Murrosten koettelema mies – "Uskoa ei ole valettu rakennuksiin"
Kirkkoherra Kari Eskelinen kasvoi pappeuteen kriisien kautta. Nyt hän auttaa seurakuntayhtymää luovimaan läpi vaikeiden aikojen.
Aika on purkaa ja aika rakentaa.
Vanha viisaus pätee myös kirkkoon ja sen omistamiin rakennuksiin, ja tämän muutoksen kätilönä on Lahden seurakuntayhtymässä toiminut Nastolan kirkkoherra, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Kari Eskelinen.
Kiinteistötyöryhmä, jota Eskelinen on johtanut, tuo joulukuussa yhteisen kirkkovaltuuston eteen ehdotuksen, jossa luovutaan suuresta määrästä seurakuntakeskuksia ja leirikeskuksia.
– Nämä ovat raskaita päätöksiä, myöntää Eskelinen.
Kyseessä on tunteita herättävä asia. Karsittavat paikat ovat vuosien varrella olleet seurakuntalaisille merkityksellisiä, rakkaita, tuttuja ja turvallisia.
Eskelinen toteaa, että evankelis-luterilainen kirkko on tullut historialliseen taitekohtaan. On rakennettu ahkerasti yli 500 vuotta, mutta nyt pitäisi osata purkaa, sillä tilastot ovat vastaansanomattomat: jäsenmäärä on vähentynyt tasaisesti 30 vuoden ajan. Kirkosta erotaan, ja ikäluokat ovat aiempaa pienempiä.
Rakennuksia on ylläpidettävänä paljon, mutta niiden sisällä tapahtuvaan toimintaan jää suhteessa yhä vähemmän kirkollisverotuloja. Yhtälö on järjetön, ja sille on pakko tehdä jotakin.
Eskelinen sanoo, että vaikka luopuminen tekee kipeää, se voi myös auttaa uudistumaan. Murros sisältää mahdollisuuden. Seiniin kahlitsematon seurakunta voikin ehkä notkeammin mennä sinne, missä ihmiset ovat.
– Kirkolliset rakennukset ovat perinteisesti viestineet ihmisille, että kirkko on paikkakunnalla läsnä, mutta se voisi olla myös toisinpäin. Seurakunta on menossa mukaan esimerkiksi Lahden kaupungin palvelutorille Trion kauppakeskukseen, Eskelinen kertoo.
Kari Eskelinen on elämänsä aikana osunut useaankin murroskohtaan – joko henkilökohtaisesti myrskyn silmässä kamppaillen tai etsien mullistuksissa ratkaisumalleja yhteisönsä toimijana.
Kirkkoherraksikin hän tuli vuonna 2016 tilanteessa, jossa Nastola oli juuri lakannut olemasta itsenäinen seurakunta ja liitettiin osaksi Lahden seurakuntayhtymää.
Eräänlaiseen yhteiskunnalliseen murrokseen Eskelinen osui jo lapsuudessaan 1960- ja 70-luvuilla. Sen ajan vaikutuksia elämäänsä hän oppi analysoimaan vasta aikuisena.
Elettiin vaihetta, jolloin uudet radikaalit aatteet ottivat mittaa vakiintuneista instituutioista. Moni piti kirkkoa aikansa eläneenä, ja se heijasteli myös ihmisten käytöksessä.
Kari Eskelinen syntyi kahden teologin perheeseen, joka muutti Helsingistä Joroisiin isän pappisviran myötä.
Varhaislapsuus sujui ilman ristiriitoja. Kotona pappilassa oli lämpimän eloisa meininki lähetyspiireineen ja piispanvierailuineen.
– Meillä oli avarakatseinen, peruskristillinen ilmapiiri. Äitikin vihittiin papiksi sitten, kun se tuli mahdolliseksi, Eskelinen kertoo.
