Markku Ojanen: Päteminen on turhaa, armo on kuin itkevä isä, joka tulee tiellä vastaan
Luin pari vuotta sitten Aamulehdestä erään kirjailijan arvion, jonka mukaan Jumala on luterilaisessa Suomessa ankara ja tuomitseva, mutta Venäjällä lempeä ja armahtava. Tämä kuvastaa Suomessa yhä yleistä käsitystä Jumalasta, uskonnosta ja uskovaisista.
Olen liikkunut paljon uskovaisten joukossa, mutta en ole törmännyt tuollaiseen kuvaan. Vaikka ankaruuttakin on, yleistys tuntuu silti oudolta. Olen kuunnellut radiosta satoja jumalanpalveluksia, eikä niissä koskaan anneta Jumalasta sellaista kuvaa, että Jumala on ankara ja tuomitseva. Miten paljon saarnoissa onkaan puhuttu Jumalan armosta ja rakkaudesta! Tällainen synkkä jumalakuva on paljolti Vanhan testamentin alkuosan pohjalta nouseva kuva, joka yhä elää kirkkojen ja seurakuntien ulkopuolella.
Miksi se on niin yleinen? Yksilön aseman saanut länsimainen ihminen ei tahdo sietää minkäänlaisia elämäänsä kohdistuvia rajoituksia, ei etenkään silloin, kun ne esitetään jonkin auktoriteetin nimissä. Hän saattaa mukautua yhteisesti sovittuihin sääntöihin, mutta niitäkin hän kiertää, jos vain pystyy. Toiseksi — ja tämä on paradoksaalista — uskontojen vaatimukset, joita Paavali nimitti laiksi, kuvastavat ihmisen halua kerätä ansioita alistumalla ja täyttämällä lain. Sanoma, jonka mukaan Jumala hyväksyy ihmisen sellaisena kuin hän on, tuntuu loukkaukselta. Kaikki oma työ menee hukkaan. Haluamme pitää kahleistamme kiinni. Jeesus antoi uuden lain: rakkauden ja armon lain.
Tämä sanoma on yhä vallankumouksellinen. Sitä ei hyväksy ihminen, joka kyynärpäitään käyttäen kerää itselleen mammonaa. Sitä ei hyväksy ateisti, joka haluaa itse määrittää, mikä on oikein. Sitä ei hyväksy uskovainen, joka haluaa tavalla tai toisella osoittaa kelpoisuutensa Jumalan silmissä.
Ajattelen, että jokainen ihminen joutuu jossakin vaiheessa toteamaan, että hän ei kykene toimimaan niin kuin haluaisi, vaan tunnistaa itsessään jotakin sellaista, mitä kammoaa. ”Olen toiminut itsekkäästi, muita vahingoittaen. Tunnen suurta avuttomuutta silloin, kun haluan saada jotakin myönteistä aikaan.” Sitä ruokkivat nykyajan vaatimukset: pitää tehdä tulosta, menestyä, hallita, pärjätä. Ihmisarvo on kuitenkin luovuttamaton asia eikä riipu tuloksista tai menestyksestä. Täysin epäonnistunut ihminen saa armon Jumalan silmissä.
Kirjailija Francis Spufford on tiivistänyt armon upealla tavalla: "Parasta, mitä kirkko voi säilyttää, on armo, kertomus Jumalan rajattomasta anteliaisuudesta. Kristus toimii tässä monin tavoin puutteellisessa kirkossa syyllisten kansainväliseen liigaan kuuluvien keskellä. Armo on anteeksianto, jota emme voi ansaita. Armo on itkevä isä, joka tulee tiellä vastaan. Armo on tragedian hyväksymistä avoimin sylin, ja silti kaikki kääntyy ihmeellisesti hyväksi. Armo on sitä, mitä turhalta tuntuva kuolema pääkallokukkulalla sai aikaan."
Kirjoittaja on psykologian emeritusprofessori, onnellisuustutkija ja tietokirjailija.