Artikkelia ladataan...
Pyhän Kolminaisuuden kirkon kerhotilassa Lahden Harjukadulla on tiivis ja rauhallinen tunnelma.
Luonnonvalo siivilöityy ikkunoista kohti keskittyneesti työskenteleviä ihmisiä.
Pyhän Kolminaisuuden kirkon kerhotilassa Lahden Harjukadulla on tiivis ja rauhallinen tunnelma.
Luonnonvalo siivilöityy ikkunoista kohti keskittyneesti työskenteleviä ihmisiä.
Pyhää kuvaa luomassa – ikoni kertoo evankeliumin sanomaa
Hollolaan ikoninäyttelyä kokoava Sirkku Muhli sanoo, että ikonien maalaaminen vaatii keskittymistä, hartautta ja teknistä osaamista.
Tämä on niin kutsuttu story tell -artikkeli. Parhaan lukukokemuksen saat käyttämällä kannettavaa tai pöytätietokonetta.
Ari Misukka miettii Pyhän Katariinan olemusta. Tekeillä on ikoni, jonka kultaus on suojattu muovilla. Kultaaminen on tarkkaa puuhaa, sillä materiaali on kallista ja kultalehden käsittely vaatii sorminäppäryyttä ja malttia.
–Teknisesti ottaen ikoneissa ei ole oikeastaan yhtään helppoa kohtaa, Misukka sanoo ja kertoo jännittävänsä kasvojen maalaamista eniten.
Vieressä Pirjo Jussila katselee pöydälle levittämiään pyhimysten kuvia. Työn alla on Neitsyt Marian syntymä.
– Jumalanäiti, kaikkien murheellisten ilo, Jussila sanoo ja paljastaa, että hänen rintamamieskodistaan löytyy peräti 97 ikonia. Parissa kymmenessä vuodessa on ehtinyt maalata monta työtä. Viime syksynä menehtyneen aviomiehen oma työ jäi vaiheeseen, mutta se ei jää kesken.
– Maalaus on hiljaista omaa rukousta, jossa on koko ajan yhteys ylöspäin, Jussila sanoo.
– Maalaaminen vaatii taitoa ja silmää, opettaja Tarja Tarima sanoo ja lisää, että itse asiassa taiteilija-ajattelu on ikonimaalauksen suurin este.
– Työt ovat tiiviissä yhteydessä kirkon traditioon. Ikonin maalaaminen on sisäinen tarve.
"Vaikeinta on, kun työssä on vaatteita laskoksineen, rakennuksia, eläimiä, luontoa tai useampia ihmisiä", Sirkku Muhli miettii.
Lahden ikonipiiri kokoontuu maanantaisin. Uutta työtä suunnitteleva Sirkku Muhli on kiitollinen ryhmästä.
– llman viikottaista ryhmätyöskentelyä en varmaan etenisi töissäni, hän sanoo ja kuvailee, kuinka hyvää ryhmän tuoma sosiaalinen kanssakäyminen tekee, kun samalla voi seurata muiden työskentelyä.
Ryhmän ikoninäyttelyä kootaan pääsiäiseksi Hollolan kirkonkylälle.
– Näytteille tulevat työt liittyvät pääsiäisajan tapahtumiin, Muhli kertoo.
– On tarkoitus, että ne täydentävät sitä hengellistä antia, mitä Hollolan vanhassa kirkossa pääsiäisviikon tilaisuuksissa kuullaan. Esillä ovat Sana ja kuva yhteiskristillisessä hengessä.
Sirkku Muhli innostui ikoneista 90-luvulla. Huutokaupassa oli myynnissä rovasti Väinö Hovilan jäämistöä ja sieltä Isä Robertin Jumalanäiti-ikoni löysi tiensä Muhlin kotiin.
Hän kävi Myllyjärvellä tutustumassa tuohon ikonimaalauksen uranuurtajaan ja huomasi Harjulan kansanopistossa ikonikurssin. Kurssin opettaja Erkki Kivinen neuvoi käymään ensin Valamon kansanopistossa peruskurssin.
