Kaarina Koho-Leppänen muistelee lämmöllä inkeriläisten venäjänkielisiä rippikouluja. Rippikoulua käytiin Lahdessa 2000-luvun alussa pastorit Hannes Wallinin ja Kaarina Koho-Leppäsen sekä tulkki Olga Vehviläisen johdolla. Kuva: Laura Visapää
Laura Visapää
Keski-Aasiaan karkotettu inkeriläinen Maria, 83, ehti saada kasteen Launeen kirkossa – "Viiden kuukauden kuluttua siunasin hänet hautaan"
Inkerinsuomalaiset kuulivat 1990-luvulla ilosanoman, kun saivat tietää, että he voisivat tulla Suomeen paluumuuttajina. Heistä moni löysi kotipaikan Lahdesta ja varsinkin Launeelta. Lahden lähes 3 000:sta venäjää äidinkielenään puhuvasta valtaosa on inkerinsuomalaisia.
– Harva suomalaisista tiesi inkeriläisistä juuri mitään. Suomettumisen aikana Neuvostoliiton vähemmistökansat olivat arka puheenaihe. Kirkon piirissä tiedettiin enemmän, koska täältä oli yhteyksiä Inkerin luterilaisiin seurakuntiin, kertoo rovasti Kaarina Koho-Leppänen.
Hän oli inkeriläisten rippikoulupappina Lahdessa toistakymmentä vuotta.
Yhteistä Inkerin mummoille oli, että he olivat luterilaisia. Inkerissä on ollut Suomen kirkon pappeja työssä 1600-luvulta lähtien.
– Moni inkeriläismummo lopetti puheensa kiittämällä Jumalaa ja Koivistoa siitä, että oli päässyt muuttamaan Suomeen, muistelee Koho-Leppänen.
Muutto Suomeen oli inkeriläisille uuden kulttuurin opettelua, mutta luterilaisuus yhdisti suomalaiseen yhteiskuntaan. Seurakunta merkitsi sekä hengellistä antia että kotoutumista Suomeen.
Lahden seurakunnat ottivat inkeriläiset hyvin vastaan. Heille palkattiin oma paluumuuttajatyöntekijä, inkeriläislähtöinen Katri Tatti.
Koska luterilaisuus oli olennainen osa paluumuuttajien identiteettiä, he halusivat liittyä kirkkoon. Ensimmäisen venäjänkielisen rippikoulun piti pastori Jorma Parviainen.
– Rippikouluihin tulivat ensin mummot, heidän jälkeensä muu suku. Sana levisi kastetulta toiselle, kuvaa Koho-Leppänen.
Hän arvioi, että 500 inkerinsuomalaista kävi rippikoulun ja konfirmoitiin. Heistä 150 myös kastettiin ja konfirmoitiin Lahdessa, muut 350 oli kastettu Venäjällä.
– Vanhin kastamani oli 83-vuotias Maria, joka perheineen oli karkotettu Keski-Aasiaan. Hän oli tehnyt työtä 50 vuotta puuvillapelloilla ja joka ilta rukoillut, että hän ehtisi elämänsä aikana saada kasteen. Sen hän sai Launeen kirkossa. Viiden kuukauden kuluttua siunasin hänet hautaan.
Kolmessa vuosikymmenessä on sukupolvi vaihtunut. Ne Inkerin mummot, jotka istuivat joka sunnuntai kirkossa etupenkissä, ovat nyt poissa. Inkeriläiset ovat edelleen kiinnostuneita kirkon toiminnasta: kerhoihin riittää väkeä ja rippikouluja järjestetään. Vuosittain Lahdessa järjestetään Inkeri-päivät.