Sanataiteilija Lealiisa Kivikari on eronnut jo kaksi kertaa kirkosta – "Kristinusko on upea uskonto"
Runoilija Lealiisa Kivikari näkee unia Jeesuksesta ja kulkee Marian jalanjäljillä, mutta kirkkoon hänellä on on–off-suhde.
Eräänä talvisena iltana lahtelainen runoilija kävelee pienen Vesijärven ja ison Vesijärven välistä pengertä kuin näkyvän ja näkymättömän, järjen ja mystiikan, elämän ja kuoleman rajaa. Hän kuulostelee, tulisiko runo käymään.
Tätä pengertä runoilija on kulkenut kauan ja kokenut sen kääntöpuolet: sanojen avulla voi hahmottaa asioita, mutta on asioita, joita sanat eivät voi tavoittaa.
Tällä rajamaalla liikkuvat runous, rukous, unien kieli sekä runoilija Lealiisa Kivikari.
Kivikarin kädet alkoivat täristä innostuksesta ja kauhusta, kun tämä haastattelu tuli kohti.
Hän on nainen, joka näkee unia Jeesuksesta, mutta jolla on kirkkoon on–off-suhde.
Hän erosi viime kesänä kirkosta. Näin on tapahtunut kerran aiemminkin.
– Näillä ristiriidoilla ei ole tekemistä Jumalan, vaan maallisen instituution kanssa. Sen, miten tulkitsemme Raamattua ja miten kohtelemme toisiamme, hän sanoo.
– Minä olen ehkä vähän lapsenmielinen. Otan kaiken niin tosissani. En osaa olla missään puoliksi, vaan se on aina joko–tai, hän miettii.
Kivikari puhuu videoyhteyden päässä kotonaan Lahdessa. Mielellämme keskustelisimme runoilijan talossa lumisten omenapuiden keskellä, mutta koronan vuoksi luovumme ideasta.
Kivikari on valmistautunut tapaamiseen huolella. Hän on lukenut Raamattua. Hän vilauttaa varhaiskristillisten tekstien kirjaa, josta on etsinyt Magdalan Marian ja Sofian jalanjälkiä. Hän näyttää ikonia, jossa on Pyhä Anna. Hän kaivaa esiin suuren lehtiön, johon on innostuneena tehnyt muistiinpanoja vastavihityn Turun piispan puheesta.
Suhteen kirkkoon piti olla off-tilassa, mutta vaikuttaa siltä, kuin jokin säe kuitenkin vetäisi häntä puoleensa. Piispa Mari Leppäsen puhe on lyönyt runoilijan ällikällä, koskettanut.
– En osaa muodostaa järkiliittoa kirkkoon, Kivikari sanoo nauraen.
Sen lisäksi, että hän on pari kertaa lähtenyt kirkosta, hän on myös tullut takaisin ainakin kerran. Sillä kirkko, niin rasittava ja moneen suuntaan tempoileva kuin onkin, on osannut tarjota myös turvaa ja suojaa elämän mylläköissä.
Kun elämä on lakkaamatta huutanut: ”Äiti, äiti! Lealiisa, Lealiisa!”
Silloin Kivikari on kävellyt kirkkoon, jossa hän on retriitin tai jumalanpalveluksen verran saanut olla rauhassa tarvitsijoilta ja vaatimuksilta. Saarnoilta hän on tosin välillä sulkenut korvansa:
– Olen niin usein pappien kanssa eri mieltä, ja sitten tulee päänvaivaa, hän sanoo ilkikurisesti.
Kivikari on niitä ihmisiä, jotka mieluiten eivät jakele taivaspaikkoja vielä maan päällä, ja jotka saavat ahtaan paikan kammon, jos järjelle käsittämätön koetetaan survoa järjen pieniin kaiteisiin.
Vähemmän vallankäyttöä ja tietämistä. Enemmän sisäänhengitystä, Kivikari toivoo.
– Me voisimme oppia sisäänhengittämään kristinuskon kertomukset intuitiivisesti, henkilökohtaisesti.
