Ujosta padasjokelaistytöstä kasvoi vahva tasa-arvon puolustaja – Raija Sollamo: "Kirkon pitäisi ehdottomasti vihkiä samaa sukupuolta olevat parit, jos he kirkon jäseninä niin haluavat"
Padasjoelta ponnistanut Raija Sollamo teki mittavan akateemisen uran. Raamatuntutkimus antoi Sollamolle välineet sukupuolten tasa-arvokeskusteluun.
Eletään sodan jälkeisiä vuosia. On lauantai. Padasjoen kirkon hautausmaata haravoivat puhtaaksi Raija Pursula ja pikkusisko Kaarina.
– Isä oli Padasjoen seurakunnan suntio, hautausmaanhoitaja ja haudankaivaja. Sunnuntaisin kirkkoon tuli paljon väkeä, jotka poikkesivat hautausmaalla. Isän mielestä sunnuntaina hiekkakäytävien piti olla puhtaat, muistelee Raija Sollamo.
Raija tiesi jo pikkutyttönä, mikä hänestä tulisi isona: kansakoulunopettaja. No, opettaja tulikin, mutta ei kansakouluun.
Raija Pursula tapasi opiskeluaikoinaan Matin ja Matin myötä Pursula vaihtui Sollamoksi. Raija Sollamo toimi yli 40 vuotta Helsingin teologisessa tiedekunnassa tutkijana ja Raamatun alkukielten professorina. Hänestä tuli ensimmäinen nainen monessa: ensimmäinen Suomessa apulaisprofessoriksi ja professoriksi teologiseen tiedekuntaan nimitetty nainen ja ensimmäinen nainen Helsingin yliopiston vararehtorina.
Palataan vielä Padasjoelle Pursulan perheen hirsimökkiin, joka sijaitsi koulun, urheilukentän ja nuorisoseurantalon lähellä. Raija syntyi Saimi ja Niilo Pursulan esikoistyttärenä joulukuun alussa 1942. Hänet kastettiin jo tapaninpäivänä, sillä pienikokoisena syntyneen lapsen pelättiin ehtivän kuolla kastamattomana. Rintamalta isä pääsi lomille vasta maaliskuussa.
– Sota-aikaan rukoiltiin paljon, niin myös minun äitini. Äiti opetti iltarukouksen ja lauloi illalla. Koti oli ihan tavallinen, ei mitenkään erityisen uskonnollinen. Kävimme pyhäkoulussa ja tyttökerhossa. Rippikoulu käytiin perinteiseen tapaan: istuimme seurakuntatalolla ja kirkkoherra puhui, luettiin Katekismusta ja kanttori kävi opettamassa jonkun virren.
Raija Sollamon tieteelliset meriitit ovat mittavat. Niihin kuuluu esimerkiksi noin 2 000 vuotta vanhojen Qumranin kirjakääröjen käännöstyö hepreasta suomeksi. Alakoulussa hän ei kuitenkaan ymmärtänyt juuri mitään koulunkäynnistä. Koulussa oli kavereita, mutta innostusta oppimiseen ei syttynyt.
– Neljännelle luokalle opettajaksi tuli vastavalmistunut Esko Pihkala. Hän oli inspiroiva, ja hänellä oli uudenlaiset opetusmenetelmät. Silloin innostuin koulunkäynnistä. Kaikki oli mielenkiintoista, ja numerotkin nousivat.
Opettaja kehotti Raijaa hakeutumaan oppikoulun pääsykokeisiin Vääksyyn, eihän Padasjoella silloin oppikoulua ollut. Vanhempien mielestä ajatus oli hyvä, mutta mietitytti silti.
– Isällä ja äidillä oli sellainen periaate, että lapsia kohtaan piti olla tasapuolinen. Jos minä pääsisin oppikouluun, myös kolmella nuoremmalla sisaruksella piti olla sama mahdollisuus. Vanhemmat pohtivat, miten suntion palkalla maksettaisiin neljän lapsen koulumatkat, lukukausimaksut, kirjat ja vaatteet.
– Sitten he ajattelivat, että pannaan ainakin pääsykokeisiin, sittenhän se ratkeaa, jos ei vaikka pääse.
