Helena Salakka: Meidän aikuisten tulisi muistaa varjella leikkiä ja lapsellisuutta
Lahden seurakunnat
Kesällä on ollut ilo seurata lapsia, kun he leikkivät luovasti esimerkiksi uimarannalla vesiliskojen uimakisaa ja sisällä taidemaalareiden kesäleiriä. Ei niin hauskaa puolestaan ole ollut huomata, miten Suomessa saa lapsilisää 17-vuotiaaksi, mutta lapsuus tuntuu loppuvan jo paljon aikaisemmin.
8-vuotias lapseni ehdotti vuotta nuoremmalle ystävälleen leikkipaikalla, että he laskisivat ison liukumäen "junana" eli kiinni toisissaan perätysten. "Se on ihan lapsellista", kaveri tuumasi. Yksi tuttu perheenäiti kertoi, että hänen 10-vuotias lapsensa ei osaa enää leikkiä. Ei leluilla kavereiden kanssa eikä ulkona leikkipaikoilla. Hänen äitinsä tokaisi, että kännykästä on tullut ykköslelu – ja ainoa lelu, jonka lapsi ottaa käteensä.
Mitä se kertoo yhteiskunnastamme, jos lapsi ei (o)saa olla lapsellinen? Mistä se kertoo, jos kouluikäisillä on vaikeuksia keksiä muuta tekemistä kuin olla kännykällä, jos kaveri tulee kylään?
Olen huomannut, että yksi arjen taito, jota lasten kanssa tulee harjoitella, on joutilaisuuden ja tylsyyden sietämisen taito. Kännykkä on helppo napata heti käteen, jos ei ole tekemistä. Minna Kivelä ja Paula Noronen ovat käsikirjoittaneet ja näytelleet hulvattomia äänisatuja Spotifyn Lasten sadut -podcastiin. Yksi niistä käsittelee sitä, kun lapsella ei ole mitään tekemistä ja miten äiti opettaa lastaan olemaan ihan rauhassa ja kutsumaan mielikuvista avukseen. Siitä alkaa melkoinen seikkailu.
Lapsellisuudessa ja leikkimisessä on ennen kaikkea kyse luovuudesta. Leikissä syntyy jotain, mitä ei ole ennalta käsikirjoitettu. Leikkiminen kehittää tutkitusti mielikuvitusta ja sosiaalisia taitoja. Leikkimisen kautta voi myös liittyä helposti mukaan porukkaan.
Näin koulujen ja työn alkaessa meidän aikuisten tulisi muistaa varjella leikkiä ja lapsellisuutta. Ne eivät näytä enää olevan itsestäänselvyyksiä. Eivät lapsille saati aikuisille.
Vaikka yläkouluikäinen lökäpöksyissään tai vahvassa silmämeikissään äkkiseltään voi näyttää siltä, että häntä ei paljon leikit kiinnosta, nämä nuoret paheksuvat sitä, jos yläkoulujen välituntialueilla ei ole keinuja tai kivaa tekemistä.
Kaupunkisuunnittelulla voidaan vaikuttaa siihen, antaako ympäristömme meille luvan hassutella ja leikkiä. Kouvolan kävelykadun suoraan maasta tulevat suihkulähteet saavat lapset juoksemaan niistä läpi – ainakin kesähelteellä.
Mitä kaikkea sellaista sinun asuinympäristössäsi voisi olla, joka saa liikkumaan, kokeilemaan ja hassuttelemaan yhdessä? Jossain kaupungeissa asfalttiin on maalattu erilaisia hyppyruutuja ihan tavallisille kaduille. Joissain kaupunginosissa vanhemmat ovat alkaneet järjestää alueen yhteisiä pihapelihetkiä – ja he osallistuvat itse myös mukaan, mikä on lapsista ihan ykköstä. Kyse ei siis ole mistään ihmeellisyyksistä.
Sallikaamme lasten olla lapsellisia.
Kirjoittaja on lahtelainen opinto-ohjaaja ja aineenopettaja.