Kun piru puree Jumalaa ja muut äitiysvapaan opetukset
Annika Saarikko ei etääntynyt perhetodellisuudesta ministeriaikanakaan. Nyt pestään vauvapyykkiä, syksyllä on koronapyykin aika.
Eipä arvannut kirkkoministeri Annika Saarikko, että jäätyään kansanedustajan tehtävistä äitiysvapaalle hän vasta joutuisikin vastaamaan tiukkoihin hengellisiin kysymyksiin. Niitä hänelle asettaa perheen viisivuotias Aarni.
– Mitä ovat ne pirut ja enkelit, joista Lauri Tähkän laulussa lauletaan, hän kyselee.
Äiti selittää, että kaikilla ihmisillä on sekä hyviä että pahoja ajatuksia, jotka kamppailevat keskenään.
Jatkokysymyksiä satelee:
– Onko se vaikka sitä, että sinä pyydät minua hammaspesulle mutta minä en tottele? Onko se sellainen tilanne, että piru ikään kuin puree Jumalaa?
– En ole vuosiin tullut hengellisesti näin haastetuksi, Saarikko nauraa.
Puhelun taustalla kuuluu hiekkatien rahinaa renkaiden alla.
– Ei kai haittaa, jos juttelemme tässä samalla kun olen vaunukävelyllä, Saarikko kysyy.
Ei haittaa. Puhelimessa voi melkein kuulla, miten kirkkaasti kevätaurinko paistaa. Vaunuissa tuhisee päiväunillaan kahdeksankuinen Kaarlo.
– Olen äitiysvapaalla nauttinut erityisen paljon siitä, että saan olla ulkona päiväsaikaan, Saarikko sanoo.
– Ministerinä ollessa saattoi välillä mennä viikkokin, etten päässyt ulos lainkaan.
Tämä haastattelu on juteltu Espoosta käsin, mutta kevään aikana perheen elämässä on tapahtunut mullistuksia. Turun-asunto on myyty. Perheen kirjat on toukokuussa muutettu Varsinais-Suomen Oripäähän, Annika Saarikon juurille.
– Isäni menehtyi kolme vuotta sitten, ja häneltä jäi talo, isovanhempieni kotipaikka. Teimme ison ratkaisun ja otimme toiseksi kodiksemme vanhan maalaistalon, Saarikko kertoo.
Kun Saarikko viime syksynä jäi äitiysvapaalle, hän oli vastikään tullut valituksi kolmannelle kansanedustajakaudelleen ja aloittanut uudessa hallituksessa tiede- ja kulttuuriministerinä sekä kirkkoministerinä. Sitä edelsivät perhe-ja peruspalveluministerin tehtävät.
Nyt on ollut tilaisuus tarkastella noita kuvioita pienen välimatkan päästä.
Vetäytyminen vuoden ajaksi kotiin ei merkinnyt valtavaa henkistä loikkaa, sillä Saarikko sanoo, ettei päässyt etääntymään arjesta ministerinäkään.
– Minussa on aina ollut kaksi tasavahvaa puolta: toisaalta palo parantaa maailmaa, toisaalta kotikeskeisyys ja voimakas side omiin läheisiin, hän sanoo.
Viimeksimainittu on toteutunut arjessa niin, että perhe-elämä ei ole työn vuoksi haljennut kahteen eri todellisuuteen. Puoliso Erkki Papunen ja Aarni-esikoinen ovat asuneet kaiken aikaa siellä missä Saarikkokin – työviikkoina pääkaupunkiseudulla, muulloin Varsinais-Suomessa.
– Eipä siinä ole ehtinyt kuvitella itsestään liikoja, kun joka ilta täyttää tiskikoneen, ripustaa pyykit ja lukee iltasadun. Yritin ministerinäkin leipoa säännöllisesti pullaa, Saarikko sanoo.
