Markku Ojanen: Voiko empatia olla vahingollista?
Onko empatia toisen ymmärtämisen ja auttamisen edellytys vai johtaako se meitä harhaan? Empatian arvostelijat ovat väittäneet, että se kohdistuu vain lähellä oleviin ja samanlaisiin ihmisiin ja siten rajoittaa auttamisen piiriä.
Filosofi Heidi Maibomin mukaan tämä ei pidä paikkaansa, sillä toisen ihmisen näkökulman omaksuminen edistää auttamista ja oikeudenmukaisuutta. Olemme usein itsekeskeisiä, mutta sen voi tajuta ja sitä voi torjua. Uskomus, että olemme objektiivisia, on hänen mukaansa suurempi harha kuin uskomus empatian vahingollisuuteen.
Kun tunnustaa alttiutensa harhaisuudelle, voi tehdä parannusta. Se tosin on vaikeaa, sillä uskomme, että näemme maailman sellaisena kuin se on. Muiden, ei suinkaan meidän, tehtävä on muuttaa tulkintojaan ja mielipiteitään. Jeesuksen sanat osuvat yhä oikeaan: ”Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa hirttä omassa silmässäsi?” (Matt. 7:3.)
Neutraalia asennetta korostavat pelkäävät, että tunteet saavat meidät huolehtimaan vain kaltaisistamme ihmisistä. Silti moni on kokenut voimakasta empatiaa nähdessään kuvia tai elokuvia kärsivistä lapsista tai Ukrainan sodan kauheuksista. Syntyy voimakas tunne siitä, että hätä on todellinen ja apua tarvitaan ja sitä halutaan antaa.
Tunteet vaikuttavat kaikkeen, mitä teemme. Kun näemme jonkun pelkäävän, tunnistamme samalla omia pelkojamme, samaistumme hänen kokemukseensa ja tunnemme empatiaa. Ymmärrämme jotakin siitä, miltä hänestä tuntuu ja mitä hän haluaa. Silloin on paljon helpompi tehdä jotakin hänen hyväkseen.
Kaikilla on kokemuksia ihmisistä, jotka ovat avun tarpeessa, mutta empatian kokemusta ei synny – ja apu jää antamatta. Voi ajatella, että nuo ihmiset ovat itse aiheuttaneet oman kovan kohtalonsa. Varmaan on myös niitä, jotka voittavat tämän kokemuksensa, mutta monille se on vaikeaa.
Jos ei ole omaa lasta tai omat lapset ovat olleet terveitä, voiko ymmärtää niitä vanhempia, jotka ovat menettäneet lapsensa? Silloin empatian ja ymmärtämisen rajat tulevat vastaan, sillä lapsen kuolema on ankara kokemus. Empatian kriitikot ovat siinä oikeassa, että voimakas samastuminen toisen kokemukseen voi johtaa avuttomuuden kokemukseen.
Kuitenkin maailma olisi paljon pahempi paikka ilman kykyä asettua toisen asemaan ja kokea empatiaa. Neutraali puolueettomuus on vaikeata eikä ole toivottavaa. Jos suhtaudumme täysin neutraalisti ja puolueettomasti – mikä on mahdotonta – silloin olemme samalla välinpitämättömiä. Tunteettomuuden vaatimus on kohtuutonta ja epäinhimillistä. Objektiivisuuden periaate ei tuota hyvän elämän kannalta hyvää lopputulosta. Koska kyse on siitä, kuinka voimme elää yhdessä ihmisinä, se vaatii inhimillistä perspektiiviä.
Toisen perspektiivien huomioiminen edistää myönteistä kanssakäymisessä. Empatia laajentaa tietoisuutta siitä, kuinka kapea ja minäkeskeinen kuva maailmasta voi olla. Empatian avulla maailmankuva laajenee. Silloin on mahdollista tulla paremmaksi ihmiseksi ja edistää oikeudenmukaisuutta. Sitä toki haluavat nekin, jotka eivät empatiaa arvosta.
Kirjoittaja on psykologian emeritusprofessori, onnellisuudentutkija ja tietokirjailija.