Topi Rautiainen valmistui vauhdilla papiksi – Kirkonseutu seurasi viikon ajan, kuinka vastavihityn papin työ sujuu käytännössä
Topi Rautiainen, 26, syö banaania Hollolan kivikirkon tyylikkäästi sisustetussa sakastissa. Kohta koittaa se hetki, kun hän siunaa poisnukkuneen maanpoveen ja luo hautajaisväelle toivoa jälleennäkemisestä.
Rautiainen oli vielä kuusi kuukautta sitten Helsingin yliopiston teologian opiskelija. Maisterin paperit hän otti ulos joulukuun sijaan tammikuussa, jotta sai nostettua vielä kevään ajalta opintolainaa. Helatorstaina hänet vihittiin papiksi, Hollolan seurakuntaan.
Jännittääkö?
– Tässä vaiheessa ei vielä jännitä. Yleensä esiintymisjännitys tulee kuitenkin 10–15 minuuttia ennen tilaisuutta, mutta se helpottaa, kun pääsee aloittamaan ja avaamaan suunsa, Rautiainen sanoo edeltävän päivän haastattelussa.
Yliopistolliset opinnot eivät tietenkään mene hukkaan, mutta ne valmistavat papin työn käytännön haasteisiin suppeasti.
– Helkutin huonosti, Rautiainen sanoo.
Teologisen tiedekunnan työelämäopintoja on viisi prosenttia kaikista opinnoista, ja ne sisältävät kuuden viikon pappisharjoittelun. Kun sitten pappisvirka aukeaa, on seurakunnan perehdytyksellä edelleen iso rooli nuoren työuran alkutaipaleella.
– Siitä Hollolan seurakunnalla isot propsit (kiitokset), Rautiainen sanoo.
Neljän viikon perehdyttämisen jälkeen Rautiainen puhkuu intoa päästä tekemään oikeita papin töitä. Hän sanoo olevansa varma, että valitsi oikean alan.
– Huomasin sen opiskeluiden aikana. Työ sisältää ihmisten kohtaamista ja merkityksellisyyttä.
Se on klisee, mutta hyväksytään, koska se on myös totta. Hän nimittäin sanoo, että pappina hänen kovin paikkansa on vielä edessä.
– Se, kun joku menehtyy yllättäen, äkillisesti.
Silloin omaisten kohtaaminen on vaikeaa myös papille. Silloin omaiset kysyvät tuskissaan, miksi.
Papin työssä ratkotaan myös käytännön kysymyksiä. Hautajaisaamuna hän hankki vielä viime tipassa seurakunnan kukkalaitteen, koska ei ollut muistanut pyytää adressia virastosta.
Rautiainen toteaa ilmehtien vuorotellen totisesti ja helpottuneen hymyilevästi, että varmempi tapa hoitaa asia oli hankkia kukkalaite kuin etsiskellä toimistolla adressia.
Ennen siunaustilaisuuden alkua hän käy yksityiskohtia läpi kanttori Veera Surkka-Sipilän ja suntio Paula Hermannin kanssa. Takahuoneissa huomaa, että seurakunnat ovat työyhteisöjä. Täällä näkyy käytännön työarki. Juuri nyt Rautiaista mietityttää tulevan rippileirin työntekijätilanne, johon on tullut viime hetken muutoksia. Ennen arvokasta tilaisuutta on aikaa käsitellä sitäkin hieman höyryjä päästellen kevyellä ironialla höystettynä.
Rautiainen on Jovin nuorisotyön kasvatti, jonka seurakunnan nuorten toiminta imaisi mukaansa.
– Olin kesällä 2012 riparilla ja pyörin siitä lähtien seurakunnan hommissa ja laitoin itseäni vähän joka paikkaan.
Kesiä vierähti isosena ja isosten isosena.
– Vuonna 2015 kotisaunassa äiti sanoi, että kai sä tajuat, että tuosta voisi saada palkkaakin.
Siinä vaiheessa Rautiainen oli omien sanojensa mukaan jo käynyt läpi oman uskonsa epäilykauden.
– Se oli juuri ennen riparia, kun lopetin iltarukoukset. Mietin, että mitä ihmettä oikein höpisen itsekseni, tämähän on ihan hölmöläisen hommaa.
Riparilla usko kuitenkin vahvistui. Seitsemän vuotta myöhemmin aukesi eräänä iltana skumppapullo.
– Tieto teologiseen tiedekuntaan pääsystä saavutti minut leirille, jossa olin ohjaajana. Sattui olemaan vanhempien ja ystävien vierailupäivä, ja pyysimme heitä tuomaan mukana alkoholittoman kuohujuoman, jonka sitten poksautimme.
Teologian ylioppilas ehti opiskella puolisen vuotta ennen kuin koronasulut asetettiin. Yhteen hänen mielipuuhistaan, konserttiyleisöön, ei päässyt, eikä juuri muuallekaan.
– Korona-ajalle kiitos, Rautiainen sanoo yllättäen.
Rautiainen jumitti kotona – mutta ei todellakaan tekemättä mitään. Hän kahlasi ja ahmi kursseja, kun ei muutakaan tekemistä ollut. Vauhti jäi päälle.
– Viime syksynä ilmoitin läheisilleni, että teen maisterintutkielmani kolmessa kuukaudessa.