Hän toteaa, että äitiysvapaan aika opettaa paljon siitä, miltä yhteisten asioiden hoitaminen kotoa ja median kautta katseltuna näyttää.
Piruja ja enkeleitä ei niinkään nähdä, mutta muuta kamppailua ja vastakkainasettelua kyllä.
– Siinä maailmassa kuplaantuu helposti, kun aikataulut ovat hurjat ja paine on kova. Kuplassa kaikki alkaa näyttää jonkin puolueen väriseltä. Pienetkin liikahdukset tuntuvat siellä mannerlaatoilta. Joka asiasta kehitetään poliittinen asetelma, Saarikko kuvailee.
Keväällä päälle pamahtanut koronakriisi näyttää kuitenkin iskeneen poliittisesta vastakkainasettelusta ilmat pihalle, ainakin hetkeksi.
– Korona on osoittanut, että suomalaiset tykkäävät päättäjistä, jotka kriisissä etsivät yhteisiä nimittäjiä ja hoitavat kriisiä vähäeleisesti, Saarikko miettii.
– Olen tajunnut, miten helppoa on huudella sivusta. Koen suurta myötätuntoa vastuunkantajia kohtaan. Mitään viisastelun halua ei minulla ole.
Koronakriisissäkin piilee Saarikon mukaan tietynlainen kuplautumisen vaara.
– Meidän hyväosaisten ei pidä jäädä lillumaan omaan todellisuuteemme ja ajatella, että onneksi ei oma työpaikka mennyt tai onneksi ei itse sairastuttu.
Vaikka kaikki muu yhteiskunnassa pysähtyisi, lapsiperhearki pyörii. Se on täyteläistä, iholle tulevaa, täynnä ruoanlaittoa ja pyykinpesua. Univelka painaa ajoittain.
– Silti en voi kiistää, että on enemmän aikaa ajatella. Arvojärjestykset kirkastuvat sekä omassa elämässä että yhteiskunnallisesti, Saarikko sanoo.
Syksyä ajatellen hän pyrkii pysyttelemään ammatillisesti ajan tasalla, mutta Kaarlon konttailua ihastellessa työ ei juuri pyöri mielessä.
Yhtä matkaa uuden elämän ihmeen kanssa on kuitenkin kulkenut myös huoli, sillä vauvalla todettiin pian syntymän jälkeen hengityssairaus, joka johtuu nielun ja henkitorven rakenteesta.
– Hän yskii paljon, hengitys vinkuu. Alkuvaiheessa sairaus hidasti hänen kasvuaan, Saarikko kertoo.
Vaikka tiedetään, että ongelma helpottuu lapsen kasvaessa, huoli on tuntunut välillä kuristavana.
– Olen löytänyt itseni sängyn ääreltä kuuntelemasta, hengittääkö lapsi. Se on universaalia menettämisen pelkoa.
Esikoisen maailma tarjoaa virkistäviä ja hauskoja näkökulmia ja pakottaa vanhempien ajatukset pois tavanomaisilta urilta.
– Viisivuotias on hurmaavassa iässä. Hän tavoittaa leikin maailman täydellisimmillään, Saarikko sanoo.
On myös ollut kiehtovaa huomata, miten erilaisia saman perheen veljekset voivat olla.
Tähän liittyy Saarikon mukaan yksi vanhemman suurimmista tehtävistä. Se on: välittää lapselle kokemus, että hän saisi varttua ja kukoistaa sellaisena kuin on ja kokisi olevansa hyväksytty ja kelpaava omana itsenään.
– Ja silti kasvattaa lapsesta ihminen, joka kykenee ymmärtämään myös toisenlaisia arvoja, asettumaan toisen asemaan. Miten ohjata häntä niin, että hän olisi kaverisuhteissaan taitava? Ettei hän tulisi kiusatuksi eikä olisi itse kiusaaja.
Saarikkoa itseään on kaiken aikaa kantanut ja vahvistanut läheisiltä saatu varauksettoman hyväksynnän kokemus. Se ei rikkoutunut, vaikka hänen lapsuudenperheensä rikkoutui.