Raija Sollamo pääsi oppikouluun, ja kolme muuta sisarusta tulivat perässä. Perheen taloutta helpotti Padasjoen uusi kirkkoherra, joka nosti alaistensa palkat säädösten mukaiselle tasolle ja antoi vapaapäivätkin.
Sollamon haave opettajan työstä säilyi. Opettamista hän harjoitteli jo keskikoulusta lähtien antaen pari vuotta itseään nuoremmille ehtolaisille kesäisin yksityisopetusta.
– Se oli kesäduunini. Silloin jo mietin, että mistähän johtuu, että jotkut eivät ymmärrä tai heille ei jää mieleen, mitä heille sanotaan. Se ei oikein minulle ratkennut.
Nuoren ”opettajan” ihmettelyn ymmärtää. Raija itse nautti kaikista aineista, oppi helposti ja kirjoitti aikanaan kuusi laudaturia. Vaikeaa sen sijaan oli päättää, mitä hän haluaisi opettaa. Tulisiko hänestä kieltenopettaja, matematiikanopettaja tai ehkäpä uskonnonopettaja.
– Lopulta päätin, että uskonnonopettajaksi, koska siinä pääsee lähelle oppilaita ja puhutaan sellaisista asioista, jotka ovat aika henkilökohtaisia. Ajattelin, että voin kenties vaikuttaa tai auttaa.
Teologisten opintojen myötä Sollamoa alkoi pohdituttaa ihmisten tasa-arvo. Tasa-arvoisuusperiaatteiden ajaminen konkretisoitui kuuluviin ja näkyviin Sollamon puheissa ja kirjoituksissa, jotka koskivat naisen asemaa kirkossa ja homoseksuaalien oikeuksia.
Sollamo koki, että miesten harjoittama raamatuntulkinta sekä miesten hallitsema kirkko ja traditio olivat alistaneet naisia. Arvottaako kristinusko sukupuolia eri tavoin?
– Raamatuntutkijana minulla oli välineet puolustaa sitä kantaa, että tässä ajassa naiset ja miehet ovat yhtä päteviä ja arvokkaita kaikkiin tehtäviin, myös papin virkaan. Raamattu on ihmisten kirjoittama, se on oman aikansa lapsi. Vaikka me uskoisimme, että siinä on Pyhän Hengen vaikutusta ja johdatusta, se on kuitenkin ihmisten kirjoittama, Sollamo sanoo.
– Tämä tarkoittaa, että ihmiset toimivat oman aikansa ja yhteiskuntansa kehyksissä, josta määräytyy näkemys hyvästä tavasta toimia. Tuolloin oli patriarkaalinen järjestys: miehet hallitsivat, johtivat ja päättivät perheen asioista, samoin uskontoon liittyvistä asioista.
Sollamo muistuttaa, että Raamatussa on paljon tärkeitä kohtia, joissa korostetaan naisten ja miesten samanarvoisuutta.
– Luomiskertomuksetkin ovat tasa-arvoisempia kuin miltä ne miesten vuosisatoja tulkitsemina näyttävät.
Toisin kuin juutalaisuudessa, kristittyjen yhteisössä naisilla oli merkittävä osa julkisessa uskonnon harjoittamisessa.
– Apostoli Paavalin yhteydestään irrotetut Korinttilaiskirjeen sanat, joissa naisia kehotetaan vaikenemaan seurakunnassa, eivät anna oikeaa kuvaa naisten asemasta varhaisissa seurakunnissa. Paavalin seurakunnissa tai muissa alkuseurakunnissa naisilla ei ollut puhekieltoa.
Samassa kirjeessä Paavali puhuu, miten seurakunnan kokouksessa naisetkin voivat rukoilla ja profetoida.
– Hän suhtautui naisiin tasavertaisina työtovereina. Kiinnostavaa meidän ratkaisujemme kannalta on, että Paavalin aikana voidaan jo puhua kristinuskosta ja sen asettumisesta tähän yhteiskuntaan.
Keskustelu naisen asemasta kiinnosti laajasti. Raija Sollamo olikin kysytty puhuja ympäri maata.
