa ja väisteli luoteja Beirutissa. Silti työ ei pelottanut.
– Kolmekymppisenä ihminen ei usko kuolevansa. Se vain ei kuulu asiaan, Juselius miettii.
Afrikassa asuminen vaikutti pysyvästi koko perheen maailmankuvaan. Perheen kolme lasta saivat elinikäisen rokotteen rasismia vastaan.
Niin – perhe. Jossakin vaiheessa sekin oli tullut perustettua?
– Siltä vaikuttaa. Hei Leena, perustimmeko me jossain vaiheessa perheen, Juselius kysyy ohikulkevalta vaimoltaan.
Vitsivitsi.
– Meillä tulee ensi vuonna täyteen 50 vuotta yhdessä, sanoo Juselius, ja äänessä kuuluu suuri kiintymys.
Yhdessä puolison kanssa analysoidaan asiat halki joka päivä ja toimitetaan Kesä & Kärkölä -lehteä.
Nyt Juselius pomppaa taas jaloilleen ja kehottaa kurkistamaan sisälle taloon.
Kodin seinillä näkyy Afrikka kaikessa monimuotoisessa hengellisyydessään. Kuvakudoksessa juhlitaan etiopialaista Jeesuksen kasteen muistojuhlaa. Pienessä puisessa koptikirkon matkaikonissa esiintyy tummaihoinen Maria Jeesus-lapsineen. Ikkunalaudalla on kenialaisia hedelmällisyyspatsaita.
Juselius kaivaa esiin myös ristin, joka on ostettu vanhalta naiselta Etiopian Aksumista, Siionin Pyhän Marian kirkon luota.
– Siinä kirkossa säilytetään etiopialaisen tarinan mukaan Vanhan Testamentin liitonarkkia. Sitä saa katsella ainoastaan sen vartijaksi valittu miespuolinen henkilö, Juselius kertoo.
Nuorena miehenä Juselius ei itse asiassa tykännyt kirkosta lainkaan, vaan erosi ovet paukkuen heti 18-vuotiaana kun se oli mahdollista. Kirkko tuntui turhalta laitokselta, joka lähinnä rohmusi ihmisiltä rahaa.
Siksi onkin hupaisaa, että mies asuu nyt Kirkkotiellä kirkon vieressä ja plärää tottuneesti virsikirjaa. Miten tähän on tultu? Siinä on Kärkölällä näppinsä pelissä, mutta sitä ennen lisää Juseliuksen kehityshistoriaa.
Afrikan-vuosien jälkeen Juseliusta oli pyydetty Ylen radiouutisten politiikan toimittajaksi.
Se oli mieluisaa.
– Olin jo oppinut, miten maailma toimii. Nyt halusin oppia, miten Suomi toimii.
Eduskunnassa poliitikkoja tavatessa hän tosiaan oli yhteiskunnan toiminnan ytimessä. Juselius sanoo oppineensa kunnioittamaan suomalaisia poliitikkoja. Paljon nähneen konkarin mielestä suomalaisen yhteiskunnan arvoympäristö vaikuttaa edelleen perusterveeltä. Nuorten naispoliitikkojen nousu hallituksen jäseniksi ilahduttaa, ja Juselius kehuu heidän hoitaneen työtään hyvin.
– Suomessa on yhä erittäin arvostettavia poliitikkoja, vaikka omituisuuksiakin löytyy. Keskustelutyyli on kyllä mennyt hankalammaksi. Irtopisteitä kalastetaan ilkeilemällä, hän sanoo.
Kun Juselius oli lapsi, maailmantilannetta sävytti kylmä sota. Neuvostoliiton ja Yhdysvaltain vastakkainasettelu leimasi kaikkea. Kuuban ohjuskriisi vuonna 1962 pelästytti nuoren maailmanpolitiikan seuraajan:
– Nukkumaan mennessä jännitti, onko aamulla ydinsota, hän muistelee.
Silloinen kiveen hakatulta tuntunut maailmanjärjestys on sittemmin mullistunut ylösalaisin. Tämänhetkinen kehitys on Juseliuksesta huolestuttavaa:
– Jos amerikkalaiset haluavat möhliä oman elämänsä, niin se on ookoo. Mutta nyt Natolla ei ole enää selkeää johtoa. Ilmastonmuutos uhkaa, mutta enää ei voida luottaa siihen, että Yhdysvallat johtaisi maailmaa järjelliseen suuntaan, hän päivittelee.
– Siihen verraten suomalainen arvomaailma on yhä suht kohdallaan. Olen alkanut todella arvostaa suomalaista rauhallisuutta.
Juselius toteaa, että kirkko on parhaimmillaan yhteiskunnan moraalinen selkäranka, järjellisten arvojen tukipylväs.
Kärkölässä kirkonmäellä asuessa saattaa tulla havainneeksi, että kirkossa on lopulta paljon hyvää.
