Tekstiilitaiteilija Helena Vaari: "Jokainen päivä sisältää kaikki värit"
Helena Vaarin kirkkotekstiileissä uskon symbolit pukeutuvat luonnon kuvakieleen, valon ja varjon vuorotteluun. Ne ovat läsnä myös tekstiilitaiteilijan oman elämän sävyissä.
Valkean alttarivaatteen keskellä solisee ommeltu sininen vesi.
Katsojan silmissä se on elämän vettä tai kastevettä. Tai ehkä Vääksyn kanava, joka on oikeastikin aivan lähellä. Tuolla se välkähtelee linnunlauluntäyteisen lehtometsän takana.
Kankaalle ommellut kallionhalkeamat puhkeilevat keväisiä sinivuokkoja, valkovuokkoja ja harvinaisia alppivuokkojakin. Salpausselkä ja Pulkkilanharju kasveineen ovat kirjoutuneet mukaan liturgiseen valkeaan, joka verhoaa Asikkalan seurakuntakodin kirkon alttaria. Kirkkovuodessa valkoinen on ilon ja juhlan väri. Seurakuntakoti tekstiileineen vihittiin käyttöön aivan äskettäin, helluntaina. Tekstiilisarjan nimi on Usko, toivo, rakkaus. Vesi merkitsee toivoa, kallio uskoa.
– Rakkaus ovat ne ihmiset, jotka tänne tulevat, tekstiilitaiteilija Helena Vaari sanoo.
Kun Vaari nostaa ompelemansa alttarivaatteen pidikkeistään ja kääntää sen toisin päin, tunnelma muuttuu dramaattisesti. Kääntöpuoleltaan vaate on musta. Kukat piirtyvät halkeamia vasten varjomaisina elämän negatiiveina. Kallio tuo mieleen Golgatan, ja vesi sen keskellä on kuin Tuonelan virta. Tämä tumma puoli käännetään esiin vain kerran kirkkovuodessa, pitkänäperjantaina, kun kynttilät puhalletaan sammuksiin ja kuolema on hetkellisesti voittanut.
Vaari on ommellut valon ja pimeän kankaalle yhtä aikaa:
– Yläpuolta ommellessa on tiedettävä, mitä alla tapahtuu, vaikka sinne ei näe.
Kaksipuolisen alttarivaatteen idea on satoja kirkkotekstiilejä valmistaneen taiteilijan uusin oivallus, jota hän on hyödyntänyt myös hiljattain valmistuneissa Tikkurilan kirkon tekstiileissä. Kaikessa ytimekkyydessään tekstiilitekninen toteutus sisältää koko kristinuskon kertomuksen. Pimeän kääntöpuolella on valo. Kuoleman kääntöpuolella on ylösnousemus. Ei ole toista ilman toista.
Pienenä tyttönä Hämeenkoskella Helena Vaari istui usein kirkossa Alina-mummon kanssa ja imi jo silloin itseensä kristinuskon kieltä eli Isä meidän -rukoukset, uskontunnustukset ja virret. Alina oli karjalaismummo Kannaksen Äyräpäästä, ja usko oli hänelle tärkeää. Siinä sivussa se tarttui lapsenlapseenkin, joka rippikouluikään ehdittyään ihmetteli, miten muut eivät osanneetkaan ennestään ulkoa uskontunnustusta ja kymmentä käskyä.
Koulutodistuksessa komeili kymppien pyhä kolminaisuus: kuvaamataito, käsityö ja uskonto. Kirkkotekstiilit veivät tekstiilimuotoilijaksi valmistuneen naisen sittemmin vääjäämättä mennessään, vaikka hän ehtikin uransa alkuvaiheissa suunnitella myös kravatteja ja huiveja Marja Kurjelle.
Helena Vaarilla on tänään yllään pitkä violetti mekko ja sen päällä vihreä keeppi. Värivalinta tuskin on sattumaa taiteilijalle, jonka käsien kautta on 30 vuoden aikana kulkenut satoja metrejä liturgisia värejä: violettia, vihreää, valkeaa, punaista ja mustaa. Niiden symboliset merkitykset ovat hänelle kuin äidinkieltä.
Kirkkotekstiileissä violetti on kärsimyksen, katumuksen, parannuksen ja paastonajan väri, mutta mitä se voisi tarkoittaa taiteilijan yllä?
Vaari valaisee:
– Koen, että violetti on myös rukouksen, itsetutkiskelun ja toisten huomioimisen väri. Rukous on kulkenut mukanani yhä enemmän. Uskon rukoukseen, uskon johdatukseen. Uskon, että kun rukoilen lasteni puolesta, se kantaa heitä, hän sanoo.
Taiteilijan rukoukset ovat huokauksen kaltaisia: Kiitos, Isä. Auta, Isä. Anna voimia, Isä.
Rukousten vastaanottaja on aina nimetty isäksi, ja sille on syynsä. Kun Helena Vaari oli yhdeksänvuotias, kuoleman musta väri tuli lähelle. Isä kuoli kotona tapaturmaisesti.
Suuri suru muuttui vähitellen suureksi ikäväksi, joka isää kaipaavissa rukoushuokauksissa pulpahtaa pintaan.
