Sairalapappi ja psykoterapeutti Tapani Tukiainen on eläkevuosinaan tehnyt kuukausienkin mittaisia pyhiinvaellusmatkoja ja kirjoittanut niistä useita kirjoja. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Kovia kokeneiden edessä on puhuttava hiljaa
Julistamiselle allerginen Tapani Tukiainen löysi oman polkunsa sieltä, missä vierellä oleminen on sanoja tärkeämpää. Pitkän linjan sairaalapappi kirjoitti elämästään ja työstään kirjan.
”Elämä on juhla.” Tämän laulusitaatin rovasti Tapani Tukiainen, 78, allekirjoittaa kerta toisensa jälkeen, kirja kirjalta. Olkoonkin, että elämän juhla on valon ja tummuuden läikähtelyä sekä häiriötä, kipua ja haavoja – juhla kumminkin. Sairaalapappi, psykoterapeutti ja kirjailija perkaa elämänsä polkua ja pitkää uraansa tuoreessa kirjassaan Sairaalapappi – Asiaa ja anekdootteja.
Oli vain muutamasta vuodesta kiinni, että Tukiaisesta ylipäätään tuli pappi.
– Jos olisin miettinyt ammatinvalintaa vähän kauemmin, minusta olisi voinut tulla vaikka autoasentaja, hän pohtii kotonaan Helsingissä.
17-vuotiaana Tukiainen joutui seisomaan isän kuolinvuoteen äärellä, ja se luultavasti ratkaisi suunnan.
”Armas ja väkevä isäni, maalaispappi”, Tukiainen kirjoittaa kirjassaan.
Isä, kirkkoherra, ajeli mustalla kuplavolkkarilla ympäriinsä ja saarnasi vaivattomasti. Herännäistaustainen isä huokui lämpöä, turvallisuutta ja avaruutta. Hänestä tuli suunnannäyttäjä pojalleen, joka oli elänyt nuoruuttaan pappilassa juoksemalla syksyn pimeydessä Laitilan keskiaikaisen kirkon ympäri, löytämällä ihmisen pääkallon pappilan puutarhasta ja kirjoittamalla vaatekomerossa isän työhuoneen takana.
Kerran poika löysi isän komerosta rasiallisen ehtoollisleipiä. Hän otti yhden, pyöritteli ja katseli. Ei uskaltanut maistaa.
”Poika ei voinut mitenkään tietää, miten tämä ohut ja olematon leipä tulisi tuuppimaan häntä elämässä eteenpäin”, Tukiainen kirjoittaa.
Ohut ja olematon oli myös nuoren papin itsetunto, kun hän vuonna 1968 sai ensimmäisen työpaikkansa suuressa Teljän seurakunnassa Porissa. Uskonvarmuuden sijaan harteilla lepäsi ”anopin kokoon kursima takki”. Tukiaisesta tuntui, ettei hän 24-vuotiaan elämänkokemuksellaan osannut mitenkään selittää maailman tuskaa ja pahuutta tai neitseestäsyntymisen kaltaisia käsitteitä, jotka tuntuivat itsestäkin vaikeilta niellä. Ja entäs saarnaaminen! Se, mikä isältä oli sujunut vaivattomasti, aiheutti pojalle jatkuvaa rimakauhua. Kunpa olisikin saanut jättää saarnaamisen sikseen, jakaa vain ehtoollista ja olla ihmisten kanssakulkijana.
– Tärkein on ehtoollinen, sillä sen ympärille koko jumalanpalveluselämä rakentui kristinuskon ensimmäisinä vuosisatoina. Lisäksi Raamattu kuvailee, miten käytiin sairaita katsomassa. Se oli ihmisten kohtaamista, sielunhoitoa, sanoo Tukiainen.
