Ohto Oksanen on kouluttanut tuhansia varusmiehiä ja rengastanut kymmeniätuhansia lintuja – "Kaipaan seurakunnilta enemmän konkreettisia ympäristötekoja"
Ohto Oksaselle upseerin ura on kutsumus. Sitä hän on tehnyt myös yllään Maradona-paita. Hän on yksi linturengastajista, jotka tuntevat käytännössä kaikki Vesijärven valkoposkihanhet.
Diego Armando Maradona kuljettajaa palloa keinutuolissa istuvan Ohto Oksasen, 39, olan takana. Nastolalaisen omakotitalon olohuoneen seinällä komeilevan taulun on lahjoittanut hänelle jalkapalloilija Drilon Shala kotiuduttuaan armeijasta.
Oksanen on tuhansia urheilukoulun varusmiehiä kouluttanut armeijan upseeri, kymmeniätuhansia lintuja rengastanut luontoharrastaja ja nastolalainen kirkkovaltuutettu.
Aloitetaan kuitenkin jalkapallosta. Sillä Maradona-paita päällään Oksanen on valmis tekemään mitä vain, kun Argentiina pelaa MM-kisoissa.
– On se ollut minulla univormunkin alla töissä, Oksanen paljastaa.
Viimeksi hän puki paidan marraskuussa, kun tieto Maradonan kuolemasta tuli.
– Sain kuulla siitä kesken Lahden seurakuntien kiinteistövalmisteluryhmän etäkokouksen. Kirjoitin sen sinne Teams-chatiin. Kokous oli juuri päättymässä, ja vedin kokoukseen jälkeen paidan päälle.
Oksasesta saa nopeasti kuvan tasapainoisena, jämptinä ja harkitsevana miehenä, joka ei kiihkoile asioiden kanssa, vaan käsittelee niitä lähes ilmeenkään värähtämättä järkeen pohjautuen. Analyysi Maradonan elämästä onnistuu kiihkoilematta, vaikka jalkapallon seuraaminen ilmiselvästi intohimo onkin.
– Perehtymällä hänen elämänkertaansa pystyy oppimaan, että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei kannata tehdä.
Kun julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa kiihkoillaan valkoposkihanhista, Oksanen ilmoittaa kylmän viileästi tuntevansa yhdessä kollegoidensa kanssa käytännössä kaikki Vesijärven 500 valkoposkihanhea, sillä hän on yksi niistä, jotka käyvät rengastamassa ja lukemassa niiden jaloista renkaat joka kesä.
– Suhtaudun asiaan aika maltillisesti. On kiistaton tosiasia, että hanhista on esimerkiksi viljelijöille haittaa, joten pitäisi etsiä ratkaisuja, jotka sopisivat sekä hanhille että ihmisille. On laitettava kaikki asiat pöytään ja sitten katsottava, miten tietoja hyödynnetään, että ratkaisut hyödyttävät mahdollisimman monia.
Ympäristöasioissa harhaudutaan Oksasen mielestä paikallisesti helposti ratkaisemaan asioita, jotka ratkeavat paljon isommilla areenoilla.
– Paikallisesti meidän pitää keskittyä asioihin, joihin voimme itse vaikuttaa. Jos kaikilla tasoilla tehdään näin, niin sitten lopputulos on kaikkein paras. Kun jokainen pyrkii tekemään itse hyvää sillä sektorilla, missä pystyy, niin kaikilla on hyvä olla.
Seurakunnilla hän näkee ympäristötyössä kaksi roolia.
– Toinen on opetustyö, jossa opetetaan seurakuntalaisia kunnioittamaan luontoa, mutta kaipaisin myös konkreettisia asioita, joita voi olla esimerkiksi seurakunnan metsäalueiden suojeleminen.
Oksanen yritti vaikuttaa viimeiseen asti, ettei seurakunnan metsää hakattaisi Nastolan Iso-Kukkasen rannalta Rauhaniemen luonnonsuojelualueen läheisyydestä.
