Kirkon räväkkä sisäänheittäjä – Marjaana Turunen kohottaa kuoroineen tunnelman kattoon
42-vuotisen uran kirkossa tehnyt kanttori vaihtaisi sunnuntaimessujen ajankohdan aamukymmenestä iltakuuteen – jos voisi.
En muista menneitä asioita kovin hyvin, sillä katson aina eteenpäin, väittää kanttori Marjaana Turunen.
Edessäpäin näyttää vain nyt koronaepidemian vuoksi kovin väljältä. Sumuiseltakin. Kukaan ei oikein tiedä, mitä tämä kaikki merkitsee.
— Tästä tuli kirkolle pakollinen digiloikka, Turunen sanoo.
Haastattelun tienoilla pandemiatodellisuus on vasta lävähtänyt suomalaisten silmille. Turusenkin kalenteri tyhjeni kertaheitolla. Lahden Gospelkuoron 25-vuotisjuhlallisuuksia oli onneksi ehditty jo osin viettää.
— Suurta johdatusta on, että ehdimme pitää ja tallentaa kevään suurimmat konsertit ennen kuin kaikki toiminta loppui, hän siunailee.
Kuuluisan gospelkuoron armoitettuna johtajana profiloitunut Turunen ehti myös helmikuussa viedä läpi uusimman televisioprojektinsa kuvaukset. Hän on mukana tuomaristossa All Together Now Suomi -musiikkiohjelmassa, joka tulee ulos syksyllä.
Kun Turusesta on kyse, normaalitilanteessa ei puhuta tyhjistä kalentereista eikä tyhjistä kirkoista. Turusen voi sanoa olevan kirkon sisäänheittäjä, joka gospelkuoroineen vetää Lahden Ristinkirkon täyteen monta kertaa vuodessa. Televisioiduilla esiintymisillä saattaa olla satojatuhansia katsojia.
Salpausselän seurakunnan kanttorille tuttua ja rakasta on myös perinteisin kanttorin työ messuineen ja toimituksineen.
— Tykkään hirveästi hautajaisista, sillä silloin saan musan kautta antaa toivoa ja lohdutusta, hän sanoo.
Samansukuisesta asiasta on kyse silloinkin, kun gospelkuoro esiintyy. Musiikin antama ilo on tuolloin muodoltaan toisenlaista. On kuin kirkon katto lentäisi ilmaan. Yleisö kiljuu onnesta.
Ilo on kuvioissa myös, kun Turusen toinen kuoro, Lahden Laulamattomat, harjoittelee.
— Näen laulajien aivan kasvavan silmissä ja rohkaistuvan, kun he oppivat ja oivaltavat jotain uutta.
Ilo vilahtaa usein kanttorin puheessa.
Jos Turunen Lutherin tapaan naulaisi teesinsä kirkon oveen, ne olisivat tämän kaltaisia:
Lisää iloa kirkkoon. ”Ilottomuus ei ole Lutherin, vaan pietismin syytä.”
Sunnuntaimessu siirrettävä aamukymmenestä iltakuuteen. ”Työviikosta uupuneet eivät jaksa tulla kirkkoon vielä aamulla.”
Messun dramaturgia uusiksi. ”Jotta satunnaiskävijät eivät lannistuisi heti alkuunsa.”
Pois kuplasta. ”Kohtaamaan monimuotoista seurakuntalaisten sakkia.”
— Jos luomme kirkossa hyvän, ei-tuomitsevan ilmapiirin, kyllä ihmiset tulevat. Kukapa ei haluaisi toivoa, iloa ja lohdutusta — mutta kun ihmiset usein pelkäävät tulevansa tuomituiksi, Turunen miettii.
Hän tietää, mistä puhuu, sillä hänen uransa kirkossa on kestänyt 42 vuotta. Se on paljon, etenkin kun hän on iältään vasta 58.