– Tapahtuneesta on niin kauan, etten enää kunnolla muista, millaista lapsen suru oli. Sen on täytynyt olla vääryyden kokemusta ja miksi-kysymyksiä. Kuin iso möykky, Vaari sanoo ja katselee hetken ajan lehtometsän huimaan vihreyteen.
Jos elämän liturgisissa väreissä se oli mustin hetki, mikä voisi olla sen valoisa kääntöpuoli?
– Mun perhe. Ihana mieheni ja lapsemme, Vaari sanoo, ja vedet virtaavat poskille kuin alttarivaatteessa.
Helena Vaari oli 15-vuotias ja Hannu Silventoinen 16-vuotias, kun he vuonna 1979 kohtasivat mehudiskossa lahtelaisessa Casablancassa. Hannu haki Helenaa tanssimaan hitaita, ja kymmenen vuotta myöhemmin he vaihtoivat sormuksia Hollolan kirkon alttarilla. Sitä seurasi kastemekonvalkea elämänvaihe. 1990-luvulla perheeseen syntyi kolme lasta täsmällisesti kahden vuoden välein.
Vaari toteaa, että ihmiselämän värejä ei oikeastaan voi ajatella yhtäjaksoisina sykleinä, vaan pikemminkin niin, että jokaisessa päivässä on niitä kaikkia. Niinpä kaikkiin päiviin sisältyy myös vihreää.
Kirkkovuodessa vihreä merkitsee juhlien ulkopuolista aikaa, vähän kuin seurakunnan arkea. Elämän, kasvun, kylvön ja korjuun väri voisi tekstiilitaiteilijan arjessa kuvata työn ja luovuuden rytinää, joka on välillä kiivastakin. Kuluneen vuoden aikana Vaarin neula on tikannut tekstiilejä muun muassa Tikkurilan sekä Kangasniemen kirkkoihin. Seuraavana jonossa on Liedon keskiaikainen kirkko.
On aivan toisenlaista suunnitella tekstiilejä uudisrakennuksiin kuin vanhoihin kirkkoihin, jotka huokuvat vuosisataisia historian käänteitä ja kirkkokansan hengitystä. Kun Vaari vuosi sitten aloitti Asikkalan tekstiilien suunnittelutyön, seurakuntakoti oli vasta työmaa. Silti oli koetettava hahmottaa mielessään, miltä värit näyttäisivät valmiissa rakennuksessa ja miten valo lankeaisi ikkunoista. Vaari etsi modernin, intiimin kirkon henkeen sopivaa keveyden ja liikkeen tuntua, jota hän poimi veden väreilystä ja puunlehtien havinasta. Siihen yhdistyivät paikkakunnalle ominaiset kulttuurikerrostumat ja kristillinen kuvasto.
1990-luvulla, kun Vaari suunnitteli ensimmäiset kirkkotekstiilinsä, muotokielessä oli vielä geometriaa ja perinteisiä kirkollisia symboleja. Vapaan konekirjonnan omaksuminen 2000-luvulla toi hengittävyyttä sekä kuvioaiheisiin että suunnitteluprosessiin. Nykyisin Vaari luottaa siihen, että oivallukset rikastuvat ompelutyön edetessä. Kristillisen symboliikan hän etsii enenevässä määrin suomalaisesta luonnosta.
– Se puhuttelee niitäkin, joille perinteiset symbolit eivät ole tuttuja.
Yksi Vaarin tämän vuoden kohokohtia on ollut Turun arkkihiippakunnan uuden piispan Mari Leppäsen piispankaavun suunnittelu. Helmikuisen vihkimysmessun muisto saa Vaarin yhä säteilemään.
– Suomen ensimmäisen piispanistuimen ensimmäinen naispiispa. Se oli äärettömän suuri kunnia, hän sanoo.
Leppäselle suunnitellun kaavun symboliikassa on paljon viitteitä Pyhään Birgittaan ja Naantalin birgittalaisluostariin, ja teema koskettaa tekstiilitaiteilijaa erityisellä tavalla:
– Birgittalaisluostarissa on suomalaisen tekstiilitaiteen juuret, sillä nunnat opettivat aikanaan suomalaisille naisille monet tekniikat.
Vaikka Vaari ompelee modernisti konekirjoen, hänen käyttämillään tekniikoilla on syvä yhteys keskiajan birgittalaisten kirkkotekstiiliperinteeseen. Silloinkin tekstiilejä valmistettiin kirjoen ja applikoiden.
Jumalanpalveluselämässä esiintyvä liturgia-termi tuntuu ehkä joskus vaikeaselkoiselta, mutta kreikkalaisperäinen sana tarkoittaa kirjaimellisesti kansan työtä tai työtä kansan hyväksi. Kirkossa se merkitsee pyhää palvelusta: Jumalan työtä ihmisten hyväksi, ihmisten työtä Jumalalle.
Se, että voi tehdä taidetta pyhään paikkaan, tuntuu Helena Vaarista lahjalta.
Tuntuuko se myös kutsumukselta?
– Tuntuu, hän vastaa.
