Pauli Pietiläinen ja lavaleijonan tie urkupenkiltä saarnatuoliin
Kanttorina Pauli Pietiläinen tiesi, miten uruilla kirvoitetaan haltioituneet aplodit, mutta pappina hän tahtoo olla mahdollistaja muille.
Pauli Pietiläinen, kuka Raamatun henkilö olisit?
Keski-Lahden seurakunnan pappi ja Lahden kansainvälisen urkuviikon johtaja miettii vastaustaan pitkään.
– Joosefin tarina tuntuu läheiseltä, hän sanoo.
Kuten lukijoista monet tietävät, Joosef oli Jaakobin pojista se, jonka kateelliset isoveljet myivät orjaksi Egyptiin. Se ei taida olla nyt Pietiläisen pointti.
– Joosefin tarinassa Luoja käänsi vaikean vaiheen lopulta hyväksi, hän perustelee.
Joosef oli nuoresta saakka oman tiensä kulkija, jonka elämässä riitti käänteitä. Samankaltainen vaikutelma syntyy Pietiläisestä, kun hän kertailee vaiheitaan Ristinkirkon hiljaisessa sivuhuoneessa.
Jos hänen elämäänsä tarkastellaan tarinallisin kääntein, ensimmäisen voisi otsikoida näin: koulupoika kohtaa urut. Tämä tapahtui Espoossa, jossa Pietiläinen varttui lapsuudesta miehuuteen.
Sattuipa niin, että karjalaisen isän ja stadilaisen äidin esikoispoika kiinnostui sähköuruista, jotka isä oli ostanut äidille kuoroharrastuksen tueksi. Alakouluikäinen Pauli alkoi opetella soittamista niillä. Kymmenvuotiaana hän oli jo Espoon musiikkiopistossa perehtymässä pilliurkujen salaisuuksiin, opettajanaan kanttori Tauno Satomaa. Sama mies johti Candomino-kuoroa, ja sen riveihin Pietiläinenkin liittyi.
Hänen kiinnostuksensa urkuihin ja klassiseen musiikkiin oli luonteeltaan sisäsyntyistä ja omaehtoista. Isän ja äidin musiikkimaku oli kevyempää sorttia, eikä kotona mitenkään painostettu soittotunneille tai yllytetty poikaa kirkkomuusikoksi. Lapsuudenperheen suhde kirkkoon oli etäinen, vaikkakin arvostava.
Poika kulki aivan omia polkujaan. Kotona ei voinut harjoitella kirkkouruilla, joten Pietiläinen kolusi Espoon kirkoissa ja kappeleissa harjoittelemassa. Musiikkimaku oli luultavasti hiukan erilainen kuin 1970-luvun keskivertoteinillä.
– Kuuntelin Bachia ja Mozartia, ja erityisesti tietyt urkusäveltäjät nappasivat, hän muistelee.
Seuraava tarinan käänne oli jo ovella, ja sen voisi otsikoida näin: Jumala koputtaa olkapäähän.
Kirkot olivat jo tulleet nuorelle urkurille tutuiksi, mutta Jumalaa hän tuli tarkemmin ajatelleeksi vasta lukioikäisenä kielikurssilla Englannissa. Siellä paikalliset baptistit pitivät kahvitupaa ja vaikuttivat mukavilta, kutsuivat kotiinsakin kyläilemään. Heidän ystävällisyytensä teki nuoreen vaikutuksen. Jumalastakin vaihdettiin jokunen sana.
Kotona Espoossa Pietiläinen meni omin päin tilaisuuteen, jonka oli bongannut seurakunnan lehdestä. Hän jutteli tilaisuuden järjestäjien kanssa elämän suurista kysymyksistä, jotka kaihersivat sydäntä.
– He ottivat minut vakavasti ja onnittelivat, että on se ihanaa, kun saa antaa elämänsä jo nuorena Jumalalle. Hymyilin kuin lammas enkä ymmärtänyt mistään mitään. Onneksi ohjasivat minut raamattupiiriin oppimaan lisää, Pietiläinen muistelee.
