Tie, joka piti kulkea – Johanna Hurtig: "Jumalan varjelus ei ole sidoksissa aukottomaan oppiin sitoutumiseen"
Johanna Hurtig valitsi sopeutumisen ja sietämisen sijaan kysymisen ja ihmettelyn tien. Se vei suurperheen äidin ensin tutkijaksi ja sitten papiksi.
Näinä päivinä Johanna Hurtig, 60, tulee vasta-alkajaksi jälleen.
Laitetaanko vyö stoolan alle vai päälle? Mihin laitan kansion kastaessani, hän kenties pähkäilee sakastissa.
Hurtig on yhteiskuntatieteiden tohtori, palkittu tutkija ja sosiaalityön dosentti. Nyt tiedossa on uusi työ seurakuntapappina, ja se jännittää.
– On vähän koomista olla taas lähtöruudussa. Ei pääse sammaloitumaan, hän sanoo kotisohvallaan Kärkölässä, papin sokeripala kaulassaan.
Johanna Hurtig toteaa olevansa pappi vailla ”huolimatta”-liitettä.
Hän ei harjoita pappeutta ”huolimatta siitä että on nainen” tai ”huolimatta vanhoillislestadiolaisesta taustasta”, vaan ammatillisesta kutsumuksesta.
Se alkoi itää kenties jo siinä vaiheessa, kun Hurtig painiskeli elämänsä merkittävimmän tutkimustyön kimpussa. Tutkimus nosti esiin lasten seksuaalisen hyväksikäytön ongelmalliset käsittelytavat vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä. Aihe nousi tärkeäksi puheenaiheeksi. Se herätti median, piispat ja keskusrikospoliisin, ja viimein myös herätysliikkeen johdon. Hurtig palkittiin työstään tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla vuonna 2014.
Hänelle itselleen tutkimuksen tekeminen oli henkilökohtaisella tasolla myös sen tutkimista, oliko vanhoillislestadiolainen liike yhä oma paikka.
Voisi todeta: jotta Hurtig pystyi tekemään tärkeän tutkimustyönsä, hänen täytyi itse olla osa tutkimaansa yhteisöä ja tuntea sen mekanismit. Hieman arkaillen hän sanoo:
– Tuntuu, että minut valmistettiin siihen ennalta. Näin jälkikäteen olen sen ymmärtänyt. Jo lapsena minussa oli jokin hiljaisuus ja hauraus, joka herkisti kuulemaan vaiennettuja ääniä.
Herätysliike oli Hurtigille rakas, on edelleen. Pitkään aikaan hän ei kokenut tarvetta kyseenalaistaa suhdettaan siihen. Lapsuus- ja nuoruusajan Vaasassa se antoi hengellisen äidinkielen ja perherajat ylittävän yhteisöllisyyden kokemuksen. Kokemus oli Hurtigille turvallinen.
– Lestadiolaisuudessa yhteisötodellisuus nousee yksilöä tärkeämmäksi, hän kuvailee.
Hurtigin elämän alkuvaiheet sujuivat odotusten mukaisesti. Kolmekymppisenä hänellä oli jo seitsemän lasta, muttei vielä koulutusta tai ammattia. Oli kuitenkin alkanut jo herätä kysymyksiä äitiydestä, äitien jaksamisesta ja raskauden ehkäisystä, mutta ennen kaikkea tyttöjen elämästä:
– Tyttö syntyy. Jumala on luonut hänelle lahjoja. Mitä niistä hän voi käyttää, jos tulevaisuus suurperheen äitinä on jo ennalta määritelty?
Hurtig ajattelee, että monet lahjat ja kiinnostuksen kohteet voivat toteutua myös näin, mutta on paljon sellaista, jonka toteuttamiselle ei jää tilaa.
Kysymykset olivat enemmänkin älyllisiä ja eettisiä kuin omasta jaksamisesta kumpuavia.
– Kahdeksan raskautta ei ole keholle pikkujuttu. Onneksi minulla oli toimiva parisuhde ja terveyttä. Jaksoin kantaa oman äitiyteni, mutta ympärilläni näin kohtuuttomiakin tilanteita.
