Haku Kirkon palvelevan puhelimen vapaaehtoisena toimimiseen on käynnissä. Hakea voi 22.8. saakka. Kuva: Jani Mahkonen.
Jani Mahkonen
Kuuntelemisen taito riittää - Kirkon palvelevan puhelimen vapaaehtoisena toimimiseen ei tarvita erityistaitoja
”Kiitos, kun jaksoit kuunnella. Kiitos, kun teet tätä työtä.”
Näin kuuluu usein luurin toisesta päästä, kun Kirkon palvelevan puhelimen vapaaehtoiset päättävät puhelun ja hyvästelevät soittajan. Palaute tulee soittajalta spontaanisti ja suoraan sydämestä.
Juuri kuuntelemisen taitoa korostavat vapaaehtoisina palvelevassa puhelimessa toimivat Risto ja Kaisa. He ovat tässä haastattelussa mukana vain etunimillään, anonyymiyden suojaamiseksi. Toimituksella on tiedossa heidän sukunimensä.
Risto ja Kaisa sanovat, että vapaaehtoiseksi voi ryhtyä "ihan tavallinen ihminen", nuoren aikuisen tai jo vähän varttuneemman ihmisen elämänkokemuksella. Mitään erityistaitoja ei tarvita, mutta toki oman elämän on oltava suhteellisen hyvää ja tasapainoista, jotta ei kuormitu toisten murheista.
– Kuuntele ja ole läsnä, kulje kiireettömästi ja arvostaen pieni hetki toisen rinnalla – se riittää, Risto rohkaisee.
Kaisa on samaa mieltä ja muistuttaa, ettei palvelevassa puhelimessa ole tarkoitus ratkaista sinne soittavan ongelmia.
– Helpostihan sitä saattaisi ruveta antamaan ohjeita oman elämän kokemusten kautta, mutta se ei ole aiheellista eikä edes tarkoitus. Toisen huomioiminen ja aito kuunteleminen riittävät, ratkaisut löytyvät lopulta ihmisestä itsestään, hän lisää.
Kaisalla on juuri tullut täyteen ensimmäinen vuosi palvelevan puhelimen vapaaehtoisena. Hän kuvailee vuottaan odotuksia vastaavaksi, mielenkiintoiseksi ja osin hieman jännittäväksikin.
– Vuosi on mennyt hyvin ja olen tästä todella innostunut. Se, että saa kunnian olla mukana toisen elämän tilanteissa vaikka vain pienen hetken, antaa niin paljon, Kaisa sanoo.
Ristolla puolestaan on takanaan jo lähes 30 vuoden kokemus. Palvelevan puhelimen vapaaehtoisuus on antanut näkökulmia ja erilaista ulottuvuutta omaankin elämään.
– Tässä oppii asettamaan omat murheet oikeisiin mittasuhteisiin. En olisi tämä Risto, joka nyt olen, jos en olisi ollut mukana palvelevan puhelimen toiminnassa.
Vaikka puhelimen toisessa päässä saatetaan puhua hyvinkin rankoista aiheista, eivät Risto ja Kaisa tunne kuormittuvansa aiheiden käsittelystä. Helpotusta tuovat ryhmätapaamiset muiden vapaaehtoisten kanssa, joissa tilanteita voi luottamuksella yhdessä käsitellä. Molemmille on muodostunut myös omat rutiininsa erilaisiin tilanteisiin.
– Minulla on tapana sytyttää kynttilä vuoron alussa, ja kun vuoro päättyy, sammutan sen. Sillä lailla saattelen itseni kuuntelemaan luurin päässä olevaa soittajaa ja illan päätteeksi pääsemään puheluiden tilanteista myös irti, Kaisa kertoo.
Ristollakin on omat tapansa; erityisen rankan puhelun jälkeen hän nollaa tilanteen avaamalla limutölkin.
– Minä en juo limsaa juuri koskaan, mutta jos puhelimen toisessa päässä on ollut esimerkiksi itsetuhoisia ajatuksia hautova ihminen, avaan puhelun päätyttyä kokistölkin. Se on minun tapani vetää vähän henkeä.
Pitkän uran palvelevassa puhelimessa tehnyt Risto on huomannut, että nykyään soittajat uskaltavat avautua ja puhua elämästään ihan toisella tapaa, mitä vielä esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Yksinäisyys, perhesuhteet, arjen tilanteet, sairaudet – nämä ovat aiheita, joita suurin osa puheluista sivuaa.
– Ahdistus, masennus ja päihteet tulevat myös useassa puhelussa esille, mutta lopulta monen ongelman taustalla on yksinäisyys. Valitettavasti kuormittunut terveydenhuoltomme näkyy tässä meidän tehtävässämme hyvin selvästi, Kaisa toteaa.
Kuuntelevia korvia tarvitaan
Johtava diakoniatyöntekijä Jaana Gröndahl Lahden seurakunnilta sanoo, että tarve palvelevan puhelimen vapaaehtoisille on ikuinen ja jatkuva. Vaikka joka vuosi koulutetaan väkeä, vapaaehtoisten määrä pysyy suhteellisesti samana. Keskustelun tarve sen sijaan tuntuu vain lisääntyvän: viime vuonna palvelevaan puhelimeen tuli Gröndahlin mukaan valtakunnallisesti noin 100 000 puhelua, joista vajaaseen 50 000 pystyttiin vastaamaan.
– Kiireisimmät kuukaudet ovat tammikuu ja marraskuu, kun taas joulukuussa ja toukokuussa tulee vähemmän yhteydenottoja. Tyypillisin soittaja on 40–75-vuotias, Gröndahl kertoo.
Hän kannustaa ihan jokaista harkitsemaan, voisiko tämä olla omanlainen tapa tehdä vapaaehtoistyötä. Jos oma elämä vain on tasapainossa, ei mitään erityistaitoja tarvita.
– Tehtävään saa koulutuksen ja oman ryhmän tuen, eli ihan tuosta noin vaan ei hommaan tarvitse ryhtyä. Oma päivystysvuoro tulee kerran kuussa ja sen voi tehdä omasta kodista käsin tai sitten seurakunnan tiloissa, hän opastaa.
Gröndahl sanoo, että Kirkon palvelevaan puhelimeen soittavalle on usein luontevaa puhua myös hengellisistä asioista.
– Tämä aihepiiri on nostanut päätään erityisesti viimeisten vuosien aikana ja esimerkiksi esirukouspyynnöt ovat lisääntyneet. Silti tyypillisimmät soittojen aiheet käsittelevät muun muassa sairautta tai yksinäisyyttä.
Uudet vapaaehtoiset voivat hakea mukaan: Vapaaehtoistoiminnan kurssit - Lahden seurakunnat Ilmoittautua voi 22.8. saakka.