Myös raamattupiirissä häntä puhutteli samankaltainen ilmiö kuin aiemmin Englannissa.
– Sain kokea hyväksyntää ja rakkautta. Se tuntui lämpimältä ja hyvältä, hän sanoo.
Kun nyt sekä urut että Jumala olivat tulleet elämässä keskeisiksi, kirkkomuusikon ura alkoi näyttää enemmän kuin todennäköiseltä. Heti lukion jälkeen Pietiläinen pyrki ja pääsi Sibelius-Akatemian kirkkomusiikkiosastolle. Kiihkeisiin opiskeluvuosiin sisältyi musiikin ohella myös avioliiton solmiminen sekä toimimista Helsingin opiskelijalähetyksessä.
26-vuotiaana, kun tutkinto oli jo taskussa ja Pietiläinen kävi armeijaa, syntyi perheen esikoinen. Kanttori-urkuria alkoi jo tuolloin kutkutella myös ajatus teologian opiskelusta.
– Pääsin läpi pääsykokeista ja aloitinkin opinnot, mutta suuri rakkaus musiikkiin voitti. Huomasin, että haluan sittenkin soittaa. Jäin vähitellen pois luennoilta ja siirryin työelämään.
Jos elämän seuravaa vaihetta kuvaisi kolmella sanalla, ne olisivat: perheenisä, kanttori ja lavaleijona. Perheeseen syntyi kaksi lasta lisää. Työ vei Pietiläisen perheineen ensin Hämeenlinnaan ja sitten Lahteen, jossa hän päätyi maineikkaan urkutaiteilija Kalevi Kiviniemen sijaiseksi, Ristinkirkon pääurkuriksi.
Kanttorin työnkuva ei olekaan mikään helppo nakki.
– Pitäisi osata laulaa, soittaa, johtaa kuoroa, olla rippikoulun opettaja ja hyvä tyyppi muutenkin, Pietiläinen listaa.
Yhteensä parinkymmenen vuoden ajan hän toimi kanttorina, mutta kesälomat hän viiletti kysyttynä esiintyvänä taiteilijana pitkin Keski-Eurooppaa.
Hän sanoo tunnistaneensa itsessään lavaleijonan, joka jumalanpalveluksenkin päätöskappaleessa saattoi improvisoida kirkkokansan haltioituneisiin aplodeihin.
– Tiesin, miten aplodit saadaan, mutta itseäni se rupesi kiusaamaan. Tuntui, että se tapahtui väärässä yhteydessä. Niinpä aloin tehdä päinvastoin, päättää kappaleen tahallisen hillitysti.
Tarinassa lähestymme nyt tummempia käänteitä. Pietiläisen nuoruuden avioliitto päättyi eroon 1990-luvun lopussa.
– Yhteisten suunnitelmien sortuminen on ollut elämäni raskain vaihe, hän sanoo.
Ura kirkkomuusikkona näytti nousevan huippuunsa, kun Pietiläinen vuonna 2000 valittiin Turun tuomiokirkon pääurkuriksi. Sen piti olla ammatillisen onnen huipentuma, mutta toisin kävi. Työyhteisössä oli ongelmia. Pietiläinen sinnitteli Turussa viisi vuotta ja palasi sitten Lahteen.
Ensimmäinen työtehtävä Lahdessa oli soittaa Levon perhekappelin pienellä polkuharmonilla. Kontrasti oli huvittavan suuri. Tähän on tultu, kanttori tuumi itsekseen.
– Mieluummin olen pienessä kirkossa onnellinen kuin suuressa katedraalissa onneton, Pietiläinen sanoo.
Näin jälkikäteen hän osaa katsoa vastoinkäymisten aikaa ajan tuomalla viisaudella:
– On ehkä hyväkin, että myös seurakunnan työntekijä joutuu välillä konttaamaan polvet verillä. Kun kokee vastoinkäymisiä ja epäonnistumisia, oppii armahtavaisuutta muita konttaajia kohtaan.