On silmäiltävä hiukan menneisyyttä, jotta selviäisi, miten kanttorin ura on voinut alkaa jo teini-ikäisenä. Varmuuden vuoksi Turunen on varannut olohuoneen pöydälle kaksi isoa leikekirjaa, jotka ovat täynnä sanomalehtileikkeitä hänen historiastaan. Se on näyttävää katseltavaa: sivutolkulla musiikin opetusta ja johtamista, konsertteja, tempauksia, kiertueita ja televisiotuotantoja.
Sattumoisin jo Turusen ensimmäisellä pianotunnilla oli paikalla lehdistö eli kymenlaaksolainen sanomalehti Keskilaakso. Kellastuneessa lehtileikkeessä Myllykosken musiikkikoulun pianon ääressä istuu kahdeksanvuotias tyttönen. Isä ja äiti olivat hankkineet ainokaiselleen pianon, sillä tytön musiikillinen lahjakkuus oli ilmeinen.
Beatles-tukka, jollaisen hän vaati saada nelivuotiaana Beatles-fanina, on kuvassa jo kasvanut kohti olkapäitä. Nykyisin Turusen tavaramerkki on villi kiharapilvi.
Soittoharrastus pysyi hengissä yli kriittisen 14 vuoden iän, jolloin soitto tyypillisesti on tervanjuontia. Enemmän kiinnosti silloisen poikaystävän musamaku, progressiivinen rock.
Ennen rippikoulua Turunen tuiskahti äidilleen, että seurakuntaan hän ei sitten kuuna päivänä jalallaan astuisi. Ei sitä tosin kotona erityisemmin tuputettukaan.
— Perheemme ei käynyt edes joulukirkossa. Myllykoskella sekin oli varattu niin sanotuille ”oikeille uskovaisille”, hän muistelee.
Mutta rippikoulun myötä seurakunta nappasikin kainaloonsa, isoseksi ja nuorten kuoroon, joka lauloi uutta kivaa gospelia. Sitten kävi niin, että kanttori Eliisa Pokki yllytti 16-vuotiaan pianistin kesälomasijaisekseen.
Ei tarvitse käyttää jalkiota eikä laulaa, kanttori lupasi ja näytti, miten Myllykosken kirkon pneumaattiset urut toimivat.
— Ne olivat vähän tämän näköiset, Turunen sanoo ja hyppää urkupenkille omassa olohuoneessaan.
Kyllä, hänellä on ne omassa olohuoneessaan. Mustankallion kappelin vanhat risat urut pelastettiin joutumasta kaatopaikalle ja korjattiin hänen puolisolleen Matille.
— Myös Matti aloitti viime syksynä kanttoriopinnot Sibelius-Akatemiassa, Turunen kertoo ylpeyttä äänessään.
Hän painelee nappuloista äänikertoja päälle. Urut jylisevät aivan kuten silloin ensi kertaa kokeillessa. Se oli rakkautta ensikuulemalta. 16-vuotias oli aivan myyty. Tulevaisuuden ammatti valkeni sinä kesänä.
— Silloin päätin, että minä ”menen” Sibelius-Akatemiaan, hän nauraa.
Et sinä tuolla pianon pimputuksella tule itseäsi ikinä elättämään, ilmoitti yksi lukion opettajista, kun tyttöä eivät muut oppiaineet oikein jaksaneet kiinnostaa.
— Lähetin akatemiaan päästyäni opettajainhuoneeseen postikortin, että ”terveisiä korkeakoulusta”.
Turuselta jäivät siis pääosin kokematta nuorten ihmisten tyypilliset kesätyöt. Vain kerran hän opiskeluaikana ehti kokeilla työtä sanakirjan kokoajana Kaiken Kansan Kirjakerhossa. Siellä pomo sanoi aamulla nuo tyypilliset sanat: ”Keitäs tyttö kahvia.”
— Mutta minä olin kanttorina tottunut menemään papin kanssa ensimmäisenä kahvipöytään. En minä osannut keittää kahvia!
