Munia tuova ja kätkevä pupu oli lapsille iloa tuottava suosittu pääsiäishahmo jo 1600-luvun Keski-Euroopassa, etenkin protestanttien parissa. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Yllätysmunia, mustaa puuroa ja pyhillä oksilla huiskintaa – suomalaiset pääsiäistavat ovat värikäs sekoitus uskonnollista kuvastoa ja kansanperinnettä
Suomalaiset pääsiäistavat ovat värikäs sekoitus uskonnollista kuvastoa ja kansanperinnettä. Monessa traditiossa on muistumia ajalta ennen kristinuskoa.
Pääsiäismuna
Mikäpä sopisi paremmin pääsiäisen symboliksi kuin muna, joka on lukuisissa kulttuureissa merkinnyt uuden elämän alkua ja hedelmällisyyttä. Se esiintyy niin egyptiläisten ja inkojen myyteissä kuin Kalevalan maailmansyntyrunossakin. Muinaiset germaanit uhrasivat munia kevätpäiväntasauksen aikaan kevään jumalattarelle Osteralle. Kristillisessä perinteessä muna symboloi pääsiäissanomaa, Jeesuksen ylösnousemusta. Munasta kuoriutuvat tiput ja yllätyksiä sisältävät pääsiäismunat kuvastavat nekin omalla tavallaan pääsiäiskertomuksen suurta yllätystä.
Kristityt ovat värjänneet ja koristelleet munia jo satojen vuosien ajan. Legendan mukaan Maria Magdalena lahjoitti keisari Tiberiukselle historian ensimmäisen pääsiäismunan, joka antamishetkellä värjäytyi punaiseksi. Vanhin tunnettu kirjallinen maininta pääsiäismunista tunnetaan 900-luvulta, kreikkalaisen luostarin käsikirjoituksesta, jossa ohjeistetaan juhlimaan pääsiäistä lahjoittamalla kananmunia sekä tervehtimällä: ”Kristus nousi kuolleista!”
Kananmunilla tai muilla linnunmunilla herkuttelu pääsiäisenä on ollut myös käytännön sanelemaa, sillä paaston aikana kananmunia kertyi varastoon ja toisaalta lintujen muninta myös vilkastui talven jälkeen. Kansanperinteessä variksenkin uskottiin munivan pääsiäisenä.
Kananmunilla tai muilla linnunmunilla herkuttelu pääsiäisenä on ollut myös käytännön sanelemaa. Kristinuskon myötä pyhät oksat puolestaan alkoivat symboloida palmunlehviä, joilla kansa tervehti Jerusalemiin ratsastavaa Jeesusta. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Virpominen
Pyhillä oksilla huiskiminen on ikivanha tapa, jota on harjoitettu niin kristillisissä kuin muissakin kulttuureissa pahojen henkien karkottamiseksi ja terveyden sekä onnen saavuttamiseksi. Paju on suomalaisessa perinteessä tunnettu lääkinnällisenä ja voimallisena kasvina, jonka avulla on etsitty vesisuoniakin.
Kristinuskon myötä pyhät oksat alkoivat symboloida palmunlehviä, joilla kansa tervehti Jerusalemiin ratsastavaa Jeesusta. Katolisiin pääsiäiskulkueisin oksat ovat kuuluneet jo 500-luvulla. Pohjolassa pajunkissaoksat saivat tämän kunniatehtävän, sillä pajut ovat näillä leveysasteilla kevään ensimmäiset kukkijat. Virpoa-sana on peräisin venäjän kielen pajua tarkoittavasta verba-sanasta. Ortodoksisessa perinteessä vitsat siunataan kirkossa ennen virpomista.
Palmusunnuntainen virpomisen perinne terveyttä ja virvoitusta toivottavine loruineen on levinnyt idästä muualle Suomeen siirtokarjalaisten välityksellä ja sekoittunut luovasti läntisen Suomen trulliperinteeseen. Pikkunoitien kiertely lankalauantaina talosta taloon perustuu hyvän ja pahan valtataistelua kuvastavaan traditioon, jonka mukaan Kristuksen levätessä haudassa trulleilla oli tilaisuus liikuskella tihutöissä.
