Markku Ojanen: Mitä me muistamme?
Eräs amerikkalainen elokuvatuottaja kirjoitti muistelmissaan: ”Meillä kaikilla on Jumalan antama ikävien asioiden unohtamisen lahja. Haluan jakaa omat hyvät muistoni.” Mitä sinä muistat lapsuudestasi ja nuoruudestasi?
En muista paljoakaan ennen seitsemättä ikävuotta, jolloin aloitin kansakoulun. Heti ensimmäisenä päivänä vanhemmat pojat heittelivät lakkiani. Lähdin ilman lakkia itkien kotiin. Hain sen sitten illalla äidin kanssa ojasta. Olin koulussa kilttinä poikana hyvä kiusanteon kohde. Joskus ajattelin: olisipa minullakin isä! Jatkosodassa kaatunut isäni oli vahva ja pitkä mies. Onneksi pojastakin tuli sellainen!
Poikieni lapsuudesta minulla on hyviä muistoja. Isättömänä ajattelin, että heille pitää antaa paljon aikaa ja rakkautta. Yksi mukavimmista asioista oli pienten poikien naurattaminen. Siihen ei paljon tarvittu. Riitti kuin iso aikuinen mies (196 cm) laittoi kolme tuttia suuhunsa.
Professori Roy Baumeisterin mukaan pahat sanat ja teot muistetaan paremmin kuin hyvät. Toisin kuin usein ajatellaan, pahat asiat eivät suinkaan helposti unohdu, eikä muisti niitä kultaa. Silti joillakin on hieno kyky unohtaa ikäviä asioita ja nähdä asioita myönteisesti.
Mistä kielteisten asioiden muistaminen johtuu? Paha on vahvempaa kuin hyvä, sillä pahan merkitys on ollut selviytymisen kannalta suurempi kuin hyvän. Mitä kauemmas taaksepäin historiassa mennään, sitä enemmän oli syytä varoa. Etenkin vieraita tuli varoa, sillä vain harvoin heillä oli hyviä aikeita. Nyt voimme sivuuttaa hyvät asiat itsestään selvinä ja luonnollisina, mutta pahat asiat muistamme, kuten ilkeydet, loukkaukset, hylkäykset ja menetykset. Katkeruus vaanii niiden takana ja ottaa herkästi tiukan otteen.
Moni on minulle muistellut lapsuutensa ikäviä kokemuksia, kuten vanhempien haavoittavia sanoja ja tekoja. Silloin koetan kysyä tahdikkaasti, että voisitko jo jättää nuo asiat taakse ja elää omaa elämääsi? Vaikka ei voisi antaa anteeksi, voisiko ajatella, että myös tyhmyys ja ajattelemattomuus kuuluvat ihmiselämään. Siitäkin usein on kyse, eikä aina ilkeydestä. Jokainen meistä hölmöilee tarkoittamatta pahaa.
Katkeruuden tunnetta on vaikea voittaa, koska se ruokkii itseään. Miksi elämä ei ole niin hyvää kuin se voisi olla? Uhriksi asettumalla kieltäydymme vastuusta. Tuo vanha ”älä anna periksi” -kehotus itselle sanottuna on yhä hyvä vastavoima katkeruudelle ja uhriksi asettumiselle.
Jokainen odottaa elämän antavan hyviä asioita. Pahoista sanoista ja teoista kertyy katkeruuden varastoa. Koetetaan tyhjentää tuota varastoa, koska siitä tulee ajan myötä niin painavaa, että sitä ei enää jaksa kantaa. Silloin tarvitaan ihmisiä, jotka suostuvat ottamaan osan tuosta kuormasta kantaakseen.
Jospa mekin olisimme noita kuorman kantajia! Kun niitä yhdessä kannetaan, ihmeellisesti ne kevenevät. Tärkein ohje kuuluu: vältetään pahoja sanoja ja tekoja, koska juuri ne tuottavat painavia kuormia ja katkeruuden varastoja.
Kirjoittaja on psykologian emeritusprofessori, onnellisuudentutkija ja tietokirjailija.