"Draama parhaimmillaan" – Pääsiäinen on juhla, jonka tunnelmia teatterikasvattaja Tytti Jäppinen elää vahvasti läpi mielessään
Teatteri- ja draamakasvattaja Tytti Jäppinen kehottaa kirkkoa kohtaamaan ihmisiä nykyistä enemmän kokemuksellisesti. Se voisi murtaa ennakkoluuloja.
Moni tietää asiat, mutta harva uskoo niihin. Lause on ollut yhä enemmän totta suomalaisessa kristillisyydessä, mitä pidemmälle 2000-lukua on eletty – ainakin jos katsoo kirkosta eronneiden lukumääriä. Suomalaiset loitontuvat uskonasioista. Kirkko tuntuu kylmältä, kaukaiselta ja kankealta. Kaivataan keinoja kohdata.
Tytti Jäppinen uskoo draaman ja teatterin voimaan ja haluaisi nähdä niitä yhä enemmän myös kirkkoympäristössä.
– ”Täällähän ollaan oikeasti kiinnostuneita ihmisten elämästä” ja ”Tulin kohdatuksi” ovat kommentteja, joita näytelmän tai draamatyöskentelyn jälkeen olen kirkossa esimerkiksi saanut. Ihmisillä on ennakkoluuloja kirkkoa kohtaan ja vääriä käsityksiä uskonasioista. Niitä pystyy murtamaan paljon tehokkaammin kokemuksellisilla keinoilla kuin esimerkiksi tarjoamalla lisää tietoa, sanoo aiemmin kaksi vuotta Hyvinkään seurakunnassa harvinaisessa kirkkoteatterinohjaajan tehtävässä työskennellyt Jäppinen.
Nyt ”Draamatytti” on ollut kaksi vuotta freelancerina.
– Heittäytyminen freeksi vaati hetken rohkeuden kasvattelua. Olen päättänyt, etten luovuta helpolla, vaikka koronarajoitukset ovat värittäneet koko yrittäjyysaikaani.
Lukion jälkeen Tytti Jäppinen opiskeli ”vahingossa”, vaikkakin isänsä jalanjälkiä seuraten, sosionomiksi Diakonia-ammattikorkeakoulussa ja työskenteli kirkon nuorisotyönohjaajana 15 vuotta. Melko alkuvaiheessa opintoja ohjelmassa oli ilmaisukurssi, ja innoissaan Jäppinen alkoi saman tien käyttää teatteria työvälineenä kesätöissään nuorten parissa.
– Tein sen enempiä pelkäämättä. Ensimmäiset draamajutut taisivat olla improvisaatiota ja pantomiimeja.
Draaman löytäminen asioiden käsittelemisen ja purkamisen keinoksi oli herkälle opiskelijalle aikanaan käänteentekevä kokemus. Sittemmin Jäppinen kouluttautui työn ohessa myös teatterialan ja draamakasvatuksen ammattilaiseksi ja valmistui Helsingin yliopiston teatteritieteen aineesta filosofian maisteriksi vuonna 2017.
Draaman ja teatterin maailma on aikamoinen termiviidakko. Sen sisällä Tytti Jäppinen luonnehtii itseään draama- ja teatteriopettajaksi. Hän muun muassa toteuttaa draamatyöskentelyjä ja ohjaa improvisaatioita erilaisille ryhmille, ohjaa ja käsikirjoittaa näytelmiä sekä opettaa teatteria ja draamakasvatusta esimerkiksi avoimessa yliopistossa, lukioissa, taiteen perusopetuksessa sekä kansalaisopistoissa.
– Käytän erilaisia teatterin ja draaman työtapoja, että osallistujat pääsevät kokemaan ja katsomaan maailmaa toisen silmin. Draaman työtavat tarjoavat keinon hypätä hetkeksi rooliin ilman painetta katseen alla olemisesta. Teatterin tekemisessä keskiössä on esityksen valmistaminen. Sekin tarjoaa mahdollisuuden elää hetki jonkun toisen nahoissa, mutta erona draamaan teatterissa on olennaista myös vuorovaikutus yleisön kanssa.
Jäppisen ohjaamaan draamatyöskentelyyn tulevien yleisin huoli on, etteivät he osaa näytellä.
