Tehdessään erityisnuorisotyötä sekä pari- ja perheterapiaa Hensku Kettusaari kokee olevansa tehtävässä, jossa voi toteuttaa täydellä sydämellä ammatillista osaamista ja hengellistä kutsumusta. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Nuori kipuilee roolimallien tavaratalossa – Hensku Kettusaari: "Pahoinvoinnin ehkäisyssä oleellisinta on oman identiteetin löytäminen"
Seurakunnan Walk In -terapia on keino tukea nuoren etsiskelyä ja ehkäistä mielenterveysongelmia.
Ihmisillä on kova kiire määritellä toisiaan.
Sosiaalinen media on virittänyt määrittelysensorit äärimmilleen.
– Ei tarvitse kertoa itsestään kuin nimi, kun on tullut määritellyksi johonkin kategoriaan, sanoo erityisnuorisotyönohjaaja, psykoterapeutti Hensku Kettusaari.
Puhuja on nastolalaislähtöinen nuorisotyöntekijä, joka katselee maailmaa Helsingin seurakuntayhtymän horisontista ja rakentaa henkistä turvapaikkaa identiteettiään etsiville nuorille.
Ihmisen taipumus määritellä toisiaan kuuluu sosialisaatioon. Siinä ei sinänsä ole mitään väärää tai outoa.
Kettusaaren mukaan identiteetin löytäminen on kuitenkin nykynuorelle paljon mutkikkaampi juttu kuin edeltäville sukupolville. Tiukka, ulkopuolelta tuleva määrittely voi olla hämmentävää, jopa traumatisoivaa.
Määrittelijänä ei ole ainoastaan some. Myös yhteiskunnan viralliset instituutiot luokittelevat ja määrittelevät.
– Tiukka määrittely voi alkaa aivan varhaislapsuudesta. Joskus kaikkein lähimmillä ihmisillä on taipumus ahtaa lapsi tiukkaan roolimalliin, hän huomauttaa.
Ihminen voi lopulta kulkea läpi koko kasvatusjärjestelmän ja työelämän niin, että muut määrittelevät hänet.
Yksi syy nuorten pahoinvointiin on se, että yhteiskunnan stereotyyppisyys on purkautumassa.
– Nykynuoret saavat satakertaisesti enemmän informaatiota ja identiteettiin liittyviä roolimalleja siihen, mitä he voivat ajatella omasta persoonastaan.
Some on varsinainen roolimallien valintamyymälä. Kettusaari ei pidä sen vaikutusta yksistään hyvänä.
– Mediasta voi kopioida myös täysin vääriä, kestämättömiä roolimalleja. Se saattaa vahingoittaa niiden nuorten itsenäistymisprosessia, jotka ovat muutoinkin herkkiä ulkopuoliselle ohjaukselle ja vallankäytölle, hän sanoo.
Nuorten pahoinvoinnin syyksi nimetään korona, sota, ilmastoahdistus, opiskelun tuoma kuormitus tai päihteet.
– Oireilu on lisääntynyt. Hälyttävää on, ettei pahoinvointi katso yhteiskuntaluokkaa. Ei tarvitse olla syrjäytynyt, vaan ongelmia voi olla yhtä lailla ”kympin tytöllä”. Vaatimustason kohoaminen, suorituspaineet ja yhteiskunnan normipaineet yleisemmin ovat merkittävä tekijä pahoinvoinnin taustalla.
Päihteiden käytössä on myös tapahtunut muutos.
– Iso osa ei käytä päihteitä lainkaan, mutta ne, jotka käyttävät, siirtyvät herkästi vahvempiin aineisiin. Monet juurikin pahaa oloa lääkitäkseen.
Syihin pahoinvoinnin takana on vaikea päästä käsiksi, koska on eletty niin poikkeuksellisia aikoja.
– Sosiaalisten tilanteiden pelko ja ahdistuneisuusoireilu on selkeästi lisääntynyt. Toimintakyky ja oma-aloitteisuus puuttuu monelta, mikä viivyttää myös avun hakemista. Teemme terapiatyötä tässä ja nyt, joten tukikeinojen pitää keskittyä etsivään nuorisotyöhön ja akuuttiin auttamiseen, hän pohtii.
