Poika varttui konkariksi, herätysliike lempeäksi – Mauno Nivala: "Pyhyyden kokemus ei ole hurskaiden etuoikeus"
Mauno Nivalan elämä ja ura ovat kulkeneet samaa avartuvaa matkaa körttiläisyyden kanssa. Punainen ei ole enää syntiä.
Hanhinevan pojilla oli punaiset sukat.
Nuori Mauno Nivala katseli sukkia ajatellen: ”Kyllä minäkin vielä joskus!”
Ikävä kyllä punainen oli syntiä.
Maunon koti Pohjois-Pohjanmaan Sievissä oli körttikoti eli herännyt koti, ja 1950- ja 60-luvuilla tämän herätysliikkeen ajatusmaailma oli ankara.
– Pukeuduttiin körttipukuun. Jakaus oli keskellä päätä. Meikata ei saanut, seksuaalisuuteen liittyvät jutut olivat tiukasti vaiettuja. Kaikki oli vähän niinkö syntiä, muistelee Mauno Nivala nyt.
Lahden seurakuntayhtymän kasvatustyön sihteerin työhuone on kolmannessa kerroksessa. Ikkunoiden takana Kirkkokadun vaahteroiden latvat loimottavat punaista ja keltaista. On vilkaistava, mikä on Mauno Nivalan sukkien väri tätä nykyä. Hyvin neutraali.
Punainen pusakka hänellä oli kuitenkin yllään jo vuosia sitten körttien Herättäjäjuhlilla, jolloin hän ylpeänä kanniskeli sylissään ensimmäistä lapsenlastaan.
Punaisista sukista haaveillut poika oli varttunut paapaksi, herätysliike katsannoltaan lempeäksi.
– Tämä minun elämäni on ollut mielenkiintoinen vaihe elää maapallolla, tässä kulttuurissa. Viitekehys, jossa olen elänyt, on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä täysin erilaiseksi, Nivala hämmästelee.
Ihmetys ei liity teknologian kehitykseen, vaan hengelliseen vinkkeliin.
– Nykyisin herännäisyys näyttäytyy avaramielisenä kansanliikkeenä, jonka pyrkimys on olla kärsivän, syrjityn ihmisen rinnalla. Esimerkiksi seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa liikkeen ihmiset ottavat usein kantaa sateenkaariväen puolesta.
Se, että herännäisyys kehittyi juuri tähän suuntaan, on Nivalan mielestä seurausta siitä, että liike on hyvin Kristus-painotteinen. Se on siten väistämättä tullut lähelle kristinuskon perustajan radikaalia armoa, jossa hyväksytään, että ihminen on yhtä aikaa pyhä ja epätäydellinen.
– Jeesus Kristus on avain taivaaseen. Siinä ei vaikuta, jos on punaiset sukat jalassa tai että kaksi miestä kulkee käsi kädessä, Nivala sanoo.
– Tämähän on itse asiassa myös koko kirkon oppi.
Kirkon sisällä on monenlaisia mielipiteitä ja äänenpainoja. Ne tulevat ilmi työn tuoksinassa, ja Nivala sanoo suoraan, ettei kirkko työyhteisönä suinkaan ole aina yhtä glooriaa. Eri painotustenkin on tultava toimeen keskenään.
Hengelliset vinkkelit ovat Nivalan mukaan vähän kuin lattiaan piirretty numero kuusi.
– Kun sinä katsot sitä omasta suunnastasi, se onkin yhdeksikkö, hän sanoo.
– Kun joku jossain palaverissa painottaa erehtymätöntä Jumalan sanaa, minä olen joskus körttikansan puolesta pyytänyt lupaa saada epäillä joitakin kohtia. Eivät herännäiset Raamattua aliarvioi, mutta Kristus menee yli Raamatunkin. Sen kertomukset ovat kaikesta huolimatta omaan aikaansa sidottuja.
Nivala muistelee tuttavan saarnaa, jonka aiheena oli Raamatussa kuvailtu ahdas portti. Sen kautta käydään taivasten valtakuntaan.
