Samuli Lampinen on filosofinen luutarhuri, joka käy elämänmittaista painiottelua Jumalan kanssa ja fanittaa Raamatun väheksytyimpiä tyyppejä
Padasjoen pappilan liepeillä on puutalo, talossa huone, huoneessa sängyn vieressä musta laatikko.
Puutalon lumisia portaita lakaisee mies, jolla on parta kuin patriarkalla ja hymy iloinen. Puiden takaa pilkottaa suntion työpaikka, Padasjoen kirkko hautausmaineen, mutta tänään on vapaapäivä. Samuli Lampinen viittoo sisään tupaan. Kahvikupit on katettu. Pikkuruisessa perähuoneessa Marleena-puoliso, Maukka, tekee hiljaisesti graafikon hommiaan.
Melkein heti Lampinen näyttää sängyn vierestä mustan laatikon, jossa kai alkujaan on säilytetty Yleisradion monitoria. Kuten lentokoneilla on mustat laatikkonsa, joihin tallentuu tietoa lennon vaiheista, niin kantaa tämäkin laatikko aineksia runoilija-suntio Lampisen elämän varrelta. Oli eräs rajakohta, jolloin laatikkoon mahtui Lampisen koko omaisuus. Siihen palaamme tuonnempana. Nyt me avaamme laatikon.
Lampinen on rajatapaus, ilmenee pian.
Papit eivät tätä ehkä tiedä, mutta pyhän ja arkisen raja kulkee jotakuinkin suntion keskeltä. Hän on välittäjähahmo, joka kulkee takinliepeet pyhää hipoen mutta kourat tiukasti maallisissa. Lampisessa risteilee monia muitakin rajoja: runoilijan ja duunarin, elämän ja kuoleman, ateistin ja teistin. Muun muassa. Mutta ne rajat eivät ole jyrkkiä, vaan limittäisiä ja liukuvia. Toisesta versoo toista. Toinen ruokkii toista. Lampisella tuntuu olevan runoilijalle ominainen kyky nähdä yhtäläisyyksiä ja vastaavuuksia siellä, missä ei-runoilija ei niitä ehkä näkisi. Kuten nyt esimerkiksi golfkentällä ja hautausmaalla.
”Vaimo sanoo, etteivät ihmiset ymmärrä/ kun vertaan hautausmaan kuoppia golfkentän reikiin”, Lampinen kirjoittaa tuoreimmassa runoteoksessaan Luutarhuri.
– Reiät ovat ehkä eri muotoisia, mutta reikää kohti kummassakin tähdätään, hän sanoo ilkikurisesti.
Työskennellessään isänsä perustamalla Kuortaneen golfkentällä Lampinen mielsi sen kuin luostarin puutarhaksi ja ajatteli, että parasta mitä voi olla on olla puutarhuri. Eikä se tunne kadonnut, kun hän vuosia myöhemmin ahkeroi Hollolan keskiaikaisen kivikirkon hautausmaatyöntekijänä ja taltioi runoonsa:
”En tekisi mitään muuta työtä mielummin./ Hiekka on lämmintä. Puun aivot kaikkialla.”
Lampinen, 48, on ollut ammatiltaan suntio vasta toista vuotta, mutta runoilija melkein koko ikänsä. Tai sanotaan nyt teini-iästä saakka, jolloin koulukaveri Seinäjoella näytti hänelle kerran kaupassa runokirjoja. Että tuommoisiakin on.
Nuorukainen ällistyi: hei, tässä yritetään kuvata sellaista, mitä ei voi kuvata! Kaupan laarista lähti heti mukaan Tommy Tabermannin ja Risto Ahdin runoja. Saarikosken runot iskivät kuin salama. Pian nuori mies kokeili kirjoittamista itsekin.
– Vaikka en tiennyt, kuinka kirjoitetaan runo, Lampinen muistelee.
Se oli uudestisyntyminen. Lattialla kontallaan hän opetteli runouden lajia ja huomasi, että kirjoittaminen helpotti vaikeaa olemista.
Ja mitä oli ollut se vaikea oleminen?
