Tähdestä tuli palvelija – evankelista Jippu menee sydän ojossa etenkin sinne, minne kukaan muu ei mene
Moderni jesuiitta. Pietisti, toisaalta aivan hasardi. Jumalan hullu.
Musiikkievankelista Jippu sovittelee kokeeksi ylleen kristillisiä määritelmiä, mutta luopuu pian yrityksestä.
Lokerointi tuntuu epäolennaiselta.
Olennaista on täydellinen tyhjyys, johon laulaja-lauluntekijä, viralliselta nimeltään Meri-Tuuli Elorinne, putosi seitsemän vuotta sitten. Takana oli mainetta ja kunniaa, kultalevyjä, Emma-palkinto, rakkauksia, eroja, riippuvuuksia ja lööppejä. Näin oli jatkunut 19 vuoden iästä asti.
Sitten tapahtui käänne:
– Pohjakosketus, kuvailee Jippu videoyhteyden päässä kotonaan Turussa.
Draama ja myrsky olivat olleet Jipun normaali. Luonteenlaatu nyt vain oli sellainen, ja on jossain määrin yhä.
– Tällä genetiikalla en odota helppoa elämää. Kriisit ja vaikeudet tulevat, koska kyse on minusta, hän sanoo toteavaan sävyyn.
Paljon on silti muuttunut.
Dramaattisesti tiivistäen tähdestä on tullut palvelija. Ihailunnälkäisestä esiintyjästä on tullut evankelista, joka rajaa julkisuutta sen mukaan, palveleeko se kutsumusta vai ei.
– Kun viime vuosina olen ollut julkisuudessa, en ole toivottavasti ollut siellä sekoilemassa, hän sanoo.
Tämäkin haastattelu on sovittu sillä evästyksellä, että nyt ei ruodita parisuhteita, vaan puhutaan Jumalasta ja kutsumuksesta.
Muutoksen nollapisteeksi laskettakoon vuosi 2013, jolloin langanlaihaksi kuihtunut Jippu päätyi psykoottisena mielisairaalaan.
– Psyyke ei kestänyt moraalittomuutta, jonka keskellä olin elänyt, hän kuvailee.
Jippu oli ajautunut avioliittoon, jonka hän sanoo olleen sairaalla pohjalla.
– Elin huumemaailmassa. En itse käyttänyt, mutta elin läheisessä suhteessa maailmaan, jossa oli huumeita ja rikollisuutta. Olin aina ollut uskossa, ja nyt ristiriita ympäröivän elämän kanssa oli tullut liian suureksi.
Hengelliset oivallukset tai käännekohdat tuntuvat liittyvän usein tilanteisiin, joissa ihminen on joutunut tyhjän päälle ja entinen elämänmuoto käynyt mahdottomaksi.
– Maailma tukee minäkeskeisyyttä, jossa selviydytään omin voimin. Kun sitten putoaa ahdinkoon ja pimeyteen, jää enää vähän sanottavaa. Siinä tyhjyydessä ja hiljaisuudessa Kristus saa tilaa, Jippu analysoi.
Ei niin, etteikö Jipulla olisi jo ennen tätä ollut ymmärrys kristillisyydestä.
– Minä olen kirkon kasvatti, hän sanoo.
Suku on sakeanaan pappeja ja evankelistoja.
– Isän isä Niilo Elorinne on ollut Kansan Raamattuseuran evankelista. Äidin isä oli Heinolan maalaiskunnan rovasti Onni Eerikäinen. Olen varttunut vakaumuksellisessa viidesläisessä kodissa. Vanhempani ovat kiertäneet evankelistoina jo ennen syntymääni, Jippu luettelee.
– Olen siis evankelista kolmannessa polvessa.
