Kuva: Radek Karkulowski
Radek Karkulowski
Kirkkovuosi alkaa 1. adventtina – "Ilman kirkkovuotta lähimmäisestämme saattaisi tulla kaukainen"
Ilman kirkkovuotta kristittyjen huomion painopiste saattaisi kiinnittyä omiin tarpeisiin. Lähimmäisestämme saattaisi tulla niin kaukainen, että häntä ei olisi enää mahdollista nähdä oman kirkon ikkunasta, kirjoittaa Nastolan kirkkoherra Kari Eskelinen.
Kun puhumme kirkkovuodesta, emme puhu silloin kalenterivuodesta, emmekä suoranaisesti luonnon vuosikierrostakaan. Mistä sitten on oikein kyse? Onko kirkkovuosi muodostunut ihan sattumanvaraisesti palvelemaan inhimillisiä tarkoitusperiä? Äkkiseltään voisi ajatella juuri näin.
Tarkemmin kysymystä lähestyttäessä asia onkin juuri päinvastoin. Kirkkovuoden juuret ovatkin löydettävissä Raamatusta ja sen merkitys on hengellinen.
Raamatulliset perusteet ovat löydettävissä jo Vanhasta testamentista, jossa Herra antoi Israelilaisille Mooseksen kautta vuotuiset juhla-ajat, jotka nivoutuivat luonnon satokausiin ja silloisen kalenterivuoden sisälle (3. Ms. 23). Näitä juhla-aikoja olivat sapatti, pääsiäinen, ohrantähkäjuhla, viljankorjuujuhla, uudenvuodenjuhla, suuri sovituspäivä ja lehtimajanjuhla.
Kalenterivuotta ja luonnon kiertokulkua myötäilevät, Herralle omistetut, vuotuisjuhlat ovat siis lähtöisin Jumalan tahdosta ja käskystä. Vaikka Uuden testamentin puolella ei ole luettavissa samankaltaista juhlakalenteria, kirkko on halunnut kuitenkin jäsentää kirkkovuoden kiertokulun seuraillen väljästi Vanhan testamentin juhlakalenteria. Tunnetuimmat ovat lepopäivän vietto eli sapatti ja pääsiäinen. Myös sadonkorjuuseen liittyvien juhla-aikojen muistaminen on edelleen mukana kirkkovuoden kalenterin kirkkopyhissä.
Kuva: Radek Karkulowski
Radek Karkulowski
Uudessa testamentissa puolestaan muistutetaan, että Kristus antoi seurakunnalle apostoleja, profeettoja, evankeliumin julistajia, paimenia ja opettajia varustaakseen seurakunnan jäsenet palvelustyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen (Ef. 4:11-12).
Yhteisten juhlien ja kokoontumisien sisällöllinen pyrkimys oli siis hengellinen: uskon syntyminen ja vahvistuminen sekä kasvaminen siinä siten, että seurakuntalaisten määrä lisääntyisi. Tarkoitus on, että tässäkin kohden Herran kunnia ja kiitos tulisivat näkyväksi ihmisten henkilökohtaisessa elämässä (Rm. 14:5-6).
Kirkkovuosi ei ole siis synkronissa kalenterivuoden kanssa, ja se poikkeaa selvästi Vanhan testamentin juhlakalenterista. Tämä johtuu siitä, että kirkkovuosi rakentuu kokonaan kristillisen pääsiäisen ympärille.
Kirkkovuosi alkaa adventilla marras–joulukuun vaihteessa ja päättyy tuomiosunnuntaihin, jota vietetään viikkoa ennen adventtia. Näiden kahden juhlan väliin jää joukko juhlapyhiä, jotka jäsentävät voimakkaasti kirkon jumalanpalveluselämää.
Pääsiäinen on kaikesta huolimatta selkeästi koko kirkkovuoden keskus, jonka kautta kaikki kirkkovuoden tapahtumat tavalla tai toisella suodattuvat.
Kirkkovuosi jakaantuu kahteen pääjaksoon: adventista helluntaihin ja siitä tuomiosunnuntaihin.
Ensimmäinen puolisko pitää sisällään oikeastaan suurimman osan kirkkovuoden juhlista, ja niissä keskitytään Raamatun pelastustapahtumiin. Tämä juhlapuolisko tuo Kristuksen pelastusteot nykyhetkeen ja vahvistaa uskoamme Jumalan huolenpitoon ja rakkauteen.