– Opetella lukiossa asioita, joilla ei ollut mitään merkitystä. Jumala oli mieletön ja kaverit tyhmiä.
”Äiti piti saksalaisista kirjaimista/ ja parittomista numeroista./ En syytä ketään./ Kirjoittaminen/ ei koskaan ole vain kirjoittamista.”
Runous on Lampiselle kuin kalalle uimarakko, elämää tasapainottava elin. Pitkän aikaa se kuitenkin oli vain hänen oma salaisuutensa. Syntyminen runoilijasieluksi bisnes-urheilu-orientoituneeseen perheeseen ei ollut aina ihan helppo osa.
– Älä ajattele liian vakavasti, sanoi isä, joka ihmetteli, miksi esikoiselle ei riittänyt elämän sisällöksi jalkapallo eikä jääkiekko. Miksi piti miettiä uskontoa ja kuolemaa?
Lampinen epäilee, että äidissä oli sisäistä runoutta ja estetiikan janoa. Se ilmeni hassuina asioina: äiti rakasti vanhoja saksalaisia fraktuurakirjaimia, etenkin G-kirjainta. Perheen puhelinnumeron tai auton rekisterinumeron piti muodostua kauniista kirjaimista ja parittomista numeroista. Isä joutui niitä sitten etsimään.
Lampinen haeskeli Jumala-kysymyksiin vastauksia Kansanlähetyksen nuorisotoiminnasta ja itse kehitellyistä askeesiharjoituksista. Piti lukea 40 lukua Raamattua päivässä, mieluiten vaikeassa asennossa. Tämä ei tuottanut hänelle valaistusta, kuten ei Kansanlähetyskään.
– Minusta tuli heille hankala tyyppi. Kysymykseni olivat liian vaikeita, Lampinen sanoo.
Hän erkaantui liikkeestä ja päätti, ettei enää liittyisi mihinkään porukkaan, jossa ”hymistään keskenään”. Tämä päti niin hengellisiin kuin kirjoittajayhteisöihinkin. Tästä tiukasta päätöksestä Lampinen on sittemmin lipsunut.
– Tarvitsen systeemiä kritisoidakseni sitä, aivan kuten ajattelun vapauteen kuuluu hyväksyä se, etteivät ajatukset koskaan ole täysin vapaita. Se on samanlaista liikettä kuin paini Jumalan kanssa. Mennä kohti ja etääntyä, kirota ja siunata. Kaikella on aikansa, hän sanoo.
Aikuisuuden kynnyksellä Lampinen jätti jäähyväiset aiemmin vaalimalleen Jumalan idealle, joka oli hänen mukaansa ollut aika pikkusieluinen.
– Tieteelliseltä kannalta olen ateisti, filosofiselta kannalta teisti. Ehkä. Ne ovat asioita, joita pyöritän edelleen. Joko Jumalaa ei ole, tai sitten hän on kaikki. Ainakaan minun Jumalani ei ole heimojumala, joka kyttää ihmisten ajatuksia, vaan jotakin kokonaisvaltaisempaa, Lampinen miettii.
Kokonaisvaltaiseen ajattelutapaan sopii sekin, että Lampiselle rakkaita Raamatun hahmoja ovat etenkin ne hieman ylenkatsotut ja kompleksiset tyypit, kuten Kain, Juudas ja se eksynyt lammas, jota hyvä paimen lähti etsimään.
– Myös he ovat tärkeä osa kertomusta! Lammas, joka pääsi laumalta pakoon on se, joka lähti reppureissulle, Lampinen veistelee.
Reppureissaaja-lampaan matka alkoi jokapaikanhöylänä perheen hotelli-ravintolassa. Sitten muutto Helsinkiin, naimisiin, ero. Muuttomiehen töitä, runojen kirjoitusta, ison kirjakokoelman kartuttamista. Helsingin-vuosien jälkeen Lampinen muutti yhdeksäksi vuodeksi Kuortaneelle ja työskenteli isän golfkentällä ja hotellissa. Hän oli vuonna 2000 julkaissut ensimmäisen runoteoksensa, Tetramorfin.