Perhe asui Helsingin Kumpulassa, kunnes parikymmentä vuotta sitten Leena-vaimo näki lehti-ilmoituksen vanhasta talosta Kärkölässä. Sen piti olla kakkosasunto, mutta toisin kävi.
– Kaksitoista vuotta kävin täältä töissä Helsingissä, kunnes jäin eläkkeelle, Juselius kertoo.
Jyrkkä asenne kirkkoa kohtaan oli jo alkanut lientyä. Afrikan-vuosilta mieleen oli jäänyt myönteinen kuva vapautuksen teologeista, jotka taistelivat tasa-arvon puolesta. Juselius haastatteli arkkipiispa Desmond Tutua. Myös eteläafrikkalainen pappi Allan Boesak teki vaikutuksen apartheidin vastaisella toiminnallaan.
Kärkölässä kirkko tuli suorastaan iholle.
– Helsingissä ei rehellisesti sanottuna juuri joudu kirkon kanssa tekemisiin. En varmaan tuntenut siellä yhtään pappia. Pienellä paikkakunnalla kirkko tulee luontevasti elämään tavallisten kontaktien kautta. Täällä seurakunta on tärkeä osa yhteisöä, Juselius sanoo.
Hän on nähnyt seurakuntaelämän eri muotoja kirkkovaltuutettuna sekä Tulkaa kaikki -liikkeessä. Hän löysi itsensä jopa raamattulukupiiristä.
– Raamatuntuntemukseni oli ollut lievästi sanottuna pinnallinen.
Raamattuun tutustuminen osoitti, että samojen kansien välissä on monta eri maailmaa.
– On sotaisa Vanha Testamentti, joka on oikeastaan voittajahistoriaa. Uusi Testamentti on puolestaan sovituskirja. Näen sen tärkeämpänä kuin vanhan liiton moosekselaisuuden, jossa on uskomattoman paljon naista alistavia juttuja, Juselius luonnehtii.
– Jeesuksen stoori onkin sitten eri juttu. Ei hän homoistakaan sanonut yhtään mitään, Paavali se väitti kaikenlaista. Tulkinnat näköjään kestävät aikansa. Naiset sentään jo saavat puhua seurakunnassa.
Juselius sanoo arvomaailmansa kasvaneen nuoruuden ehdottomuuksista kohti yhä suurempaa laaja-alaisuutta ja muutosvalmiutta.
– Ammatti on skarpannut maailmankuvaani. Mikään ei ole itsestään selvää. Isotkin asiat voivat muuttua. Vaadin itseltäni asioiden punnitsemista. Pelkkä tykkääminen tai ei-tykkääminen ei riitä, hän sanoo.
Se koskee myös hengellistä ajattelua. Juselius listaa näkökulmiaan: Liberaali. Vakaumuksellinen tasa-arvon puolestapuhuja. Tieteen saavutusten kunnioittaja.
Jos on seisonut arkeologisilla kaivauksilla fossiileja pursuavan Turkana-järven rannalla, ei tule mieleen uskonnon nimissä kiistää evoluutioteoriaa. Se ei tarkoita, etteikö silti syntyisi hedelmällistä keskusteluyhteyttä niiden kanssa, jotka uskovat Raamattuun kirjaimellisella tavalla.
– Meillä on moniarvoinen, mutta yhteistyökykyinen seurakunta. Se on rikkaus.
Maailmaa nähnyt kotiseutuaktiivi
Jarkko Juselius on syntynyt 1948 Helsingissä. Toimittajanuransa aikana hän työskenteli Ylen televisiouutisissa, ulkomaankirjeenvaihtajana sekä radiouutisten politiikan toimittajana. Perheeseen kuuluvat vaimo Leena Reiman sekä kolme lasta.
Kärköläläistynyt Juselius toimii aktiivisesti kotipaikkakunnallaan osallistuen muun muassa Huovilan puiston kehittämiseen. Hän on myös kirjoittanut paikallishistoriateoksia, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Nuorena Jarkko Juselius kävi kitarakoulua. Nykyisin hän on elvyttänyt vanhan harrastuksen ja liittynyt Lahden kitaraorkesteriin. ”Pappaiän kotkotuksia”, hän väittää.
2 Juselius harrastaa kymmenien kilometrien pyörälenkkejä. Suunta valitaan siten, että lähtiessä on vastatuuli, palatessa myötätuuli. Pyöräillessä korvanapeissa soi blues tai bluesrock, esimerkiksi John Hiatt tai Joe Bonamassa.
3 Juselius on Leena-vaimonsa kirjakustantamon tietokonevastaava ja päivittää sen verkkosivuja. Pieni Karhu -kustantamon alaa ovat lastenkirjat.
4 Juselius asuu historiaa havisevassa talossa, jonka Israel Saulin rakennutti 1860-luvulla. Tuolloin talo toimi Kärkölän ensimmäisenä maaseutukauppana. Myöhemmin talo oli muun muassa Alli Paasikiven ja hänen sisarustensa omistuksessa.