Voisi tiivistäen sanoa, että kirkkovuoden alkupuoliskon pyhät ja sunnuntait vakuuttavat meille monien eri raamatuntekstien kautta, mitä Kristus on tehnyt meidän puolestamme (Christus pro nobis).
Kristuksen pelastusteot alkavat Herran tulemisen odottamisella, adventista (adventus Domini). Jumalan pelastushistoriassa Kristuksen syntymää edelsi odottamisen aika, jolloin profeetat välittivät Jumalan lupaukset tulevasta Vapahtajasta. Joulua edeltää samalla tavoin odotuksen aika, jolloin seurakunta omistaa uudelleen samat lupaukset ja valmistautuu ottamaan vastaan sanaa niiden toteutumisesta.
Joulun ja pääsiäisen suhdetta on mietitty vuosisatojen kuluessa paljon. Kumpikin ovat meidän kannaltamme tärkeitä Jumalan pelastustekoja. Pääsiäinen on saanut keskeisen sijan kirkkovuodessa, koska Kristuksen ylösnousemus on koko kristillisen uskon ydin. Ilman sitä Jeesuksen syntymälläkään ei olisi samaa merkitystä kuin mitä sillä nyt on.
Kirkkovuoden jälkipuoliskolla tavallisista pyhäpäivistä erottuvia juhlia on vähän, ja sen vuoksi sitä on kutsuttu juhlattomaksi puoliskoksi.
Kirkkovuoden loppupuolella jumalanpalveluksissa painopisteeksi muodostuu uskon vaikutus arkielämässä. Monet raamatunpaikat tuovat esiin rohkaisevia esimerkkejä ja näkökulmia seurakunnan ja sen jäsenten elämään siitä, mitä Kristuksen seuraaminen tulisi olla käytännössä. Vaikka me usein epäonnistumme ja olemme epätäydellisiä Kristuksen seuraajina, Pyhä Henki on meidän kanssamme vahvistamassa ja auttamassa niin, ettemme menettäisi uskoamme. Tai silloin, kun kohtaamme vastoinkäymisiä, voimme luottaa Raamatun hoitavaan sanaan.
Hyvänä esimerkkinä voisi mainita vaikkapa 26. sunnuntain helluntaista, jonka aiheena on ”uskon kestävyys ahdingossa”. Tämä kirkkopyhä korostaa että, vainoista ja koettelemuksista huolimatta Raamatun lupauksiin voi edelleen luottaa.
Koska Kristus kulkee kanssamme kaikissa elämämme vaiheissa, kirkkovuoden loppuosaa on kuvattu sanoin Kristus meissä (Christus in nobis).
Kuva: Radek Karkulowski
Radek Karkulowski
Kirkkovuoden kiertokulun on moitittu toistavan liikaa itseään. Tältä saattaakin vaikuttaa, mikäli sattuu käymään kirkossa esimerkiksi kerran vuodessa ja vieläpä samaan aikaan kirkkovuotta.
Kirkkovuosi tarjoaa kuitenkin monipuolisen raamattuopetuksen, jos jumalanpalveluselämään osallistuu säännöllisesti. Jumalanpalveluksissa ja muissa hartaustilaisuuksissa on käytössä kirkkovuoden aiheisiin liittyvät tekstit, jotka muodostuvat kolmesta erillisestä vuosikerrasta.
Lisäksi saarnaajat tuovat teksteistä esiin monia rohkaisevia ja uskoamme vahvistavia näkökulmia kolmiyhteiseen ja armahtavaan Jumalaan, joka voimallisesti toimii luomassaan maailmassa.
Ilman kirkkovuotta seurakuntien ja yksittäisten kristittyjen huomion painopiste saattaisi kiinnittyä Jumalan kaikkia ihmisiä koskevista pelastusteoista ja huolenpidosta omiin tarpeisiin. Lähimmäisestämme saattaisi tulla silloin niin kaukainen, että häntä ei olisi enää mahdollista nähdä oman kirkon ikkunasta. Adventin ollessa jälleen lähellä meille on tarjolla sopiva tilaisuus liittyä mukaan uuden kirkkovuoden jumalanpalveluselämään.