– Pienellä maaseutupaikkakunnalla Oripäässä me olimme harvinaisuus, avioeroperhe. Se oli leimaa-antavaa, sillä aina piti selittää, miksi minulla oli eri sukunimi kuin äidillä, hän muistelee.
Turvallinen hyväksyntä kannatteli tyttöä silti.
– Lähiperheeksi muotoutuivat äiti ja hänen uusi puolisonsa. Viikonloppuisin kanssani oli isä, pyyteetön rakkaudessaan. Isovanhempien myötä syntyi sukupolvien kantava yhteys. Myöhemmin aviomieheni ja minun suhde on ollut arvostava, rohkaiseva ja keskusteleva. Hänen myötään hyväksynnän kokemukseni on jatkunut.
Saarikko sanoo, että elämässä häntä kantaa myös vahva kristityn perusluottamus.
– Oma rohkeuteni tai vahvuuteni nojaa siihen, että on suurempi suunnitelma, josta voisi myös käyttää sanaa johdatus. Se ei tosin tarkoita sitä, että olisin jotenkin huoleton. Päinvastoin, tarve organisoida ja pitää lankoja omissa käsissä on minulla voimakas, hän myöntää.
Saarikko kuvailee varttuneensa pienen, hyvän maalaisseurakunnan vaikutuspiirissä perinteistä reittiä: päiväkerho, nuortenillat, isonen, rippikoulun apuopettaja.
Lukioaikana Saarikon ystäväpiirissä oli hengellisen heräämisen liikehdintää. Sen aikaisista ystävyyssuhteista tuli niin lujia, että ne kantavat edelleen. Entiset seurakuntanuoret ovat nyt toistensa lasten kummeja.
– Maailma on haastanut meitä, tuonut maailmankatsomukseemme lisää värejä. Silloinen maailmakuvamme oli aika mustavalkoinen, Saarikko sanoo.
Hän haluaa välittää lapsilleen kristillisten tapojen ja kulttuurin ymmärrystä:
– Pidämme kiinni iltarukouksesta. Kerromme heille, miksi joulua ja pääsiäistä vietetään. On myös tärkeää kertoa lapsille, että kaikki eivät usko mihinkään. Aikanaan lapset saavat itse tehdä omat valintansa, hän toteaa.
– Myös eri uskontojen dialogi on tämän päivän lasten elämässä läsnä aivan toisella tavalla kuin minun nuoruudessani, jossa buddhalaisuus oli vain ulkoa päntättävä luku uskonnon oppikirjassa. Espoolaisessa päiväkodissa uskontojen vuorovaikutusta eletään todeksi joka päivä.
Se, mitä Saarikko ei halua jälkikasvulleen välittää, on uskonnollisuuden suvaitsematon puoli, ensimmäisten kivien heittely.
Siinä missä teini-ikäinen A. Saarikko oli kenties mielipiteissään mustavalkoinen, aikuinen A. Saarikko kavahtaa ehdottomuutta ja tuomitsemista ja suree, jos sitä ilmenee kirkossa.
Enkeleitä ja piruja maalaillaan kirkollisissakin keskusteluissa joskus niin, että pärskeet roiskuvat. Aarni-pojan termejä lainaten voisi pohdiskella, pureekohan piru Jumalaa silloin, kun konservatiivit ja liberaalit ottavat yhteen. Kärsijäksi joutuu siinä vähintäänkin kirkko itse.
– On surullista ja väärin, että muutaman kysymyksen kautta muodostuu julkinen käsitys kirkosta ja koko sen työstä, Saarikko sanoo.
Hän muistuttaa, että niin kauan kuin eri osapuolten välillä säilyy keskusteluyhteys, tilanne on vielä hyvä. Haitallisinta on, jos osapuolet jumittuvat poteroihinsa ja dialogi kuolee.