Tässä kohtaa saavumme tarinan joosefmaiseen vaiheeseen, jossa paha kääntyy lopulta hyväksi. Jos Pietiläinen ei olisi ollut onneton ja joutunut muuttamaan takaisin Lahteen, hän ei olisi löytänyt vahingossa vanhaa yliopiston opintokirjaansa ja alkanut miettiä, vieläkö teologinen tiedekunta huolisi hänet takaisin.
Lahdessa elämään alkoi tihkua onnea eri tavoin. Pietiläinen solmi uuden avioliiton vuonna 2005. Myös työ Ristinkirkon pääurkurina synnytti syvää kiitollisuutta.
– Jokaisen jumalanpalveluksen jälkeen katselin kirkkoa ja ajattelin, että on mahtavaa saada olla töissä täällä, hän kuvailee.
Urkupenkillä istuessaan kanttori kuunteli usein tarkasti pappien saarnoja ja tuli uteliaaksi. Miksiköhän pappi noin sanoi? Mitä puheen taustalla on?
Helsingin yliopisto myönsi teologisista pohdinnoista kiinnostuneelle opinto-oikeuden, ja Pietiläinen alkoi työn ohessa ahmia kursseja innoissaan. Kutsumus alkoi viritä.
Niin siinä kävi, että vuonna 2014, 53-vuotiaana, Keski-Lahden seurakunnan kanttori vihittiin papiksi Keski-Lahden seurakuntaan.
– Aluksi tein molempia töitä rinnakkain, mutta vähitellen siirryin kokonaan papiksi. Nyt kun en enää itse ole kanttorin työssä, ymmärrän musiikin merkityksen ja arvon kirkossa vielä entistäkin paremmin. Se on yhtä tärkeässä osassa kuin puhuttu anti, hän sanoo.
Pietiläinen toteaa liikkuneensa eri ikävaiheissa erilaisten kristillisten yhteisöjen vaikutuspiireissä. Nuoruusaikana läheisintä oli viidesläisen herätysliikkeen ja Kansanlähetyksen toiminta. Myöhemmin hän otti niihin etäisyyttä ja koki olevansa kansankirkkolainen ilman sen kummempia etuliitteitä.
– Mutta kun ikää tulee lisää, ei pantteri pilkuistaan pääse. Voin arvostaa hengellisiä juuriani, vaikkei minun tarvitse kaikkia piirteitä purematta niellä. Minulle on tärkeää säilyttää yhteys herätysliikkeisiin. Ne ovat tärkeitä ja arvokkaita, hän sanoo.
Sama hengen palo, joka syttyi lukioikäisenä, roihuaa edelleen ja saa miehen huitelemaan välillä aika korkeissakin sfääreissä.
– Onneksi vaimoni on hyvä vetämään minut maan pinnalle, hän naureskelee.
Pietiläisen mielestä on tärkeää, ettei kristillisyys ole vain pään tietoa, vaan jotakin, joka yltää sydämen tasolle asti. Hän kuvailee Jumalaa eläväksi todellisuudeksi ja rukousta hengittämisen kaltaiseksi olotilaksi tässä todellisuudessa.
Kirkko saatetaan herkästi hahmottaa etäisenä, virastomaisena instituutiona, josta ei aina ensimmäiseksi tule mieleen elävä hengittävyys. Pietiläisen mielestä on siksi toivottavaa, että kirkon sisälle muodostuisi pienempiä, vapaamuotoisia yhteisöjä, joissa parhaimmassa tapauksessa seurakuntalainen voi löytää oman paikkansa ja yhteyden toisiin.
– Luojan tarkoituksena on yhteys. Harva meistä on erakko, hän huomauttaa.
Keski-Lahden seurakunnassa tämä ajatus on Pietiläisen ohjauksessa kiteytynyt kaikille avoimeksi Credo-yhteisöksi, jossa seurakuntalaiset toteuttavat ideoitaan vapaamuotoisesti yhdessä papin kanssa.
