Puliukosta papiksi – menneisyys ei määritä nykyisyyttä, jos menneestä pystyy päästämään irti
Kärkölän kappalainen Heikki Maakorpi on päässyt eroon vihasta, kaunasta ja katkeruudesta ja opetellut antamaan anteeksi.
Kärkölän kappalainen Heikki Maakorpi, 56, sanoo hymyilleensä sisäisesti, kun kuuli, että paikkakunnalla on paljon päihdeongelmaisia. Hymy ei kummunnut vahingonilosta, vaan siitä, että hänellä on alkoholiriippuvuudesta toipumiskokemus, ja sitä kautta mahdollisuus ymmärtää paimenena paremmin laumansa jäseniä.
– Onhan se vahvuus, kun pappi voi liperit kaulassa sanoa olevansa alkoholisti, hän toteaa Kärkölän kirkossa.
Maakorpi löysi alkoholin 12-vuotiaana. Hän kokee olleensa nuorena silmätikku. Isä oli työssä ja asemassa, joka aiheutti yhteisössä kateutta ja katkeruutta. Osansa negatiivisia tunteista saivat perheen lapset. Pahimmat kiusaajat olivat aikuisia. Se pelotti ja sattui. Koulussa oli sama meininki.
– Lukiossa ruotsin opettaja sanoi lukuvuoden aluksi varmistavansa, etten pääse ensimmäiseltä luokalta läpi. Sain ruotsista ehdot. Ehtolaiskuulustelussa 78 prosenttia tehtävistä oli oikein, mutta jäin luokalle, kuten opettaja oli luvannut. Sain ehdot myös biologiasta, vaikka kokeiden keskiarvo oli kahdeksan.
Vilkas ja sanavalmis lapsi joutui jatkuviin hankauksiin.
– Opettajat olivat helisemässä. Esitin vaikeita, näsäviisaita kysymyksiä. Ei minun tarvinnut tehdä työtä pärjätäkseni koulussa.
Maakorpi huolehti myös veljestään.
– Kymmenen vuotta vanhempi kehitysvammainen veljeni kävi kanssani samaa koulua. Olimme erilainen perhe. Vaino meidän perhettä kohtaan oli kova, ja pääsin juomalla eroon kaikesta siitä paskasta.
Vaikka hapan maistui, Maakorpi ei ollut huithapeli. Hän toimi teininä partionjohtajana ja palkittiin vastuullisuudestaan Louhisuden ja Mannerheimin soljella.
– 17-vuotiaana vein yksin toistakymmentä kehitysvammaista Sisu-partiolaista erämökille. Valmistin ruuat ja saunotin. Lähin puhelin oli parin kilometrin päässä, hän muistelee.
Partion lisäksi nuoruudessa harrastuksiin kuuluivat jalkapallo ja jääkiekko.
– Pääsin pelaamaan jalkapalloa alaikäisenä miesten joukkueeseen. Joukkueen ilonpidossa oli alkoholi vahvasti läsnä. Sitä tarjottiin myös alaikäisille.
Pappeutta Maakorpi sanoo miettineensä vakavasti jo lukiossa, mutta suunnitelman sanominen ääneen oli virhe. Eräs opettaja ennusti, ettei "Hösö" mene yliopistoon, vaan vankilaan.
Pappisuran sijaan Maakorpi alkoi pohtia opettajan ammattia, ja toimikin nelisen vuotta luokanopettajana.
– Opettajan työ sujui, mutta lomilla repesin juomaan. Pyrin olemaan kesät töissä rautakaupassa, sillä tiesin, että joutenolo on minulle pahasta.
Lukion opettajan ennustus osui puoliksi oikeaan. Maakorpi valmistui teologiksi Helsingin yliopistosta helmikuussa 2017, ja työpaikka löytyi Vaasan vankilasta.
– Menin Vaasan vankilaan kesäteologiksi, kun yhtään papin paikkaa ei ollut sillä hetkellä vapaana. Kesäteologina ehdin olla puolitoista päivää, kun vankilanjohtaja kysyi vankilapapiksi. Siinä työssä olin kaksi ja puoli vuotta.
