Huippumuoti kohtaa diakonian
Emilia Malin
Kaikki alkoi ompelukoneen ja saumurin huollosta. Lähes käyttämätön saumurini lepäsi 20 vuotta kaapissa ja miten olinkaan säästänyt siihen rahaa lasten ollessa pieniä. Aloitettua työni diakoniassa ruuhkavuosien keskellä ompelut unohtuivat. Kokenut korjaaja sai onneksi molemmat koneet taas surraamaan.
Kevään aikana seurasin televisiosta Muodin huipulle 2024 -sarjaa, lempiohjelmaani. Uransa alussa olevat muotisuunnittelijat kisasivat hypystä alansa huipulle. En niinkään ollut kiinnostunut huippumuodista, vaan prosessista, jossa luodaan uutta ja käyttäjälle yksilöllisesti soveltuvaa vaatetta.
Pikkuhiljaa mielessäni alkoi pyöriä ajatus, miten lähellä toisiaan ovatkaan ihmisen ulkoinen ja sisäinen varustaminen. Vaikkakin vaatetus näkyy kaikille ja sisäinen maailma on yksityinen. Ja miten samat teemat ovat auttamisen ja vaatesuunnittelun ytimessä, yhteys kehoon ja tunteisiin sekä pyrkimys täyttää itsemme kokoinen kolo tässä elämässä.
Mielikuvissani apua hakevan takki voi olla liian pieni, jolloin omat lahjat ja rohkeus elää omaa elämää ovat tukahtuneet. Liian pienen takin näkevät muutkin ja huomaavat tilaisuutensa tullen kävellä röyhkeästi yli. Tai takki voi olla liian suuri, liikaa odotuksia, liikaa haasteita, ja ihminen väsyy. Sopivaan takkiin tarvitaan uudet kaavat ja asiaan paneutunut ompelija. Sellainen, joka kyselee, millaista mallia asiakas on miettinyt. Ja väriä, ehkä sitä pitää ensin miettiä yhdessä. Ehkei aina mustaa, tai ruskeaa, vaan vähän sekaan punaista, keltaista tai rohkeaa oranssia. Mihin vaatteen kantaja olisi valmis, millainen on hänen unelmansa elämästä?
Erityisen tarkasti valmistetaan surua kohdanneen henkilön vaate. Sureva ehdottaa viittaa, lämpöistä, pehmeää, johon voisi kääriytyä ja kokea olevansa turvassa. Ompelija kuuntelee tarkkaan asiakkaansa toiveet, tekee niiden mukaan ja ymmärtää, että takkiasioihin päästään vasta, kun surevan viitta on laskostettu sivuun ja nostettu hyllylle.
Joskus, vahingossa, vaatteen sovitusvaiheessa neula saattaa pistää kivuliaasti asiakasta. Ompelija pahoittelee vahinkoa ja yrittää olla vielä tarkempi jatkossa. Viisas auttaja tarkastaa aina välillä, onko ymmärtänyt oikein kuulemansa asiat. Jos suhde on turvallinen, asiakas kyllä kertoo rehellisen vastauksen. Jos väärinkäsityksiä on sattunut, ne selvitetään ja kipua aiheuttaneet sanat menettävät merkityksensä.
Muodin huipulle -ohjelmassa suunnittelijat kuulevat olevansa niin hyviä, kuin heidän viimeisin suunnittelemansa vaate on. Sopiikin pohtia näin eläkkeelle siirtymisen kynnyksellä, missä eniten haluaisin auttajana onnistua? Vastaus on: Minä näen Sinut.
Kirjoittaja on Joutjärven diakoniatyöntekijä