Helluntain arvo nostettava esiin
Aarne Ormio
”Eräs luterilaista kirkkoa jatkuvasti uhkaava vaara on reformoidulle kristillisyydelle luonteenomainen kirkkovuoden romuttaminen ja sitä seuraava sanoman yksipuolistuminen. Tämä vaara on sitä suurempi, mitä heikommin kirkon työntekijäkunta on sisäistänyt kirkkovuoden idean ja rakenteen sekä eri juhlien yhteyden toisiinsa.”
Näin profeetallisesti kirjoitti vuosikymmeniä sitten professori Pentti Lempiäinen klassikkoteoksessaan Pyhät ajat. Lempiäisen ennustus on valitettavasti toteutunut. Suomalaisessa kristillisyydessä helluntai on jäänyt toisarvoiseksi kirkkovuoden muihin pääjuhliin verrattuna. Helluntain muuttaminen yksipäiväiseksi on merkinnyt yleisen maallistumiskehityksen ohessa lopullista helluntain aseman ja merkityksen heikentymistä. Evankeliumikirjan tuntemaa helluntaiaattoa ei seurakunnissa juuri vietetä.
Miksi helluntai on tärkeä? Miksi sen viettämisestä kannattaa pitää huolta?
Helluntai on Pyhän Hengen vuodattamisen päivä. Sitä vietetään 50 päivää pääsiäisen jälkeen. Se on kristikunnan vanhinta juhla-ainesta. Itsenäisenä juhlana sitä on vietetty 200-luvulta alkaen. Ilman helluntaita ei olisi kristillistä kirkkoa. Siksi se on kirkkovuodessa ollut joulun ja pääsiäisen rinnalla keskeinen juhlapäivä.
Ylipäänsä on hyvä huomata, ettei kirkkovuosi ole mikä tahansa mielivaltaisesti kokoon kyhätty luomus. Sen juhlissa on kysymys kristillisen uskon keskeisimmistä asioista. Kirkon jumalanpalveluselämässä on kaksi kirkkovuoteen kytkeytyvää perusperiaatetta.
Ensimmäinen perusperiaate on muistaminen (anamneesi). Se tarkoittaa pelastushistorian tulevan eläväksi nykyisyydeksi. Kyse ei ole menneisyyden muistelemisesta, vaan elävän Jumalan kohtaamisesta tässä ja nyt. Kirkkovuoden viettäminen välittää sanassa ja sakramenteissa kirkon Herran todellisen läsnäolon seurakuntansa keskelle. Toinen perusperiaate on Pyhän Hengen avuksi pyytäminen (epikleesi). Kirkko on kaikessa riippuvainen Pyhästä Hengestä. Hän kirkastaa meille Kristuksen ja hänen koko työnsä. ”Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskellemme”, Katekismus opettaa. Pyhä Henki vaikuttaa kirkon toiminnoissa, jumalanpalveluksessa, sanassa ja sakramenteissa.
Kirkon hengellisen elämän näivettyminen ei johdu ideoiden, ohjelmien, suunnitelmien tai strategioiden puutteesta. Syytä on pikemminkin etsittävä hengellisen voiman puutteesta. Tarvitsemme Pyhää Henkeä. Olisiko kirkossamme tarkistettava tärkeysjärjestystä? Jeesus kehottaa: ”Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.” (Matt. 6:33)
Kirkon elämä ja tulevaisuus on kiinni siitä, että Pyhä Henki saa tehdä työtään kirkossamme. Pyhä Henki on rukouksen henki, Jumalan voiman ja armon henki. Pyhä Henki on kaiken uudeksi luova henki. Sitä me ennen kaikkea kirkkona tarvitsemme.
Kirjoittaja on teologian tohtori ja Mikkelin hiippakunnan emerituspiispa