Kouluiässä hänelle valkeni, ettei papin pojan osa ollutkaan kovin kehuttava. Paikkakunnalla ei ollut pitkään aikaan ollut nuorta pappisperhettä eikä siis papin lapsiakaan. Eskelinen oli jonkinlainen kummajainen. Oli koulukavereita, joiden kotiin hän ei taustansa vuoksi ollut tervetullut.
– Osaatkos sinä kiroilla ollenkaan, tivasi vastaantulija pieneltä pojalta Joroisten raitilla.
Pitihän papin pojan antaa kiroilunäyte, kun aikuinen sitä kerran vaati.
– Sitten harmitti, että olin kiroillut, Eskelinen muistelee.
Hän joutui viettämään kohtuuttoman paljon aikaa epämukavuusalueella, jonka loivat pääosin paikkakunnan aikuiset. Torjunta tuntui pelottavalta. Siksi jo teini-iässä Eskeliselle oli hahmottunut päivänselvänä ajatus, että hänestä ei ikinä tulisi pappia.
Vaihtoehtoista suuntaa ei tarvinnut hakea kaukaa. Savonlinnassa asuva isoisä tartutti lapsenlapseensa vauhdin hurman ja kiinnostuksen autoihin. Isoisä oli kilpa-autoilijanakin tunnettu korjaamoyrittäjä Niilo Uski, joka rakasti amerikkalaisia autoja.
Eskelinen oli kahdeksanvuotias, kun isoisä osti hänelle ensimmäisen mopon. Satavuotiaan pappilan isoilla puistoalueilla oli mainiota ajella, vaikka ikää oli vasta vähän.
– Se oli vahvaa vastapainoa papin pojan roolille, Eskelinen sanoo.
Vartuttuaan hän lähti kauppaopistoon, opiskeli merkonomiksi ja sai pian vakituisen työpaikan isolla huoltoasemalla Joroisissa. Ura oli nousujohteinen. Vuonna 1984 Eskelinen muutti Lahteen ja ryhtyi isoisän esimerkkiä seuraten huoltamoyrittäjäksi Loviisankadun ja Vesijärvenkadun kulmassa sijainneelle Unionille, josta tuli myöhemmin osa Nesteen ketjua. Bisneksen tekeminen yhdessä vaimon kanssa kukoisti. Oli syntynyt myös kaksi poikaa, ja elämä hymyili.
Koska Eskelinen nyt istuu tuossa sohvalla mitä suurimmassa määrin kirkkoherrana, matkaan on täytynyt tulla suuremman luokan mutka. Ja tulikin.
– 1990-luvun pankkikriisi iski kuin miljoona salamaa, hän sanoo.
Neuvostoliiton hajoaminen, markan devalvoiminen, korkojen nousu, pankkien kaatuminen – siinä sitä murrosta kerrakseen. Kaikki ympärillä tuntui romahtavan. Eskelisen yritysasiakkaat joutuivat vaikeuksiin. Rekat ja kaupparatsut eivät enää porhaltaneet. Juuri nousuun lähteneelle huoltoasemalle tämä oli tuhoisaa. Konkurssi tuli vuonna 1992.
– Se oli synkkää aikaa. Menetin liiketoiminnan, sosiaalisen verkoston ja talon. Vain perhe jäi. Olin yhtäkkiä työtön koti-isä, Eskelinen kuvailee.
Konkurssin tehneenä yksityisyrittäjänä ei ollut helppoa. Oli setvittävänä velka- ja takausasioita, ja talous oli tiukalla. Oli etsittävä kaikki mahdolliset yhteiskunnan turvaverkot, mutta tuolloin tarjolla oli lähinnä myötätuntoa. Eskelinen toteaa, että moni samanlaiseen umpikujaan joutunut päätyi niihin aikoihin itsemurhaan.
– Onneksi avioliittomme oli kalliolle rakennettu. Se auttoi jaksamaan, hän sanoo.
Vuonna 1993 tuli mahdolliseksi yksityishenkilöiden velkajärjestely. Sekin auttoi eteenpäin.