– Draamatyöskentelyssä ei kuitenkaan esiinnytä kenellekään, vaan osallistujat tekevät yhteisen matkan valittuun teemaan. Kuka vain voi eläytyä toisen ihmisen asemaan. Aika usein draamatyöskentelyssä minä ohjaajanakin otan jonkin roolin osallistujien heittäytymisen tueksi.
Draaman ja teatterin tekemisessä Tytti Jäppistä kiehtoo esimerkiksi ”vakava leikillisyys”.
– Draama on kokemuksellista ”mitä jos”-leikkiä ja tarinoiden elämistä, Jäppinen kuvailee.
Hänen mukaansa on vaikeaa löytää aihetta, jota draaman ja teatterin keinoin ei voisi käsitellä. Edes kristillisestä ympäristöstä.
– Ajattelen niin, että koska olemme ihmisiä, myös kirkossa näytelmät voivat kertoa mistä vain ihmisyyteen kuuluvista aiheista. Meidät on luotu kokonaisuuksiksi, ja hengellisen ja maallisen erottelu on veteen piirretty viiva niin ihmisyydessä kuin taiteessakin. Oikeastaan kammoksun lokeroimista. Haluaisin kirkoissa ja seurakunnissa tehtävän mahdollisimman monipuolisesti kaikkea, mikä ei sodi kirkon ydinsanomaa vastaan.
Mutta entä teologinen oikeaoppisuus? Eikö ole ”vaarallista” välittää kristillistä sanomaa tulkinnanvaraisemmin näytelmän kautta verrattuna esimerkiksi suorasanaisempaan saarnaan? Mitä jos katsojat tekevät vääriä tulkintoja?
– Draamaa ja teatteria ei voi tehdä teologia edellä, Tytti Jäppinen erottelee.
– Koen kuitenkin tarpeelliseksi aina kunnioittaa pohjatekstiä, sillä minusta taiteen tehtävä on puhutella ja herättää ajattelemaan, ei loukata. Haluan katsoa tuttua tekstiä uudesta kulmasta.
Jäppinen myöntää, että esimerkiksi draamatyöskentely on yllätyksellistä: lopputulosta ei voi koskaan tietää etukäteen. Draamaharjoitukset onkin tärkeää purkaa osallistujien kanssa, ja kouluttautuminen ja kokemuksen hankkiminen auttavat työskentelyn ohjaajaa luomaan turvallisen ilmapiirin.
Taiteenlajeista erityisesti musiikkia arvostetaan kirkossa, ja sille on palkattu ammattilainen joka seurakunnassa.
Tytti Jäppisen mukaan draamaakin osataan kyllä jonkin verran käyttää seurakuntien toiminnassa, mutta sitä käytetään usein kapeasti – ”tehdään kuvaelma kerran vuodessa aina samasta aiheesta”. Jos draamaa ja teatteria tehdään kevyesti ja vähän sinne päin, huonot kokemukset voivat saada ihmiset karttamaan niitä jatkossa.
Oikein toteutettuina draaman ja teatterin työtavat ovat Jäppisen mielestä ja hänen havaintojensa perusteella voimauttavia.
– Kaikkien reaktioiden, turvallisuuden rajoissa tietenkin, tulee saada olla sallittuja.
Hyvinkäällä teatteri on seurakunnan työmuoto. Teatteri Betan ohjelmistoon kuuluu esimerkiksi joulu- ja pääsiäisnäytelmiä ja -kuvaelmia sekä kesäteatteriesityksiä.
Näytelmiä työstettäessä työryhmän yhteen hitsaantuminen ja eri-ikäisten ihmisten yhteistyö ovat olleet Jäppiselle hienoja kokemuksia. Ohjattavien ikähaarukka yhdessä produktiossa on saattanut olla viidestä 65 vuoteen. Yleensä kuukauden esitysjaksoa edeltää kolmesta neljään kuukautta harjoituksia. Porukasta tulee tiivis.
Jäppinen haaveilee teatteritoiminnan kehittämisestä myös Lahden seurakuntayhtymässä. Erityisesti kesäteatterin tekeminen olisi hänestä antoisaa.
Keväällä 2016 Lahden seurakuntayhtymän nuorten teatteriryhmä Spatula esitti Lahden kaupunginteatterissa Jäppisen dramatisoinnin Jemina Sillanpään novellista Äiti ja isä. Aiheena oli nuorten syrjäytyminen, ja esityksestä tuli rankka – mutta nuoret halusivat esittää sen. Jäppinen ei koskaan unohda esiintyjien reaktiota, kun he katsomovalojen sytyttyä näkivät ihmisten osoittavan suosiota seisten ja itkevän.
