”Jumala-suhteeni on hyvä, lämmin ja välitön, mutta samalla niin monipolvinen ja uskoakseni niin omalaatuinen, että sen selvittäminen ulkopuolisille on mahdotonta. Kiteytetysti: Jumala on minulle suuri mysteeri”, Tapani Ripatti sanoo. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
"Olen ihan sama ihminen valtuustosalissa kuin Herran huoneessa"
Tapani Ripatin sankareita ovat Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Bob Marley sekä Jeesus. Kirkkosaleista Ripatti poistaisi Mannerheimin ja toisi tilalle Marian, Jeesuksen äidin.
Nopeakielisenä, paljon puhuvana radiotoimittajana ja discomusiikin tuntijana nimensä tehnyt Tapani Ripatti, 71, on nykyään myös kirkonmies. Ripatti on Lahden yhteisen kirkkovaltuuston ja Joutjärven seurakuntaneuvoston jäsen.
– Lähdin mukaan kirkkopolitiikkaan, kun Lahdessakin jotkut katsoivat, ettei samaa sukupuolta olevien vihkiminen ole Raamatun oppien mukaista. Olin ja olen tiukasti eri mieltä. Nimenomaan tasa-arvoon ja suvaitsevaisuuteen liittyvissä asioissa kirkon pitäisi Lahdessa skarpata toimintaansa, hän sanoo.
Ripatilla on pitkä kokemus paikallispolitiikasta. Hän aloitti Lahden kaupunginvaltuustossa SDP:n valtuutettuna 1980-luvun lopulla. Kirkkovaltuustossa hän toimii toista kauttaan. Ripatti panee persoonansa peliin niin kirkko- kuin kuntapolitiikassa, mutta kieltää vieneensä puoluepolitiikkaa yhteiseen kirkkovaltuustoon.
– Olen ihan sama ihminen valtuustosalissa kuin Herran huoneessa. Tekoni kumpuavat arvojen maasta, johon uskon. Kaikki toimimme arvojemme pohjalta, mutta kirkkovaltuustossa arvot tuodaan esiin ilman poliittisia tunnuksia.
Ripatti käyttää kokouksissa paljon puheenvuoroja ja värikästä kieltä.
– Miten voi muuten vaikuttaa kuin puhumalla, tekemällä aloitteita ja ottamalla kantaa? Valtuusto voi olla hiljainen kumileimasin tai kirkkoa kehittävä vaikuttaja. Kumpi on parempi? hän kysyy.
Ja osaahan Ripatti myös kuunnella.
– Minulle erilaiset, jopa ristiriitaiset puheenvuorot ovat rikkautta. On kiinnostavaa kuulla erilaisia, perusteltuja mielipiteitä ja oppia niiden avulla ymmärtämään, että kappas vaan, noinkin asian voi ajatella.
Kaikkinensa kirkon päätöksenteko Lahdessa käy Ripatin mukaan hyvässä hengessä.
– Kunnioitan valtuuston ja seurakuntaneuvoston jäseniä sekä seurakuntayhtymän henkilöstöä. Erityisesti kunnioitan yhtymän hallintojohtaja Pasi Mäkelää. Hänen pohjustuksensa yhtymän talousasioissa ja vastauksensa valtuutettujen aloitteisiin ovat todella perusteellisia. Samoin valtuuston puheenjohtaja Esko Taipaleen tapa johtaa kokouksia on keskusteluun kannustava ja rohkaiseva.
Avoimuuden lisäämiseksi Ripatti haluaisi, että kirkkovaltuuston kokoukset saatettaisiin kaiken kansan nähtäville.
– Jos kokoukset striimattaisiin, kaikki kiinnostuneet saisivat käsityksen, kuinka asioista Lahdessa päätetään. Yhteisessä kirkkovaltuustossa käydään pääosin laadukasta keskustelua, mutta esitetään myös hyvin vahvoja uskonnollisia näkemyksiä.
Vahvoja ovat Ripatinkin näkemykset. Hän on muun muassa tehnyt aloitteen ylipäällikön päiväkäskyjen poistamiseksi Lahden seurakuntien kirkkotiloista.
– Minusta kirkkosaliin mahtuu vain yksi ylipäällikkö. Kirkkosali ei ole dinaarin kolikko, jonka toinen puoli kuuluu ylipäällikkö Mannerheimille ja toinen Jumalalle. Kirkko on pyhitetty Jumalalle, hän perustelee.
Aloite ei mennyt läpi.
