Piispa Seppo Häkkinen: Kuunnelkaa, keskustelkaa, näyttäkää rohkeasti väriä!
Kohtaaminen on piispa Seppo Häkkisen vastalääke lokeroimiselle ja leimaamiselle. Kuohuva aika vahvistaa kirkon tilausta turvallisena keskustelufoorumina ja erilaisuuden sietäjänä.
Esa Arvekari
Piispa Seppo Häkkinen on juuri päättänyt kierroksen Päijät-Hämeen seurakunnissa.
– Koin riemastuttavia yllätyksiä ja ahaa-elämyksiä. Näin paljon uutteraa työtä. Päällimmäiseksi jäi hyvä mieli ja toivon näköala, hän kiittelee.
Kierros liittyy uuteen hiippakuntajakoon, jossa Päijät-Häme kokonaisuudessaan liitettiin Tampereen hiippakunnasta Mikkeliin. Siten Häkkisestä tuli myös päijäthämäläisten oma piispa.
– Mikkelin näkökulmasta Päijät-Häme on vahvistus ja voimavara. Syntyi moninainen seurakuntaperhe. Toivon, että päijäthämäläiset voivat nähdä asian samoin, hän sanoo.
Monet ihmiset ja yhteydet ovat tuttuja 1980–90-luvuilta, jolloin Häkkinen työskenteli kappalaisena Heinolan maaseurakunnassa.
– On ilo huomata, että suuri osa tutuista on edelleen mukana kuvioissa.
"Dynaamista, vireää ja aktiivista toimintaa"
Häkkisellä on takanaan pitkä seurakuntaura eritoten kasvatusaiheiden parissa. Lahden seurakuntayhtymän laadukas lapsi- ja nuorisotyö jäikin Häkkiselle mieleen.
– Dynaamista, vireää ja aktiivista toimintaa.
Myös diakoniaan ja ihmisten kohtaamiseen on löydetty uusia toimintatapoja, jotka kelpaavat malliksi koko maalle.
– Pari mainiota kohtaamisesimerkkiä: Marian Kammari torin laidalla, kaupungin ytimessä. Miehiä houkutteleva puutyöpaja Launeen seurakunnassa.
Esiin nousi myös huolenaiheita.
– Päällimmäisenä on keskusteluilmapiirin heikentyminen. Taustalla on koko yhteiskunnan jakautuminen äänekkäisiin eturyhmiin.
Kärjistyvä vastakkainasettelu heijastuu myös kirkkoon ja sen päätöksentekoon.
Kun julkisuudessa äänekkäimpiä ovat vähemmistöt ja ääriryhmät, odottaa Häkkinen mielenkiinnolla, kuinka tolkun väki, maan hiljaiset lopulta asemoivat itsensä tilanteessa.
– Hiljaiset muodostavat yhteiskunnan enemmistön. Meillä on syvä pohjavirta, joka pitää asioita paikallaan. Siksi en pelkää kirkon sanoman, perinteiden ja kulttuurin puolesta, vaikka näitä vastaan kovastikin hyökätäänkin.
Tämä ei tarkoita, että hiljaa oleminen olisi paras toimintatapa.
– Päinvastoin. Tarvitsemme vastapainoksi kunnioittavaa vuoropuhelua, joka sisältää toisen kuuntelemisen, itseensä menemisen ja kantojen sovittelun.
Media, puolueet kuin heidän kannattajansakin ovat juuttuneet omiin poteroihinsa. Puhetta on paljon, mutta todellista keskustelua vähän. Jokainen huutaa omaansa, mutta kukaan ei kuuntele.
Eritoten tämä leimaa sosiaalista mediaa, joka toimii kiihdyttimenä kaikissa ristiriidoissa.
– Suuri osa ärsyttämiseen tähtäävästä kommentoinnista tapahtuu nimimerkkien suojassa. Siellä ne pilkkakirveet lentelevät. Ajoittain kirkon sisälläkin Raamatun sanonta ”katsokaa, kuinka he rakastavat toisiaan” on muuntumassa muotoon ”katsokaa, kuinka he raastavat toisiaan”.
"Kohtaamistilanteita pitää järjestää entistä pontevammin"
Lähes jokainen suunsa avannut kulkee jonkinlainen leima tai pilkkakirves selässään.
Häkkinen näkee tässä uuden kohtalonyhteyden.
– Kaikki me kaipaamme erilaisuuden kohtaamista kasvokkain, ilman naamareita. Kirkko on paikka, jossa kohtaamistilanteita pitää järjestää entistä pontevammin.
Piispalla on ehdotus tolkun ihmisille.
– Puhukaa ja näyttäkää väriä. Kuunnelkaa mitä toisella on sanottavaa. Kohdatkaa.
Koskeeko värin näyttäminen myös poliittista toimintaa?
– Sitäkin. Viimeaikaiset tapahtumat ovat osoittaneet, että kristilliselle elämäntavalle tärkeät arvot vaativat puolustusta myös politiikan keinoin. On pidettävä esillä yksilön ja yhteisön oikeutta uskoon.