– Se oli viisas neuvo iäkkäältä mieheltä, Muhli sanoo.
–Valamossa sain todella hyvän ensikosketuksen aiheeseen. Sen jälkeen olen käynyt siellä useamman kerran saamassa tasokasta opetusta.
Muhli arvelee, että hänen elämässään onkin aina ollut jonkinlainen kristillinen pohjavire. Lapsuudenkoti ei ollut erityisen uskonnollinen mutta Levolle lasken Luojani -rukous oli kodin perintöä kyllä.
Vartuttuaan Muhli opiskeli ensin konepiirtäjäksi, vaikka varsinaisena unelmana oli piirtää karttoja. Jälkeenpäin Muhli on kiitellyt saamaansa teknistä koulutusta, koska siitä on ollut valtavasti hyötyä ikonimaalauksessa.
–Tarkat viivat, harpin käyttö ja myös maalauksen korjaus ovat lopulta hyvin teknisiä, Muhli kuvailee.
Somistajakoulussa hän oppi kädentaitoja ja mainonnan perusteita. Työt Lahden seurakuntien tiedotustoimistossa alkoivat 1980. Tehtävänä oli suunnitella, piirtää ja tekstata – nekin hyödyllisiä taitoja ikonimaalarille. Työn ohessa Muhli opiskeli mainoshoitajaksi ja tiedottajaksi ja opetteli muun muassa erilaisten graafisten ohjelmien käyttämistä.
Esitteiden, lehtien ja mainosten tekemisessä kertynyt kokemus on ollut iloksi oman kylän yhdistyksissä ja tapahtumissa, niin Hollolan Keskiaikaseurassa kuin Marian joulutorin markkinoinnissa.
– Sain piirtämisen ja kuvittamisen lahjoilla edesauttaa työssäni seurakunnallista toimintaa ja samalla myös itse tutustua kristilliseen uskoon ja symboliikkaan, hän sanoo.
Kun 90-luvun lama kaatoi silloisen puolison yrityksen, tuli avioero ja Muhli ajautui takausvelallisena velkajärjestelyyn.
– Olen paljosta kiitollinen työkavereille myötäelämisestä, esirukouksista sekä avusta, hän sanoo ja kertoo tunteneensa itsensä toisinaan vähän hylkiöksi, sillä noihin aikoihin luottotietojen menetystä pidettiin häpeänä. Epäoikeudenmukaisuuden kokemus oli kova.
– Meitä kölin alta vedettyjä oli siihen aikaan paljon, mutta koin olevani siunattu läheisten tuen myötä, Muhli kiittää.
Ajatuksensa uskosta Muhli kiteyttää näin: "Olen luterilainen armon kerjäläinen, ikoneista innostunut, ortodoksisuudesta vaikuttunut ihminen, jolle keskiaikainen kirkko – alkujaan katolinen – on rakas."
Muhli sanoo, että ikonissa täytyy olla tietyt asiat ja siksi on tärkeää tutustua pyhään, jota alkaa maalata.
– Kannattaa tutkia, mitä hänestä sanotaan Raamatussa tai muissa pyhissä kirjoituksissa. Ikoniin ei lisätä mitään omasta päästä. Keskittymistä auttaa, jos maalattavan pyhän ja maalaajan välille syntyy vuoropuhelu.
Jos laudan pohjustuksen tekee itse, niin liitukerrosten eli lefkasten lisääminen, kuivaus ja välihionnat vievät päiviä. Laudan voi tosin ostaa myös valmiina.
"Maalaaminen vaatii taitoa ja silmää", opettaja Tarja Tarima sanoo ja lisää, että itse asiassa taiteilija-ajattelu on ikonimaalauksen suurin este.
Ikonien maalaamisessa käytetään perinteisesti munaemulsiota eli esimerkiksi munankeltuaisen, valkoviinin ja laventeliöljyn sekoitusta sekä pigmenttivärejä.