– Keski-Lahdesta tuli vastaus, että Mannerheimin päiväkäskyt ilmentävät rohkaisua, kannustusta ja suomalaista yhteishengen vaalimista tavalla, jonka on tulkittu olleen osa suostumista Jumalan johdatukseen. Minusta vastauksessa kuuluvat pyhän sodan kaiut.
Ripatti sanoo olevansa ylpeä Suomen itsenäisyydestä, mutta on sitä mieltä, ettei Jumalan johdatuksella ole sijaa tappohommissa.
– Arvostan syvästi oman isäni ja muiden miesten ja naisten työtä ja uhria maamme puolesta. Mannerheim on merkittävä henkilö itsenäisen Suomen historiassa, mutta aloitteessani ei perimmältään ollut kyse Mannerheimista, vaan kansankirkkomme tilasta tänään, ei kansankirkosta vuonna 1942.
Päiväkäsky jaettiin kirkkoihin äitienpäiväksi 1942.
– Jos kirkkosalissa halutaan kunnioittaa äitejä, niin olisiko aika palauttaa Jeesuksen äiti arvoonsa? Viekää päiväkäsky muualle ja tuokaa Maria kirkkosaliin, Ripatti sivaltaa tyylilleen ominaisesti.
Mariankatu yhdistää Lahdessa hengellisen ja maallisen vallan, Ristinkirkon ja kaupungintalon. Pitkään kaupunginvaltuutettuna toimineella Tapani Ripatilla on eläkeläisenä aikaa myös paikalliselle kirkkopolitiikalle. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Seurakunnissa tehdään paljon hyvää, mutta näkymätöntä työtä. Ripatista on tärkeää, että seurakunnalla on myös näkyviä ja kuuluvia tekijöitä. Lahden Gospelkuoro on tällainen näkyvä ja kuuluva ryhmä. Ripatista tuli kuoron fani kertalaakista.
– Minulla oli kunnia toimia kerran kuoron konsertissa juontajana, ja silloin tunsin sen hengen voiman. Se oli puhdasta ilosanomaa.
Ripatti toivoo, että valtakunnallistakin näkyvyyttä saaneen kuoron toimintaedellytyksiä vahvistettaisiin.
– Gospelkuoro on yhtymän svengaava lippulaiva. Kuoron koti on Salpausselän seurakunta, mutta se edustaa koko yhtymää. Kuoron toimintaedellytykset pitäisi taata yhtymän budjetista. Samalla kannattaisi pohtia, voisiko kuoro tehdä ilmaiskeikkoja Ristinkirkon lisäksi Lahden muissa kirkoissa ja kesällä konsertin vaikka Kariniemessä tai kauppatorilla.
Jos Lahdessa olisi vain yksi seurakunta nykyisen viiden sijaan, Gospelkuoronkin asema olisi selvempi, Ripatti sanoo, ja jatkaa, että paikallisseurakuntien sulauttaminen yhdeksi sujuvoittaisi myös päätöksentekoa.
– Meillä voisi ihan hyvin olla yksi seurakunta, joka jakaisi resurssit yhdessä. Luottamushenkilöt valittaisiin koko seurakunnan alueelta, ja heistä kirkkovaltuusto valitsisi henkilöt kirkkoneuvostoon.
Yhden seurakunnan malliin siirtyminen saattaisi tuoda myös taloudellisia säästöjä, kun päällekkäisistä toiminnosta voitaisiin luopua ja päätökset tehtäisiin seurakunnan kokonaisetua ajatellen.
– Nykyinen järjestelmä, jossa seurakuntia on viisi ja resurssit yhteiset, ruokkii mahdollisesti sellaista vähän itsekästä meidän seurakunta -ajattelua.
Lahden Onnelantien kulmilla lapsuutensa kepposet tehnyt Tapani Ripatti kertoo haaveilleensa poikasena papin, puutarhurin ja sillanrakentajan ammateista.
Hän on etsijä ja ihmettelijä. On ollut niin pitkään kuin muistaa.
– Rakastan asioita, jotka hämmentävät mieltäni ja joiden aavistelen sisältävän mysteereitä ja salaisuuksia.
1960-luvulla Ripatti innostui Intian ja Kiinan uskonnoista ja filosofiasta, kuten niin moni tuohon aikaan.
– Tuolloin oli pinnalla myös spiritualismi ja ufot. Ahmin kaiken, jossa olin kuulevinani suuren mysteerin vaimean kuiskauksen.
Seuraava vuosikymmen, jos mahdollista, oli vielä värikkäämpää etsimisen aikaa.
– Välillä aatos ja eetos hipoivat Jupiteria, välillä olin maan alla, undergroundissa. Vastustin Vietnamin sotaa, uskoin rauhaan ja rakkauteen, hankin Maon punaisen kirjan, Ripatti runoilee.