Evankelistaperheessä varttuminen ei suojaa kärsimykseltä, se kävi selväksi jo varhain. Jippu oli kuusivuotias, kun perheidylli mureni. Vanhemmille tuli ero, ja sen myötä heidän kutsumuksensa kaatui, sillä eronneiden ei tuohon aikaan katsottu voivan jatkaa evankelistoina. Äiti perusti uusioperheen, ja isäpuoli osoittautui alkoholistiksi. Jippu päätyi 12-vuotiaana sijaisperheeseen.
Kriisiytyneessä lapsuudessa vanhempien hengellisyys oli niitä asioita, jotka kantoivat.
– Vanhempieni usko oli armollista, sillä he olivat itsekin mokanneet niin monella tasolla. Jos heissä nuorempina oli ollut tekopyhyyttä, se oli karissut. Minulla oli kaksi epäonnista, mutta armollista ja suvaitsevaa vanhempaa. Jos kotona olisi opetettu uskoa jotenkin toisin, en olisi selviytynyt, Jippu miettii.
– Olen näyttäytynyt heille aika sekavassakin kunnossa, raahannut illalliselle kaiken maailman ukkoja. Vanhemmat eivät sanoneet mitään, mutta elämänvaiheeni huumeiden ja rikollisuuden liepeillä on täytynyt olla heille hirveää aikaa, sanoo Jippu ja huokaa syvään.
– Huhhuijaa.
Jippu määrittelee olleensa taivaan kansalainen, joka eleli omien lakiensa mukaan.
– Se oli hedelmätöntä uskoa. Se ei ollut sellaista ruisleipäkristillisyyttä, jossa ihminen kasvaa, hän kuvailee.
Pohjakosketuksen jälkeistä aikaa hän kuvaa palaamiseksi ”lapsuuden kasteen armon ytimeen”.
Jippumaiseen tyyliin hän toki teki sen aluksi sata lasissa, herätyskristillisyydestä tutut veriset kielikuvat roiskuen.
– Uskonvalintani oli niin hemmetin radikaali, että se villi setti varmaan säikäytti ihmisiä. Instagram-seuraajissani kävi kato, kun postasin veriylkä-karitsa-juttuja. Muistan, kuinka kampaajani kysyi varovasti, että mikä tämä verijuttu oikein on. Että kenen veri vuotaa?
Alkuhihhulivaiheen yläkiitoa kesti pari vuotta.
– Meininki oli, että tuli on irti ja puhtoisena tässä mennään, sitten seurasi kolahdus maan pinnalle ja rauhoittuminen. Että jos sittenkin vähän matalammalla profiililla, Jippu nauraa.
Entisen elämänpiirin tuttavat kieltämättä hämmästelivät uutta käännettä.
– Toisaalta moni oli puolestani onnellinen siitä, että löysin edes jonkinlaisen rauhan.
Jippu toteaa, että olisi valheellista väittää, että usko tekee elämästä sujuvaa ja poistaa haavoittuneisuuden kuin napista painaen.
Addiktio eri muodoissaan on ollut hänelle eri vaiheissa ”kuin Paavalille pistin lihassa”. Sairauden viimeisin muoto oli vakavaksi muuttunut sokeririippuvuus.
– Siitä alkoi tulla minulle pakokeino tunteista. Terveys oli vaakalaudalla, kun ylipaino nousi hurjiin lukemiin, hän kuvailee.
Jippu pitää rukousvastauksena sitä, että keväällä tuli pyyntö lähteä mukaan Olet mitä syöt -ohjelmaan.
Odottamattoman mahdollisuuden myötä Jippu kertoo olleensa ”raittiina sokerista” täsmälleen 12.6. alkaen. Hänen kohdallaan kyse on kuitenkin syvemmästä muutoksesta kuin vain ruokavaliosta tai liikunnan lisäämisestä.
– Kaltaiselleni addiktoituvalle henkilölle tämä on ollut hengellinen prosessi. Olen tällä hetkellä myös pitkässä psykoterapiassa, ja vääristynyt minäkuvani on vähitellen alkanut parantua, Jippu sanoo.