– Saarnaaja Kalevi Lehtinen on sanonut, että kirkon toiminta muistuttaa usein jalkapallo-ottelua, jossa yksitoista pelaa ja kymmenentuhatta kannustaa. Jos kaikki kymmenentuhatta olisivat mukana pelaamassa, mikä vauhti meillä olisi, Pietiläinen sanoo. Hän luonnehtii itseään pappina ”kristityn kutsumuksen mahdollistajaksi”, joka haluaisi auttaa seurakuntalaisia löytämään itselleen sopivan tavan olla mukana.
– Credo on tuonut työhöni uuden ulottuvuuden. Ihanteellista olisi, ettei pappi olisi vain liideri ja ohjelman keksijä, vaan mahdollistaja. Osa tiimiä.
Pietiläinen sanoo, että Lahden-vuodet ovat olleet onnellisia. Elämä on tasapainossa.
Lavaleijonan virtuoosisuus on antanut tilaa toisenlaiselle kutsumukselle, mutta kontakti musiikkiin on pysynyt elävänä Lahden kansainvälisen urkuviikon johtotehtävissä. Pietiläinen on ollut urkuviikon johtaja vuodesta 2017.
– Se on kiva lisä papin työhön. Suunnittelen ohjelmiston ja vastaan tiedotuksesta yhdessä tuottajan kanssa, hän kertoo.
Tänä vuonna ohjelmisto on erityisen juhlava, sillä urkuviikkoa vietetään 50. kertaa. Pietiläinen koettaa ehtiä jokaiseen konserttiin.
– Ei ole väliä, missä tyylissä urkuri soittaa – kunhan tekee vaikutuksen, hän myhäilee.
Tämä tarina alkoi raamatullisella kysymyksellä, mutta päätettäköön se urkumusiikkiaiheiseen kysymykseen:
Pauli Pietiläinen, millainen urkusävellys olisit?
Pietiläinen miettii jälleen pitkään ennen kuin vastaa.
– Pelkästään pinnallista tai viihdyttävää se ei voisi olla. Jotakin syvällistä ja ravitsevaa.
Tyylitajuinen urkuviikon johtaja
Keski-Lahden seurakunnan pastori Pauli Pietiläinen syntyi vuonna 1961 Helsingissä ja opiskeli Sibelius-Akatemiassa kirkkomuusikoksi. Hän työskenteli pääurkurina muun muassa Lahden Ristinkirkossa ja Turun tuomiokirkossa ennen kuin päätti opiskella myös papiksi. Pietiläinen asuu Lahdessa vaimonsa ja koiransa kanssa. Hänellä on kolme lasta ensimmäisestä avioliitosta sekä kaksi lastenlasta.
Pauli Pietiläinen toimii Lahden kansainvälisen urkuviikon johtajana, mutta tiesitkö, että hän on myös klassisen pukeutumistyylin taitaja:
1 Pietiläinen innostui kymmenisen vuotta sitten klassisesta miesten tyylistä. "Se on miehekästä pukeutumista, joka perustuu laadukkaisiin materiaaleihin ja vaatteiden pitkään elinkaareen. Sen ideaan sopii korjauttaa vanhaa ennemmin kuin hankkia aina uutta."
2 Harrastus alkoi laadukkaista nahkakengistä ja laajeni sitten muuhunkin pukeutumiseen, kuten pukuihin ja puvuntakkeihin. Ideoita Pietiläinen löysi blogeista ja Instagramista.
3 Miesten klassisessa pukeutumisessa etsitään omaa ilmettä hienovaraisesti. "Minua kiinnostaa tehdä tyylikkäitä yhdistelmiä paidan, skragan ja taskuliinan avulla."
4 Myös papin pantapaidan yhdistäminen klassiseen tyyliin onnistuu mainiosti. "Keikarimaisuus ei ole minun ideaalini, eikä se mielestäni olisi kristillisen etiikan mukaista. Pukeutumisella voin kuitenkin osoittaa arvostusta kanssaihmisiäni ja edustamaani kristillistä sanomaa kohtaan."