Ajattelen ääneen: Sukunimenkorjausprosessi
Vuoden 2019 alusta uudissukunimen ottaminen helpottui. Nimistönhuoltaja Petra Saarnisto kirjoitti alkuvuonna havaintoja uudissukunimistä (Kielikello 1/2023).
Tiedämme nyt, että suomalainen makustelee uudissukunimeä itselleen merkityksellisissä paikoissa, ympäröivässä luonnossa ja neljän vuodenajan vaihtelussa.
Uudisnimissä on runsaasti olemassa olevia paikannimiä sekä luontoaiheita: puita, kasveja, luonnonilmiöitä ja eläimiä. Useat nimet ovat yhdyssanoja, joissa nämä liittyvät toisiinsa.
Uudisnimissä tulee jatkumaan myös ikiaikainen suomalais-ugrilainen mytologia sekä sävykäs äidinkielemme. Uudisnimissä karhu on nimittäin usein kontio, susi hukka ja korppi kaarne.
Nimi on osa tarinaamme, kerrottua identiteettiämme. Joskus elämänmuutos tuo tarinaamme taitteen, jossa tulee arvioitavaksi, tunnistammeko siihen saakka käyttämämme suku- tai etunimen edelleen omaksemme.
Nimemme on pohdittu puolestamme, kun synnyimme. Kun elämässämme myöhemmin koemme annetun nimen vieraaksi, korjaamme sukupuolta, solmimme suhteen, eroamme tai jäämme leskeksi, pohdimme nimeä itse.
Nimi on julkinen, mutta tarinat ja ratkaisut muutosten takana voivat olla hyvinkin intiimejä. Uuden vauvan nimeen tai aikuisen ystävän etu- tai sukunimen muutokseen kannattaakin suhtautua ennemmin uteliaan lämpimästi ja kiinnostuneesti kuin ihmetellen. Se avaa mahdollisuuksia kuulla myös tarinoita nimen merkityksestä sen antajalle tai kantajalle.
Oma uudissukunimeni on mummolasaareni. Olen oppinut siellä kävelemään, uimaan ja hiihtämään, soutamaan ja kalastamaan, tekemään saunaan tulet, nostamaan perunat maasta ja heinät seipäille, käyttämään puukkoa, teroittamaan kirvestä, juomaan kahvia sekä kupista että tassilta, kuorimaan omenan ja keräämään metsämansikoita heinään, erottamaan toisistaan vaskitsan, rantakäärmeen ja kyyn sekä kärpässienen, lehmäntatin ja kantarellin.
Kun suljen silmäni, voin hetkenä minä tahansa palauttaa mieleeni tuvan ruokakomeron, maakellarin, pihasaunan tai navetan tuoksut sekä aitan rappusilla taukoa pitävien paidattomien enojen hahmot kuumana kesäpäivänä. Ne tuoksuvat sekaisin juurilta, voimalta, haikealta ja rakkaalta.
Kaikki vanha ja uusi, mennyt ja tuleva, on meissä kaikissa ennemmin kerrostuneena kuin peräjälkeen. Niin kuin Ohto on tarinoiden mukaan syntynyt sekä metsässä että taivaassa, niin olemme mekin.
Kirjoittaja on perheneuvoja ja työnohjaaja.