Artikkelia ladataan...
Jaana Kosunen
Kuhmoisten puukirkko kohoaa yläilmoihin seesteisen kirkonkylän keskustassa. Mäen päällä nököttävän kirkon ja sen viereen rakennetun tapulin luoma kokonaisuus on kaunis paahteisen päivän kirkkaansinistä taivasta vasten.
Jaana Kosunen
Keltaiset ulkoseinät ja tervantuoksuinen paanukatto kätkevät sisäänsä taideaarteita ja jännittäviä kertomuksia kylän ja koko kansakuntamme historiasta, vaan löytävätkö kesäisin ristiin rastiin Suomea ajelevat lomalaiset tiensä kirkkotaiteen äärelle?
Kuhmoisten kirkko on hyvä esimerkki kirkosta, jossa pieniä taiteellisia yksityiskohtia on kaikkialla.
Jaana Kosunen
Kuhmoisten puukirkko kohoaa yläilmoihin seesteisen kirkonkylän keskustassa. Mäen päällä nököttävän kirkon ja sen viereen rakennetun tapulin luoma kokonaisuus on kaunis paahteisen päivän kirkkaansinistä taivasta vasten.
Jaana Kosunen
Keltaiset ulkoseinät ja tervantuoksuinen paanukatto kätkevät sisäänsä taideaarteita ja jännittäviä kertomuksia kylän ja koko kansakuntamme historiasta, vaan löytävätkö kesäisin ristiin rastiin Suomea ajelevat lomalaiset tiensä kirkkotaiteen äärelle?
Kuhmoisten kirkko on hyvä esimerkki kirkosta, jossa pieniä taiteellisia yksityiskohtia on kaikkialla.
Jaana Kosunen
Kirkot ovat täynnä kaunista taidetta – lähde mukaan kulttuurimatkalle Kuhmoisten kirkkoon.
Tämä on niin kutsuttu story tell -artikkeli. Parhaan lukukokemuksen saat käyttämällä kannettavaa tai pöytätietokonetta.
Suomi on tuhansien kauniiden kirkkojen ja kappeleiden maa. Eurooppaan matkatessamme useimmat meistä haluavat tutustua paikallisiin kirkkoihin, ja ne kuuluvat luontevaksi osaksi turistikierrosta. Mitenkäs sitten koto-Suomessa – pysähdymmekö kotimaan matkalla mieluummin kesäkahvilaan tai museoon kirkkojen sijaan? Ymmärrämmekö me, miten monipuolista taidetta eri aikakausilta kirkot suorastaan pursuavat?
Hollolan seurakunnan Kuhmoisten kappeliseurakunnan lastenohjaaja-suntio Katri Mikkola sanoo, että varsinkin koronan jälkeen suomalaiset ovat löytäneet lomareissuillaan kohteiksi myös kotimaan kauniit kirkkorakennukset.
– Kyllä täällä kirkon pihassa pyörii viikoittain turisteja nykyäänkin ottamassa kuvia ja kyselemässä kirkkorakennuksen yksityiskohdista. Meillä kirkko ei ole auki arkisin, mutta jos vain paikan päällä olemme, mielellämme annamme ihmisten tutkia kirkkoa tarkemmin myös sisältä, hän sanoo.
Mikkola on ystävällisesti lupautunut oppaaksi tälle Kuhmoisten kirkon kulttuurimatkalle, jossa tutustumme kyseisen kirkon taideaarteisiin. Tässä kohtaa Mikkola rientää toteamaan, että kylällä asuu monia, jotka osaisivat kertoa kirkon taiteesta ja varsinkin kirkon eri vaiheista häntä paremmin. Mikkola on kuitenkin asunut Kuhmoisissa jo vuosia, ja ollut töissä seurakunnassakin jo vuodesta 2001, joten varsin pätevän oppaan matkassa kirkon taidekierros nyt tehdään.
Suntion työn lisäksi Mikkola toimii seurakunnassa myös lastenohjaajana.
