Mikä on ensi viikolla käynnistyvä mediamissio? – "Sanomaa täytyy tuoda ennakkoluulottomasti esille"
Päijät-Hämeen missiotoimikunnan koordinaattori, Asikkalan seurakuntapastori Erkki Suhosen mukaan
Suomessa ei ole aiemmin järjestetty näin laajaa evankeliointitempausta.
Päijät-Hämeen missiotoimikunnan kokoukseen heinäkuussa Lahdessa osallistuivat Kaija Varimo ja Pauli Pietiläinen Keski-Lahdesta, Erkki Suhonen Asikkalasta, Anne-Maria Rämö Nastolasta, Leena Arminen Lahden adventtiseurakunnasta ja Heikki Pelkonen Launeelta. Kuva: Janne Raevuori
Janne Raevuori
Syyskuussa käynnistyvä Se löytyi -mediamissio on kristittyjen yhteinen hanke evankeliumin välittämiseksi suomalaisille. Kolmekymmentä päivää kestävä kampanja näkyy ja kuuluu mediassa. Siihen osallistuu satoja seurakuntia, kirkkokuntia, herätysliikkeitä ja järjestöjä. Kampanjalla pyritään kiinnittämään huomio yksinäisyydestä kärsivien lähimmäisten auttamiseen ja toisaalta tuomaan seurakuntien ja muiden kristillisten yhteisöjen toimintaa kansalaisille tutuksi.
Kampanjassa mukana olevat tahot järjestävät erilaisia tapahtumia. Lisäksi tuotetaan Missiokirja, joka jaetaan 2,2 miljoonaan talouteen. Kirjan verkkoversio on luettavissa myös englanniksi, ruotsiksi, venäjäksi ja arabiaksi.
Päijät-Hämeen evankelisluterilaisista seurakunnista Se löytyi -missiossa mukana ovat Asikkala ja Tainionvirta sekä Lahdesta Keski-Lahti, Laune, Joutjärvi ja Nastola.
– Meidän tavoitteenamme on löytää kampanjalla ihmisiä, jotka eivät ole aktiivisesti seurakuntaelämässä mukana. Kampanjan aikana seurakunnissa on tavallista enemmän tapahtumia ja tilaisuuksia, jonne ihmisiä kutsutaan, Asikkalan seurakuntapastori ja Päijät-Hämeen missiotoimikunnan koordinaattori Erkki Suhonen kertoo.
Asikkalassa kokoonnutaan esimerkiksi Vääksyn torille.
– Neljänä peräkkäisenä lauantaina 24. syyskuuta alkaen ollaan torilla, kohdataan ihmisiä, kahvitellaan ja jaetaan tietoa seurakuntien toiminnoista. Yhteiskristillistä tempausta ovat Asikkalan luterilaisen seurakunnan lisäksi tekemässä Asikkalan Vapaaseurakunta, Vuoksenlaakson metodistiseurakunta ja Vääksyn helluntaiseurakunta.
Viikko 41 on Asikkalan seurakunnan toimintaviikko, jolloin tapahtumia on tarjolla erityisen runsaasti.
– Sunnuntaista sunnuntaihin on melkein joka päivälle jotain erityistä seurakuntakodilla. On naisten päivää, miesten tapahtumaa, rentoa seurakuntailtaa, nuorten iltaa ja perhemessua.
Missio huipentuu Asikkalassa perjantaina neljäs marraskuuta gospelmuusikko Pekka Simojoen majataloiltaan liikuntahallilla.
Suhosen mukaan vastaavaa valtakunnallista tapahtumaa ei ole aikaisemmin järjestetty.
– Vuonna 2014 Kanta- ja Päijät-Hämeessä oli saman järjestäjän, IRR-TV:n, saman tyyppinen tapahtuma. Lahdenkin seurakunnat olivat vahvasti mukana ja ilmeisen tyytyväisiä, että lähtivät mukaan.
Missioon osallistuminen maksaa yli 10 000 jäsenen seurakunnalta 2 500 euroa.
– Se ei ole iso raha seurakunnan toiminnassa, suunnilleen kappalaisen kahden viikon palkka sotu-maksuineen, Suhonen sanoo.
Suhonen pitää ideaa valtakunnallisesta missiosta hyvänä.
– Olen ihan täysin tämän takana. Tässä ajassa kristinuskon sanomaa täytyy tuoda ennakkoluulottomasti esille. Sanoma on jäänyt vähän taustalle, vaikka on ihmisille äärimmäisen merkityksellinen, hän toteaa.
Missiota koordinoiva medialähetysjärjestö IRR-TV on ilmoittanut keräävänsä 2,3 miljoonaa euroa mission kulujen kattamiseksi. Budjetti rakentuu seurakuntien ja yhteisöjen osallistumismaksuista, yritysten ja yksityisten lahjoituksista sekä mainos- ja tuotemyynnistä.
– Vastaavia missiotapahtumia medialähetysjärjestö on ollut toteuttamassa tähän mennessä jo yli sadassa kaupungissa ja maassa eri puolilla maailmaa, Suhonen tietää.
IRR-TV tunnetaan muun muassa AlfaTV:n takana olevan Brilliance Communicationsin omistajana. IRR-TV on Suomen evankelisen allianssin ja Suomen lähetysneuvoston jäsen.
Se löytyi -mediamissio 19.9.–16.10. koko valtakunnassa. Päijät-Hämeen seurakunnat viestivät omista missiotapahtumistaan.