– Lähtökohtaisesti olen ollut sanavalmis, voimakas, peloton ja itsevarmakin, mutta alkoholistikodissa kasvaminen ruokkii hylätyksi tulemisen ja rakkaudettomuuden kokemusta.
Myös elämä huumepiireissä rikkoo.
Jipun mukaan uskon suoma rakastetuksi tulemisen kokemus vaikuttaa niin, että ihminen uskaltaa kohdata tunteitaan.
– On raadollista, kun tajuaa olevansa syntinen, eikä silti pysty tekemään oikein. Lihallisuus ja itsekkyys ovat riesanani, mutta uskon idea on siinä, että se tarjoaa vaikeuksien keskelle toivoa. Opin uusia toimintamalleja, mutta se vaatii paljon toistoja ja rukousta, hän sanoo.
Suhde Jumalaan näyttäytyy psykofyysishengellisenä kokonaisuutena.
– Luther on hienosti kiteyttänyt ajatuksen, että on juurruttava Kristuksen sanaan ja kokemukseen, ne ovat yhtä.
Toivuttuaan romahduksesta Jipulla oli aikomus jatkaa poplaulajan uraansa entiseen malliin. Tehtiin joululevy, valmisteltiin uutta albumia. Jostakin syystä kesken prosessin alkoi tuntua pahalta, ja Jippu ilmoitti tinkimättömään tyyliinsä, ettei pysty enää laulamaan tätä musiikkia, vaan haluaa laulaa Jeesuksesta.
– Luultavasti Jeesus ei olisi vaatinut minulta niin radikaalia luopumista kuin mitä itse vaadin. Luulen että asia meni kuitenkin juuri niin kuin pitikin, sillä viihdemaailmaan liittyy paljon sairasta. Julkisuus on vaarallinen asia, hän lisää.
Oli otettava askel, jota Jippu kuvaa termillä ”tyhjäksi astiaksi suostuminen”.
Nykyisen puolisonsa Sami Elorinteen tuella Jippu teki aloitteen seurakuntien suuntaan.
– Lähetin seurakuntiin varmaan satoja kirjeitä, joissa kerroin tarinani. Yllätyksekseni kymmenet seurakunnat vastasivat. Kiersimme mieheni kanssa tilaisuuksissa, kirkot olivat täynnä. Se oli absurdia, hän kuvailee.
Vuonna 2015 Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen ehdotti Jipulle musiikkievankelistaksi ryhtymistä, ja hänet siunattiin työhön.
Muusikkouteen on löytynyt tasapaino. Repertuaarista löytyy muun muassa omaa aiempaa tuotantoa sekä vanhoja hengellisiä klassikoita. Uusia lauluja Jippu tekee sitä mukaa, kun sanottavaa ilmenee.
– Olen myös koutsannut paikallisseurakuntani nuoria musiikin tekemisessä.
Mutta mitä evankelistan työ oikein on?
Jippu sanoo joskus itsekin ihmetelleensä ammatti-identiteettiään:
– Että olenko mä saarnaaja vai julistaja vai siunaaja, kun pelikenttääni ovat niin jäähallit kuin tuppukylätkin. Sitten ymmärsin, että evankelista menee kaikkialle. Etenkin sinne, minne kukaan muu ei mene. Pastoreita voivat sitoa tietyt puitteet, mutta evankelista on vapaa.
Jippu toteaa, ettei evankelistan hyödytä olla huolissaan maineensa menetyksestä. Että mitä kirkkohallitus sanoo, jos hän kävelee thaihieromon ovesta sisään.
– Jeesus oli sellainen, jota nähtiin hyvinkin erikoisissa porukoissa. Poissulkeva kristillisyys ei käy evankelistalle. Minäkin olin juuri Ruovedellä yhdessä räkälässä. Lauloin vanhoja laulujani ja gospelia, ihmiset olivat perskännissä. Näissä tilanteissa voi syntyä uskomattoman koskettavia kohtaamisia, hän toteaa.