Tytti Jäppinen uskoo, että teatteri voi tarjota kirkossakin näyttämön – tai kokijan paikan – sellaiselle, joka ei ole aiemmin löytänyt paikkaansa seurakunnassa tai ehkä muutenkaan yhteiskunnassa.
– Draamapedagogiikasta sanotaan, että se on ”keskeneräisyyden pedagogiikkaa”. Välillä siinä ”opitaan vain prosessista”. On sekä rankkaa että hienoa, että ohjaaja saattaa juuri ja juuri pystyä pitämään langat käsissään. Mutta vaikka jokin lanka irtoaisikin, sen tilalle voi löytyä uutta, Jäppinen kuvailee.
Nuorisotyö kasvatti häntä sietämään keskeneräisyyttä – tai paremminkin vaalimaan sitä.
– Suunnitelmat on tehty rikottaviksi, Tytti Jäppinen vahvistaa.
Lahdessa vuodesta 2010 miehensä ja kahden nyt teini-ikäisen lapsensa kanssa asunut Tytti Jäppinen syntyi Keski-Suomessa Saarijärvellä ja muutti ensimmäisellä luokalla Asikkalaan. Ohjaaminen onnistui sosiaaliselta tytöltä jo pienenä, ja neljä nuorempaa sisarusta saivat osansa Tytin ohjaamista näytelmistä – välillä vain ilmeisen vastentahtoisesti.
Varsinainen teatteriharrastaja teini-ikäinen Tytti ei ollut, sillä siihen ei ollut pienessä Asikkalassa mahdollisuutta. Seurakuntanuori hän sen sijaan oli, avarakatseinen sellainen.
– Olin teininä ”mahoton liesuaja”. Seurakuntien toiminta Asikkalassa oli tosi yhteiskristillistä. Minulla oli kavereita helluntailaisista lestadiolaisiin, ja opin näkemään hyviä puolia erilaisten kristittyjen tavoissa ajatella. Olen usein ajautunut sillanrakentajaksi.
Jäppinen kuvailee itseään spontaaniksi ja räväkäksi.
– Ainakin kirkon piirissä olen saanut näin kuulla, hän naurahtaa.
Toisaalta taiteilijaluonne ei välttämättä näy päällepäin, sillä Jäppinen ”ei kulje sateenkaariponchossa tai baskeri vinossa”.
Sen sijaan Draamatytti vaeltaa silmät ja korvat auki.
– Ehkä olen sillä tavalla visionääri, että etsin jatkuvasti uusia tapoja tehdä asioita. Olen jossakin teatterihörhön ja pedagogin välimaastossa, ja eri ympäristöissä minusta kaivautuu esille eri puolia.
Elämme juuri kristikunnan ydindraaman sesonkiaikaa, onhan pääsiäisen kertomus kristittyjen tärkein tarina. Tytti Jäppiselle pääsiäinen on usein vilkasta työsesonkia. Lapsena ja nuorena hän vietti monta pääsiäistä Lapin maisemissa, mutta aikuisiän pääsiäistraditiot ovat vielä muotoutumisvaiheessa.
– Pääsiäinen on kuitenkin juhla, jonka tunnelmia elän vahvasti läpi mielessäni. Kuuntelen esimerkiksi musiikkia sen mukaan, mitä päivää pääsiäisestä eletään. Tapoihini on kuulunut myös joko pääsiäisyön tai pääsiäispäivän messussa käyminen.
Tytti Jäppisestä pääsiäinen on myös hyvä tarina, ”draama parhaimmillaan”.
Jäppisen viimeisimmässä pääsiäisproduktiossa, Hyvinkäällä tehdyssä Mestari – Minä seuraan voittajaa, Pietari, Johannes ja Magdalan Maria elivät Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen välistä päivää. Vähäeleiseen esitykseen sisältyi myös videoklippejä nykyihmisten ajatuksista. Pääsiäisdraaman kertojan teksti oli Johanneksen evankeliumista, mutta näyttelijöiden dialogi oli Tytti Jäppisen käsikirjoittamaa.