– Olennaista on, kuka sen portin on rakentanut, hän huomauttaa.
– Jos yrittää mennä portista, jonka toiset ihmiset ovat tehneet, siitä voi olla vaikea mennä. Jos taas itse Kristus on sen tehnyt, se on tehty sellaiseksi, että minä sovin siitä.
Kirkon nuorisotyöntekijänä Nivala on nähnyt ihmiskohtaloita peräti kuudella vuosikymmenellä: ensin pohjoisissa seurakunnissa Haapajärvellä, Keminmaalla ja Haukiputaalla, sitten Herättäjä-Yhdistyksen nuorisotyöntekijänä ja 1990-luvulta lähtien Lahdessa. Ennen kuin tälle tielle päästiin, sieviläispojan piti selvittää itselleen, mikä hänestä isona tulisi.
Hieman haparoivaa se aluksi oli.
– Olin koulussa laiska ja hankala. Kiusasin opettajia. Ehtoja suorittelin ja jäin luokalle, Nivala tunnustaa.
Vaikka ainekirjoitus sujui aina mallikkaasti, koulunkäyntiin liittyi myös oppimisvaikeuksia ja häpeää.
– Kielistä en tajunnut mitään. Opettaja yritti minulle niitä tolkuttaa, jätkät nauroivat ja jotkut katsoivat säälivästi, hän muistelee.
Rajoja piti kokeilla, vaikka kotona pelkästä äidin katseesta saattoi päätellä, mikä oli hyväksyttävää ja mikä ei. Nivala tietää monen samassa viitekehyksessä varttuneen joutuneen etsimään tasapainoa terapiastakin, mutta hänen kokemuksensa kodin ilmapiiristä oli kaikesta huolimatta turvallinen.
– Luulin tuolloin onnistuneeni salaamaan erilaiset kokeiluni vanhemmiltani, mutta kyllä he varmaankin ovat niistä tienneet. Vanhempani noudattivat vanhaa hyvää herännäisten tapaa, jossa puhutaan lapsista Jumalalle enemmän kuin Jumalasta lapsille.
Nuori Mauno testaili erilaisia elämän malleja ”mopon selässä, körteissä, kaljaa kittaamassa, partiossa, tyttöjen perässä ja TB:n baarissa”.
Keskeytyneen keskikoulun jälkeen hän kahlasi yhden talven lumisissa metsätöissä ja mietti, voisiko elämässä päästä helpommallakin. Huono koulumenestys oli sulkenut ovet useimmilta vaihtoehdoilta.
Ratkaisu saapui Herättäjäjuhlien muodossa Sieviin vuonna 1973. Körttien vuotuinen massatapahtuma vaati pitkät valmistelut, joihin osallistuivat pienen paikkakunnan kaikki viiteryhmät lestadiolaisia ja kommunisteja myöten. Nivala oli pestautunut sähäkän juhlaviikonlopun ensiapumieheksi ja kantoi pyörtyneitä mummoja virkoamaan.
Loppuveisun jälkeen hän seisoi ruumishuoneen nurkalla katselemassa, miten autojonot ajoivat länteen ja itään ja ajatteli: ”Haluaisin jatkaa!”
Yhteisöllisessä kirkollisessa tapahtumassa oli ollut hyvä olla, ja nuoren miehen mieleen putkahti ajatus, että hän voisi ruveta kirkon nuorisotyöntekijäksi. Se voisi olla suorastaan elinikäinen kutsumus, hän aavisteli.
Nivala puursi kaikkiaan viisi vuotta Raudaskylän kristillisessä opistossa, sillä ensin piti täydentää puutteellisiksi jääneet pohjaopinnot.
Jo kesällä 1974 hän oli Sievin seurakunnassa ensimmäisessä kesätyössään. Aloitteleva nuorisotyöntekijä suhasi polkupyörällä kyläkoululta toiselle kerhoja pitämässä. Takatuupparilla oli työväline eli jalkapallo.