"Värejä ei kannata ostaa liikaa, vaan viidelläkin värillä pärjää, sillä sekoittamalla tehdään eri sävyjä", Muhli neuvoo.
Yksittäinen kasvokuva on helpoin työ. Iäkkään tai parrakkaan henkilön kuvaus on jo astetta vaikeampaa ja vaikeimpia kuvattavia ovat vaatteet laskoksineen, rakennukset, eläimet, luonto tai useampi ihminen samassa kuvassa.
– Mittasuhteet on saatava oikeiksi. Varsinkin kasvoissa voi millimetrin virhe sivuun vääristää ilmeen, Muhli selittää.
– Perspektiivikin on erilainen. Asiat eivät katoa horisonttiin, vaan tulevat katsojaa kohti. Katsoja ikään kuin astuu ikonin sisälle ja siksi esimerkiksi rakennukset voivat vaikuttaa vääristyneiltä.
Kun aihe on valittu ja pyhän elämänkerta on selvillä, alkaa piirroksen luominen. Kuvan voi myös jäljentää mallikuvasta. Muhli vinkkaa hyödyntämään kopiokoneen pienennös/suurennussuhde-toimintoa. Sen jälkeen kuva siirretään laudalle esimerkiksi hiilipaperia apuna käyttäen. Kun kuva on laudalla, aloitetaan ohuiden värikerrosten sively.
Lopuksi tehdään vaalennokset vaatteisiin ja iho-osiin ja työ viimeistellään huippuvaloilla. Sen jälkeen ikoni saa kuivua vähintään kuukauden, jonka jälkeen se suojataan pellavaöljysekoitteella.
Kun Muhli maalaa ikoneita, innoituksena toimii usein Pyhälle Marialle omistettu Hollolan kirkko. Viimeisin ikoni ”Jumalanäidin suojelus” kuvaa Hollolan kirkonkylää. Ikoni on Muhlin rukous asuinsijansa puolesta.
Teksti: Ann Rose, kuvat: Jani Mahkonen
”Sen sisällä on elämä” -ikoninäyttely 13.-21.4. Hollolan kirkkoherranpappilan päätyhuoneessa, osoitteessa Särkäntie 19. Avajaiset 12.4. kello 13. Näytteille tulevat työt liittyvät pääsiäisajan tapahtumiin ja ne täydentävät sitä hengellistä antia, mitä Hollolan vanhassa kirkossa pääsiäisviikon tilaisuuksissa kuullaan.
Tämä on niin kutsuttu story tell -artikkeli. Parhaan lukukokemuksen saat käyttämällä kannettavaa tai pöytätietokonetta.
Ari Misukka miettii Pyhän Katariinan olemusta. Tekeillä on ikoni, jonka kultaus on suojattu muovilla. Kultaaminen on tarkkaa puuhaa, sillä materiaali on kallista ja kultalehden käsittely vaatii sorminäppäryyttä ja malttia.
–Teknisesti ottaen ikoneissa ei ole oikeastaan yhtään helppoa kohtaa, Misukka sanoo ja kertoo jännittävänsä kasvojen maalaamista eniten.
Vieressä Pirjo Jussila katselee pöydälle levittämiään pyhimysten kuvia. Työn alla on Neitsyt Marian syntymä.
– Jumalanäiti, kaikkien murheellisten ilo, Jussila sanoo ja paljastaa, että hänen rintamamieskodistaan löytyy peräti 97 ikonia. Parissa kymmenessä vuodessa on ehtinyt maalata monta työtä. Viime syksynä menehtyneen aviomiehen oma työ jäi vaiheeseen, mutta se ei jää kesken.
– Maalaus on hiljaista omaa rukousta, jossa on koko ajan yhteys ylöspäin, Jussila sanoo.
– Maalaaminen vaatii taitoa ja silmää, opettaja Tarja Tarima sanoo ja lisää, että itse asiassa taiteilija-ajattelu on ikonimaalauksen suurin este.
– Työt ovat tiiviissä yhteydessä kirkon traditioon. Ikonin maalaaminen on sisäinen tarve.