Runous ja rukous. Vain yksi kirjain niitä erottaa, ja sekin vähäinen eroavaisuus hapertuu pian pois Kivikarin puhuessa.
Runoilijan elämänkartalle voisi tökätä nuppineulan kohtaan, jossa on runouden ja rukouksen yhteinen juuri. Kivikari maalaa meille näkymän:
– Minä olen viisi tai kuusi vuotta. Ruotsissa asuva kummitäti on lähettänyt pitkän kirjeen, jonka mummo lukee minulle ääneen. Kirjeessä on runo, jonka kummitäti toivoo opetettavan minulle iltarukouksena.
Kummitäti on muokannut Oiva Paloheimon Pieni galilealainen -runosta tytön suuhun sopivan version, ja Lealiisa oppii sen heti ulkoa:
”Olen tyttönen pieni vuoristotiellä./ Olethan mestari rinteillä siellä? Vain kaksi on kalaa ja viisi leipää mulla./ Näin köyhänä saahan luoksesi tulla?”
Se on sisäänhengittämisen hetki. Välittömästi runo alkaa elää kuvina lapsen mielessä. Vuori, tie, leivät, kalat. Mystinen mestari.
Kuinka voisikaan muodostaa järkiliittoa kirkon kanssa, kun on saanut ”kalevalais-kristillisen” kasvatuksen. Kristillinen usko oli lapsuudessa tuputtamatta läsnä, mutta sen ohella myös suvun verenseisauttajat ja unennäkijät, koko kansanperinteen rehevä ulottuvuus. Lapselle ne kaikki kietoutuivat yhdeksi ja samaksi myyttiseksi todellisuudeksi.
– Meillä puhuttiin paljon unista. Mummolla oli unille ihan oma symboliikkansa. Erityisesti tarkkailtiin unia kuolleista. Mitä he sanoivat tai toivat unessa, Kivikari muistelee.
Tytöstä kasvoi kyselijä, näkymättömän ihmettelijä. Hänen kysymyksilleen ei vain tahtonut löytyä lähipiiriltä vastauksia. Lapsuudenkodin ilmapiiri Lahden Liipolassa oli turvattomuuden sävyttämä. Kuolemaa, kärsimystä ja traagisia käänteitä riitti.
– Olen kasvanut äidittömänä sekameteliperheessä, jossa oli isä ja veljiä ja mummo. Minulle ei kerrottu, miksi en asunut äidin kanssa, Kivikari sanoo.
Lopulta isä kyllästyi lapsen kyselyihin ja sanoi, että äiti on hullu, ja että sen vuoksi vanhemmat erosivat.
– Ei ole olemassa edes valokuvaa, jossa minä olisin vauvana äitini kanssa. 1990-luvulla ostin kirpputorilta kahdella markalla kipsisen madonna ja lapsi -patsaan ja päätin, että siinä olemme äiti ja minä, Kivikari muistelee.
Tämä oli kenties alku eräälle suhteelle, johon palaamme myöhemmin.
Kivikari on vasta aivan viime aikoina alkanut kirjoittaa lapsuutensa ilmapiiriä auki runoiksi, jotka julkaistaan ensi syksynä. Runoissa hän on ihmettelevä pikkusisko.
”Pikkusiskon pitää lähteä kouluun, mutta isä vain kantaa häntä sylissä pitkää käytävää edestakaisin ja itkee./ Kummitäti on mennyt taivaaseen, isän ääni on kadonnut jonnekin, mummo sanoo, että tässä ei nyt itku auta. Isän serkku sanoo, että näki kummitädin lentävän valkoisessa mekossa taivaalla vilkuttaen”, Kivikari kirjoittaa eräässä runoista.
Kun kummitäti kuoli traagisesti, seitsenvuotiaan Lealiisan elämästä katosi jo toinen tärkeä naishahmo.
– Elämäni suuret naiset: toinen oli hullu ja toinen tappoi itsensä, Kivikari huokaa.
Kuolema askarrutti ja kiehtoi. Lapsi ryhtyi etsimään vastauksia tädin runokirjoista, jotka oli saanut perinnöksi.