– En yhtään tiennyt, miten julkaistaan kirja. Otin vain yhteyttä painotaloon. Ekasta kirjastani puuttuivat sivunumerot, koska en tiennyt, että minun pitää kirjoittaa nekin, hän muistelee huvittuneena.
Piireihin kuulumaton yksinäinen kirjoittaja jakeli kirjojaan hämmästyneille kavereilleen eikä tuntenut ketään toista runoilijaa. Kesät Lampinen painoi ruumiillisia töitä. Talvisin hän laittoi repun selkään ja matkusti ympäri maapalloa siinä määrin, että siskot alkoivat kutsua Nuuskamuikkuseksi.
Näissä vaiheissa tärkeään rooliin alkoi nousta eräs musta laatikko. Kävi niin, että elämässä kertynyt tavaranpaljous alkoi ahdistaa Nuuskamuikkusta. Laaja kirjahylly, jonka piti olla oman sivistyneisyyden monumentti, alkoi tuntua kasalta tiiliskiviä. Kun Lampinen reissullaan ihaili maisemia Sri Lankassa, kotiin jäänyt tavara ahdisti mieltä sielläkin. Hän tunsi muuttuneensa oman elämänsä arkistonhoitajaksi.
Lampinen asetti itselleen tavoitteen. Koko henkilökohtaisen omaisuuden tuli mahtua mustaan laatikkoon. Vaatteita varten oli merimiessäkki, kaikki muu sai mennä. Prosessi eteni. Viimeiset runomuistiinpanot ja päiväkirjat Lampinen survoi Maukan taloyhtiön roskapuristimeen vuonna 2015, kun pariskunta oli vastikään tutustunut. Vapaus!
Omaisuudesta luopuminen ei tuntunut mukavalta, mutta siihen oli sisäinen pakko. Se oli kuin toukan kotelovaihe. Se tarvittiin, jotta voisi siirtyä uuteen. Tästedes Lampinen alkoi julkaista runojaan tiheämmin.
– Ei elämän tarkoitus minun mielestäni ole hankkia sitä ja tätä, vaan toteuttaa sitä, mitä on tarkoitus toteuttaa. Vaikka en välttämättä tiedä, mikä se tarkoitus on, pyrin joutumaan tilanteisiin, joissa kuljen sitä kohti, hän sanoo.
”Pintaan noussut luu on selkeä/ kuin mietelause.”
Elämän mustan laatikon kannen alta alkaa seuraavaksi puskea luita. On hämmästyttävä asia, että jo vuosia ennen kuin Lampisesta tuli päijäthämäläinen hautausmaatyöntekijä, hän nimitti runonsäkeitään ”luiksi”.
– Luiltahan ne paperilla näyttävät. Pitkulaisilta, hän perustelee.
Kun pariskunta muutti vaimon työn perässä Lahteen, Lampinen pyöräili usein lenkkejä Hollolan keskiaikaisen kirkon ohi ja ihaili upeaa miljöötä. Ohjenuoransa mukaisesti hän hankkiutui pian tilanteeseen, joka ruokki elämän mahdollista tarkoitusta. Hautausmaatyöntekijänä hänelle aukeni kuolema kaikessa tämänpuoleisuudessaan. Puutarhuri-luutarhuri peitteli pintaan nousseita ikivanhoja luita hellästi takaisin maan poveen. Seuranaan hänellä olivat linnut, sammakot ja hautajaiskukkia maistelevat rusakot. Askareet kirkkomaalla möyhensivät alitajuntaa ja puhkesivat runokuviksi, joissa elämän kiertokulku näyttäytyi vääjäämättomyydessään oudon lohdullisena:
”Ihmiskunta palaa luomakunnaksi/ yhdet hautajaiset kerrallaan.”
Lampinen ei kuitenkaan saanut tarkastella kuolemaa vain filosofis-puutarhurilliselta kannalta.