"Vaikeinta on, kun työssä on vaatteita laskoksineen, rakennuksia, eläimiä, luontoa tai useampia ihmisiä", Sirkku Muhli miettii.
Lahden ikonipiiri kokoontuu maanantaisin. Uutta työtä suunnitteleva Sirkku Muhli on kiitollinen ryhmästä.
– llman viikottaista ryhmätyöskentelyä en varmaan etenisi töissäni, hän sanoo ja kuvailee, kuinka hyvää ryhmän tuoma sosiaalinen kanssakäyminen tekee, kun samalla voi seurata muiden työskentelyä.
Ryhmän ikoninäyttelyä kootaan pääsiäiseksi Hollolan kirkonkylälle.
– Näytteille tulevat työt liittyvät pääsiäisajan tapahtumiin, Muhli kertoo.
– On tarkoitus, että ne täydentävät sitä hengellistä antia, mitä Hollolan vanhassa kirkossa pääsiäisviikon tilaisuuksissa kuullaan. Esillä ovat Sana ja kuva yhteiskristillisessä hengessä.
Sirkku Muhli innostui ikoneista 90-luvulla. Huutokaupassa oli myynnissä rovasti Väinö Hovilan jäämistöä ja sieltä Isä Robertin Jumalanäiti-ikoni löysi tiensä Muhlin kotiin.
Hän kävi Myllyjärvellä tutustumassa tuohon ikonimaalauksen uranuurtajaan ja huomasi Harjulan kansanopistossa ikonikurssin. Kurssin opettaja Erkki Kivinen neuvoi käymään ensin Valamon kansanopistossa peruskurssin.
– Se oli viisas neuvo iäkkäältä mieheltä, Muhli sanoo.
–Valamossa sain todella hyvän ensikosketuksen aiheeseen. Sen jälkeen olen käynyt siellä useamman kerran saamassa tasokasta opetusta.
Muhli arvelee, että hänen elämässään onkin aina ollut jonkinlainen kristillinen pohjavire. Lapsuudenkoti ei ollut erityisen uskonnollinen mutta Levolle lasken Luojani -rukous oli kodin perintöä kyllä.
Vartuttuaan Muhli opiskeli ensin konepiirtäjäksi, vaikka varsinaisena unelmana oli piirtää karttoja. Jälkeenpäin Muhli on kiitellyt saamaansa teknistä koulutusta, koska siitä on ollut valtavasti hyötyä ikonimaalauksessa.
–Tarkat viivat, harpin käyttö ja myös maalauksen korjaus ovat lopulta hyvin teknisiä, Muhli kuvailee.
Somistajakoulussa hän oppi kädentaitoja ja mainonnan perusteita. Työt Lahden seurakuntien tiedotustoimistossa alkoivat 1980. Tehtävänä oli suunnitella, piirtää ja tekstata – nekin hyödyllisiä taitoja ikonimaalarille. Työn ohessa Muhli opiskeli mainoshoitajaksi ja tiedottajaksi ja opetteli muun muassa erilaisten graafisten ohjelmien käyttämistä.
Esitteiden, lehtien ja mainosten tekemisessä kertynyt kokemus on ollut iloksi oman kylän yhdistyksissä ja tapahtumissa, niin Hollolan Keskiaikaseurassa kuin Marian joulutorin markkinoinnissa.
– Sain piirtämisen ja kuvittamisen lahjoilla edesauttaa työssäni seurakunnallista toimintaa ja samalla myös itse tutustua kristilliseen uskoon ja symboliikkaan, hän sanoo.
Kun 90-luvun lama kaatoi silloisen puolison yrityksen, tuli avioero ja Muhli ajautui takausvelallisena velkajärjestelyyn.
– Olen paljosta kiitollinen työkavereille myötäelämisestä, esirukouksista sekä avusta, hän sanoo ja kertoo tunteneensa itsensä toisinaan vähän hylkiöksi, sillä noihin aikoihin luottotietojen menetystä pidettiin häpeänä. Epäoikeudenmukaisuuden kokemus oli kova.