Turunen ehti koota sanakirjaa kahdeksan päivää. Sitten yritys meni konkurssiin.
Kuinka ollakaan — seuraavana päivänä hänet kutsuttiin Helsingin Vanhan kirkon kanttorin sairauslomasijaiseksi.
Siinä vaiheessa Turunen oli jo ensimmäisessä avioliitossaan ja odotti poikaansa.
Papiksi opiskeleva puoliso oli löytynyt Myllykosken seurakunnan nuorten parista. Siellä vaikutti tuolloin voimallisesti viidesläinen herätysliike.
— Se oli siihen aikaan hengellinen kotini. Liike oli uudenlaisen hengellisen musiikin edelläkävijä, ja siellä oli kiva porukka ja tosi hyviä puhujia. Silloin herätysliikkeessä oli kaikki saavat tulla -henki. Myöhemmin jouduin pettymään siihen, kun kaikki eivät enää saaneetkaan tulla. Sai tulla, jos oli sellainen kuin tietyt ihmiset määrittelivät. Paljosta on kiittäminen herätysliikettä, mutta nykyisin olen kansankirkkolainen, Turunen kuvailee.
Liikkeen kulttuuriin kuului, että moraaliopetus oli tiukkaa. Nuorten porukassa avioiduttiin hyvin varhain.
— Olisivatpa opettaneet, että katsokaa nyt vähän ympärillenne ennen kuin ryntäätte naimisiin. Olisi säästytty monelta avioerolta, Turunen miettii.
Hän itse ehti olla papinrouvana, valmistua ammattiin ja muuttaa Lahteen ennen kuin itsekin koki avioeron vuonna 1994. Vuonna 1985 perheeseen oli syntynyt kehitysvammainen Antti-poika.
Turunen arvelee, että olisi ilman Anttia aivan toisenlainen ihminen.
— Hän on kasvattanut minua. Minusta olisi tullut muuten sietämätön. Olin perheeni ainoa lapsi, jolle kaikki oli tapahtunut helposti. Vaikka yhä olen tiukka kuoronjohtaja, nuorempana olin muita kohtaan vielä tiukempi. Vanhemmiten olen pehmentynyt. Mutta en minä usko, että Antti tuli maailmaan pelkästään siksi, että minun pitäisi kehittyä ihmisenä, hän lisää.
Turunen sanoo, että elämä Antin monien sairauksien kanssa on opettanut turvautumaan rukoilemiseen kerta toisensa jälkeen. Eräänlainen pyhä huolettomuus on iän myötä vahvistunut.
— En osaa ajatella elämää, jossa sitä ulottuvuutta ei olisi.
Vaikka jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset ovat ”duunia”, Turunen huomaa ikävöivänsä niitä, jos joutuu vaikkapa sairauden takia olemaan pidempään pois.
— Erityisen paljon tykkään konfirmaatiojumalanpalveluksista, sillä silloin kirkossa on paljon niitä, jotka eivät muulloin siellä käy. Rakastan myös pääsiäistä!
Ilo-sanan ohella Turunen viljelee usein johdatus-sanaa. J-ilmiö tuntuu puuttuneen peliin tämän tästä, usein kesken surun tai vastoinkäymisten.
Kun isä kuoli, samana päivänä Turusen kotitalon alakerrasta vapautui sopiva asunto hänen leskeksi jääneelle äidilleen.
Kun Turunen joutui Matti-puolisonsa kanssa keskelle hometalohelvettiä, seuraava asunto tipahti heille heti taivaasta eli työkaverin vinkistä.
Erikoinen tapaus oli sekin, kun Turunen vuonna 1991 haki virkaa Salpausselän seurakunnasta.
— Ei ollut ketään muuta hakijaa! Sellaista Jumalan suunnitelmaa, että huhhuh!