Herätysliikkeen tarjoama resepti naisen elämän kysymyksiin oli: selviydy, sopeudu, siedä, anna anteeksi. Monelle se riittikin, muttei Hurtigille. Hänestä tuntui, ettei hänen pohdinnoilleen ollut liikkeessä tilaa. Vuonna 1993 perheenäiti alkoi matkata päivittäin junalla Torniosta Rovaniemelle, yliopistoon. Siellä toimittiin toisenlaisella reseptillä: kysy, ihmettele.
Sosiaalityötä, sosiologiaa, psykologiaa ja naistutkimusta sisältäneet opinnot avasivat luukkuja ajattelulle. Hurtig oli innoissaan. Uusien työkalujensa avulla hän alkoi hahmottaa myös omaa todellisuuttaan. Hän tunnisti siitä ryhmäilmiöitä, ryhmämekanismeja, vallankäyttöä ja symbolijärjestelmiä. Herätysliikkeen totuudet eivät olleetkaan kiveen hakattuja faktoja.
– Ihmisen omalla kokemuksella on merkitystä. Ihmisen minuus muodostuu hänen kehostaan, mielestään ja ymmärryksestään – siitä, mitä hänelle tapahtuu ja miksi. Aloin ymmärtää, että niin mahtava kuin yhteisökulttuuri onkin, yksilö tarvitsee tietyn tilan kehittyäkseen omaksi itsekseen, Hurtig kuvailee.
Syntyi kahdeksaskin lapsi. Syntyi väitöskirja, jossa Hurtig tutki lapsen asemaa lastensuojelussa. Yhdessä Merja Laitisen kanssa syntyi myös Pahan kosketus -teos, jossa pohdittiin lapsen kokeman pahan tunnistamista auttamistyössä.
Kaikki tämä laaja ymmärryksen karttuminen tuntui valmistavan Hurtigia vaikean ja surullisen ytimen ääreen. Hänen omassa uskonnollisessa viiteryhmässään esiintyi piirre, jonka vuoksi moni seksuaalista väkivaltaa kohdannut lapsi ei tullut autetuksi.
Lapseen sovellettiin samaa tuttua, mutta tuhoisaa konseptia: selviydy, sopeudu, siedä, anna anteeksi. Käytännössä anteeksiannon myötä paha painettiin villaisella. Yhteisö väisti vastuutaan ja jätti epäkohdat yksilöiden kannettaviksi.
– Se, mikä on pahaa, on pahaa. Ei riitä, että vastuutetaan väärintekijöitä. Jos yhteisö on toiminnassaan estänyt pahan tunnistamista ja käsittelyä, on selvitettävä, miksi vääristyneet käytännöt ovat syntyneet ja miten niitä tervehdytetään.
Hurtig tiesi, että tähän tutkimukseen hänen oli tartuttava, vaikka se oli ”likainen aihe”. Se tahraisi tutkijansakin.
– Kuka muu sen tekisi, ellen minä, hän ajatteli.
Herätysliikkeen reaktioissa oli aluksi klassisia ”ampukaa viestintuoja”-elementtejä. Asia koettiin tärkeäksi, mutta sen julkituonti pahaksi. Hurtig ymmärtää tämän.
– Mikä voi satuttaa ihmistä enemmän kuin se, että hänen todellisuutensa rikotaan. Että hänen turvapaikastaan kääntyy uusi puoli esiin, hän kysyy.
Kipeän totuuden kanssa painiminen kesti kolme vuotta. Se oli intensiivistä aikaa, ja sen tuomat paineet jättivät ruumiillisiakin jälkiä. Hurtig muistaa olleensa välillä vaikean ihottuman peitossa.
Tutkimus koetteli myös suhdetta omaan, rakkaaseen isään.
– Isä tuki minua ja oli mukana myös johdon kanssa käydyissä keskusteluissa, mutta hän ehkä säikähti valmiuttani laittaa kaikki peliin. “Oot kieltäny uskon”, isä suri. Siihen vastasin, etten ole uskoani kieltänyt, vaan liikkeen uskoni keskipisteenä, Hurtig muistelee.