Vaikka toinen olisi täysin eri mieltä, ei se saa estää vuoropuhelua.
– Eristämisestä ei seuraa mitään hyvää. Toisen kuunteleminen ei merkitse, että jakaa kaikki tämän mielipiteet.
Ilman kuuntelemista ei synny keskustelua. Ilman keskustelua ei synny muutosta asenteissa.
On luontevampaa toimia ihmisten rohkaisijana arkisissa yhteyksissä. Häkkinen tunnetaan sovittelevana ja tahdikkaana keskustelijana, joka rohkenee myös ottaa kantaa.
– Kutsumukseltani olen yhä seurakuntapappi. Siitä asemasta on luontevinta toimia ihmisten rohkaisijana.
Piispa on viime aikoina terävöitynyt siinä, kuinka hän rohkaisee muita. Hän on käyttänyt vahvaa ääntä podiumilla, valtakunnanmedioita myöten.
– On tuotava omaa uskonkäsitys ja arvomaailma rohkeasti esille, koska muutkin niin tekevät.
"Kirkko on ihmisten ja ajatusten kohtauspaikka"
Häkkinen rävähti suoraan valtakunnan otsikoihin viime kesänä puolustaessaan perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon puhujavierailua Kirkkopäivillä. Nouseminen Helsingin piispa Teemu Laajasalon tueksi sai aikaan ison kohun niin kirkossa kuin sen ulkopuolella.
Kirkon aktivistiryhmät sortuivat samaan eristämispolitiikkaan, jota kirkko yleensä vastustaa yhteiskunnassa.
– Jupakka taisi nostaa pintaan myös kirkon sisällä kyteneet eristämislinjat. Saimme vastaamme adresseja, mielenilmauksia ja boikotteja, joista osa tuli kirkon omilta luottamushenkilöiltä ja työntekijöiltä.
Kirjelmissä vedottiin muun muassa siihen, että kirkon ei tulisi ryhtyä rasistisen ja ihmisarvon vastaisen ajattelun esittelyfoorumiksi.
Tässä tullaan ydinkysymykseen. Mitä varten Kirkkopäivät ovat? Mikä on kirkon tehtävä yhteiskunnan kuohuntavaiheissa?
– Jos ajatellaan, että kirkko on ihmisten ja ajatusten kohtauspaikka, paikka jossa erilaisuutta voidaan sietää, eikö tämä juuri ollut tilanne, jossa sitä piti puolustaa, Häkkinen kysyy.
Hän pitää ikävänä, mikäli valtapelit, maalittaminen ja polarisoitunut mielipidesota pesiyy kirkkoonkin.
Mikä on tapahtuman oppi?
– Ainakin se, että ennakkokeskustelu pelkoineen ja ennakkoluuloineen oli rajumpi kuin jälkikeskustelu. Jotkut taisivat jopa pettyä, kun odotettua riitaa ja vastakkainasettelua ei syntynytkään.
Todellista polarisaatiota ei ollut niin paljon, kuin mielipide-erot antoivat aiheen luulla.
– Tämä on merkittävä havainto ja todistaa Kirkkopäivien linjan oikeaksi.
Kirkkopäivien sovintotehtävän laajaa hyväksyntää tuki myös yleisöreaktio.
– En muista, että moni Kirkkopäivien tapahtuma olisi vuosikausiin kerännyt yhtä suuren ennakkokiinnostuksen ja lehteriyleisön. Sali oli ääriään myöten täynnä. Lisäksi laaja julkinen keskustelu mediassa.
"Uskontoa ei tule eristää"
Kirkko on tehnyt paljon työtä ollakseen kristillisen ja muiden kulttuurien kohtaamispaikka.
– Enemmistökirkon vastuuseen kuuluu myös vastuu vuoropuhelusta erilaisten uskontojen ja vakaumusten välillä. Kohtaamissiltaa uskontojen kesken on rakennettu muun muassa Uskot-foorumin kautta.
Nyt jotkut tahot haluavat kasata tälle sillanrakennukselle esteitä.
– Vuoropuhelua on entisestään edistettävä, mutta se ei merkitse oman uskonnon, kulttuurin ja perinteen kadottamista, Häkkinen määrittelee.
Jopa kirkon tilojen käyttö koulun juhliin ja tapahtumiin on koettu uskonnon julistamiseksi.
– Kirkot ovat aina olleet paitsi jumalanpalvelustiloja myös kokoontumispaikkoja. Ne ovat osa suomalaisten yhteistä kulttuuriomaisuutta ja kansallismaisemaa. Toivon, että näin on jatkossakin.
Ennakkoluulot vähenevät, kun uskontojen ja katsomusten kohtaamista ei väistetä.
– Siksi uskontoa ei tule eristää eikä siirtää pois silmistä ja mielestä.
Sitä vastoin uskonnottomuuden aiheuttamasta painostuksesta ei näytetä kannettavan huolta.
– Tavoiteltu neutraali valtioteologia näyttää pitävän ihanteena jonkinlaista uskonnottomuutta, Häkkinen sanoo.
Hän muistuttaa, ettei uskonnottomuus ole toteutunut missään päin maailmaa.