– Lasten kanssa on tullut tutkittua teoksia useastikin. Siinä missä me aikuiset istumme kirkon penkissä, emmekä välttämättä edes näe taideteoksia ympärillämme, lapset osaavat tutkia ympäristöään omalla tavallaan ja kysellä tarkkoja kysymyksiä. Ehkä siksi olen itsekin katsellut näitä teoksia enemmän kuin moni muu, Mikkola miettii.
Kuhmoisten kirkko valmistui vuoden 1785 aikana. Vuonna 1786 Mikon päivänä käyttöön vihityn kirkon arkkitehtinä ja rakennusmestarina toimi Matti Åkerblom. Kyseisen miehen suunnittelemia kirkkoja – myös Kuhmoisten kirkon kaltaisia puisia ristikirkkoja – on lukuisia ympäri Suomen, muun muassa Nurmijärvellä ja Ruovedellä.
Mikkola kertoo, että tuohon aikaan kirkon rakentamiseen tarvittiin kuninkaan lupa.
– Piirustukset piti tarkistuttaa Tukholmassa. Yli-intendenttivirastossa tehtyjen korjausten jälkeen kuningas Kustaa III hyväksyi suunnitelmat vuonna 1783. Kirkon rakennustyöt käynnistyivät seuraavana syksynä.
Tästä juhlallisesta kuninkaan rakennusluvasta, jonka kuningas oli antanut ollessaan matkalla Italiassa, on aito todistus eteisen seinällä, kirkkosaliin avautuvien ovien vieressä. Kehystetyssä taulussa lukee:
”Kuningan Gustaf hallituksen ja vallan aikana on tämä kirkko
perustettu ja asetettu vuonna 1784
rakennettu ja valmistettu vuonna 1785
Jumalalle pyhitetty ja vihitty vuonna 1786.”
Entisaikaan Kuhmoisissa, kuten muuallakin, oli ahkerasti jumalanpalveluksissa käyvää kirkkokansaa. Aseet jätettiin nykyisin eteisenä toimivaan tilaan, jota ennen kutsuttiin asehuoneeksi, ja ahtauduttiin vieri viereen kirkonpenkkiin seuraamaan jumalanpalvelusta. Siinä missä ennen 800 hengen kirkko täyttyi ääriään myöten, on iso kirkko nykyisin harvoin täynnä.
Lehterit rakennettiin tuomaan lisätilaa kirkon satavuotisjuhlien alla 1884–l885.
Urut tulivat sen jälkeen vuonna 1886.
Kirkkosaliin tultaessa nähtävää on joka puolella. Mikkola pyytää huomioimaan kaikki pienet yksityiskohdat, kuten esimerkiksi virsinumerotaulun ja kirkonpenkkien koristeet, alttarivaatteet, ikkunamaalaukset, kynttilänjalat ja kristallikruunut.
Sidehirsien tekstit ovat taiteilija Urho Lehtisen käsialaa. Samainen taiteilija on tehnyt myös saarnatuolin maalaukset ja lehterin seinillä olevat maalaukset, joista tässä kuvassa näkyy maalaus kyyhkysestä. Reliefit Matteuksesta, Markuksesta, Luukaksesta ja Johanneksesta ovat kirkon sivulehtereillä. Ne on taiteillut kuvanveistäjä Emil Filén.
Jaana Kosunen
Jaana Kosunen
Jaana Kosunen
Saarnatuolia ympäröivä taidekokonaisuus, joka kertoo Jeesuksen elämästä lapsuudesta kuolemaan, on taidemaalari Urho Lehtisen käden jälkeä vuodelta 1933.
– Siinä on ollut tekemistä, kun on monta erillistä ja yksittäistä teosta kiertämässä saarnatuolia, Mikkola miettii.
Taidemaalari Berndt Abraham Godenhjelmin maalaaman alttaritaulun, Maria ja Magdalena ristin juurella, molemmilla puolilla lehtereiden seinissä olevat puiset ja kohokuvioiset reliefit ja takalehterin seinässä olevat enkelit ovat kuvanveistäjä Emil Filénin tuotantoa.
