Lahden seurakuntien uusi ilme näkyy esimerkiksi katukuvassa kaikille lahtelaisille. Mainosteippausyrityksen Joonas Arvelinin ja Heikki Arvelin asensivat uutta tunnuslausetta seurakunnan pakettiautoon. Kuva: Markku Lehtinen
Markku Lehtinen
Lahden seurakunnat uusi brändi-ilmeensä – mitä se tarkoittaa?
Seurakuntalaisten ja työtekijöiden palaute näkyy vahvasti siinä, miltä Lahden seurakuntien viestintä jatkossa näyttää.
Lahden seurakunnat on julkaissut uuden visuaalisen ilmeensä, joka näkyy vaiheittain tammi–helmikuusta alkaen seurakuntien viestinnässä, kiinteistöissä, asiakasmateriaaleissa ja tarvikkeissa.
Uudistuksessa käyttöön tulee yhteensä 10 väriä, uudet fontit sekä uudenlaisia graafisia elementtejä.
– Ilmeemme on ollut melko yleisluontoinen, eikä ole vastannut nykypäivän vaatimuksiin. Tämän vuoksi oli tarpeellista tehdä kokonaisuudistus, jossa mietitään ilmeen peruselementit uudestaan, kertoo Lahden seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Markus Luukkonen.
Uusittu brändi-ilme sisältää paljon uutta, mutta myös tunnistettavan vanhaa.
Professori Kyösti Variksen vuonna 1990 suunnittelemasta laadukkaasta ja kirkon ydinviestin sisältävästä ristitunnuksesta ei luovuttu. Sen sijaan sen vihreä väri kirkastettiin.
Toinen seurakuntien pääväri on jatkossa violetti.
– Violetti on perinteisesti kirkollinen väri, mutta harvoin organisaatioiden käytössä. Vihreän ja violetin yhdistelmällä erotumme, kun Lahdessa organisaatiot käyttävät aika yleisesti sinistä, Luukkonen arvioi.
Nykyaikaiseen tyyliin jatkossa nähdään logon värityksellä leikittelyä entistä enemmän esimerkiksi some-sisällöissä niin sanottujen negatiiviväripohjien avulla.
– Toive raikkaista erottuvista väreistä tuli eri työyksiköistämme, jotka voivat halutessaan painottaa eri värejä. Se mahdollistaa sopivan viestinnän eri kohderyhmille. Vaikka värejä on useita, ne muodostavat ehjän kokonaisuuden.
Useille tutusta Martti-nimisestä fontista luovuttiin, ja ensisijaiseksi fontiksi valittiin helppolukuinen ja selkeä Source Sans Pro, mikä parantaa myös tekstin saavutettavuutta.
Ilmeen muutos on osa Lahden seurakuntien strategista kehittämistä ja brändin rakentamista, jossa mietitään minkä oloisen ja millä tavalla puhuttelevan seurakunnan kanssa lahtelaiset ja seurakuntalaiset saavat olla tekemissä.
– Tavoitteena on ollut luoda ajanmukainen, kiinnostava ja kristilliselle organisaatiolle soveltuva ilme, joka erottuu edukseen kaupunkikuvassa ja paikallisissa medioissa sekä herättää imua Lahden seurakuntien toimintaan, Luukkonen kertoo.
Viiden paikallisseurakunnan muodostamasta yhtymästä käytetään jatkossa johdonmukaisesti nimeä Lahden seurakunnat.
– Ilmaisu on ytimekäs, dynaaminen ja viittaa enemmän toimintaan. Yhtymä-sana viittaa enemmän hallinnolliseen rakenteeseen.
Ilmeen uudistamiseen osallistui Lahden seurakuntien projektiryhmä ja sen vastaparina mainostoimisto KMG Turun projektihenkilöt.
Lisäksi osallistettiin seurakuntalaisia ja seurakuntien työntekijöitä. Esimerkiksi syksyllä järjestettyyn asiakasymmärryskyselyyn tuli runsaasti vastauksia 155 seurakuntaiselta ja 70 työntekijältä.
– Vastausten perusteella moni pohti suurella mielenkiinnolla näitä asioita ja saimme hyviä vastauksia. Kyselyyn osallistuneilla oli aika vahvakin vaikutus lopputulokseen.
Esimerkiksi seurakuntien pysyvään käyttöön tulevista viidestä johtolauseesta kolme kuului kyselyn menestyjiin. Lauseet ovat Mukana tärkeissä hetkissä, Saman taivaan alla ja Yhteisellä tiellä.
– On mielenkiintoista, että ne olivat kaikissa ikäryhmissä suosituimmat tunnuslauseet.