Sen jälkeen tie vei Seinäjoen Peräseinäjoen kappeliseurakunnan johtavaksi kappalaiseksi kolmeksi vuodeksi.
Kärkölän kappalaisena Maakorpi aloitti koeajalla elokuun alussa 2023. Kärkölään hakeutumisen syy oli kuulemma maantieteellinen.
– Asun Helsingissä, ja mökki on Heinolan ja Sysmän rajalla. Helsinki, Kärkölä ja Heinola muodostavat jotenkin hallittavan kolmion.
Kärkölä on Peräseinäjoen tapaan kappeliseurakunta.
– Koen, että minulla on maalaispapin identiteetti. Haluan tutustua ihmisiin ja olla ihmisiä lähellä.
Kärköläläisiin kappalainen on tutustunut lähinnä toimitusten kautta.
– Paljon on ollut hautaan siunaamisia, onneksi myös kasteita.
Maakorven päihdekierre kesti parikymmentä vuotta. Avioero tuli 1990-luvun puolivälissä.
– Vaimo oli fiksu, kun heitti minut pihalle. Alkoholisoitumiseni oli jo niin pitkällä. Sain hankittua asunnon, mutta käytännössä se oli juomaluukku.
Asunnosta tuli häätö, sitä seuranneesta kurssikeskuksen asuntolasta samoin.
Ajoittaista yritystä ryhdistymiseenkin oli. Vuonna 1996 Maakorpi aloitti opiskelun yliopistossa Rauman opettajankoulutuslaitoksella.
– Opiskelusta ei tullut juomisen takia mitään. Vuonna 1997 hakeudun ensimmäisen kerran päihdehoitoon isäni patistamana.
A-klinikalta potilas ohjattiin kuntoutumaan Kankaanpään A-kotiin, mutta kuntoon potilas ei tullut. Seuraavana vuonna vuorossa oli Myllyhoito Kalliolan klinikalla.
– Vuonna 1998 asuin Keijon majassa, jossa oli kolme ukkoa huoneessa. Siellä koin hengellisen heräämisen. Näin tilanteeni ulkopuolelta. Olin puliukko puliukkojen joukossa, ja siinä joukossa eivät vanhat meriitit paina.
Maakorpi uskoo, ettei enää eläisi, jos olisi jäänyt yömajaan jakamaan tovereiden eläkkeitä.
– Onneksi sain puhuttua itseni Oskelakotiin, päihteettömään asumispalveluyksikköön, ensin vain yhdeksi viikonlopuksi. Sen jälkeen olenkin ollut raittiina.
Maakorpi sulki korkin 25 vuotta sitten. Onnistumista edelsivät retkahdukset, kuten taudin kuvaan kuuluu. Erään tällaisen jälkeen hän palasi isänsä luokse tuhlaajapojan tavoin.
– Menin faijan luokse, kun olin taas ratkennut juomaan ja sanoin sille, että mitäs nyt tehdään. Hän sanoi, ettei hän tee enää mitään. Hän on voitavansa tehnyt, että lähde menemään, ja jos tulet takaisin, hän soittaa poliisit. Se oli iso herätys.
Maakorpi sanoo, että moni läheinen tekee päihderiippuvaiselle karhunpalveluksen tarjoamalla suojaa, ruokaa tai rahaa.
– Päihderiippuvainen käyttää läheisiään hyväkseen. Hyväksikäyttö loppuu vasta, kun läheiset lopettavat tuhoisan elämäntavan tukemisen. Faija oli oikeassa. Kun vaihtoehtoja on vähän, ihmisen on helpompi valita.
Maakorpi tietää, miltä tuntuu olla ulkopuolinen. "Toipumiseni on käynyt kohtaamisten kautta. Ensin olen tutustunut yhteen ihmiseen ja hiljalleen isompaan yhteisöön", hän sanoo. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Menneisyys ei määritä ihmisen nykyisyyttä, jos menneestä pystyy päästämään irti.
– Kun raitistuin, viha, kauna ja katkeruus oli tuhota minut, pappi tunnustaa.
