Viestiä pitää kiillottaa – kirkko on modernimpi ja joustavampi kuin millaisen kuvan se itsestään antaa
Maine syntyy tekojen avulla. Ihminen voi saada mainetta erilaisilla ominaisuuksilla: hän voi olla pihi taikka antelias. Tarkan markan ominaisuuksilla voi meritoitua taloushallinnon ammattilaiseksi tai säästää itselleen kaukomatkan. Antelias voi puolestaan ilahduttaa läheisiään huomionosoituksilla ja saattaapa löytää auttamisen kentältä itselleen ammatinkin.
Maine ei kuitenkaan ole sama asia kuin brändi, jolle on muodostunut vakiintunut, useimmiten liike-elämässä käytetty tarkoitus. Brändillä luodaan merkityksiä jonkin tuotteen ympärille, jotta se olisi entistä kiinnostavampi, halutumpi, luotetumpi, ostetumpi. Brändit ovat vallanneet ajattelustamme mojovan siivun: hienot tuotemerkit huomataan ja kuluttajat saattavat jopa ripustaa identiteettinsä arvostettujen elämäntapabrändien varaan. Tämä tapahtuu usein huomaamatta ja sitä tukee tarkasti mietitty markkinointiviestintä.
Brändiajattelu ei ole enää täysin vierasta seurakunnillekaan. Seurakunnat taistelevat kuningaskuluttajan vapaa-ajasta ja huomiosta siinä missä urheiluseurat tai kulttuurilaitoksetkin.
Kristillisen ajattelun kulmakiviä ovat usko, toivo ja rakkaus, ja kuten evankelis-luterilainen kirkko asian hienosti sanoittaa: kutsu elää armollisen Jumalan yhteydessä. Hieno ja tässä ajassa erottuva viesti! Mutta ovatko seurakuntiin liitetyt mielikuvat seuranneet tämän sanoman mukana?
Ikävä kyllä eivät – kirkkoa pidetään usein hiukan jähmeänä ja taantuneena. Voi myös olla niin, että kirkon viestiä ei johdeta oikein tai että jotkin julkiset puheenvuorot tahrivat sen mainetta. Että kirkko on itse asiassa paljon modernimpi ja joustavampi kuin millaisen kuvan se itsestään antaa.
Näitä asioita jumpataan seuraavan vuoden aikana myös Lahden seurakunnissa, jossa on aloitettu visuaalisen ilmeen uudistamiseen tähtäävä kehityshanke. Tavoitteena on luoda ajanmukainen, kiinnostava ja kristilliselle yhteisölle soveltuva ilme, joka erottuu edukseen kaupunkikuvassa ja paikallisissa medioissa sekä herättää imua seurakuntien toimintaa kohtaan.
Projektin aikana laaditaan visuaalinen ohjeisto helpottamaan kaikkien niiden työtä, jotka suunnittelevat Lahden seurakuntien graafisia aineistoja. Mietimme niin kuvien kuin tekstienkin sävyjä. Ohjeisto siis auttaa meitä viestimään entistä yhdenmukaisemmin.
Uusi ilme ei ole mikään ulkoavaruudesta laskeutuva ufo, vaan sen rakentamisessa on tarkoitus hyödyntää laajasti seurakuntien työntekijöiden ja kaupunkilaisten ehdotuksia. Palaamme asiaan lähiaikoina, ja ideoita saa jo lähettää.