– Meitä kölin alta vedettyjä oli siihen aikaan paljon, mutta koin olevani siunattu läheisten tuen myötä, Muhli kiittää.
Ajatuksensa uskosta Muhli kiteyttää näin: "Olen luterilainen armon kerjäläinen, ikoneista innostunut, ortodoksisuudesta vaikuttunut ihminen, jolle keskiaikainen kirkko – alkujaan katolinen – on rakas."
Muhli sanoo, että ikonissa täytyy olla tietyt asiat ja siksi on tärkeää tutustua pyhään, jota alkaa maalata.
– Kannattaa tutkia, mitä hänestä sanotaan Raamatussa tai muissa pyhissä kirjoituksissa. Ikoniin ei lisätä mitään omasta päästä. Keskittymistä auttaa, jos maalattavan pyhän ja maalaajan välille syntyy vuoropuhelu.
Jos laudan pohjustuksen tekee itse, niin liitukerrosten eli lefkasten lisääminen, kuivaus ja välihionnat vievät päiviä. Laudan voi tosin ostaa myös valmiina.
"Maalaaminen vaatii taitoa ja silmää", opettaja Tarja Tarima sanoo ja lisää, että itse asiassa taiteilija-ajattelu on ikonimaalauksen suurin este.
Ikonien maalaamisessa käytetään perinteisesti munaemulsiota eli esimerkiksi munankeltuaisen, valkoviinin ja laventeliöljyn sekoitusta sekä pigmenttivärejä.
"Värejä ei kannata ostaa liikaa, vaan viidelläkin värillä pärjää, sillä sekoittamalla tehdään eri sävyjä", Muhli neuvoo.
Yksittäinen kasvokuva on helpoin työ. Iäkkään tai parrakkaan henkilön kuvaus on jo astetta vaikeampaa ja vaikeimpia kuvattavia ovat vaatteet laskoksineen, rakennukset, eläimet, luonto tai useampi ihminen samassa kuvassa.
– Mittasuhteet on saatava oikeiksi. Varsinkin kasvoissa voi millimetrin virhe sivuun vääristää ilmeen, Muhli selittää.
– Perspektiivikin on erilainen. Asiat eivät katoa horisonttiin, vaan tulevat katsojaa kohti. Katsoja ikään kuin astuu ikonin sisälle ja siksi esimerkiksi rakennukset voivat vaikuttaa vääristyneiltä.
Kun aihe on valittu ja pyhän elämänkerta on selvillä, alkaa piirroksen luominen. Kuvan voi myös jäljentää mallikuvasta. Muhli vinkkaa hyödyntämään kopiokoneen pienennös/suurennussuhde-toimintoa. Sen jälkeen kuva siirretään laudalle esimerkiksi hiilipaperia apuna käyttäen. Kun kuva on laudalla, aloitetaan ohuiden värikerrosten sively.
Lopuksi tehdään vaalennokset vaatteisiin ja iho-osiin ja työ viimeistellään huippuvaloilla. Sen jälkeen ikoni saa kuivua vähintään kuukauden, jonka jälkeen se suojataan pellavaöljysekoitteella.
Kun Muhli maalaa ikoneita, innoituksena toimii usein Pyhälle Marialle omistettu Hollolan kirkko. Viimeisin ikoni ”Jumalanäidin suojelus” kuvaa Hollolan kirkonkylää. Ikoni on Muhlin rukous asuinsijansa puolesta.
Teksti: Ann Rose, kuvat: Jani Mahkonen
”Sen sisällä on elämä” -ikoninäyttely 13.-21.4. Hollolan kirkkoherranpappilan päätyhuoneessa, osoitteessa Särkäntie 19. Avajaiset 12.4. kello 13. Näytteille tulevat työt liittyvät pääsiäisajan tapahtumiin ja ne täydentävät sitä hengellistä antia, mitä Hollolan vanhassa kirkossa pääsiäisviikon tilaisuuksissa kuullaan.