Koronakriisin aikana vastakkainasettelu on kirkossakin jäänyt taka-alalle. Esiin on noussut kirkon rooli sangen ketteränä ruohonjuuritason toimijana, avun ja lohdun antajana.
Saarikko kaipaisi kirkolta myös lisää isoa yhteistä arvopuhetta kohtuudesta, reiluudesta ja lähimmäisenrakkaudesta.
– On sanottava ääneen, jos yhteiskunnassa jossakin asiassa on menty liian pitkälle, hän toteaa.
Seurakuntalaisena Saarikko toivoo, että kirkko löytäisi keinot tavoittaa nuoret aikuiset ja nuoret perheet. Hän itse on kävelevä esimerkki seurakuntalaisesta, joka ei pidä itseään erityisen aktiivisena, mutta etsiskelee silti keinoja pitää yllä yhteyttä kirkkoon ja kristillisiin arvoihin.
– Ikuinen ongelma on, miten kirkko voisi pitää ihmisistä kiinni riparin jälkeenkin, elämän nivelvaiheissa.
Puhelun taustalta alkaa kuulua pieniä ääniä. Kaarlo on herännyt nokosiltaan.
– Joko sinä nyt heräsit? Olin laskenut sen varaan, että ottaisit pitemmät unet, Saarikko hämmästelee.
Kaarlon määräyksestä on siis aika lopetella haastattelua.
Koronakriisin aika on kirkastanut Saarikolle sitä, mitä monelle muullekin näinä aikoina. Ajatukset ovat tiivistyneet arvokkaimman ympärille. Tätä on elämäni olennaisimmillaan, nämä ovat minun ihmiseni. Ytimessä on tunne: en haluaisi olla missään muualla juuri nyt.
– Pikkuvauvan äitinä olen itsekkäästi ollut valtavan helpottunut, että en ollut vielä palannut töihin, Saarikko sanoo.
Tulevan kesän ajan saa vielä asettua rauhassa uuteen kotiin maalle, laitella perunamaata.
Syksyn tullen töihin palaavaa kansanedustajaa odottavat vähintäänkin kriisin jälkipyykit, lapsiperheen pyykkejä sotkuisemmat.
Ehkä syksyllä on jo tullut näkyviin myös epidemian katveessa piileksivä hiljainen hätä, josta Saarikko sanoo olevansa erityisen huolissaan.
– Syksyllä ovat edessä tiukat päivät.
Juha Tapiota fanittava ministeri
Annika Saarikko syntyi vuonna 1983 Oripäässä ja valmistui maisteriksi Turun yliopistosta vuonna 2013, pääaineenaan mediatutkimus. Keskustan kolmannen kauden kansanedustaja on äitiysvapaalla tiede- ja kulttuuriministerin ja kirkkoministerin tehtävistä.
Saarikko on kahden pienen pojan äiti ja naimisissa juristi Erkki Papusen kanssa. Perheellä on kodit Espoossa ja Oripäässä.
Kansanedustaja on entinen seurakuntanuori ja työskennellytkin Kirkkohallituksessa sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Annika Saarikko on fanittanut Juha Tapiota 16-vuotiaasta asti, jo siitä lähtien kun muusikko käynnisteli uraansa gospelmusiikin parissa.
2 Tänä keväänä Saarikolla oli tilaisuus laittaa ensi kertaa oma perunamaa Oripään-kodin maille. Perhe sai lahjaksi siemenperunoita.
3 Saarikko on haaveillut jo vuosia ikonimaalauksen harrastamisesta. Toistaiseksi haave on vielä toteuttamatta, vaikka hän on etsinyt jo tietoa siitä, missä sitä voisi harrastaa.
4 Saarikko rakastaa tietovisoja. Korona-ajan huvi ystäväperheiden kanssa on ollut Zoom-tietovisa viinilasillisen kera perjantaisin klo 22, kun lapset on saatu nukkumaan.