Evankelista ei julista Raamattu ojossa tuomiota.
– Pimeydessä ei ole parannussaarnojen paikka. Ihmiset tietävät itsekin, jos asiat ovat päin helvettiä. Evankelista tulee sydän ojossa valmiina kohtaamaan syntiä, kipua ja kärsimystä. Ei ole olennaista, kääntyykö joku. Minun täytyy kyetä laskemaan mielipiteeni ja opilliset kysymykseni ja hyväksymään ihminen. Enemmänkin kuunnella kuin puhua. Luoda ilmapiiri, jossa Jeesuksen rakkaus vaikuttaa sydämen asenteisiin. Minä vien lahjapaketin, ja joku joko avaa sen tai laittaa syrjään.
Oma historia on osoittautunut työssä hyödylliseksi, kuten myös se, ettei Jippu kaunistele omaa raadollisuuttaan tai syntisyyttään.
– Olen kohtaamieni ihmisten kanssa samalla viivalla, hän sanoo.
Hänen mielestään ei voi kuitenkaan suoraan vetää johtopäätöksiä, että kaikki omat repaleiset kokemukset kääntyisivät voimavaraksi. Ne ovat jättäneet jälkensä, eräänlaisen väsymyksen.
– Sielu on altistunut kärsimykselle vähän samaan tapaan kuin keho altistuisi homeelle.
Jippu toteaa haluavansa olla toivon tuoja. Siihen palapeliin ei hänen mielestään istu voivottelu kirkon mahdollisesta kriisistä. Kirkko muodostuu ihmisistä, jotka kaikki ovat tavalla tai toisella epätäydellisiä. Näillä palikoilla ei voi kovin sileää menoa odottaakaan.
– Kirkkohan on ollut valtavien muutosten kourissa Lutherin ajoista saakka. Niin kauan kuin meillä on yhteinen ehtoollispöytä, meillä ei ole mitään hätää, Jippu sanoo ja tekee ehdotuksen:
– Me voisimme lopettaa pelkäämisen. Jos meillä on vain pieni murukahvi-Jeesus tai povitasku-Jeesus, kaikki on pelottavaa. Mutta mun Jeesus on suuri.
Olet mitä syöt -sarja MTV3-kanavalla alkaen 3.9. klo 20.
Energiaa nyrkkeilysäkistä ja mafiasarjoista
Jippu eli Meri-Tuuli Elorinne syntyi vuonna 1985 Helsingissä. Vuonna 2005 suuren yleisön tietoisuuteen noussut laulaja-lauluntekijä asuu nykyisin perheineen Turussa ja työskentelee Turun Mikaelinseurakunnan musiikkievankelistana. Hänen puolisonsa Sami Elorinne työskentelee saman seurakunnan päihdetyöntekijänä. Perheeseen kuuluvat myös esikouluikäinen Romeo sekä Samin 17-vuotias poika Joona.
Musikaalisessa perheessä varttunut Jippu on tullut tunnetuksi lukuisista listahiteistään ja kultaa myyneistä albumeistaan sekä osallistunut Tanssii tähtien kanssa -kilpailuun, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Jippu on lapsuudesta asti pureskellut kynsiään. Tähän pinttyneeseen tapaan eivät kuulemma tehoa mitkään konstit.
2 Jipulle mieluisa harrastus on nyrkkeilysäkin hakkaaminen punttisalilla.
3 Jippu rakastaa mafiasarjojen katselemista. Viime aikojen suosikki on Italian mafiasta kertova Comorra.
4 Jipun pian kuusivuotias Romeo-poika fanittaa suuresti hardrock-bändejä. Musiikkivideot pauhaavat kotona tiheään, joten myös äiti on joutunut perehtymään genreen, halusipa tai ei.