Puhumisallergiasta huolimatta vuodet Teljän seurakunnassa olivat tärkeä korkeakoulu, jonka sattumuksia Tukiainen kuvailee hersyvästi kirjassaan. Milloin pastori Tukiainen sekoitettiin paikkakunnan saarnaaja Tuhkiaiseen, joka oli ostanut katteettomalla shekillä auton. Milloin taas adventtikynttilä käräytti takinliepeet kesken hartauden. Lähetyspiirien sukanneulontasulkeiset ja pinomäkeläisten teinien koronanpeluu sulautuivat osaksi seurakuntaelämän kirjoa, jonka seassa nuori pastori sukkuloi tuumien: ”Eikö kukaan huomaa, etten oikeastaan osaa tätä juttua vielä yhtään?” Tukiainen olisi varmasti tullut lohdutetuksi tiedosta, jonka elämä myöhemmin opetti:
”Oikeat papin työt löytyvät sairauden ja kuoleman hiilikaivoksista”, hän kirjoittaa kollegaansa Teemu Paarlahtea lainaten. Ei ollutkaan tärkeää koettaa etsiä kärsimykselle ja kuolemalle syitä ja merkityksiä, sillä siihen tuskin kukaan kykenee. Olennaisempaa oli pysyä ihmisen rinnalla niissä syvyyksissä.
Sairaalasielunhoitotyö alkoi vetää puoleensa:
– Ei niinkään julistusta ja puhetta, vaan lähelle ihmisiä, heidän elämäänsä, Tukiainen tiivistää.
Ainoa jarruttava tekijä oli, että myös hänen veljensä Olavi Tukiainen työskenteli sairaalapappina. Pitikö tässä nyt ruveta veljeä matkimaan?
Into voitti empimisen, ja Tukiainen aloitti sairaalapapin työt Kuusankosken aluesairaalassa vuonna 1973. Samalla sielunhoitaja sai vastuulleen toisenkin yksikön, Beeski-mielisairaalan Valkealassa. Näiden kahden sairaalan osastoilla hän porhalsi vuoteen 1995 asti lukuun ottamatta välivuotta, jonka aikana hän toimi merimiespappina Italiassa.
Etenkin Beeskin sairaala ja sen uraauurtava yhteisöhoitomalli jättivät Tukiaiseen lähtemättömän jäljen. Uusi kirjakin on omistettu sairaalan silloiselle ylilääkärille Seppo Utriaiselle, jonka kehittämänä sairaala saavutti mainetta.
Tukiainen uskoo, ettei Suomesta enää löydy sellaista hoitoa, jota Beeski aikanaan tarjosi.
– Psykiatriset potilaspaikat ovat vähentyneet, avohoidon kapasiteettia ei ole pystytty riittävästi nostamaan, hän sanoo.
Beeskissä hän tunsi itsensä osaksi hoitotiimiä. Hengellisyys huomioitiin yhtenä ihmisen ulottuvuuksista, vaikkakin joskus potilailla mielen sairaus pukeutui uskonnon asuun ja ilmeni ahdistuneena käännyttämisenä.
– Silloin henkilökunnallekin voi helposti syntyä vastenmielisyyttä uskontoa kohtaan, Tukiainen toteaa.
Vuodet sielunhoitotyössä opettivat Tapani Tukiaiselle, ettei kärsimyksen ja kuoleman syitä ole tarpeen eikä mahdollista selittää. Sen sijaan niiden äärellä on tärkeää olla ihmisen rinnalla. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Potilaiden parissa hän tunsi saaneensa kaipaamansa työn, jossa läsnäoleminen nousi tärkeämmäksi kuin puheet – olkoonkin, että osastohartauksien velvollisuudet piinasivat häntä edelleen. Mutta Beeskissä hartausmeininki oli leppoisaa yhdessäoloa, ja pastorin henkilökohtainen rimakauhu alkoi hälvetä.
– Psykiatriset potilaat olivat aitoja ihmisiä, eivät mitanneet tai arvostelleet. Siinä seurassa kädet saivat tutista, sai olla oma itsensä, ei tarvinnut jännittää, hän kuvailee.
Ylipäätään sairaalavuoteen äärellä ei hänen mukaansa tarvittu mitään ”säteilevää tai toismaallista”. Tarvittiin joku, joka tuli vierelle ja kuunteli, kenties jakoi ehtoollisen.
”Kovia kokeneiden, masentuneiden ja hajalla olevien edessä oli puhuttava hiljaa”, Tukiainen kirjoittaa.