– Olisi rehellisempää tunnustaa, että on vain erilaisia uskonto- ja arvopohjia, myös niillä, jotka sanovat pyrkivänsä neutraliteettiin. Arvot ovat niin kiinni kulttuurissa, ettei niitä voi siitä irrottaa.
Kirkko on kautta aikojen julistanut olevansa heikkojen ja unohdettujen puolella. Ketkä tarvitsevat eniten puolustusta on kuitenkin juuri nyt kaikkein kiistellyin asia.
– Kirkon näköala ihmisten arjen haasteisiin tulee diakoniatyön kautta. Työmuoto on ajan hermolla, tunnistaen tuen kohteet. On erotettava, millä ryhmillä tai väestönosalla on juuri nyt yhteiskunnan turvaverkko suojana ja millä ei. Kirkon diakonia etsiytyy aina uudelleen hädän ääripäähän, äänettömän hädän luo.
"Alueellinen eriarvoisuus herättää huolta"
Eriarvoisuustilanne on muuttumassa jälleen. Taloudellisen ja sosiaalisen eriarvoisuuden rinnalla on kehittymässä aivan uudenlaista eriarvoisuutta, josta kärsii laajeneva joukko suomalaisia.
– Paheneva alueellinen eriarvoisuus herättää minussa suurta huolta yhteiskunnan kahtiajaosta. Pikkupaikkakunnilla ja maaseudulla liikkuessani aistin, että on paljon kytevää tyytymättömyyttä harjoitettuun aluepolitiikkaan.
Vallassa olevat puolueet puhuvat aina maan yhtäläisestä kehittämisestä. Se on kirjattu vuosikymmenestä toiseen hallitusohjelmiin.
– Todellisuus puhuu täysin toista. Näyttää, että hallituksessa vuoroin olleet pääpuolueet käytännössä siunaavat väestön ja elinkeinojen keskittymisen suuriin kaupunkikeskuksiin.
Ovatko puolueet muuttumassa asenteiltaan kaupunkilaisten puolueiksi, koska huomattava osa äänestäjistä alkaa olla siellä?
– Kehittyvien alueiden ulkopuolella olevat ihmiset ollaan jättämässä omilleen. Aivan kuin poliitikot olisivat luovuttaneet ja odottaisivat, että maaseutu tyhjenee itsestään, Häkkinen arvioi.
Vastakkainasettelusta ei hyödy kukaan. Varsinkin maanviljelyn, metsänhoidon ja muun alkutuotannon parissa työskentelevät saavat syyttä ja suotta arvostelua ja eriarvoistavaa kohtelua osakseen.
– Ehkä kysymys on vieraantumisesta, ehkä tietämättömyydestä. Mahdollisesti myös piittaamattomuudesta, jota tunnetaan toisenlaista elämäntapaa kohtaan. Oikein se ei voi olla, koska olemme kaikki täysin riippuvaisia maaseudun työstä ja tuotannosta.
Jostakin syystä alueellista eriytymistä ja sen dramaattisia seurauksia ei lueta eriarvoistavaksi kehitykseksi.
– Jos tämä ei ole räikeää eriarvoisuutta, niin mikä? Kirkon alueellisessa toiminnassa vastakkainasettelua ei ole. Olemme viimeisenä siellä, missä ihmisiä on jäljellä. Keskusseutujen ulkopuolella asuvilla ja yrittävillä on vahva kirkon tuki, Häkkinen lupaa.
Aivan kuin poliitikot olisivat luovuttaneet ja odottaisivat, että maaseutu tyhjenee itsestään.
Tieto
Kirves ja lettupannu pysyvät hyppysissä
Seppo Häkkinen on syntynyt vuonna 1958 Kuopiossa. Pappisvihkimyksensä Häkkinen sai Mikkelissä 1983 ja vuonna 2010 hänestä tuli teologian tohtori. Häkkinen on tehnyt pitkän rupeaman muun muassa Heinolan maaseurakunnan kappalaisena 1987–2001. Ennen valintaansa Mikkelin hiippakunnan piispaksi vuonna 2009 hän työskenteli Kirkkohallituksessa toiminnallisen osaston johtajana. Mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Seppo Häkkinen päätti varhain ryhtyvänsä veturinkuljettajaksi. Se oli 1960-luvulla kasvaneiden poikien toiveammatti. Lopulta Häkkinen pääsi ajamaan raiteille, kylläkin omassa huoneessa, pienoismallijunalla.
2 Paineita Häkkinen purkaa hakkaamalla halkoja, sillä se on erinomaista kehon ja mielen hallintaa. Halkotalkoot odottavat Valkealan Voikoskella sijaitsevalla kesämökillä.
3 Piispa on hyvä lettujen heittäjä. “Maakosketukset puhdas nolla. Juju on heittää lettua vain sen verran, että se kääntyy, eikä karkaa pannusta.”
4 Häkkinen on kirjoittanut useita kirjoja, artikkeleita, opetuskirjoituksia sekä lehtikolumneja. Hän aloittaa kevään mittaan Kirkonseudun Vieraskolumni-palstalla.