Itsenäistymisen tukeminen on aina lääke taustalla oleviin ongelmiin.
– Tärkein metodi on keskustelu ja kuunteleminen. Walk In -terapiassa tavataan nuori usein vain kerran. Siinä on kiinnittymisvaihe, asioiden purkamisvaihe sekä tapaamisen päättämisvaihe yhdessä ja samassa istunnossa.
Puhutaan, että nuorilla on tarve tulla kuulluiksi. Se on totta, mutta myös aikamoinen klisee. Ei heiltä puhekavereita puutu, mutta kuunteleeko kukaan oikeasti. Se on toinen juttu.
– Walk In -terapia osoittaa, että kun löytyy yksikin ihminen, joka hetkeksi pysähtyy kuuntelemaan, voi kohtaamisella olla kauaskantoiset vaikutukset. On iso saavutus, jos nuorelle jää käteen toivo, Kettusaari sanoo.
Kun nuori on solmussa asioidensa kanssa, saattaa Kettusaari kysyä: ”Jos tapahtuisi ihme, mitä sinun elämässäsi tapahtuisi?”
– Se saa nuoren miettimään, mitä on tehtävissä, mitä itse voin tehdä ja mitä tavoitetta kohden haluan mennä. Se on sekä kysymys että toivo, jonka haluamme ihmisille jättää.
Kettusaaren puheille tulee myös nuoria, joita on pitkään ”luukutettu” auttajalta toiselle. Moni heistä odottaa pitkää psykoterapiaa.
– Meillä on tällä hetkellä kuusi lyhytterapeuttia ja kaksi psykoterapeuttia, joten resurssit ovat hyvät. Toivoisimme, että saisimme puskaradion laulamaan palvelusta kauemmaksikin.
Tarvitsemme tilaa ollaksemme sellaisia kuin olemme.
– Nuorella on aina kyky määritellä itsensä. Iso palvelus, jonka voimme nuorten hyväksi tehdä, on antaa heille tilaa ja sallivuutta pohdinnoilleen, Kettusaari toteaa.
Kokonaan piiloon on voinut jäädä, että nuoren oireilun takana on identiteettiristiriita.
– Huomattava osa pahoinvoivista nuorista ei ole koskaan saanut tunnetta, että olisivat tulleet kuulluiksi aidosti omana itsenään. Se voi juurikin liittyä identiteettiristiriitoihin. Näen kuitenkin yhä enemmän myös rohkeita nuoria, jotka pystyvät ponnistelemaan irti heihin kohdistuvista määrittelyistä.
Tilan antaminen lapsen identiteetille voi alkaa jo syntymästä.
– Nimi voi olla sillä tavoin neutraali ja harvinainen, ettei viittaa mihinkään valmiiksi annettuun identiteettiin. Se on rooliton ja historiaton. Nimen mukana ei tule mitään tiettyjä rooliodotuksia. Huomaan, että tällaisia nimiä annetaan jo paljon, ja se on hieno asia.
Asiassa on tällä hetkellä eräs sudenkuoppa, joka pitäisi ylittää, ennen kuin nuorta todella kuultaisiin.
– Nimeen ja identiteettiin liittyvä neutraliteetti yhdistetään liki aina sukupuoli-identiteettiin. Kun sana muunsukupuolinen lausutaan, menee useimmilta pasmat sekaisin.
Voihan olla, että lapsi ei etsiskelyssään sovi lopulta perinteiseen sukupuoli-identiteettiinkään, mutta se on vain yksi mahdollinen identiteetin löytymisen lopputulos.
– Nuoren pahoinvoinnin ehkäisyssä oleellisinta on oman identiteetin löytäminen, Kettusaari painottaa.
"Nuoren pahoinvoinnin ehkäisyssä oleellisinta on oman identiteetin löytäminen", sanoo erityisnuorisotyönohjaaja, pari- ja perhepsykoterapeutti Hensku Kettusaari. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Kettusaari kasvoi kristillisessä, rakastavassa kodissa, jonka ilmapiiri oli ymmärtävä mutta myös tiukkarajainen. Hän on Lahden seudulla arvostetun ja pidetyn kirkkoherra Aslak Kettusen tytär.