– En näe, että vanhoihin asioihin tarvitsee palata. Se hakkuusuunnitelma oli silloin valtuuston päätös ja neuvosto sitten toimeenpani sen. Sillä selvä.
Lahden seurakunnilla ei metsää juuri ole kuin Nastolassa olevat 170 hehtaaria.
– Jatkossa olisi hyvä tarkastella, mitä metsiä seurakunnilla on ja mitä niistä voisi kenties suojella tai jättää kaatamatta muuten. Metsätaloustuotot ovat kohtuullisen pieniä seurakuntien budjetissa. Sillä voi olla suurempi arvo, että seurakuntalaiset voivat niissä metsissä liikkua ja havaita, että seurakunnan metsissä luonto voi hyvin.
Oksanen on syntyperäinen nastolalainen ja asunut lähes koko elämänsä Nastolassa kahta Lahdessa asuttua vuotta lukuun ottamatta.
– Se oli sellainen hairahdus. Se oli ensimmäinen asunto vaimon kanssa, mutta sitten muutimme takaisin Nastolaan, Oksanen hymyilee.
Lapsuus oli hyvä ja toiminnan täyteinen. Vanhemmat olivat töissä opettajina samassa koulussa kuin Oksanen.
– Molemmat vanhempani ovat myös opettaneet minua. Asuimme kirkonkylällä ihan koulun vieressä, niin vietin aika paljon vapaa-aikaakin koulun ympäristössä ja sen urheilukentällä. Liikunta ja partio olivat varhaislapsuuden eniten aikaa vieviä harrastuksia.
Kirkonkylän lapsien leikkeihin ilmestyi 1990-luvun alussa lapsia aluksi Somaliasta ja sitten Jugoslavian alueelta. Pakolaiskeskus toimi vanhassa keuhkoparantolassa Aurinkolinnassa.
– Totta kai sillä on vaikutusta, kun leikkii ihmisten kanssa, joiden kanssa ei ole yhteistä kieltä. Sillä on varmasti ollut jokin sellainen rajoja ylittävä vaikutus, mutta ei sen kummempaa. Kokemus oli positiivinen, mutta melko lyhyt vaihe elämässä.
Myöhemmässä vaiheessa, ala-asteen viimeisillä luokilla tuli vahvasti lintuharrastus kuvaan mukaan.
– Meitä oli siinä pari kaveria, joiden kanssa aloimme tarkkailla lintuja vähän tarkemmin. Luontoharrastus oli ollut aika vahva jo sitä ennen partion kautta. Metsässä vietin paljon aikaa jo hyvin nuorena. Yöretkeily kavereiden kanssa ilman aikuisia oli jo ala-asteikäisenä vakiotouhua.
Ensimmäinen kunnon linturetki tehtiin kaveriporukalla Linnaistensuolle.
– Olimme siellä teltalla kevättalvella, ja tarkoitus oli katsoa aamulla teerien soidinmenoa. Se tosin epäonnistui, kun nukuimme pommiin. Sen verran nähtiin teeriä, että kun nousimme teltasta, niin linnut säikähtivät ja lähtivät pois. Se on ensimmäinen retki, mistä minulla on varmaan havainnot kirjattuna ylös.
Hänelle lintuharrastus ei ole koskaan ollut pelkästään lintujen bongailua ja elämyksiä, vaan tiedon tuottamista tilastoihin ja tutkimukseen. Rengastettujen lintujen määrä on tällä hetkellä noin 50 000 varpuslinnuista hanhiin.
Oksanen ajattelee uskoa elämänvalintana, johon ei välttämättä tarvitse liittyä voimakasta uskonnollista kokemusta.
– En muista mitään sellaista vaihetta, jossa minulle olisi tullut jokin vahva uskoontulon kokemus.
Vaikka uskonto on ollut hänelle lapsuudesta saakka luonnollinen osa elämää, siihen on kuulunut toki myös kriittinen tarkastelu.