Ehtoollisleipä, se ohut ja olematon, joka kaiken matkaa pyöri pastorin matkassa mukana, nousi sairaalaelämässä välillä hätäkutsun arvoiseksi. Kun puhelin soi, se merkitsi usein sitä, että Tukiainen kiirehti ehtoollisvälineineen osastolle ambulanssikuskin lailla. Jonkun inhimillinen matka oli päättymässä, tuntematon alkamassa. Siinä hetkessä moni toivoi leipää ja viiniä.
Ehtoollinen on ”viimeinen iltapala, matkaeväs, lämmin huopa”, Tukiainen tyylittelee.
Toisinaan hälytykset osastoille avasivat näkyjä, joiden edessä vähäisetkin sanat loppuivat.
”Nuori ihminen, melkein lapsi, oli nostettu viilenneiltä lakanoilta. Omainen piti häntä sylissä. Piti lujasti, kaksin käsin, aivan kuin olisi ollut kyse vielä elossa olevasta ihmisestä. Viimeiset lähellä olemisen hetket”, Tukiainen kirjoittaa.
Se keskenkasvuinen kirkkoherran poika, joka löysi pappilan puutarhasta pääkallon, tuli sairaalapastorina kuoleman kanssa tuttavaksi. Hän siunasi hautaan, piti saattohartauksia, veti vainajalle sukkia jalkaan, auttoi arkkuun nostamisessa. Siitä huolimatta kuoleman mysteeri oudolla tavalla häikäisi.
Pappilan pojasta puheen ollen: kyllä hän vielä aikuisenakin juoksi keskiaikaisen kirkon ympäri yrittäen päästä sisään. Tukiainen helli pitkään haavetta kääntyä katolilaisuuteen, liittyä ”äitikirkkoon”, kuten hän roomalaiskatolista kirkkoa kutsuu.
Oppi-isäkseen tällä tiellä hän kutsuu opiskeluaikojensa professoria Seppo A. Teinosta, joka vuosikymmeniä sitten visioi jopa kirkkojen yhdistymisestä.
– Tiedän, että se on vaikeaa, eikä se tule tapahtumaan, hän toteaa.
Katolilaisuuteen kääntyminen tyssäsi siihen, ettei Tukiainen teologina kokenut mielekkääksi yli vuoden mittaista tutustumisaikaa johdantokursseineen.
– Kaverini lohdutti sanoen, että sinähän voit olla sydämeltäsi katolilainen.
”Mitä tunsi nahoissaan se pappilan poika, isänsä jälkiä seurannut, joka ei oppinut luottamaan kylliksi itseensä? Joka tunsi rauhoittuvansa vasta täällä Helsingin Oulunkylässä, eläkkeellä, elämänsä kovin myöhäisenä mutta rikkaana iltahetkenä”, Tukiainen pohtii kirjansa lehdillä.
Eläkevuodet ovat täyttyneet kuukausienkin pituisista pyhiinvaellusmatkoista ja kirjoittamisen nautinnosta.
Se alun perin ”ohut ja olematon” keräsi siis vuosien varrelta mukaansa syvyyttä ja vahvistui. Olisiko häneen vanhemmiten tarttunut myös hiukan Rooman keisarin Marcus Aureliuksen stoalaista tyyneyttä? Tätä antiikin kirjoittajaa Tukiainen arvostaa suuresti ja lainaa häntä myös kirjassaan, samoin kuin elämän särkyneisyyden tulkkia, ranskalaisrunoilija Charles Baudelairea.
– Rauhaa ja itseluottamusta ovat lisänneet elämän kovemmat kokemukset, Tukiainen tuumii.
Kuten nyt vaikka avioero 1990-luvulla. Tai omaisuuden menetys epäonnisen talokaupan myötä. Tai edellämainittu katolisen kirkon oven sulkeutuminen. Vähemmästäkin sitä oppii hieman stoalaisuutta.
Ensimmäisen avioliiton purkautuminen osui 1990-luvun alkuun. Joitakin vuosia myöhemmin Tukiainen siirtyi Lahden seurakuntien palvelukseen johtavaksi sairaalapastoriksi. Siinä vaiheessa hän oli jo syventänyt osaamistaan kouluttautuen myös työnohjaajaksi ja psykoterapeutiksi.