– Isäni kuoli tapaturmaisesti pyhiinvaellusmatkalla Santiago de Compostelassa vuonna 2016.
Lapsuudessa, johon kuului muun muassa rippikoulu- ja isosvaihe Nastolan seurakunnassa sekä toiminta Nastolan Nasta-partiossa, ei vielä ollut tunnetta siitä, että maailma kävisi ”ahtaaksi”.
– Se tunne liittyi vasta aikuistumisvaiheeseen. Lähdin kotoa 18-vuotiaana.
Kettusaari odotti, että opiskelussa Suomen Raamattuopistolla olisi ollut mahdollisuus painottua musiikkiin. Mutta todellisuus oli toisenlainen.
– Törmäsin muun muassa siihen, että musiikkia jaoteltiin hengelliseen ja ”tavalliseen”. Jälkimmäistä ei arvostettu. Kun nyt ajattelen opiskeluaikaa ja saamaani koulutusta, on taustani hyvin konservatiivisessa uskon- ja seurakuntakäsityksessä, jossa ei juurikaan ollut tilaa muulle kuin perinteiselle ajattelulle.
Kyse oli viidesläisestä hengellisyydestä, jossa hän koki puristuvansa valmiiseen muottiin.
– Jouduin toden teolla pohtimaan identiteettiäni ja myös vaikenemaan.
Muotin kyseenalaistaminen olisi ollut koko systeemin kyseenalaistamista.
– Koin, että omat sisäiset painiskeluni sivuutettiin. Kun valmistuin kirkon nuorisotyönohjaajaksi, olin melkoisen rikki.
Asiaa ei helpottanut se, että työtehtäviin kuului alkuvaiheessa myös nuorisotyö vapaan suunnan herätyskristillisten nuorten parissa.
– Olin kahden äärimmäisyyden välissä, toisella puolella jäykkä konservatiivisuus, toisella puolella karismaattinen anarkia. Molempien liikkeiden johdossa oli autoritäärisiä ihmisiä. Oli vaikeaa, vaikka ymmärrän toki konservatiivisuutta kirkon herätysliikkeen, viidesläisyyden kautta.
Kettusaari ei häpeä kertoa, että tarvittiin lopulta terapiaa pään hoitamiseksi.
– Olen ollut aina avoin ja suorapuheinen. Ongelma ei ollut siinä, etten olisi sanonut, vaan etten tullut kuulluksi.
Hän ei koe hylänneensä uskoa, eikä kutsumusta seurakunnassa.
– En pyrkinyt kirkosta ulos, enkä siksi ole saapunut tänne takaisin.
Terapiassakaan ei ollut kyse muusta kuin järjen käytöstä.
– Ei ole ollut vaiheita elämässä, joissa ikään kuin olisin muuttanut suuntaa. Halusin paperit ulos opistosta, vaikken allekirjoittanut kaikkia siellä opetettavia arvoja ja periaatteita.
Nyt, tehdessään erityisnuorisotyötä sekä pari- ja perheterapiaa, hän kokee olevansa tehtävässä, jossa voi toteuttaa täydellä sydämellä ammatillista osaamista ja hengellistä kutsumusta.
– Kirkon kenttä on toki myllerryksessä. Siihen kohdistuu ulkopuolisia, yhteiskunnan muuttumisesta johtuvia paineita. Erityisnuorisotyöntekijä ei – onneksi – ole paineistettu samalla tavoin kuin pappi.
Kettusaari keskittää energiansa arvomuutostyöhön.
– Eräs uusi kehityskohde on Helsingin seurakuntien osallistava moninaisuusohjelma. Luomme seurakuntiin sateenkaarityön mukaiset yhdenvertaisuusperiaatteet ja yhteyshenkilöverkoston.
Sateenkaaripiireissä on suosittu ihmisten määrittelyn suhteen iskulausetta: Älä oleta. ”Mielestäni sen voisi jo viedä astetta pidemmälle, positiiviseen suuntaan: Odota lähtökohtaisesti moninaisuutta”, sanoo Hensku Kettusaari. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Hän sanoo, ettei arvojen toteuttaminen ole mielipidekysymys.
– Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on säädetty Suomen laissa ja kansainvälisissä sopimuksissa. Kyse on ihmisoikeuksista. Moninaisuusohjelmalla pyritään siihen, että nämä arvot toteutuisivat myös seurakuntaelämässä.