– Puhematkoillani opin, että tämä ei ollut vain naiskysymys, vaan miehetkin sanoivat, että heitä ahdistaa naisia alistavassa kirkossa.
Pappisvirka avautuikin naisille 1986. Silti keskustelu naisen sopivuudesta papiksi ei ole täysin päättynyt. Yhä jotkut naispapit kohtaavat väheksyntää ja suorastaan vihamielisyyttä työtehtävissään.
Kristinusko tasa-arvoisti myös kastekäsityksellään. Juutalaisuudessa poikalapset ympärileikattiin riittinä, jolla heidät liitettiin yhteisön jäseniksi. Tyttöjä sen sijaan ei seremoniallisesti otettu juutalaisuuteen.
– Siitä syntyy ajatusrakennelma, että uskonnollinen toiminta juutalaisessa yhteisössä oli miesten aluetta. Tämä miesten alue näyttäytyi aivan konkreettisestikin, koska naisilla ei ollut pääsyä temppelin pyhemmille alueille. Heille oli varattu yksi uloimmista esipihoista. Julkista uskonyhteisöä hallitsivat miehet.
Paavalin seurakunnissa ja muissakin kristillisissä seurakunnissa toimittiin toisin: sekä pojat että tytöt kastettiin seurakuntayhteyteen.
– Voidaan ajatella, että kaste tuli seremoniaksi juutalaisten poikalasten ympärileikkauksen tilalle, mutta kristittyjen kaste koski kaikkia. Paavali opetti voimakkaasti, että kasteella ei ole eroa miehen eikä naisen välillä, ei kreikkalaisen ei juutalaisen, ei orjan eikä vapaan. Paitsi sukupuolirajat, myös kansalliset ja sosiaaliset rajat menettivät merkityksensä, Sollamo sanoo.
– Oli vallankumouksellista, että kaikki otettiin uskonnolliseen yhteisöön samanarvoisina, olkoot sitten muuten yhteiskunnassa arvoasemaltaan ylempiä tai alempia.
Kun Sollamo oli jo apulaisprofessori, homoseksuaalien kristillinen piiri kutsui hänet puhumaan. Sillä vierailulla oli suuri vaikutus hänen ajatuksiinsa.
– Tulin maalta, olin ujokin, opiskelin ja liikuin pienessä piirissä. En ollut tavannut yhtään homoseksuaalia, joka olisi avoimesti kertonut seksuaalisuudestaan. En tiedä, miten puheeni siellä piirissä heihin vaikutti, mutta he vaikuttivat minuun suuresti. He olivat nujerrettuja, eivät uskaltaneet olla sitä mitä olivat, elivät kaapissa. Silloin ajateltiin, että olkoot vain homoseksuaaleja, kunhan eivät käytännössä harjoita sitä.
Sollamo ei jäänyt itsekseen miettimään uusia ajatuksia, vaan jakoi niitä myös opiskelijoiden kanssa.
– Puhuin, että pitää ajatella myös kristillisen rakkauden kannalta. Homoseksuaalit ovat Luojan luomia lähimmäisiämme. Seksuaalisuus on tärkeä osa ihmistä. Halusin puolustaa kaikkia homoseksuaaleja ja erityisesti kristittyjä ja vapauttaa heidät elämään täyttä elämää rakkaimman ihmisensä kanssa.
Sollamo koki, että hänen tehtävänsä oli antaa äänensä homoseksuaalien ihmisoikeuksille. Välineet olivat raamatuntutkimus ja mahdollisuus kertoa julkisesti ajatuksiaan.
– Lähdin mukaan siihen kamppailuun, jossa ajettiin homoseksuaaleille oikeutta rekisteröidä parisuhteensa virallisesti maistraatissa.
Tätä oikeutta ajoi myös 1990-luvun lopulla syntynyt Yhteys-liike, jossa Sollamo oli mukana. Mahdollisuus rekisteröidä parisuhteensa toteutui vuonna 2002.
– Se oli tärkeä päätös. Harras toivomuksemme oli, että parisuhteensa rekisteröineet voisivat saada kirkollisen siunauksen. Se tavoite ei valitettavasti ole toteutunut.