– Pohdinta, jota olen tehnyt, on aina kestänyt sen. Olen ollut hyvin kiinnostunut kristinuskon perusteista ja sen historiallisuudesta erityisesti. Mitä enemmän olen lukenut, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut.
Taidokkaan ja intohimoisen jalkapalloilun lisäksi Oksanen ihailee Argentiinassa ja Uruguayssa, kuten muissakin katolilaisissa maissa, uskonnon tuomista osaksi arkipäivää.
– Jalkapallossa se näkyy ristinmerkkeinä, kun mennään kentälle tai tullaan sieltä pois. Sellaisia uskonnontunnustuksia pienessä koossa olisi kiva nähdä täälläkin. Se voi olla jokin pieni ele tai sana.
Jako kirkkokuntiin on hänen mielestään keinotekoinen.
– En ajattele itseäni luterilaisena vaan kristittynä. Koen uskonveljeyttä myös muiden kirkkokuntien jäseniin. Seuraan Instagramissa esimeriksi paavia. Meillä on kaikilla toisistamme opittavaa. Haluaisin ajatella, että Kristuksella on yksi seurakunta. Vaikka me täällä järjestettäisiin sitä vaikka millaisiin organisaatioihin, niin kirkkokunta on yksi.
Oksasesta olisi voinut aivan hyvin tulla ammatiltaan toimittaja tai historioitsija, mutta toisin kävi.
– Lukion ja armeijan jälkeen päätin, että jos kadettikoulun pääsykokeet menevät oikein hyvin, niin se on merkki, että minun pitäisi mennä sinne.
Oksanen yleni reilussa 10 vuodessa Puolustusvoimien urheilukoulussa kadetista komppanian päälliköksi asti.
– Minusta oli todella antoisaa työskennellä 20-vuotiaiden nuorten miesten kanssa. On laidasta laitaan persoonia. On jännä nähdä, miten täysin erilaisista lähtökohdista tulevat nuoret miehet toimivat yhdessä, vaikka he eivät olisi vapaa-ajallaan ikinä missään tekemisessä keskenään.
Niin, mutta entäs se tappaminen? Siihen Oksanen on saanut vastata monta kertaa.
– En ole koskaan kokenut omantunnon tuskia aseen kantamisen suhteen. Minusta Suomessa on Puolustusvoimat sen takia, että Suomessa pysyy rauha. Silloin on kyse suojelemisesta, ei siis sellaisesta väkivallasta, johon kristinuskon pitääkin suhtautua kielteisesti. Älä murhaahan sen käskyn oikea käännös on, eikä älä tapa, vaikka se meillä niin virheellisesti Raamatussa lukeekin.
Kun urheilukoulusta on kyse, kouluttaja työskentelee silloin myös kuuluisien miljonäärien kanssa.
– On hieno nähdä, että oman velvollisuutensa hoitaminen on ylpeyden aihe ja kunnia-asia myös nimekkäille urheilijoille. Kun miljoonia tienaava urheilija menee siellä märässä metsässä ase kädessä kaikkien muiden kanssa, se on jotain niin hienoa, että semmoista ei missään muussa maassa ole. Ihmiset tuodaan siinä tilanteeseen, jossa he ovat tasavertaisia.
Loppujen lopuksi lahjataulu Maradonasta taitaakin kertoa Oksasesta sen, miten hän hoitaa työtään eli miten hän kohtelee toista ihmistä.
– Se, mikä minulle on armeijassa hirvittävän tärkeää ja joka pitäisi ihmisten muistaa myös normaalissa elämässä, on aseveljeys, siis sukupuoleen katsomatta. Veljeys mahdollistaa sen, että ihmiset, jotka eivät ole ystäviä keskenään, ovat kumminkin valmiita uhrautumaan toistensa puolesta ja näkemään vaivaa toistensa eteen. Tämä pätee koko yhteiskunnassa, että jos meiltä löytyy veljeyttä, meille menee todella hyvin.