Saarnatuolia tutkiessa silmä osuu ylhäällä tuolin kaiteella olevaan tiimalasiin. Mikkola kertoo sen olleen ennen vanhaan aktiivisesti käytössä jumalanpalveluksissa.
– Siinä se on saarnaavan papin vieressä muistuttanut, ettei saarna saa venyä liian pitkäksi, Mikkola nauraa.
Kun puhutaan kirkkotaiteesta, kuuluu kokonaisuuteen paljon muutakin kuin taulut ja seinämaalaukset. Kuhmoisissa käytössä olevat kirkko- ja alttarivaatteet ovat paikallisten taitajien Vuokko Karakorven ja Terttu Hassin käsin kutomia ja valmistamia. Arvokas yksityiskohta on myös vihkiryijy, joka asetetaan vihittävän pariskunnan jalkojen alle alttarin eteen.
Katri Mikkola esittelee hääryijyä, jota säilytetään sakastissa valolta suojassa.
1950 Pihlajalahden maatalousnaisten solmimaan vihkiryijyyn on Mikkolalla hyvin henkilökohtaisia muistoja.
– Minut vihittiin mieheni kanssa tässä kirkossa vuonna 1987, jalkojemme alla oli tämä sama vihkiryijy, hän kertoo.
Vanhojen taideaarteiden säilyttäminen ei ole ihan yksinkertaista ja siinä tarvitaan monenlaista tietämystä ja taitoa. Mikkola sanoo, että seurakunnassa tehdään kyllä ihan kaikki mahdollinen, että taideaarteet säilyisivät vuodesta toiseen ja tästä eteenpäinkin mahdollisimman hyvinä.
Alttaritaulun nimi on Maria ja Magdalena ristin juurella. ”Nykytaidetta”, tai ainakin luontevaa ajankuvaa, ovat myös kuvassa näkyvät käsidesipullot käytävän molemmilla puolilla.
"Alttaritaulu vaatii tasaisen huoneenlämpötilan, mutta silti iän tuomia lieviä vaurioita taulussa toki jo on", Mikkola harmittelee esitellessään vuonna 1860 valmistunutta teosta.
Jaana Kosunen
Kulttuurikierros Kuhmoisten kirkossa alkaa olla päätöksessään. Mikkola lukitsee työpaikkansa oven ja astuu viileästä kirkkosalista aurinkoiseen ja edelleen paahteiseen kesäiltaan.
– Välillä sitä ihan ihmettelee, miten hieno työympäristö itsellä onkaan. Että ihan oikeasti saa tehdä töitä näin kauniissa kirkkosalissa ja huolehtia näistä tiloista, tällaisten taideteosten ympäröimänä. Se on melkoinen kunniatehtävä, Mikkola summaa.
Lähteinä käytetty haastattelun lisäksi teoksia Suomen kirkot ja kirkkotaide 1 ja 2.
Teksti ja kuvat: Jaana Kosunen
Tämä on niin kutsuttu story tell -artikkeli. Parhaan lukukokemuksen saat käyttämällä kannettavaa tai pöytätietokonetta.
Suomi on tuhansien kauniiden kirkkojen ja kappeleiden maa. Eurooppaan matkatessamme useimmat meistä haluavat tutustua paikallisiin kirkkoihin, ja ne kuuluvat luontevaksi osaksi turistikierrosta. Mitenkäs sitten koto-Suomessa – pysähdymmekö kotimaan matkalla mieluummin kesäkahvilaan tai museoon kirkkojen sijaan? Ymmärrämmekö me, miten monipuolista taidetta eri aikakausilta kirkot suorastaan pursuavat?
Hollolan seurakunnan Kuhmoisten kappeliseurakunnan lastenohjaaja-suntio Katri Mikkola sanoo, että varsinkin koronan jälkeen suomalaiset ovat löytäneet lomareissuillaan kohteiksi myös kotimaan kauniit kirkkorakennukset.