Martin Luther Kingin Minulla on unelma -puhe ja Mahatma Gandhin opetukset väkivallattomasta vastarinnasta koskettivat etsijää. Gandhin ja Kingin lisäksi suuria sankareita Ripatille ovat reggae-musiikin supertähti Bob Marley sekä Jeesus.
– Jeesus oli vaeltava kapinallinen. Hän oli radikaali, joka uhmasi temppelipapiston arvovaltaa. Hän kaatoi rahanvaihtajien kojut, kunnioitti naisia ja olisi sanonut homoparille: olkaa siunatut. Samanlaista rohkeutta oli Gandhissa ja Kingissä.
1960-luvun lopulla Ripatti aloitti dj-uransa Lahdessa Rautakamarilla ja Nuutissa. Seuraavalla vuosikymmenellä hän opetti Lahdessa Steiner-koulussa ja nousi valtakunnalliseen valokeilaan televisiossa Jaakko Jahnukaisen vetämän Levyraati-ohjelman vakiojäsenenä.
Yleisradiossa Ripatti aloitti vuonna 1981. Valtakunnallisia suomenkielisiä radiokanavia oli siihen aikaan kaksi. Lahtelainen teki ohjelmia, kuten Ocsid, Tri Patti’s Partyline, Nuorten sävellahja, Yötaipaleen rallitalli ja Yövuoro. TV2:lle hän juonsi muun muassa Iltatähteä ja Sabattia.
Vakituinen työ Yleisradiossa ja oma perhe toivat elämään tasapainoa. Ripatti alkoi arvottaa asioita eri lailla kuin aiemmin.
– Olen aina viihtynyt hiljaisuudessa ja omissa oloissani, mutta samalla nauttinut menosta ja mekkalasta. Kasarilla aloin aiempaa tietoisemmin poimiskelemaan ihmetyksen palasia sieltä täältä ja funtsailemaan kokemiani asioita aiempaa rauhallisemmin.
Ripatti on lukumiehiä. Kahlattuaan teoksia maailmanuskonnoista, filosofiasta, parapsykologiasta, teosofiasta, antroposofiasta, spiritualismista ja kauhukirjallisuudesta hän havahtui siihen, että Raamattu oli lukematta.
– On siitä varmaan jo yli 30 vuotta, kun luin koko kirjan, Vanhan ja Uuden testamentin. Se oli kuitenkin enemmän läpiluku kuin pohdiskeleva paneutuminen.
Kun Ripatti teki vuonna 2007 Yleisradioon ohjelmaa vuoden 1918 tapahtumista Suomessa, hän havahtui uudelleen.
– Monet julmuudet perusteltiin 1918 Jumalan tahdolla ja Raamatun termein. Sen jälkeen Raamattu-nimisellä käsiaseella on ammuttu samaa sukupuolta olevien avioliitot ja naispappeuttakin yritettiin vastustaa. Osin noista syistä halusin lähteä mukaan seurakunnan luottamustoimintaan.
Ripatille Raamattu on ”mahtava, mystinen ja monitasoinen ja järjelle käsittämätön kirja” sekä ”huikea kokoelma historiallista faktaa ja fiktiota”.
Siitä hän ei kuitenkaan pidä, että teksteistä haetaan oikeutusta ihmisryhmien, kuten homojen ja lesbojen, syrjintään.
– Tarinoita on ajan saatossa käännetty ja muokattu ties mihin tarpeisiin ja ties kuinka monta kertaa. Mikä olisi Jeesuksen ja opetuslastensa tai Jerusalemin alkuseurakunnan suhde nykyiseen Raamattuun? Tunnistaisiko Matteus, Markus, Luukas ja Johannes heidän nimiinsä laitettuja tekstejä? Jeesus varmasti ihmettelisi, kuinka Raamattua nykyään tulkitaan.
Ripatin mukaan Raamattua saa ja pitää kyseenalaistaa.
– On ollut mielenkiintoista lukea uusia Raamattu-kriittisiä teoksia, joissa tekstejä on kyseenalaistettu perusteellisin argumentein. Syntyikö Jeesus todella siellä, missä Raamattu kertoo hänen syntyneen? Vai valittiinko paikka siksi, että Vanhan testamentin ennustukset kävisivät toteen? Mitä todelliseen Jeesukseen on lisätty, jotta Jeesus-myyttiin saataisiin lisäpotkua? Kuka kirjoitti muistiin, mitä Jeesus sanoi rukoillessaan yksinäisyydessä ennen kuin hänet vangittiin?