Pohjois-Eurooppaan se lienee levinnyt munkkien mukana. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Narsissi
Pääsiäistä on juhlistettu Suomessa narsissein jo 1800-luvulla, ja keltanarsissi tunnetaan meillä myös pääsiäisliljan nimellä. Sitkeä ja elinvoimainen sipulikasvi symboloi toivoa, iloa, uutta alkua ja ylösnousemusta. Eteläisemmässä Euroopassa se nousee mullasta juuri sopivasti pääsiäisen tienoilla, ja tästä kertovat myös sen englannin- ja saksankieliset nimet lent lily ja osterglocke. Kukkaa on viljelty eurooppalaisissa puutarhoissa vuosisatoja, mutta se on tunnettu myös muinaisessa Egyptissä sekä kreikkalaisessa mytologiassa, jonka Narkissos-tarusta sen nimikin muistuttaa.
Narsissin otaksutaan saapuneen Britanniaan roomalaisten valloittajien mukana rohdoskasviksi. Pohjois-Eurooppaan se lienee levinnyt munkkien mukana. Viimeistään 1700-luvulla narsissia on viljelty Suomessakin.
Lammas
Pääsiäislampaan syöminen on yleistynyt Suomessa vasta viime vuosikymmenien aikana. Monelle kyse on ensisijaisesti herkuttelusta, mutta kristillisessä maailmassa lammas on pääsiäisen ruokaperinteistä vanhimpia ja kantaa sekä juutalaista että kristillistä symboliikkaa. Jo ennen ajanlaskumme alkua juutalaiset ovat viettäneet pesah-juhlaa Egyptin orjuudesta vapautumista muistellen. Tämän muistoksi oli tapana uhrata karitsa Jerusalemin temppelissä. Kristittyjen pääsiäinen rakentuu juutalaisen perinteen juurille, sillä Jeesuksen ristinkuoleman vaiheet ja viimeinen ateria opetuslasten kanssa ajoittuivat pesah-juhlan yhteyteen. Oletettavasti Jeesus opetuslapsineen on nauttinut ateriallaan juutalaisen tavan mukaisesti lammasta.
Jo varhaisessa kristillisessä perinteessä Jeesuksen ristinkuolema rinnastui viattoman karitsan kohtaloon. Muun muassa apostoli Paavali vertasi Jeesusta uhrikaritsaan.
Mämmitraditio ja mämmi-sana ovat suomalaista perua, mutta samankaltaisia jauhoista ja maltaista haudutettuja puuroja on tunnettu muissakin kulttuureissa. Kuva: Teemu Leppänen
Teemu Leppänen
Mämmi
Suomalaisten ainutlaatuinen pääsiäisherkku, mämmi, on osoitus vanhan ruokaperinteen yhdistymisestä kristilliseen traditioon. Kansanomaisen ruoan tiedetään olleen lounaissuomalaisten ja hämäläisten herkkua ainakin 1100-luvulta lähtien. Muualla Suomessa mämmi yleistyi vasta 1900-luvulla. Ruisjauhoista ja -maltaista imellytetty musta ja makea puuro lienee ollut hyvän säilyvyytensä vuoksi kätevä reissueväs, ja siihen viitaten mämmi-sana esiintyy Hämeen Härkätien varrella vanhassa paikannimistössäkin. Ennen muinoin mämmiä paistettiin ja säilytettiin tuohesta tehdyssä ropeessa eli tuokkosessa.
Mämmitraditio ja mämmi-sana ovat suomalaista perua, mutta samankaltaisia jauhoista ja maltaista haudutettuja puuroja on tunnettu muissakin kulttuureissa.