– Kyllä täällä kirkon pihassa pyörii viikoittain turisteja nykyäänkin ottamassa kuvia ja kyselemässä kirkkorakennuksen yksityiskohdista. Meillä kirkko ei ole auki arkisin, mutta jos vain paikan päällä olemme, mielellämme annamme ihmisten tutkia kirkkoa tarkemmin myös sisältä, hän sanoo.
Mikkola on ystävällisesti lupautunut oppaaksi tälle Kuhmoisten kirkon kulttuurimatkalle, jossa tutustumme kyseisen kirkon taideaarteisiin. Tässä kohtaa Mikkola rientää toteamaan, että kylällä asuu monia, jotka osaisivat kertoa kirkon taiteesta ja varsinkin kirkon eri vaiheista häntä paremmin. Mikkola on kuitenkin asunut Kuhmoisissa jo vuosia, ja ollut töissä seurakunnassakin jo vuodesta 2001, joten varsin pätevän oppaan matkassa kirkon taidekierros nyt tehdään.
Suntion työn lisäksi Mikkola toimii seurakunnassa myös lastenohjaajana.
– Lasten kanssa on tullut tutkittua teoksia useastikin. Siinä missä me aikuiset istumme kirkon penkissä, emmekä välttämättä edes näe taideteoksia ympärillämme, lapset osaavat tutkia ympäristöään omalla tavallaan ja kysellä tarkkoja kysymyksiä. Ehkä siksi olen itsekin katsellut näitä teoksia enemmän kuin moni muu, Mikkola miettii.
Kuhmoisten kirkko valmistui vuoden 1785 aikana. Vuonna 1786 Mikon päivänä käyttöön vihityn kirkon arkkitehtinä ja rakennusmestarina toimi Matti Åkerblom. Kyseisen miehen suunnittelemia kirkkoja – myös Kuhmoisten kirkon kaltaisia puisia ristikirkkoja – on lukuisia ympäri Suomen, muun muassa Nurmijärvellä ja Ruovedellä.
Mikkola kertoo, että tuohon aikaan kirkon rakentamiseen tarvittiin kuninkaan lupa.
– Piirustukset piti tarkistuttaa Tukholmassa. Yli-intendenttivirastossa tehtyjen korjausten jälkeen kuningas Kustaa III hyväksyi suunnitelmat vuonna 1783. Kirkon rakennustyöt käynnistyivät seuraavana syksynä.
Tästä juhlallisesta kuninkaan rakennusluvasta, jonka kuningas oli antanut ollessaan matkalla Italiassa, on aito todistus eteisen seinällä, kirkkosaliin avautuvien ovien vieressä. Kehystetyssä taulussa lukee:
”Kuningan Gustaf hallituksen ja vallan aikana on tämä kirkko
perustettu ja asetettu vuonna 1784
rakennettu ja valmistettu vuonna 1785
Jumalalle pyhitetty ja vihitty vuonna 1786.”
Entisaikaan Kuhmoisissa, kuten muuallakin, oli ahkerasti jumalanpalveluksissa käyvää kirkkokansaa. Aseet jätettiin nykyisin eteisenä toimivaan tilaan, jota ennen kutsuttiin asehuoneeksi, ja ahtauduttiin vieri viereen kirkonpenkkiin seuraamaan jumalanpalvelusta. Siinä missä ennen 800 hengen kirkko täyttyi ääriään myöten, on iso kirkko nykyisin harvoin täynnä.
Lehterit rakennettiin tuomaan lisätilaa kirkon satavuotisjuhlien alla 1884–l885.
Urut tulivat sen jälkeen vuonna 1886.
Kirkkosaliin tultaessa nähtävää on joka puolella. Mikkola pyytää huomioimaan kaikki pienet yksityiskohdat, kuten esimerkiksi virsinumerotaulun ja kirkonpenkkien koristeet, alttarivaatteet, ikkunamaalaukset, kynttilänjalat ja kristallikruunut.