Viran saatuaan Turunen loi pian perustan kuorolle, jonka nimi ei aluksi ollut Lahden Gospelkuoro. Laulajiakin oli vaikea löytää, vaikka Turunen oli kuvitellut, että musiikinopetuksen pioneerikaupungissa hän saisi kuoroonsa ”kaikki nuoret mahtavat laulajat”.
— Kävi ilmi, että nuoret lauloivat jo koulussa niin paljon, että eivät halunneet enää vapaa-ajalla.
Laulaja Johanna Boedecker tutustutti Turusen amerikkalaisen gospelin saloihin. Kun vielä kuoron nimeen lisättiin gospel-sana, jo alkoi laulajia tulla. Maine ja produktiot alkoivat kasvaa.
Kuluneella kaudella kuoro on tulkinnut muun muassa Nunnia ja konnia -elokuvamusiikkia.
— Kuorolaisten pääsy Lahden kaupunginteatterin musikaaliin oli täyttymys, Turunen sanoo.
Director cantus koettaa sanoin kuvailla, miltä tuntuu, kun 60 laulajaa on yhtä ja kun väreet menevät pitkin selkää. Joskus siinä tulevat kyyneleet johtajallakin, vaikka kuinka koettaisi pitää pään kylmänä.
Ylipäätään Turunen tahtoisi tiedostettavan, että hyvin monenlainen musiikki voi hoitaa sielua.
— Koko urani ajan olen ollut sitä mieltä, että kirkkoon käy kaikenlainen musiikki, kunhan se ei ole Jumalaa pilkkaavaa tai rienaavaa. Joskus vaikka hautajaisissa kanttori saattaa kieltäytyä soittamasta omaisten toivomaa musiikkia, mutta minusta ihmisten musiikkimakua ei saisi aliarvioida. On paljon kristillisempää ottaa se huomioon kuin tyrmätä, hän sanoo.
Turunen ei juuri kuuntele vapaa-ajallaan musiikkia. Hän nollaa aivot katselemalla televisiota, sillä musiikki vie ajatukset väistämättä aina työhön: mihin tätä voisi käyttää, kuka tätä voisi laulaa. Voimanlähteet ovat toisaalla.
— Niitä ovat hiljaisuus, rukous ja nukkuminen.
Riemulaulut — Eläköön elämä. Lahden Gospelkuoron Ristinkirkossa taltioitu konsertti Ylen TV1-kanavalla 3.5. klo 10.
Tieto
Kanttori on tositelevisiokonkari
Marjaana Turunen on syntynyt vuonna 1962 Sippolassa ja asuu Matti-puolisoineen Lahdessa. Perheeseen kuuluu palvelukodissa asuva Antti-poika Turusen ensimmäisestä avioliitosta.
Musiikin maisteri, director cantus työskentelee Salpausselän seurakunnan kanttorina. Hänet valittiin Vuoden kanttoriksi vuonna 2012 ja Vuoden positiivisimmaksi lahtelaiseksi 2017. Gospelkuoroineen hän on niittänyt mainetta muun muassa Suomen paras kuoro 2009- ja Talent Suomi 2016 -televisio-ohjelmissa. Satuhäät-ohjelmassakin hänet on Matin kanssa nähty vuonna 2005, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Marjaana Turusen iltarutiini on katsoa televisiosta Kova laki -televisiosarjaa joka ilta ennen nukkumaanmenoa.
2 Hänellä on urheilumenneisyys kymenlaaksolaisessa Ummeljoen Korpi-Veikoissa. Seura pelasi lentopalloa naisten nelossarjassa.
3 Turunen pääsi 13-vuotiaana katsomaan elämänsä ensimmäistä rock-keikkaa Myllykosken Koivusaarirockiin vuonna 1975. Tuolloin lavalla nähtiin Hurriganes, jonka kitaristina soitti viimeistä kertaa Albert Järvinen.
4 Turusta ärsyttävät myöhästelijät. Hän puolestaan saapuu tapaamisiin aina ihan liian aikaisin.