Myrskyn silmässä Eskelinen sanoo kokeneensa jonkinlaisen herätyksen. Hän pohdiskeli, oliko vastoinkäymisessä mukana jumalallinen sormi.
– Tilanteessa, jossa ei enää pääse omin voimin eteenpäin, alkaa miettiä, olisiko Jumalalla tässä jokin suunnitelma.
Teinivuosiensa jälkeen Eskelinen oli pitänyt kohteliasta etäisyyttä kirkkoon. Vanhat kurjat kokemukset papin poikana painoivat yhä, joten hän varoi silmätikuksi joutumista. Teki hyvää olla tuntematon, ihan tavallinen. Hän oli kuitenkin Lahteen muutettuaan alkanut hämmästyksekseen huomata, ettei pappeus tällä seudulla ollutkaan negatiivisesti latautunut asia.
– Se, että olin papin poika, ei aiheuttanut mitään reaktioita, jos asia tuli ilmi. Tutustuin muihinkin pappien lapsiin ja totesin, että "ai säkin oot, ja silti oot ihan normaali". Se oli kuin terapiaa, hän nauraa.
– Pappeus ei ollutkaan hävettävää tai epänormaalia. Sen ymmärtäminen oli minulle hoitavaa ja vapauttavaa.
Tämä kokemus oli jo muovannut Eskelisen ajatusmaailmaa, kun hän konkurssinsa jälkimainingeissa meni tutustumaan seurakunnan toimintaan. Aikaahan hänellä sattuneesta syystä oli. Hän alkoi ajatella, että uskon perusteista olisi mukava tietää enemmän.
Noihin aikoihin Päijät-Hämeen kesäyliopistossa oli mahdollista suorittaa yleisen teologian approbatur-opinnot, ja ne veivät perheenisän täysin mennessään.
– Tää on mun juttu, Eskelinen ajatteli ja suoritti lisää opintoja myös Jyväskylän yliopistossa. Lopulta hän opintojensa turvin pääsi suoraan Helsingin yliopiston teologiseen tiedekuntaan.
Jo tätä ennen työasiat olivat alkaneet järjestyä. Eskelinen oli päässyt Keski-Lahden seurakuntaan lähetyssihteerin sijaiseksi. Opiskelujensa aikana hänet kutsuttiin töihin Sansaan eli Medialähetys Sanansaattajiin, joka on yksi kirkon lähetysjärjestöistä. Tähän järjestöön hän sai myös pappisvihkimyksen vuonna 2007, 45-vuotiaana.
– Minua on viehättänyt ajatus Jeesuksen lähetystehtävästä. Siitä, että kerrotaan Jumalan rakkaudesta ja armosta. Sansan tapa viedä sanomaa oli moderni. Se toimi alkuvaiheissaan radion välityksellä, mutta nykyisin sen välineitä ovat myös televisio, netti ja some, Eskelinen kertoo.
Lähetystyö pysyi työn teemana myöhemminkin Launeen seurakunnan lähetyspappina.
– Miellän lähetystyön ulospäin suuntautumisena. Seurakunta lähtee liikkeelle, menee ihmisten luo. Uskoahan ei ole valettu rakennuksiin, ei betoniin tai tiileen tai puuhun. Se on meissä ihmisissä ja siellä missä me olemme, Eskelinen pohtii.
Tässä tullaan lähelle samoja seurakunnallisia visioita, joita kiinteistötyöryhmäkin on pyöritellyt.
Mutta miten seurakunta voi suuntautua ulospäin ja lähestyä ihmistä tilanteessa, jossa lähelle tuleminen ei ole sallittua?
Tämä paradoksi putosi Eskelisen syliin viime maaliskuussa, kun Suomi kohtasi pandemiakriisin. Jälleen oltiin myrskyn silmässä. Valmiuspäällikön tehtävä lankesi hänelle kuin Manulle illallinen.