Myöhemmin kouluvuosina äidinkielenopettajat Tuija Kakko ja Risto Ahti näkivät nupullaan olevan kirjoittajan ja opastivat eteenpäin.
Tuulisessa maailmassa turvaa tarjosi myös seurakunta, jonka suojiin Kivikari löysi rippikoulun myötä. Launeen seurakunnassa ei saanut turpiin, vaan sai kavereita. Sai laulaa yhdessä. Sai kysyä vaikeita kysymyksiä papeilta, jotka yrittivät parhaansa mukaan vastailla.
”Jeesus Kristus, tänne ja heti”, huusi aikuiseksi varttunut runoilija kerran painajaisunessa, väärään käytävään eksyneenä, sielunhädässä, ahdistavassa elämäntilanteessa.
Silloin Jeesus leimahti paikalle arkkityyppisenä, suojelevana hahmona, kummitädin runon hengessä. Tämä oli ensimmäinen Kivikarin näkemistä Jeesus-unista. Luovana uniohjaajana hän tietää, että on olemassa niin sanottuja suuria unia, jotka ihminen muistaa läpi elämänsä.
Jeesus-unia on ollut kaikkiaan neljä. Jylhä unien sarja, kuin neljä evankeliumia konsanaan. Jokaisessa unessa Jeesus on edustanut erilaista klassista arkkityyppiä:
– Suojeleva, opettava, kärsivä, ylösnoussut, Kivikari luettelee.
Useasti Jeesus on ilmaantunut uniin elämänvaiheissa, joissa häntä on syystä tai toisesta tarvittu. Opettajan roolissa hän ilmaantui, kun Kivikari oli pohtinut paljon karman lakia, syyn ja seurauksen oravanpyörää.
Jeesus näyttäytyi unessa karman pyörä -symboli kädessään.
– Ajattelin, että on oltava erityinen syy sille, että Jumala on laittanut poikansa kärsimään ihmisen lailla. Koin, että Jeesus pysäyttää karman pyörän ja vapauttaa meiltä sen taakan. Yhtä lailla pohdin sitä, että Jumala ehkä onkin kaikkialla yksi ja sama, mutta uskonnot ilmentävät tätä eri tavoin eri aikoina ja kulttuureissa, Kivikari pohtii.
Hän muistaa myös raskaan elämänvaiheen, jolloin toinenkin hänen isoveljistään oli kuollut, samoin veljenpoika. Isällä oli diagnosoitu Alzheimerin tauti.
– Siinä tilanteessa ei ollut juuri sanoja. Siitä avautui isän ja minun kärsimyspolku, hän muistelee.
– Unessa olin isän kanssa lastenhuoneessa, kun seinään alkoivat muodostua valtavat kasvot. Kristuksen kärsivät, vertavuotavat kasvot.
Ihmisen lailla kärsivä Kristus on löytänyt tiensä Kivikarin runojen Getsemane-hetkiin, sudenhetkiin, jonka kaltaisia jokainen ihminen kokee.
– Se on se hetki, kun kaikki kaverit ovat nukahtaneet. Yksin jäänyt ihminen juttelee Jumalan kanssa pyytäen, ettei hänen tarvitsisi tehdä sitä, mikä hänen kaikesta huolimatta on tehtävä, hän kuvailee.
Runoilijan Kristus on inhimillinen: etsivä, erehtyvä, masentunut, yksinäinen, tulisieluinen, rohkea, anarkisti, pelkäämätön.
– Kristinusko on upea uskonto. Meillä on keskiössä äiti ja lapsi, toisaalta kärsivä Jeesus ja ylösnoussut Kristus, Kivikari sanoo.
Tästä pääsemme suhteeseen, joka sikisi kipsisen kitschmadonnan ostamisesta, sai jatkoa ystäväporukan illanvietosta Teerenpelissä ja puhkesi lopulta runoudeksi.
Teerenpelissä Kivikari löysi Jeesuksen äidin Marian. Aivan arkisesti, ystävän sivuhuomautuksesta.