– Seuraavana kesänä minulla oli mukana myös audiovisuaalinen laite, Dux-merkkinen kasettisoitin. Sillä soitin hartauksissa Jaakko Löytyn tuoretta ensijulkaisua, Asioita joista vaietaan”, hän muistelee.
– Hänen laulunsa ovat seuranneet minua läpi elämän.
Körttiopiston teologisena visiona jo 1970-luvulla oli ajatus siitä, kuka kirkon varsinainen toimija on.
– Me ihmiset voimme tehdä strategioita, mutta toimijana on aina Jumala. Ihminen ei voi päättää että alkaa uskoa, vaan Jumala on se joka antaa uskon, Nivala selvittää.
Opisto myös painotti kirkkoa ”pyhien ja erehtyväisten” yhteisönä, jossa ei kysellä ansioluetteloa.
Tästä ajattelumallista Nivala ei ole missään vaiheessa luopunut, ja elämän epätäydellisyydestä hän itsekin on saanut osansa. Hän löysi jo opiskeluaikana emännän itselleen ja rakensi talon Sieviin, mutta sitten tuli mutkia matkaan.
– En ollut taitava aviomiehen roolissa. Kaksi mukavaa poikaa meille syntyi, mutta ero siitä kuitenkin tuli. Että vituralleen meni.
Se, että Nivala päätyi Pohjois-Pohjanmaalta Päijät-Hämeeseen, johtui siitä, että hän alkoi käydä riiuureissuilla Lahdessa erään Katrin luona. Lapsiakin siunaantui lopulta yhteensä kuusi. Työtä löytyi ensin Salpausselän seurakunnasta, sitten seurakuntayhtymästä. Nykyisin Nivala vastaa kasvatustyön hallinnollisesta puolesta ja sisällön suunnittelusta. Parhaillaan puuhataan jo ensi kevään ja kesän leirejä Upilan leirikeskukseen sekä retkiä kouluikäisille.
Koronan vuoksi kaikkeen suunnitteluun on pakostakin liitettävä hurskaalta kuulostava lisäke:
”Jos Jumala suo.”
Nuoruudessa saatu aavistus elinikäisestä kutsumuksesta on toteutunut, joskin Nivala on tuntenut nahoissaan sen, että työ on kuluttavaa.
Epäsäännölliset työajat ja kutsumusluonteinen ajattelu voivat kostautua, jos työn ja vapaa-ajan raja sumenee liikaa. Nivalalla se ilmeni vaikeana suolistosairautena.
– Moni väsyttää itsensä loppuun. Itsellenikin tämä työ on ollut kokonaisvaltaista, hän sanoo.
Nivalan pitkän aikavälin tavoite ”jäädä terveenä eläkkeelle” on kuitenkin hyvässä myötätuulessa. Päämäärä siintää ensi vuoden syksyllä.
Kuudella vuosikymmenellä Nivalalle on hioutunut ja kirkastunut: yhteyden luomiseksi lapsiin ja nuoriin ei välttämättä tarvita jalkapalloa monimutkaisempaa käyttöliittymää.
– Ihmisen peruskysymys on: ”Minä olen tässä. Huomataanko minut”, hän sanoo.
– Kirkon tulisi olla se, joka huomaa, kysyy ja kuuntelee. Eivät ihmiset ensisijaisesti saarnoja kaipaa, vaan sitä, että joku kohtaamisessa tulee lähelle. Että ihminen tunnetasolla kokee, että saan olla tässä.
Seurakuntien kasvatustyö sisältää paljon yhteyksiä kouluihin.
– Lahden kaikkien koulujen ovet ovat selällään avoinna seurakunnalle, Nivala on huomannut.
Moniarvoisessa yhteiskunnassa yhteistyö on muuntunut. Perinteisiä hartauksia on vähemmän.
– Nyt satsataan diakoniseen, oppilashuollolliseen työhön. Monet lapsista ovat heikoilla, ei ole evästä koulunkäyntiin. Kouluihin tarvitaan aikuisia arkielämää tukemaan ja itsetuntoa tsemppaamaan, Nivala kuvailee.