Hänen vetämänsä valmiustoimikunta totesi nopeasti, että tilanteeseen tarvittiin operatiivinen johto, jotta joka seurakunnassa ei jouduttaisi erikseen pähkäilemään toimintatapoja. Neljän viranhaltijan muodostama johtokeskus kokoontui viidesti viikossa, piti yhteyttä seurakuntiin ja päätti yhteisistä ohjeista: tämä toiminta lopetetaan, tuota ei lopeteta, tämä muutetaan toisenlaiseksi.
Ohjeistukset tuntuivat tosin lyövän poskelle kaikkia kirkon periaatteita.
– Me, jotka normaalisti kohtaamme ihmisiä, emme voineetkaan sitä tehdä. Miten voimme auttaa hädänalaisia, miten jatkaa diakoniaa ja sairaalatyötä, miten tavoittaa yksinäiset? Valtavat kysymykset oli käsiteltävä pikavauhtia, Eskelinen kuvailee.
Hätä keksii keinot. Tästäkin murroksesta poiki myös jotakin hyvää – luovuutta ja uusia tekemisen tapoja. Alkuhämmingin jälkeen jumalanpalvelusten striimauksesta tuli rutiinia. Palvelevan puhelimen pyörittämiseen löytyi joukko vapaaehtoisia. Niinkin tavallinen keksintö kuin puhelin osoitti arvonsa.
– Tajusimme, että meillähän on jäsenrekisteri. Me voimme soittaa ihmisille!
Seurakuntayhtymästä soitettiin iäkkäille seurakunnan jäsenille, ja näistä yhteydenotoista tuli paljon positiivista palautetta.
Pandemia on yhä päällä, mutta tilanne on vakaampi. Vaikka tulevaisuutta voi kerralla suunnitella enintään kuukaudeksi eteenpäin, on toimintamalleja ja varasuunnitelmia. Eskelinen ei vaikuta stressaantuneelta, vaikka myöntää, että vastuita on kasautunut koko ajan lisää.
– Koen kyllä huonoa omaatuntoa siitä, että minulla on ollut niin vähän aikaa Nastolan seurakunnalle ja omille työntekijöilleni. Työssäni palkitsevinta on saada olla yhteydessä seurakuntalaisiin ja saada iloita omien alaisten onnistumisista työssään. Lohduttaudun sillä, että yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajuus on määräaikainen.
Antiikin Roomaa rakastava kirkkoherra
Kari Eskelinen syntyi 1962 Helsingissä ja varttui Joroisissa. Ennen nykyistä virkaansa Nastolan seurakunnan kirkkoherrana hän työskenteli muun muassa Sansa-lähetysjärjestössä, Launeen seurakunnan lähetyspappina sekä Päijät-Hämeen seurakuntien keskusrekisterin johtajana. Eskelinen ja hänen vaimonsa asuvat Nastolan Villähteellä. Heillä on kaksi poikaa ja kaksi lastenlasta.
Tällä hetkellä Eskelinen on Lahden yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Kari Eskelinen on lähes pakkomielteisen kiinnostunut antiikin Rooman historiasta ja kolunnut roomalaismuseot läpikotaisin. Erityisesti häntä kiinnostavat tuon ajan hallinto ja arkielämä, sillä ne auttavat ymmärtämään myös Uuden Testamentin maailmaa.
2 Kirkkoherra on intohimoinen kahvinjuoja ja keittää sitä öisinkin, mikäli sattuu heräämään. Suosikki on vaalea paahto, eikä sitä saa pilata maidolla tai sokerilla.
3 Entistä huoltamoyrittäjää kiehtovat tehokkaat autot ja autourheilu. Nuorempana Eskelinen viihtyi itsekin tallilla autoja rakentelemassa.
4 Eskelisellä on 14- ja 4-vuotiaat lastenlapset, joita hän lellii – ja leikkii itsekin tarvittaessa kuin lapsi.