Ei ole vaikea keksiä, missä Oksanen on käyttänyt tätä metodia viime aikoina.
Lahden seurakuntien kiinteistöratkaisut on Oksasen mielestä hyvä esimerkki siitä, että luottamushenkilöt ja viranhaltijat pystyvät tekemään yhteistyötä.
– Siellä otettiin oikeasti yhteiseksi huolenaiheeksi eri seurakuntien tilanteet.
Kirkkovaltuustossa Oksanen kokee olevansa ennen kaikkea nastolalaisten edustaja.
– Vaikka yhteisiä asioita mietitään, niin yritän aina tuoda nastolalaisen näkökulman asioihin. Mielestäni olisi tärkeää, että yhtymässä seurakunnilla säilyisi toiminnan vapaus, koska seurakunnat ovat erilaisia. Keskilahtelaiset ja launeelaiset tietävät kaikkein parhaiten oman seurakuntansa tilanteen, ja sama on täällä Nastolassa. Yhtymän tehtävä on taata resurssit paikallisseurakunnille, joiden tehtävänä on tehdä hengellistä työtä omalla alueellaan.
Nastolan seurakunnan liitoksesta yhdeksi Lahden seurakunnista on nyt viisi vuotta aikaa.
– Yhteistyö on ollut hyvää ja liitos on tapahtunut hyvässä hengessä molemmin puolin. Muutos ei kuitenkaan tapahdu hetkessä. Siinä ei puhuta muutamasta vuodesta, vaan sukupolvesta, jonka aikana sitten vähitellen mukaudutaan uuteen malliin.
Edellinen kausi oli Oksaselle ensimmäinen kirkkovaltuutettuna.
– Minulle tuli silloin hyvin lyhyessä ajassa yhtäkkiä sellainen olo, että halusin lähteä ehdolle seurakunnan luottamustehtäviin. Minulla ei ollut mitään pitkää suunnitelmaa siihen, eikä kukaan kysellyt minua ehdokkaaksi.
Kunnallisvaaleihin Oksasta sen sijaan on kysytty. Isä Reijo Oksanen onkin kaupunginvaltuutettu. Poika on kuitenkin kieltäytynyt ehdokkuudesta.
– Upseeri ei saa lain mukaan kuulua puolueeseen. Laki toki mahdollistaa ehdolle lähtemisen sitoutumattomana jonkin puolueen listoille, mutta koen, että leimautuisin kuitenkin johonkin puolueeseen. Seurakuntavaaleissa ehdokkuus vielä onnistui sitoutumattoman listan kautta.
Toinen syy on aikapula.
– Mieluummin teen kunnolla ne asiat, joissa olen mukana.
Seurakuntanuoresta sotilaaksi ja kirkkovaltuutetuksi
Ohto Oksanen syntyi Nastolassa vuonna 1982. Hän työskentelee Utin jääkärirykmentissä. Oksanen on Nastolan seurakuntaneuvoston ja Lahden yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja sekä kirkkovaltuuston jäsen.
Hän toimii vapaa-ajalla Päijät-Hämeen lintutieteellisen yhdistyksen Päijät-Hämeen linnut -lehden päätoimittajana.
Perheeseen kuuluu kolme lasta ja vaimo Kukka-Maaria, jonka kanssa seurustelu alkoi seurakuntanuorissa jo 15-vuotiaana.
Lintujen rengastus kuuluu Oksasen vapaa-aikaan, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Hän on julkaissut kaksi musiikkilevyä salanimellä.
2 Ohto katsoi yhden vuoden aikana yli 400 jalkapallo-ottelua, jotka hän listasi Excel-taulukkoon.
3 Oksanen tykkää myös kirjoittaa paljon. Hänellä on kesken – ainakin vielä ikuisuusprojektina – kaksi kirjaa ja elokuvakäsikirjoitus.
4 Hänen kaksi suosikkiyhtyettään ovat Queen ja kristillinen metalliyhtye Stryper.