Vaari rakastaa työtään, mutta tuntee nahoissaan myös vaativan lajin paineet.
Kirkkotekstiilien valmistaminen on sukkulointia pyhyyden ja käytännöllisyyden välillä, sillä pyhät vaatteet ovat käyttöesineitä, joiden on kestettävä kulutusta ja hoitoa. Tähän liittyen tekstiilitaiteilijaltakin voi päästä joskus saarna:
– Välillä harmittaa nähdä, että arvokkaita tekstiilejä laitetaan liian pieneen kaappiin tai vääränlaiseen henkariin. Se vaikuttaa niiden kestävyyteen, hän sanoo.
Työ on eräänlaista ongelmanratkaisua. On mietittävä kiinnitysmekanismit ja ergonomiset seikat. Prosessiin kuuluu, että Vaari tuo työnsä kirkkoon ”kotiutumaan” ja tutkii, kaipaavatko ne jotakin lisää.
Kestävyyden lisäksi töissä on oltava esteettistä ja hengellistä syvyyttä, joka puhuttelee katselijaa eikä tyhjene yhdellä katselulla.
– Haluaisin, että ne voisivat välittää katsojalle pyhän kokemusta, iloa, lohtua ja voimaa. Toivoisin, että niiden anti ei olisi vain symbolista, vaan myös jotakin läheistä ja henkilökohtaista, Vaari sanoo.
Myös ahkeralle ja arvostetulle taiteilijalle voi iskeä riittämättömyyden tunne. Kiire ja paine saavat joskus piehtaroimaan unettomana aamuyössä. Silloin tarvitaan annos liturgista punaista, joka on rakkauden, tulen ja veren sekä myös Pyhän Hengen väri.
Punaisia hetkiä taiteilijan elämässä ovat hetket, joina umpisolmut avautuvat.
– Aina joskus pohdin Pyhää Henkeä, että mikä hän oikeastaan on, Vaari sanoo.
– Kokemukseni on, että hän on johdattaja ja auttaja, joka ongelman tullen viestittää: ”Lopeta, tähän voi olla muukin ratkaisu.” Silloin keskeytän työn ja jätän asian hautumaan. Usein aamuyöllä, kun herään, ratkaisu saattaakin tulla mieleeni saman tien. Koen, että se on Pyhän Hengen johdatusta.
Kun punainen väri on hulmahtanut, voi palata jälleen vihreään: työn iloon ja luovuuteen.
Jos Vaari kirjoisi mekkonsa helmoihin elämänsä kuvioaiheita, sinne piirtyisivät rakkaiden perheenjäsenien ja ystävien piirteet sekä vuodenaikojen vaihtelut. Siellä rönsyäisivät oman puutarhan kukat ja puut, joiden kauneudesta hän ei voi saada tarpeekseen. Ehkä Vaari kirjoisi sinne myös polun, jota pitkin hän usein kulkee pitkiksi venyvillä retkillään kotona Hollolan Okeroisissa. Polku vie lehtoon, suolle, kalliolle tai Salpausselän harjulle.
Eräässä kohtaa reittiä on ihmeellinen salaisuus. Lähde hiekkaharjun sisällä kumpuaa kirkasta pohjavettä. Elämän vettä, kastevettä, toivon vettä?
– Kaikki seudun purot ja lammet ovat sieltä lähtöisin.
Tekstiilitaiteilijan työtä voi seurata Instagram-tilillä @helenavaari.
4 asiaa, joita et tiennyt Helena Vaarista
Tekstiilitaiteilija Helena Vaari syntyi vuonna 1963 Hämeenkoskella. Hän asuu Hollolassa puolisonsa Hannu Silventoisen kanssa. Heillä on kolme lasta.
Helena Vaari opiskeli tekstiilisuunnittelua alan oppilaitoksissa Hollolassa sekä Kuopiossa. Tuottelias taiteilija tunnetaan vapaalla konekirjonnalla ja applikaatiotekniikalla ommelluista teoksistaan ja erityisesti kirkkotekstiileistään, joita hän on valmistanut kymmenille seurakunnille.
Tekstiilitaiteilija täydensi opintojaan vuonna 2019 suorittamalla käsityömestarin erikoisammattitutkinnon, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Helena Vaari puolisoineen nauttii kokkaamisesta ystävien kanssa. Teemapäivällisten menu suunnitellaan, valmistetaan ja nautitaan yhdessä. Aterian kruunaavat viiniharrastajapuolisoiden valitsemat viinit.
2 Vaari viihtyy puutarhassa. Hän valitsee rennon ja runsaan puutarhansa kasvit värejä ja muotoja sommitellen. Lempikasveja ovat muun muassa atsalea, poimulehti ja isomaksaruoho.
3 Ommellessaan Helena Vaari ei halua kuunnella radiota tai musiikkia. Hän nauttii hiljaisuudesta, jossa ajatus saa kulkea rauhassa.
4 Tekstiilitaiteilija rakastaa Savonlinnan oopperajuhlia ja vierailee siellä puolisoineen joka vuosi, jos vain mahdollista. Erityinen suosikki on Giuseppe Verdin Aida.