Viina tarjosi hetken helpotusta. Ilman viinaa pakopaikkaa ei ollut.
– Viha ruokki vanhoja kaunoja ja katkeruutta. Kaunaämpärini oli niin täynnä, että se tulvi pisarastakin yli. Piti löytää hana, jolla saan ämpärin tyhjäksi.
Hana oli kaverin vinkkaama kaunalista. Maakorpi alkoi listaamaan nimiä, joille on vihainen ja katkera.
– Ensimmäiseksi listaan laitetaan hän, jolle on helpoin antaa anteeksi. Sillä pääsin hyvään alkuun. En koskaan mennyt ihmisen luokse tiliä tekemään, mutta aloin mielessäni antamaan asioita anteeksi.
Anteeksianto on Maakorven mukaan kehityskulku, jossa liikkeellelähtö on perillepääsyä tärkeämpää. Asiassa ei voi täydelliseksi tulla, mutta matkaan kannattaa käydä.
– Se on ihmiseksi kasvamista. Uutta opittavaa riittää. Ei ihminen voi elää elämäänsä loukkaantumatta eikä loukkaamatta. On myös tärkeä vapautua uhrin osasta, opetella ilmaisemaan itseään. Kun osuu ja uppoaa, on parempi näyttää, että sattui kuin kerryttää lisää paskaa ämpäriin.
Muutos pelottaa, mutta elämänmuutoksen tehneet sanovat usein, että olisi pitänyt toimia aikaisemmin.
– Vankilassa sanoin vangeille, kun miettivät AA-kerhoon lähtemistä, että kannattaa uskaltaa. Kyllä kanalassakin voi käydä muuttumatta kanaksi.
Maakorpi perusti vankilaan hengellisen keskusteluryhmän, jolle vangit keksivät nimen: Kylmä rinki.
– Tein sitä varten mainoksen, jossa oli laituri ja avanto sekä teksti: Aavistimme veden olevan kylmää, mutta hyppäsimme silti.
Vankilassa muutos on ehkä helpompi tehdä, kun vaihtoehtoja on vähän.
– Vankila on pelastanut monta.
Risteystä, jossa ihmisen on pakko valita, Maakorpi kutsuu rajatilaksi. Rajatiloja voivat olla päihderiippuvuuden kanssa kamppailu tai esimerkiksi avioero, läheisen kuolema, vakava sairastuminen tai työpaikan menetys.
Papit kohtaavat rajatilassa olevia ihmisiä viikoittain.
– Rajatilassa kohtaamiset ovat aitoja. Hautaan siunaamisessa läsnä on aitojen ja syvien tunteiden kirjo: häpeä, suru ja tuska.
Menestyksen hybriksessä papin palveluksille on vähemmän kysyntää.
– Jos ihminen tulisi silloin kuuntelemaan saarnaani, hän ei varmaankaan pitäisi kuulemastaan. Mutta ymmärrän sen, että kun on ura ja perhe, ruuhkavuodet, omat harrastukset ja lasten harrastukset, kirkolle on vähemmän sijaa.
Maakorpi on kansanomainen ja helposti lähestyttävä hengenmies. Oli sitä vankilassakin.
– Joku vangeista sanoi, että jumalauta pojat, toi on ollut yksi meistä [päihteidenkäyttäjä], ja nyt se on pappi.
Maakorpi sanoo, ettei ole Raamattua tutkiva eksegeetti, vaan sielunhoitaja ja opettaja, joka saarnaa mielellään.
– Tarvitaan erilaisia pappeja ja erilaisia saarnoja. Haluan sanoittaa uskon totuuksia arjen tasolle, ja palvella siten ihmistä, joka on tullut sanaa kuulemaan.
Kirkkohallituksen barometrin mukaan enää alle puolet evankelis-luterilaisen kirkon papeista pitää jumalanpalvelusta erittäin tärkeänä seurakuntatyön muotona. Maakorpi kuuluu tässä suhteessa vähemmistöön.
– Ajattelen vilpittömästi, että kaikki seurakuntatyö lähtee alttarilta.