Ensimmäisestä käsikirjoituksen sanasta gradun valmistumiseen meni 88 päivää. Ja hän ehti käydä myös niissä konserteissa.
”Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen”, kaikuu sunnuntaina Sovituksenkirkon kirkkosalissa.
Rautiainen toimittaa kello 10 messun liturgian kohtaa laulaen, kuten asiaan kuuluu.
”Niin myös sinun henkesi kanssa”, vastaa samalla mitalla muutamakymmenen ihmistä kirkonpenkistä.
Messun osuudet etenevät tuttua kaavaa. Välillä on musiikkia, raamatunlukua, saarna, kolehti, ehtoollinen ja niin edelleen. Rautiaisen työskentely näyttää jo melko rutinoidulta suoritukselta.
– Jos jotain mokaa, harva sitä edes huomaa. Niin vähän ja harvoin kirkossa käydään, Rautiainen tuumaa.
Hänen saarnansa käsittelee rikkauksia: maallisia ja hengellisiä. Elämäänsä ei voi rakentaa maallisen omaisuuden varaan, vaan Jumalan tahdon mukaisten hyveiden varaan. Rikas voi olla, mutta se ei voi olla elämän tarkoitus.
Rautiaisen kävellessä seuraavalla viikolla Parinpellon leirikeskuksen rantaan yksi rippileiriläisistä tulee tenttimään ulkoläksyn, Pienoisevankeliumin (Joh. 3:16). Rautiainen merkkaa sen kännykkäänsä suoritetuksi.
Alkuviikko on ollut hikinen, jos ei sään puolesta, niin ainakin leirijärjestelyiden. Viime tipassa ilmenneestä henkilöstövajauksesta on selvitty.
Parinpelto on Rautiaiselle uusi paikka, mutta ripari tuttua maaperää. Teemoja ovat Jeesuksen elämä, Jumala, Pyhä henki, synti, armo, lunastus, sovitus, rakkaus, ihmissuhteet, seurakunta ja niin edelleen.
– Jossain vaiheessa rippikoulua joku aina kysyy, miksi hyvä Jumala sallii pahan tapahtuvan.
No, miksi?
Rautiainen siteraa Dan Brownin Enkelit ja demonit -kirjaa, josta on tehty myös Tom Hanksin tähdittämä menestyselokuva.
– Siinä verrataan Jumalaa isään, joka opettaa lastaan ajamaan polkupyörällä. Lapsi itse on se, jonka tulisi ohjeita noudattaa. Samalla tavalla meidän itse on tehtävä myös ne virheet, jotka ovat ohjeiden vastaisia.
Kirjaviittaus voi joitakin hieman yllättää, sillä tunnetusti Enkelit ja demonit on fiktiota. Da Vinci -koodista katolinen kirkko veti jopa herneet nenään. Reflektoinnilla Rautiainen näyttää onnistuvan poimimaan Brownilta kristinuskoon sopivan elämänohjeen.
Rautiainen tykkää lukea dekkareita ja fantasiaa, ja sitä hän tekee niin vapaa-ajalla kuin rippikoululeirin vapaahetkinä. Parinpellossa hänellä on mukana Christopher Paolinin Perillinen-sarjan ensimmäinen osa Eragon.
Töitä on tosin riittänyt, eikä kirjaan ole ehtinyt tarttua. Vapaa-ajat ovat osin menneet esimiehen ja leiriläisten vanhempien kanssa.
Lounaan jälkeen Parinpellontiellä äänimaiseman täyttävät puheensorina, Shrtyn ja Joalinin Pariisin kevät, Robinin Frontside Ollie ja Munamiehen Pomppufiilis. Isonen Jaada Österman on valinnut biisejä kävelylle, jolla kolmisenkymmentä riparilaista, isosta ja vetäjää kulkevat parin kilometrin matkan parijonossa kohti Hollolan kirkkoa konfirmaatioharjoituksiin.
Jos leirin pappi olisi valinnut biisejä, ämyristä olisi voinut kuulua Haloo Helsinkiä, Lady Gagaa, death metalia, Kaija Koota tai kavalkadi euroviisukappaleita. Rautiainen fanittaa Euroviisuja.
– Cha cha cha on törkeän hyvä biisi, ja minusta Suomen olisi pitänyt voittaa. Tykkäsin myös Loreenin biisistä. Oikeastaanhan me voitettiin, mutta Ruotsi joutuu maksamaan ensi vuoden kisat, kuuluu tosifanin vastaus Käärijä-ilmiön mainingeissa.
Hänestä Euroviisut on tällä hetkellä juurillaan Ukrainan-sodan takia.
– Ne perustettiin yhdistämään sotien runtelema Eurooppa musiikin avulla.
Konfirmaatioharjoituksia Rautiainen vetää varmoin ottein. Hänen äänensä kuuluu Hollolan kivikirkon joka kolkassa nappimikin avulla.
Ihan kaikki eivät jaksa keskittyä. Rautiainen painottaa, että protokolla käydään nyt tarkasti läpi. Lopuksi hän muistuttaa, että riparilaisten keskustelut kuuluvat helposti kirkkosaliin sivutilasta, jossa riparilaiset odottavat konfirmaatiotilaisuuden alkua. Että ei sanottaisi niitä juttuja, joita ei haluta äitien ja isovanhempien kuulevan.
Ohjeiden saajan tulee itse noudattaa niitä ja tehdä ne virheet...