Seuraava tavoite oli tasa-arvoinen avioliittolaki, mikä toteutui 2017, ja oikeus kirkolliseen vihkimiseen, mikä ei ole toteutunut.
– Mielestäni kirkon pitäisi ehdottomasti vihkiä homo- ja lesboparit, jos he kirkon jäseninä sitä pyytävät. Päätös kirkollisesta vihkimisestä pitäisi tehdä kirkolliskokouksessa, mutta määräenemmistösäädös hankaloittaa asian läpimenoa.
Mitä raamatuntutkimuksella on sanottavana tähän kiperään ja kipeään asiaan? Sollamo nostaa esiin muutamia näkökohtia.
Vanhan testamentin kertomuksissa, esimerkiksi 1. Moos. 19:1–14 ja Tuom. 19:11–30, homoseksuaalisuutta kuvataan väkivaltaisina, häpäisevinä ja alistavina tekoina ja omien himojen hillitsemättömänä tyydyttämisenä.
– Sellainen on tietysti kiellettyä ja ankarasti rangaistavaa.
Paavali yhdistää Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa homoseksuaaliset teot ja epäjumalien palvelemisen sekä puhuu luonnollisen seksuaalisuuden vaihtamisesta luonnonvastaiseen.
Sollamo huomauttaa, että nykyajan tutkijan ja Raamatun lukijan pitää ottaa huomioon Raamatun kirjoittajien ja meidän aikamme erilaiset käsitykset homoseksuaalisuuden luonteesta.
– Raamattu puhuu homoseksuaalisista teoista, me puhumme homoseksuaalisesta identiteetistä. Nyt olisi aika siirtyä puhumaan kaikkien ihmisten, sekä heteroiden että homoseksuaalien, vastuullisesta seksuaalisuudesta.
Keskustelu kirkossa on pyörinyt vuosikymmeniä sukupuolen ympärillä. Olisiko aika tuoda keskusteluun muutakin?
– Tällä hetkellä olisi kiireellistä tämän maapallon, luonnon ja ihmiskunnan pelastaminen, jotta täällä voisivat elää tulevatkin sukupolvet. Se on suuren luokan kysymys.
Juttua korjattu 23.3.: Toisin kuin jutun ingressissä aiemmin mainittiin, Raija Sollamo ei ole akateemikko, vaikka hän on tehnyt akateemista uraa. Akateemikko on henkilö, jolle tasavallan presidentti on myöntänyt akateemikon arvonimen. Raija Sollamolle sellaista arvonimeä ei ole myönnetty.
Raija Sollamo, mitä sanoisit Minna Canthille?
Raija Sollamo teki 40 vuoden uran Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa tutkijana ja opettajana, Raamatun alkukielten professorina 1982–1998, yliopiston vararehtorina 1998–2003 ja professorina 2004–2007.
Minna Canthin (1844–1897) liputuspäivä . Canthia pidettiin jumalattomana, koska hän vaati naisille tasa-arvoa. Mitä sanoisit Minna Canthille? ”Paljon on menty eteenpäin. Nykyisin lainsäädäntö edellyttää, että eri yhteisöissä naiset ja miehet ovat tasa-arvoisessa asemassa. Ja Minnalle: Kyllä minäkin olen yrittänyt kantaa korteni kekoon tasa-arvon suhteen.”
Sinulla on kaksi tytärtä. Mitä sanot heidän sukupolvelleen? ”Kun on tasa-arvo, naisten pitää myös kantaa vastuuta tasa-arvoisesti. Heillä on vastuu yhteiskunnasta ja sen tulevaisuudesta yhtä lailla kuin miehillä.”
Tätä et tiennyt Raija Sollamosta: ”Olen intohimoinen jalkapallofani. En ole koskaan käynyt jalkapallo-ottelussa, mutta seuraan televisiosta koti- ja ulkomaisia otteluita.”
Puolison, seurakuntaneuvos Matti Sollamon välirepliikki: ”Raija valmentaa joukkueita television ääressä ja huutaa: vasen laita vapaa, miksi et sinne syötä.”