Samankaltaisia ohjelmia on toteutettu muun muassa Espoon ja Joensuun seurakunnissa.
– Mielestäni ohjelma olisi ajankohtainen ja käyttökelpoinen myös muissa seurakunnissa. Olen käytettävissä, mikäli tarvitaan lisätietoa, hän sanoo.
Omia sateenkaariryhmiä Kettusaari alkoi vetää Helsingin seurakuntayhtymän erityisnuorisotyökeskuksessa, Snellussa, vuonna 2009.
– Kyseessä on sateenkaarisensitiivinen lähestymistapa parisuhdetyöhön. Lähestymistavassa ollaan tarkkoina sen suhteen, ettei parisuhdetyö määrittele ihmistä, vaan ihmisellä on itsellään määrittelyoikeus tai toisaalta oikeus olla määrittelemättä itseään.
Hän on tehnyt oman materiaalipaketin, ”Yhteinen elämämme”. Siinä on työmuodon aloittajan, rovasti Liisa Tuovisen perintöä sekä hänen omaa materiaaliaan.
Joskus sateenkaari-ihmisiksi itsensä määrittelevät sortuvat siihen, mistä arvostelevat muita. Kettusaari on tästä yllättynyt.
– Tulee kurssilaisia, jotka ilmoittavat kättelyssä olevansa demiseksuaaleja, panseksuaaleja, aseksuaaleja ja niin edelleen. Yhdellä ihmisellä voi olla vaikkapa viisi eri määritelmää, jolla hän määrittelee itsensä.
Määrittelyt eivät lähtökohtaisesti auta asiassa eteenpäin, vaikka se onkin yksi tapa tehdä itsensä näkyväksi.
– Meitä kiinnostaa enemmän se, mikä lisää näiden ihmisten hyvinvointia. Kiistely määritelmistä ja liiallinen sensitiivisyys, loukkaantuminen ja uhriutuminen ei auta heitä eteen päin.
Mikä sitten lisää sateenkaarinuoren hyvinvointia?
– Mielestäni se, että kuuntelemme häntä. Kysymme miten hän voi. Annamme hänelle paikan yhteisössä. Totta kai kysymme myös, miten hän haluaa itseään kutsuttavan. On tärkeää, että häntä kutsutaan nimellä, jonka hän kokee identiteetikseen.
Sateenkaaripiireissä on suosittu ihmisten määrittelyn suhteen iskulausetta: ”Älä oleta.”
– Mielestäni sen voisi jo viedä astetta pidemmälle, positiiviseen suuntaan: ”Odota lähtökohtaisesti moninaisuutta.”
Erityisnuoriso-ohjaaja harrastaa vauhtilajeja
Hensku Kettusaari aloitti Helsingin seurakuntayhtymässä nuorisotyön ohjaajana vuonna 1995. Hän on toiminut vuodesta 2006 seurakuntayhtymän erityisnuorisotyönohjaajana. Kettusaari on kouluttautunut pari- ja perhepsykoterapeutiksi. Sateenkaarityö kuuluu hänen työnkuvaansa. Hän kuuluu kirkon henkisen huollon (HEHU) valmiusryhmään ja toimii projektipäällikkönä nuorten terapiahankkeessa 16–29-vuotiaille. Kettusaari on tehnyt myös katu- ja kriminaalityötä 15 vuotta. Työn ohella hän toimii yksityisenä ammatinharjoittajana psykoterapiakeskuksessa. Tiesitkö hänestä tätä:
1 Omistan Kawasaki 750Z -moottoripyörän. Sanovat, etten ole retkikuski. Paremminkin nopeaksi hermotettu sähköjänis.
2 Elämässäni on ollut varsin intensiivinen trubaduurivaihe, joka osin jatkuu edelleen. Laulu ja kosketinsoittimet ovat minun juttuni. Yleisö löytyy kirkosta.
3 Laskettelu on toinen vauhtilajini. Viihdyn paremmin tasaisella baanalla kuin puuterilumessa.
4 Iso osa elämääni on 13-vuotias mäyräkoira Kalevi. Kalevi harrastaa narupalloja ja kerjäämistä.