Sielunhoitajan perusta on luottamus ja aitous – että antautuu hetkeksi toisen käytettäväksi
Ajattelen, että kirkon sielunhoitoa voi tehdä monella eri tavalla. Yksi on perehtynyt johonkin terapeuttiseen menetelmään. Toinen on luonnostaan luova ja osaa asettautua toisen asemaan. Pohjana kaikelle on luottamus. Monta tietä vie Roomaan.
Seurakuntalainen voi hyötyä myös luovista menetelmistä, kuten piirtäminen, kirjottaminen, muovailu tai terapeuttiset kortit. Jos sielunhoitaja on perehtynyt erilaisiin terapiasuuntauksiin, hän voi hyödyntää niitä luottamuksellisessa keskustelussa seurakuntalaisen kanssa. Parin ja perheen rakenteisiin keskittyvä terapeutti tai sielunhoitaja kiinnittää huomionsa keskustelussa niihin rakenteisiin, struktuureihin, joihin seurakuntalaisen arki ja ihmissuhteet asettautuvat. Sielunhoitaja/terapeutti voi olla kiinnostunut seurakuntalaisen tarinasta. Kertoessaan asioitaan seurakuntalainen luo puheessa tarinaa, jota voidaan tarkastella. Puhuessaan hän luo jaettua todellisuutta. Miten tämä voisi muuttaa tarinansa, jotta tarina muuttuu todellisessa elämässä myönteiseen suuntaan?
Ratkaisukeskeisesti suuntautunut sielunhoitaja pyrkii näkemään ja keskustelemaan tulevasta ja pienistä muutoksista. Kun sielunhoitaja kokee, että seurakuntalainen voisi hyötyä kotitehtävistä ja ajatusten ja tunteiden tarkkailusta, sielunhoitaja voi hyödyntää kognitiivista lähestymistä. Avoimessa dialogissa myös sielunhoitaja on aktiivinen, tarkkailee itseään ja kertoo tuntemuksistaan ja ajatuksiaan, joita seurakuntalaisen tarina hänessä herättää.
Lahden perheasian neuvottelukeskuksessa käytetään menetelmänä niin sanottua integratiivista lähestymistä. Kuten kuopiolainen ystäväni sanoo: "Vähän sitä sun tätä." Toisin sanoen käytetään erilaisia teoriataustoja soveltaen keskustelun aikana.
Ehtoollinen, rippi ja rukous ovat keskeisiä kirkon sielunhoidossa. Tällöin Jumala itse hoitaa ja seurakuntalainen saa jäädä armon varaan. Ehtoollisen voima ei riipu ihmisen kokemuksesta tai minkään terapiateorian tuntemuksesta, vaan hän saa uskossa heittäytyä armon lepoon. Siinä tapahtuu jotakin, mitä ihminen ei voi mitätöidä, ajattelipa tai tuntisi hän mitä tahansa. Sielunhoitajan perusta on luottamus, aitous ja se, että antaa itsensä hetkeksi toisen käytettäväksi.
Kirjoittaja on perheneuvoja.