Ripatin Jumala on kaikkialla ja tietää kaiken, mutta ei tuo leipää pöytään, ei käännä ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta laskuun, eikä estä tai voita sotia. Maan päällä vastuu on ihmisellä.
– Kaikkea ei voi eikä saa laittaa Jumalan piikkiin. Ihmiset ovat vastuussa muun muassa ilmastonmuutoksesta, tasa-arvon edistämisestä sekä köyhyyden ja kärsimyksen poistamisesta. Jumala on minulle kaiken alku, aina ja kaikkialla oleva, mutta ihmisellä on vastuu teoistaan. Jumala ei korjaa vääryyttä. Orjuus ei ole ok, vaikka taivaassa saisi olla vapaa.
Ripatti viittaa yhteisen kirkkovaltuuston taannoiseen tasa-arvokeskusteluun, jossa haettiin nojaa Paavalin Kirjeestä galatalaisille. Siinä orjaa pyydetään hyväksymään asemansa ja elämänsä maan päällä ja odottamaan taivaassa koittavaa tasa-arvoa.
– Hämmentävää, että työyhteisön käytäntöihin liittyvään tasa-arvoasiaan liitetään moinen lause. Ihan kuin Lahdessa kirkko hyväksyisi sorron ja orjuuden tässä ja nyt. Mutta ei se niin mene. Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kunnioitus kuuluvat kaikille – tässä ja nyt. En ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa. Tasa-arvo laajalti ymmärrettynä on yksi kirkon keskeisimmistä arvoista.
Ripatille evankelis-luterilainen kirkko on kauneimmillaan mahdollisuus kokea jotain hyvää ja syvää yhdessä. Ripatti sanoo saavansa kiksejä paikallisen kirkkopolitiikan arjesta.
– Minulle kirkko on hienoja kokemuksia Joutjärven seurakuntaneuvostossa ja hienoja, joskus myös hämmentäviä, kokemuksia yhteisessä kirkkovaltuustossa. Kumpaakaan en vaihtaisi pois.
Suhteensa yläkertaan Ripatti hoitaa yleensä yksityisesti. Siihen hän ei tarvitse kirkkoa, eikä oikeastaan uskontoakaan.
– Minulla ei ole tarvetta kinastella, onko joku uskonto tai profeetta oikea tai väärä tai onko Jumalaa olemassa. Kun ihmiset istuvat leirinuotioilla eri puolilla maailmaa, Jumalan kasvot näyttäytyvät liekeissä erilaisilta, mutta tuli on kaikkialla sama – sanovat uskonnolliset johtajat mitä tahansa. Olennaista on, että saamme hämmästellä liekin kauneutta, nautimme sen lämmöstä ja laskemme vieraatkin sen ääreen, Tapani Ripatti sanoo.
Rauhan ja rytmin ystävä
Tapani Ripatti on syntynyt Lahdessa neljäs tammikuuta 1950. Hän asuu vaimonsa kanssa Lahden Möysässä. Pariskunnalla on kaksi aikuista lasta. Ripatti on ollut eläkkeellä vuodesta 2015.
Eläkkeellä hän on tutkinut paikallishistoriaa. Ripatin pääosin toimittama kirja Lahden Loviisankatu 8 julkaistiin kaksi vuotta sitten, ja teossa on moniosainen dokumenttielokuva kulttuurin vaiheista Lahden seudulla, mutta tiesitkö hänestä tätä?
1 Rakastaa mökkeilyä. ”Hoidan isältäni jäänyttä metsätilaa Ristiinassa. Olen siellä vaimoni kanssa kuin Herran kukkarossa. Teemme metsätöitä, marjastamme ja sienestämme ja ihailemme luonnonrauhaa. Vaikka aina sanotaan, että olen paljon äänessä, pidän hiljaisuudesta. Nautin yksinolosta ja vaimon kanssa kaksinolosta.”
2 Opettaja ja oppilas. ”Vedin joogakerhoa Kannaksen koulun muille oppilaille 1960-luvun lopulla. Se oli sitä hippiaikaa. Hankin Yoga tapa elää -kirjan ja aloin opettaa. Myöhemmin olen harrastanut, jopa opettanut, taijia, yiquania, chi-gongia sekä suomalaisten kehittämää asahia.”
3 Laaja-alainen rytmimusiikin rakastaja. ”Kiinnostuin mustasta bluesista ja brittibluesista 1960-luvulla. Siitä lähtien olen seurannut rytmimusiikin kehitystä. Rolling Stones, reggae, disco ja house ovat minulle tärkeitä juttuja.”