Lopuksi keskinäinen yhteys palautui.
Monien raskaiden vaiheiden jälkeen Hurtig sai kuulla liikkeen johdolta tärkeät ja helpottavat sanat: ”Kaikki, mitä olet sanonut, on totta.”
Hän tiedostaa, että moni kaltoinkohdeltu tai väärinymmärretty on jäänyt vaille tällaista vapauttavaa kuulluksi tulemisen ja hyvityksen kokemusta.
Jälkikäteen Hurtig näkee, että epäkohdan tutkiminen ja julkinen toiminta olivat jo itsessään irtautumista herätysliikkeestä.
– Pitkään koin epäonnistumista siinä, etten löytänyt tapaa vaikuttaa epäkohtiin sisältäpäin. Se oli osa suruprosessia, hän sanoo.
Tämä ei kuitenkaan ollut hänelle hengellinen kriisi, sillä epäkohdissa oli kyse ennen kaikkea ihmisten toiminnasta, yhteisön virheellisistä rakenteista.
Hurtigin oma kokemus hengellisyydestä oli alkanut muovautua erilaiseksi kuin herätysliikkeen oppi. Lestadiolaisuudessa painopiste on perinteen säilyttämisessä ja opin kannattelussa.
– Minulla on ollut elämässä kohtia, jotka ovat vieneet ajatteluani uuteen suuntaan, Hurtig sanoo.
1990-luvulla hän osallistui ensi kertaa viikonlopun mittaiseen hiljaisuuden retriittiin, vaikkei oikein edes tiennyt, mikä retriitti on.
– Jo parkkipaikalla aloin itkeä, ja itkin koko sen viikonlopun. Siinä oli samaa helpotuksen tunnetta kuin lapsen itkiessä vanhemman sylissä, kun hänellä on ollut ikävä, hän kuvailee.
Entinen jumalakuva sai väistyä viimeistään vuonna 2001, kun perheen Elvi-tytär sairastui syöpään. Kaikki kääntyi lopulta parhain päin, mutta kriittisissä vaiheissa lapsen kärsimyksen äärellä Hurtig koki epätoivoa ja hätää. Hän pelkäsi, että Jumala rankaisi häntä antamalla lapsen sairastua.
– Yhtäkkiä sen kaiken keskelle tuli jonkinlainen turvallinen varmuus siitä, että meitä kannetaan, että me emme ole yksin. Se kokemus ei tullut yhteisön piirissä, vaan sairaalan käytävällä. Se auttoi ymmärtämään, ettei yhteisö omista Jumalaa, eikä Jumalan varjelus ole sidoksissa aukottomaan oppiin sitoutumiseen.
Hengellinen polku kansankirkon yhteyteen oli siis alkanut jo paljon ennen kuin Hurtig irtautui herätysliikkeestä. Ehkä juuri siksi hän jaksoi viedä tutkimuksen läpi:
– Sain kokea olevani turvassa, vaikka ympärilläni kuohui.
Sisarukset sekä muut läheiset ihmiset herätysliikkeen piirissä olivat surullisia Hurtigin irtautumisesta, mutta ymmärsivät. Mitään ei jäänyt hampaankoloon. Hurtig kuvaa tietään uskonpuhdistusmatkaksi.
– Ihmisen pitää elää rehellisenä itselleen myös hengellisesti. Jos elää niin, ettei kenellekään tule paha mieli, kutistaa helposti itsensä siitä, millaiseksi on luotu.
On silti todettava, että tutkimustyö kulutti. Siihen liittyi paljon surua, kipua ja pettymyksiä. Kipinää uuteen tutkimustyöhön ei tuntunut löytyvän millään. Hurtig koki, ettei kyennyt uudistumaan.
– Kun vuonna 2016 molemmat vanhempani kuolivat lyhyen ajan sisällä, yrittäminen ja selviytyminen tulivat tiensä päähän. Jouduin sairauslomalle.
Näyttää siltä, että uusi ammatillinen polku oli ollut vaivihkaa valmisteilla jo ennen vanhan päättymistä.