Lahti olikin sitten jotakin vallan muuta kuin Kuusankosken aluesairaala ja Beeski. Johtavaan virkaan liittyvä byrokratian määrä yllätti. Noina vuosina Lahden seurakunnilla oli taloudellisista syistä painetta vähentää virkoja, ja se kohdistui myös sairaalatyöhön.
– Se aika opetti minulle pakollista lujuutta, arvojen puolesta toimimista ja sairaalasielunhoidon puolesta taistelemista, Tukiainen sanoo.
Johtava sairaalapastori tunsi olevansa Mariankadun työhuoneessaan välillä kuin norsunluutornissa, kaukana potilastyön arjesta. Hallinnon tuoksinassa oli välillä päästävä ihmisten pariin vanhainkotiin, sairaalaan ja psykiatrian kuntoutusyksiköihin. Psykiatristen potilaitten parissa hän tunsi olevansa omiensa seurassa. Myös retriittien ohjaaminen sairaalan henkilökunnalle tuntui merkitykselliseltä ja syvältä.
”En tuntenut parhaimmillani olevani enää pappi, messun toimittaja, en edes retriitinohjaaja. Olin yksi tästä hiljaisesta joukosta, en sen parempi tai kummallisempi, mutta en huonompikaan”, hän kirjoittaa.
Ehtoollisleipä on tuuppinut tätä tarinaa eteenpäin. Johdatelkoon se myös tarinan päätökseen.
Kirjansa sivuille Tukiainen on tallentanut taannoisen tilanteen, jossa hän istuu itsekseen turkulaisen katolisen kirkon hämärässä ja katselee tabernaakkelikaappia, jossa säilytetään siunattuja ehtoollistarvikkeita. Katolilaista hänestä ei tullut. Sen sijaan sisimmässä asuu edelleen se herännäispoika, joka ei pysty retostelemaan uskonvarmuuksilla.
Katolilaisessa katsannossa ehtoollisen leipä ja viini muuttuvat Kristukseksi.
Herännäispojan katsannossa todennäköisyys sille on ehkä kahden prosentin luokkaa. Mutta jos näin tapahtuu, Kristus itse on siis läsnä tuossa parin metrin päässä.
– Elän sen toivon mukaan, Tukiainen sanoo.
Tekstilainaukset: Tapani Tukiainen: Sairaalapappi – Asiaa ja anekdootteja. Valmiixi 2023.
Sielunhoitaja ja pyhiinvaeltaja
Rovasti Tapani Tukiainen on syntynyt Turussa 1944 ja varttunut Rauman seudulla ja Laitilassa. Hän on tehnyt vuosikymmenten mittaisen uran sairaalapappina ja psykoterapeuttina Kuusankosken ja Lahden alueilla. Tukiainen asuu Helsingissä puolisonsa Sirkku Tukiaisen kanssa. Lapset ovat jo maailmalla.
Tukiainen on eläkevuosinaan ollut tuottelias kirjailija, joka on kirjoittanut etenkin pyhiinvaelluksistaan. Seuraavassa Tukiainen listaa neljä tärkeintä vaelluskohdettaan:
1 Santiago de Compostela. ”Merkittävä reitti, jonka päätepiste on Santiagon de Compostelan katedraali. Tradition mukaan apostoli Jaakob on haudattu sinne.”
2 Rooma. ”Kristikunnan keskus, jonne tein muun muassa kolme kuukautta kestävän Via Francigena -vaelluksen. Ranskan kautta kulkeva reitti alkaa Englannin Canterburysta.”
3 Jerusalem. ”Kristinuskon alkulähde. Kuljin ensin jalkaisin Roomasta Etelä-Italiaan, josta lensin Pohjois-Israeliin ja patikoin Länsirannan kautta Jerusalemiin.”
4 Trondheim. ”Pyhän Olavin reitti Suomesta Sundsvallin kautta Pyhän Olavin haudalle Norjaan. Tämä oli jo keskiajalla suomalaisille vaeltajille tärkeä reitti.”