– Jumalan rakkaus tulee konkreettiseksi siinä, että jollakin on aikaa pohdiskella lapsen asioita, jutella tai vaikka sitten pelata jalkapalloa. Olen nähnyt nuoren saapuvan tapaamiseen lyyhistyneenä ja lähtevän ryhti suoristuneena, kun joku kuunteli ja halusi selvitellä hänen asioitaan.
Nivala sanoo, että joskus seurakunnan luottamushenkilöt ovat huolissaan siitä, tuleeko nuorisotyössä ”tämä seurakunnan asia esille”.
– Mielestäni ei pidä olla ainut tavoite, että pääsee sanomaan sen oikean opin, hän huomauttaa.
– Kokemuksen yhteisön läheisyydestä ja rakkaudesta voi antaa usein puhumattakin. Eikä pyhä hetki tai pyhyyden kokemus ole rajattu vain pappien tai hurskaiden ihmisten etuoikeudeksi. Epäilijäkin voi sen kokea.
Pyhyys on Nivalan mielestä jotakin, mitä sanat eivät oikein pysty tavoittamaan. Sen voi aistia vaikka noissa väriä hehkuvissa vaahteranlehdissä.
– Jotakin ihmiselämää tai terassielämää suurempaa se on. Mykistävän hiljaista, mystistä.
Nivala toteaa, että Kristuksen antama malli veljeydestä on nykyajankin näkökulmasta radikaali.
– Olemme 2 000 vuotta jäljessä, hän sanoo.
Kerran hän jutteli saunassa lestadiolaistaustaisen lapsuudenystävänsä kanssa ja sanoi tälle:
– Meidän isä ei koskaan puhunut teidän isästä pahaa, vaikka he kuuluivat eri herätysliikkeisiin.
– Ei meidänkään isä, ystävä vastasi.
– Silloinkin oli eri lailla uskoa tulkitsevia, muttei heidän tarvinnut puhua toisistaan pahaa. Nykyisin yhteiskunta on muuttunut. Sanotaan pahasti, lyödään kapuloita rattaisiin, Nivala suree.
Hän muistelee lempilauluaan Jaakko Löytyn tuotannosta. Siinä lauletaan, miten veljet murtavat yhdessä leipää, puu versoo ja laskeutuu rauha.
– Vallitsee veljeys ja tasa-arvoisuus.
Kirjoja kirjoittava körttipaappa
Mauno Nivala syntyi Sievissä vuonna 1956 ja muutti Lahteen vuonna 1989. Kirkon nuorisotyötä kuudella vuosikymmenellä tehnyt konkari työskentelee Lahden seurakuntayhtymässä kasvatustyön sihteerinä. Perheeseen kuuluvat Katri-vaimo, kuusi lasta ja neljä lastenlasta. Körttiläisyys eli herännäinen kansanliike on aina ollut olennainen osa Mauno Nivalan elämää. Hän on herännäisten Lahden paikallisosaston puheenjohtaja ja toimii Herättäjä-Yhdistyksen hallituksessa.
Nivala tunnetaan myös kirjoittamistaan nuortenromaaneista sekä toimittamistaan kasvatustyön oppaista, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Mauno Nivala tunnustaa, ettei osaa puhua vieraita kieliä, ja se on välillä häntä itseään harmittanut. Kekseliäisyyden avulla on kuitenkin selviydytty kaikenlaisista kommunikaatiotilanteista uran varrella.
2 Mauno Nivala on kiinnostunut kartoista. Lähes päivittäin hän surffailee kännykän karttasovelluksissa ja tutustuu niiden välityksellä niin lähiympäristöön kuin vieraisiin maihinkin.
3 Pohjois-Pohjanmaan kasvatti syö mielellään ”punaista heraa ja muttia”. Ne ovat pohjalaisia perinneruokia.
4 Nivala haaveilee matkasta Islantiin. Maan erikoinen karu geologia kuumine lähteineen kiehtoo.