Hurtig muistelee katselleensa papin työtä kaipaavasti jo vuosien ajan kirkkokuorossa laulaessaan.
Hän tunsi kaipaavansa kytkeytymistä johonkin hyvään ja pyhään.
Muutaman sairauslomakuukauden jälkeen hän tuli ajatelleeksi teologian opintoja. Hän avasi netin ja huomasi, että oli viimeinen hakupäivä teologiseen tiedekuntaan. Hän täytti hakemuksen.
Teologian opinnot kuljettivat harmaudesta kohti valoa. Hurtig nautti erityisesti systemaattisen teologian opinnoista, joissa käytiin läpi uskon peruselementit.
– Tunnustuskirjojen vanhurskauttamisopista lukeminen oli minulle kauneuselämys. Tuntui, että mitään niin kaunista en ollut koskaan lukenut. Olin tavallaan elänyt näiden asioiden keskellä, mutta nyt sain tutustua niihin itse, omalla tavallani, hän sanoo.
– Se, mitä olin aavistellut, varmistui. Kristuksen sovitustyö ja anteeksiantamus eivät ole herätysliikkeen tai kenenkään muunkaan omaisuutta. Armo kuuluu kaikille.
Hurtig valmistui teologian maisteriksi pikavauhtia. Hän sai pappisvihkimyksen ensin Kirkkohallituksen määräaikaiseen asiantuntijavirkaan, ja nyt edessä on kauan haaveiltu seurakuntatyö.
Hän toteaa huvittuneena, että on oikeastaan tehnyt asiat väärin päin. Ensin perhe, sitten ura. Ensin vakiintunut asema, sitten heittäytyminen noviisiksi jälleen.
Raakileena ei tarvitse lähteä matkaan, sillä pappeutta edeltänyt pitkä ura tutkijana on arvokas kaikupohja. On elämänkokemusta ja osaamista, johon voi luottaa.
– Koen, että olen samojen kysymysten äärellä kuin aiemminkin: mitä on olla ihminen, mikä on oikeudenmukaista, mikä ihmistä auttaa, hän sanoo.
– Papin tehtävä on mielekäs. Se perustuu asioihin, jotka ovat totta ja joilla on väliä. Ihminen tarvitsee kaikissa elämänsä vaiheissa turvaa, lohdutusta ja merkitystä.
Yhteiskuntatieteilijästä teologiksi
Johanna Hurtig syntyi Vaasassa vuonna 1960. Yhteiskuntatieteiden tohtori, tutkija ja sosiaalityön dosentti on toiminut apulaisprofessorina Lapin yliopistossa ennen kuin vuonna 2017 aloitti teologian opinnot. Pappisvihkimyksen hän sai 2019. Hurtig on asunut perheineen Kärkölän Lappilassa vuodesta 2003. Perheeseen kuuluvat puoliso Hannu-Pekka sekä kahdeksan lasta, joista nuorin on 25 ja vanhin 39. Hurtigilla on 11 lastenlasta.
Tutkimustyöstään Johanna Hurtig sai tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon vuonna 2014, mutta tiesitkö hänestä tätä:
1 Johanna Hurtig katselee netistä extreme-videoita, joilla nuoret hurjapäät laskevat koskia, tekevät skeittitemppuja tai tasapainoilevat polkupyörineen kallionkielekkeillä.
2 Johanna ei ole sukkia kutova mummo. Lastenlasten kanssa hän seikkailee metsissä ja nauraa. Lapsia ja mummoa yhdistää hullu huumori.
3 Asiantuntijatyön vastapainoksi Johanna Hurtig raataa mielellään ruumiillisissa askareissa. Puutarhatöissä on ollut pionivaiheitakin, mutta nykyisin Hurtig heiluu mieluiten vesurin ja sahan kanssa vaikkapa risukkoa raivaamassa.
4 Johanna Hurtig on patologinen myöhästelijä. Tästä tavasta hän on kohtuullisen hyvin onnistunut tekemään parannuksen – puhuttelujen seurauksena.