Ystävä sanoi: ”Jos minulla on huolia, rukoilen äiti Mariaa. Oletan, että Jeesus ei naisten asioita ymmärrä.”
Kivikari lähti Marian jäljille ja on sillä tiellä vieläkin.
– Koen, että äiti Marian, Magdalan Marian ja muidenkin Raamatun naishahmojen kautta kristillisyyteeni on tullut lisää ymmärrystä, hän sanoo.
Kivikarin runoissa Maria kulkee huoneissa häivähtävänä lempeytenä ja sytyttelee tulia rannalle, jotta surun aavaa uivat löytäisivät perille. Jälleen Kivikari maalaa meille kuvan vuosien takaa:
– Olen tulossa pakkasiltana kotiin tapaamasta ystävääni, jolla on todettu rintasyöpä. Sillä välin Lasse on tehnyt jäälyhdyn, liimannut siihen Marian kuvan ja sytyttänyt lyhdyn. Minä tulen pimeässä kotiin, näen sen ja ajattelen: ”Kaikki menee hyvin. Maria on sytyttänyt tulen.”
Kirkko on Kivikarin elämässä näyttänyt monenlaisia kasvoja. Toisinaan se on ollut suojeleva, hellivä ja hoitava, toisinaan pois työntävä ja tökerö. Mutta henki, se kulkee omia vapaita teitään, vaikka ihmisten instituutiot osoittautuvat epätäydellisiksi.
Kivikari on huomannut, ettei vastausten etsintä ole tässä ajassa hävinnyt minnekään. Näkymätöntä aavistellaan ja kaivataan.
– Koen, että kristinuskon pinnan alta löytyy kaikki se, mitä ihmiset eri puolilta etsivät: hiljaisuus, mystiikka, meditaatio, hän miettii.
Runoilija runoilee sanoin, mutta rukoilee yhä useammin ilman sanoja. Meditatiivinen kävely voi olla myös runonkutsumatka.
Niinpä eräänä talvisena iltana runoilija kävelee pitkin pienen Vesijärven ja ison Vesijärven välistä pengertä ja kutsuu runoa, ja se tulee:
”Myöhään illalla lumi tekee kieppejä/ kuuntelen itkupajun narisevia sanoja/ avaan kädet myrskylle – tässä minä olen/ pienen Vesijärven ja ison Vesijärven/ välisellä penkereellä niin kuin olen/ ollut jo vuosikymmeniä/ sumu peittää lumiaavan/ eikä näkymätön enää häiritse minua.”
Vesissä kelluva sanataiteilija
Lealiisa Kivikari on syntynyt Lahdessa vuonna 1964. Hän on runoilija, kolumnisti, kuvataiteilija, sana- ja kuvataiteen ohjaaja sekä luova uniohjaaja. Uransa aikana hän on tehnyt myös erityisnuorisotyötä. Ura ammattikirjoittajana alkoi vuonna 1995.
Kivikari on julkaissut kahdeksan runoteosta sekä runsaasti käsikirjoituksia muun muassa radiolle ja teatterille. Hänelle tunnusomaista on sanataiteen linkittyminen muihin taiteenlajeihin kuten teatteriin, musiikkiin, tanssiin, videotaiteeseen ja maalaustaiteeseen.
Kivikari asuu Lahdessa. Perheeseen kuuluvat puoliso Lasse Kantola sekä kaksi aikuista tytärtä, Aurora ja Siiriliina.
Sanataiteilija vietti viime kesänä 25-vuotistaiteilijajuhlaa, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Lealiisa Kivikari palelee usein ja paljon. Siksi hän käyttää villasukkia ympäri vuoden ja joskus pipoa nukkuessaankin.
2 Jos Lealiisa ei saa yöllä unta, hän keittää spagettia ja syö sen voin kanssa.
3 Sanataiteilija pitää metsäilystä ja pienistä hevosista. Siksi hän käy mielellään issikkavaelluksilla.
4 Hän tykkää kellua kesällä luonnonvesissä nakuna, koska vesi on hänelle rakkain elementti.