”Kuolema on pysynyt kokemuspiirin ulkokehillä/ mutta nyt se tulee kohti. Otan kokemuksen vastaan./ Äiti voi kuolla vain kerran”, hän kirjoittaa Kovettu nainen -kirjassaan. Mainittakoon, että seinäjoki-päijäthäme-sanakirjan mukaan kovettu-sanan merkitys on jotakin sellaista kuin upea ja paras. Tälle naiselle runoilija kirjassaan jättää jäähyväisiä ja tunnustelee, miltä kuoleman kouraisu tuntuu, kun se osuu ihan lähelle.
”Jotain me ymmärrämme päästäessämme irti,/ yritän ajatella,/ kuolema selvittää elämän epäselvän vyyhdin./ Tämä on kaunis kokemus. Ihmiseksi tuleminen”, Lampinen kirjoittaa äidin vuoteen ääreltä.
– Kun äiti kuoli, minä yhtäkkiä tunsin, mitä on kirjallisuudesta tuttu Haades, tuonpuoleisuus. Siihen asti se oli ollut minulle vain tekstiä. Nyt tajusin, miten poismenneen ensin tuntee siinä ihan lähellä. Sitten hän lähtee loittonemaan, Lampinen kuvailee.
Suntiokoulutukseen ja Padasjoen seurakuntamestariksi päätynyt runoilija toteaa, että harharetket on nyt tehty ja Nuuskamuikkunen on asettunut laaksoon. Hän tunnustelee pyhän ja arkisen rajapintaa itsessään ja odottaa, millaista tekstiä uusi elämänvaihe synnyttää.
– Vaatii aina jonkin tietyn roson ja nimettömän asian, jotta alan kirjoittaa, Lampinen sanoo.
Mustan laatikon luut ovat tähän mennessä opettaneet, että ei elämä ala vasta silloin, kun ihminen on tullut jotenkin valmiiksi, vaan kaikki on osa elämää. Myös harharetket. Myös opettelu.
Ennen kaikkea luut ovat opettaneet tarhurille, että kuolema kastelee elämää. Elämä versoo kuolemasta.
Kun mustan laatikon kansi on laitettu tällä erää kiinni ja on hyvästelyn aika, Lampinen sanoo vielä jotain ujosti ovenraosta. Jotakin runoista. Niiden tarkoituksesta.
– Jos ne voisivat vaikka jotenkin olla jollekin avuksi.
Runolainaukset Samuli Lampisen teoksista Kovettu nainen (Books on Demand 2022) ja Luutarhuri (Books on Demand 2023).
Seikkaileva kirjojenrakastaja
Samuli Lampinen on syntynyt Seinäjoella 1975. Muuttomiehenä ja golfkentänhoitajanakin työskennellyt Lampinen on Padasjoen seurakuntamestari sekä runoilija, joka on julkaissut 14 teosta. Päijät-Hämeeseen muutettuaan hän on toiminut Salpausselän kirjailijoiden johtokunnassa ja Lahden Runomaratonin hallituksessa sekä näytellyt Padasjoen harrastajateatterissa. Hän asuu Padasjoella puolisonsa Marleena Lampisen kanssa.
Runoilija-suntio on seikkaillut reppureissuillaan lähes 70 maassa. Kotimaassa hän nauttii reippaista pyörälenkeistä, viime kesänä aina Valamoon asti.
Mieli seikkailee kirjojen parissa. Elämänsä kirjoista Lampinen poimii seuraavat maistiaiset:
1 Hermann Hesse: Narkissos ja Kultasuu. ”Suuri lukuelämys osoittautui myöhemmin oman elämäni allegoriaksi.”
2 Paul Auster: Leviatan. ”Kirjaston rullakosta poimittu kirja, joka imaisi sisäänsä jo ensimmäisillä riveillä. Auster käsittelee isoa teemaa mestarillisesti.”
3 Antti Ritvanen: Hyvää jatkoa, Homo sapiens! ”Tuore suomalainen löytö, joka liikkuu taitavasti toden ja epätoden rajalla.”
4 Pentti Saarikoski: Tiarnia-trilogia. ”Siinä Saarikoski on parhaimmillaan.”