Super Bowl -yleisölle tarjoiltiin juoma-, ruoka- ja automainoksia – Jeesus varasti kuitenkin huomion
12. helmikuuta, Suomen aikaan maanantain vastaisena yönä, pelattiin Yhdysvaltojen Arizonassa amerikkalaisen jalkapallon NFL-sarjan jokavuotinen loppuottelu.
Super Bowl on eräs maailman seuratuimmista urheilutapahtumista. Pelkästään Yhdysvalloissa sen lasketaan keräävän noin 100 miljoonaa tv-katsojaa.
Yhtä lailla kuin urheilullisesta annista – Kansas City vei tällä kertaa voiton Philadelphiasta – Super Bowlissa on kyse sen ympärille rakennetusta spektaakkelimaisesta viihdesirkuksesta. Väliajan päätähtenä nähtiin tällä kertaa Barbadokselta ponnistanut popsuuruus Rihanna.
Maailman vaikutusvaltaisimmat yritykset ostavat tauoille mainosaikaa lähetysoikeudet omistavalta Fox-kanavalta. 30 sekunnin mainoksen kerrottiin maksaneen 7 miljoonaa dollaria.
Yksi suurimmista puheenaiheista syntyi tänä vuonna hieman yllättäen – Jeesuksesta. Olut-, pikaruoka- ja sähköautomainosten lomassa näet esitettiin kaksi videota, joiden pääaiheena oli Jeesus Nasaretilainen ja hänen opetuksensa.
Ensimmäisessä mustavalkorainassa soi countrylaulaja Patsy Clinen If I Could See The World (Through The Eyes of a Child), ja herkissä pysäytyskuvissa näytettiin amerikkalaisia lapsia. Viesti kuului: ole lapsenkaltainen, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Minuutin mittaisella Love Your Enemies -videolla puolestaan kuvattiin ihmisten välisiä konflikteja. Rag ‘n’ Bone Manin Human-hitin soidessa muistutettiin Jeesuksen lähestymistavasta, jossa kasvava viha ja konfliktit voitetaan uhrautuvalla ja epäitsekkäällä rakkaudella.
Super Bowlista ostettu lähetysaika oli osa mittavaa, vuonna 2022 käynnistettyä He Gets Us -kampanjaa, jonka kokonaisbudjetin lasketaan nousevan jopa 100 miljoonaan dollariin. Kampanjan rahoittajat ovat rikkaita yksityisiä kristittyjä.
Kampanjassa Uuden testamentin ja koko kristinuskon keskushahmo halutaan brändätä uudelleen tuomalla hänet ja hänen opetuksensa nykypäivään.
Videoita kannattaa peilata myös amerikkalaista yhteiskuntaa vasten. Jeesuksesta rakennetaan siltaa, jolla on potentiaalia yhdistää sosiaaliluokkia, vähentää ennakkoluuloja ja syrjintää sekä murtaa puoluekannatukseen liittyvää kahtiajakoa.
He Gets Us -kampanja on ylittänyt Yhdysvalloissa valtakunnallisen uutiskynnyksen. Sisältöjen lisäksi on keskusteltu muun muassa siitä, kuinka videoiden kaupallinen ilme ja moderni brändin rakentaminen ylipäätään sopivat kristinuskoon.
Penkkiurheilija kyllä tietää, ettei avoin tunnustuksellisuus ole Super Bowlissa tai muussa huippu-urheilussakaan mitenkään epätavallista. On varsin yleistä, että pelaaja osoittaa touchdownin tai suuren voiton jälkeen kiitoksen kohti taivasta.