Kärkölässä jumalanpalveluksessa käy keskimäärin parikymmentä henkilöä.
– Ensi vuonna [2024] tavoite on kaksinkertaistaa kävijämäärä, Maakorpi sanoo.
Kuinka temppu tehdään?
– Lähtökohta on, että asiat tehdään hyvin riippumatta siitä, kuinka paljon kirkossa on väkeä. Kärkölässä pitää olla, ja on, laadukas jumalanpalveluselämä. Meillä on hyvä kanttori, hyvä kirkko- ja lapsikuoro. Alkuvuodesta on tarkoitus ottaa myös seurakuntalaiset vahvemmin osaksi jumalanpalveluselämän suunnittelua ja toteutusta.
Hän huomauttaa, ettei säännöllisten messukävijöiden määrä kerro kaikkea.
– Monella on edelleen side seurakuntaan. Itsenäisyyspäivänä kirkossa oli sata henkeä ja Kauneimmissa joululauluissa 140.
– Ja toivoa on niin kauan, kun on yksikin kävijä. Silloin on vielä mahdollista, että hän kertoo toiselle kokemuksestaan, että kirkossa oli hyvät musat ja puhekin oli kohtalainen.
Heikki Maakorpi asetetaan koeajan jälkeen Kärkölän kappalaisen virkaan 28.1.2024. Kärkölässä on toivottu, että pappi muuttaisi paikkakunnalle.
– Asun jatkossakin Helsingissä. Puolisoni Taru on eläkkeellä, mutta mummon hommat pitävät hänet Helsingissä. Tarkoitus on olla mahdollisimman paljon seurakuntalaisten tavattavissa. En käy täällä pelkästään toimituksissa. Ajan tänne vajaassa tunnissa, ja käyn täällä viidesti viikossa.
Pappi haluaa luoda Kärkölään vahvan siteen.
– Jo paikkaa hakiessani sanoin, että haen loppusijoituspaikkaa. Olen tullut jäädäkseni.
Löylyistä nauttiva patasydän
Heikki Maakorpi on syntynyt Raumalla 1967. Hän asuu aviovaimonsa Taru Maakorven kanssa Helsingissä. Molemmilla on aikuinen tytär aikaisemmista suhteistaan. Heikki Maakorpi on vaari kolmelle lapselle.
– Kastoin Tarun lapsen Saran kolme lasta samaan aikaan Johanneksen kirkossa. Vanhin lapsista oli 14-vuotias ja nuorin vauva. Se tuntui erikoisen hyvältä vaarina ja pappina, hän kertoo.
Kesällä pariskunta viihtyy Heinolan mökillä, josta Maakorpi lähtee töihin aamusaunan jälkeen ja palaa vaimon lämmittämään saunaan työpäivän jälkeen. Mökin lisäksi pariskunnalla on Heinolassa pieni yksiö, kesämökin jatke, jossa voi yöpyä talvisin. Mutta tiesitkö hänestä tätä?
1 Esiintynyt avustajana televisiossa esimerkiksi Kylmäverisesti sinun -sarjassa. "Yhdessä jaksossa minulla oli puherooli. Lausuin Mankkaan kaatopaikalla: Kaksi kättä ja Black & Decker." Toinen huippuhetki oli Ylellä. "Kun olin avustajana Kekkosen vaimosta kertovassa tv-näytelmässä, pukuhuoneen ovessa luki: Näyttelijä Heikki Maakorpi."
2 Maakorpi-nimi tuli avioliiton myötä. "Vanhalla sukunimellä ei ole merkitystä. Isä on kuollut enkä ole vanhalla nimellä julkisuudesta tuttu. Kun pääsin opiskelemaan teologiseen tiedekuntaan, terveystarkastuksessa sairaanhoitaja alkoi nimen nähtyään hyräilemään Maan korvessa kulkevi... Se oli pitkään myös soittoäänenä puhelimessani."
3 Kannattaa jääkiekossa Porin Ässiä. "Koen olevani porilainen, vaikka syntymätodistuksessa lukee Rauma. Patasydän on sykkinyt aina."