– Dramaturgin työ on rivien välien kaivelemista, sillä tutun kertomuksen ympäriltä löytyy vielä lisää kiinnostavaa draamaa. Emme esimerkiksi tiedä juuri mitään siitä, mitä tapahtui pääsiäistarinan toisena päivänä. Tutuissa tarinoissa olevien aukkojen tutkimisen lisäksi haluan etsiä niistä linkkejä nykyihmisten elämään, Jäppinen kertoo.
”Näytä, älä selitä.” Tällainen ohje annetaan usein fiktion kirjoittajalle, ja sama varmasti toimisi nykyihmisen huomiota tavoittelevalle kristilliselle kirkolle. Tytti Jäppinen uskoo, että draama on tehokas tapa viestiä kirkon sanomaa kaikenlaisten tunteisiin vetoavien tarinoiden ympäröimille nykyihmisille.
– Tykkäämme täyttää kirkkosalit puheella ja selittää asioita ihmisille. Mutta kaipaako Jumala selityksiämme? Teatterissa ja draamassa on hienoa se, että niiden kautta jokainen saa itse kokea ja ymmärtää asioita.
Draamatytin lempihenkilöt ja -kohdat Raamatusta
1 Simon Pietari: ”Löydän itsestäni samanlaista luonteenlaatua kuin Pietarilla, vahvojen tunteiden tulkkia. Pietarin elämänkaaresta loistaa upeasti Jumalan tahto kutsua ja käyttää meitä vajavaisia ihmisiä.”
2 Ester: ”Lasten Uskollisia ystäviä -kirjasarjassa kuningatar Esteristä piirtyy täydellinen ja hieman kliseinen kuva. Ester ja minä -esityksessä tutkimme Rosa Nymanin, toisen draama-ammattilaisen, kanssa sitä, oliko Ester kuitenkin ihan vain ihminen. Esityksessä nykyihminen Essi kohtaa muinaisen kuningattaren.”
3 Apostolien teot: ”Uskonsankareiksi myöhemmin nousevat Jeesuksen seuraajat taistelivat johtajansa kuoleman jälkeen keskenään. Kirjassa on niin paljon äksöniä, että siitä tehdystä näytelmästä tulisi kunnon toimintapläjäys.”
4 Jeesuksen jäähyväisrukous: ”Ja erityisesti rukouksen kohta ’Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä’. Voiko tämän selkeämpää viestiä toinen toisemme hyväksymisestä olla? Jumalan rakkaus näyttäytyy kirkon ulkopuolelle melko haljuna, jos ihmiset kirkossa keskittyvät oikeassa olemiseen omissa poteroissaan.”
Lue lisää aiheesta
Maria Immosen mukaan on suuri etu, että Luterilainen maailmanliitto voi Ukrainan auttamisessa tukeutua paikalliskirkkoihin. Kuva: LWF/A. Danielsson
LWF/A. Danielsson
Humanitaarista avustustyötä johtava Maria Immonen uskoo: "Valtavan kärsimyksen jälkeen koittaa valo"
Isä Damaskinos (oik.) litsaamassa pääsiäismunia luostarin johtajan, arkkimandriitta Aleksioksen kanssa. Litsaaminen tarkoittaa kahden keitetyn kananmunan iskemistä toisiinsa niin, että se, jonka kananmuna pysyy ehjänä, "voittaa" litsaamisen. Tällaista tapaa on ympäri ortodoksista maailmaa, niin Suomessa kuin Kreikassakin. Kuva: Ksenofontoksen luostari
Ksenofontoksen luostari
Isä Damaskinos, millainen on pääsiäinen Kreikan Athosvuorella?
Lahden seurakunnat
Pääsiäistervehdys: Miksi Jumala sammutti taas valot?
Munia tuova ja kätkevä pupu oli lapsille iloa tuottava suosittu pääsiäishahmo jo 1600-luvun Keski-Euroopassa, etenkin protestanttien parissa. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Yllätysmunia, mustaa puuroa ja pyhillä oksilla huiskintaa – suomalaiset pääsiäistavat ovat värikäs sekoitus uskonnollista kuvastoa ja kansanperinnettä
Kylvä rairuoho (kuvassa) viimeistään viikkoa ennen pääsiäistä. Muutkin nopeasti itävät siemenet soveltuvat tähän tarkoitukseen. Voit kokeilla kylvää esimerkiksi vehnää, ohraa, krassia tai retiisiä. Kuva: Teemu Leppänen
Teemu Leppänen