Ensimmäiset kirjalliset maininnat mämmistä pääsiäisen ruokana ovat 1700-luvulta. Kristillisessä perinteessä siitä tuli suomalainen vastine juutalaisen pesah-juhlan happamattomalle leivälle. Ruoka soveltui katoliseen paastoon, jonka ankarin päivä oli perinteisesti pitkäperjantai. Kristuksen kärsimyksistä muistuttavana piinallisena päivänä ruoanlaittokin oli kielletty, joten kylmänä lusikoitava mämmi sopi päivän ateriaksi.
Pupu
Jänis on monissa kulttuureissa uuden elämän ja hedelmällisyyden symboli – onhan se nopea lisääntymään. Vanhassa anglosaksisessa mytologiassa kevään jumalatar otti munivan pääsiäisjäniksen hahmon, ja myöhemmin kristinusko omaksui pupun omiin tarkoituksiinsa. Jäniksen uskottiin nukkuvan silmät auki, ja kristityille tämä kuvasti Kristusta, joka ei nukkunutkaan lopullisesti ikuiseen uneen.
Munia tuova ja kätkevä pupu oli lapsille iloa tuottava suosittu pääsiäishahmo jo 1600-luvun Keski-Euroopassa, etenkin protestanttien parissa. Suomalaisille pääsiäispupu tuli tutuksi 1900-luvulla. Suklaateollisuus on menestyksekkäästi valjastanut käyttöönsä niin puput kuin munatkin.
Lähteet:
Marianne Flinkenberg-Gluschkoff & Liisa Heikkilä-Palo: Pääsiäinen, juhlien juhla (Maahenki 2013).
Juha Nirkko (toim.): Pääsiäinen. Juhlatietoa, kuvia ja kertomuksia (SKS 1997). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Yle, Interflora, Muistojen kasvit -blogi, Wikipedia, Ruokatietoyhdistys
Lue lisää aiheesta
Maria Immosen mukaan on suuri etu, että Luterilainen maailmanliitto voi Ukrainan auttamisessa tukeutua paikalliskirkkoihin. Kuva: LWF/A. Danielsson
LWF/A. Danielsson
Humanitaarista avustustyötä johtava Maria Immonen uskoo: "Valtavan kärsimyksen jälkeen koittaa valo"
Isä Damaskinos (oik.) litsaamassa pääsiäismunia luostarin johtajan, arkkimandriitta Aleksioksen kanssa. Litsaaminen tarkoittaa kahden keitetyn kananmunan iskemistä toisiinsa niin, että se, jonka kananmuna pysyy ehjänä, "voittaa" litsaamisen. Tällaista tapaa on ympäri ortodoksista maailmaa, niin Suomessa kuin Kreikassakin. Kuva: Ksenofontoksen luostari
Ksenofontoksen luostari
Isä Damaskinos, millainen on pääsiäinen Kreikan Athosvuorella?
Lahden seurakunnat
Pääsiäistervehdys: Miksi Jumala sammutti taas valot?
Tytti Jäppiselle pääsiäinen on usein vilkasta työsesonkia. Lapsena ja nuorena hän vietti monta pääsiäistä Lapin maisemissa, mutta aikuisiän pääsiäistraditiot ovat vielä muotoutumisvaiheessa. "Kuuntelen esimerkiksi musiikkia sen mukaan, mitä päivää pääsiäisestä eletään. Tapoihini on kuulunut myös joko pääsiäisyön tai pääsiäispäivän messussa käyminen." Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
"Draama parhaimmillaan" – Pääsiäinen on juhla, jonka tunnelmia teatterikasvattaja Tytti Jäppinen elää vahvasti läpi mielessään
Kylvä rairuoho (kuvassa) viimeistään viikkoa ennen pääsiäistä. Muutkin nopeasti itävät siemenet soveltuvat tähän tarkoitukseen. Voit kokeilla kylvää esimerkiksi vehnää, ohraa, krassia tai retiisiä. Kuva: Teemu Leppänen
Teemu Leppänen