Sidehirsien tekstit ovat taiteilija Urho Lehtisen käsialaa. Samainen taiteilija on tehnyt myös saarnatuolin maalaukset ja lehterin seinillä olevat maalaukset, joista tässä kuvassa näkyy maalaus kyyhkysestä. Reliefit Matteuksesta, Markuksesta, Luukaksesta ja Johanneksesta ovat kirkon sivulehtereillä. Ne on taiteillut kuvanveistäjä Emil Filén.
Jaana Kosunen
Jaana Kosunen
Jaana Kosunen
Saarnatuolia ympäröivä taidekokonaisuus, joka kertoo Jeesuksen elämästä lapsuudesta kuolemaan, on taidemaalari Urho Lehtisen käden jälkeä vuodelta 1933.
– Siinä on ollut tekemistä, kun on monta erillistä ja yksittäistä teosta kiertämässä saarnatuolia, Mikkola miettii.
Taidemaalari Berndt Abraham Godenhjelmin maalaaman alttaritaulun, Maria ja Magdalena ristin juurella, molemmilla puolilla lehtereiden seinissä olevat puiset ja kohokuvioiset reliefit ja takalehterin seinässä olevat enkelit ovat kuvanveistäjä Emil Filénin tuotantoa.
Saarnatuolia tutkiessa silmä osuu ylhäällä tuolin kaiteella olevaan tiimalasiin. Mikkola kertoo sen olleen ennen vanhaan aktiivisesti käytössä jumalanpalveluksissa.
– Siinä se on saarnaavan papin vieressä muistuttanut, ettei saarna saa venyä liian pitkäksi, Mikkola nauraa.
Kun puhutaan kirkkotaiteesta, kuuluu kokonaisuuteen paljon muutakin kuin taulut ja seinämaalaukset. Kuhmoisissa käytössä olevat kirkko- ja alttarivaatteet ovat paikallisten taitajien Vuokko Karakorven ja Terttu Hassin käsin kutomia ja valmistamia. Arvokas yksityiskohta on myös vihkiryijy, joka asetetaan vihittävän pariskunnan jalkojen alle alttarin eteen.
Katri Mikkola esittelee hääryijyä, jota säilytetään sakastissa valolta suojassa.
1950 Pihlajalahden maatalousnaisten solmimaan vihkiryijyyn on Mikkolalla hyvin henkilökohtaisia muistoja.
– Minut vihittiin mieheni kanssa tässä kirkossa vuonna 1987, jalkojemme alla oli tämä sama vihkiryijy, hän kertoo.
Vanhojen taideaarteiden säilyttäminen ei ole ihan yksinkertaista ja siinä tarvitaan monenlaista tietämystä ja taitoa. Mikkola sanoo, että seurakunnassa tehdään kyllä ihan kaikki mahdollinen, että taideaarteet säilyisivät vuodesta toiseen ja tästä eteenpäinkin mahdollisimman hyvinä.
Alttaritaulun nimi on Maria ja Magdalena ristin juurella. ”Nykytaidetta”, tai ainakin luontevaa ajankuvaa, ovat myös kuvassa näkyvät käsidesipullot käytävän molemmilla puolilla.
"Alttaritaulu vaatii tasaisen huoneenlämpötilan, mutta silti iän tuomia lieviä vaurioita taulussa toki jo on", Mikkola harmittelee esitellessään vuonna 1860 valmistunutta teosta.
Jaana Kosunen
Kulttuurikierros Kuhmoisten kirkossa alkaa olla päätöksessään. Mikkola lukitsee työpaikkansa oven ja astuu viileästä kirkkosalista aurinkoiseen ja edelleen paahteiseen kesäiltaan.
– Välillä sitä ihan ihmettelee, miten hieno työympäristö itsellä onkaan. Että ihan oikeasti saa tehdä töitä näin kauniissa kirkkosalissa ja huolehtia näistä tiloista, tällaisten taideteosten ympäröimänä. Se on melkoinen kunniatehtävä, Mikkola summaa.
Lähteinä käytetty haastattelun lisäksi teoksia Suomen kirkot ja kirkkotaide 1 ja 2.
Teksti ja kuvat: Jaana Kosunen