Miikka Ruokanen: "Lutherin teologian yksi tarkoitus oli nöyryyttää salaylpeää kristittyä"
Kysymykseen, miksi jotkut uskovat ja toiset eivät, ei Miikka Ruokasen mielestä ole tyydyttävää vastausta. "Me emme tunne Jumalan mieltä; jos tuntisimme, olisimme itse jumalia." Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Miksi toiset uskovat ja toiset eivät? Miksi kristillinen julistus vaikuttaa ihmisiin niin eri tavoin?
Aihetta pohti Lähetysyhdistys Kylväjän Lähetyksen kesäpäivillä professori Miikka Ruokanen. Ruokanen on teologian ja filosofian tohtori sekä dogmatiikan emeritusprofessori Helsingin yliopiston teologisesta tiedekunnasta.
Hän valmistelee paraikaa kirjaa, joka käsittelee uskonpuhdistaja Martti Lutherin ja humanisti Erasmus Rotterdamilaisen 1520-luvulla käymää oppikiistaa armosta.
Erasmus (1467–1536) oli joitakin vuosia Lutheria (1483–1546) vanhempi. Edellinen ammensi ajatteluunsa muun muassa Oxfordin, Pariisin ja Bolognan tiedemaailmasta. Molemmilla oli kriittisiä näkemyksiä suhteessa katoliseen teologiaan.
– Erasmus vetosi Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja piti kiinni ihmisen minimaalisesta tahdon vapaudesta. Tähän perustuu ihmisten oma vastuu, Ruokanen eritteli.
Luther puolestaan kielsi tyystin ihmisen osuuden.
– Luther piti ihmistä vahvasti epäuskon, itserakkauden ja pahuuden orjuuttamana. Ihminen ei voi edes toivoa vapautumistaan, jollei Pyhä Henki ensin kosketa hänen sisintään, sydäntään ja mieltään.
Molemmat olivat oppineita ja pyrkivät uudistamaan kirkkoa.
– Perusidea oli kuitenkin erilainen: siinä missä Erasmus tähtäsi kirkon ja kristittyjen moraaliseen uudistumiseen, Luther korosti elävää uskoa.
Ruokanen huomauttaa, että Luther ei ollut ajatuksineen yksin. Arvostellessaan Erasmuksen näkemyksiä Luther nojautui aina kirkkoisä Augustinukseen (354–430), läntisen teologian suurimpaan auktoriteettiin.
Ruokasen mukaan Erasmus edusti myöhäiskeskiajan katolisuuden järkiperäistä armon ideaa: siltä joka tekee voitavansa, ei Jumala kiellä armoaan.
– Lutherin mielestä ihminen ei kuitenkaan voi itse valita vapautumistaan synnistä. Pelastuminen ei siten riipu psyykkisestä kapasiteetista, vaan se perustuu yksin armoon. Lutherin teologian yksi tarkoitus oli nöyryyttää hengellisesti salaylpeää kristittyä. Tällainen Erasmuskin hänen mielestään ehkä oli.
Kysymykseen, miksi jotkut uskovat ja toiset eivät, ei Ruokasen mielestä ole tyydyttävää vastausta.
– Me emme tunne Jumalan mieltä; jos tuntisimme, olisimme itse jumalia.
Se, että ihmisellä ei ole vapaata ratkaisuvaltaa suhteessa Jumalaan, ei kuitenkaan Ruokasen mielestä tarkoita sitä, etteikö ihmistä voisi haastaa kääntymykseen.
– Jumala toimii omalla salatulla tavallaan.
Miikka Ruokanen jäi Helsingin yliopistosta eläkkeelle 2019. Hän jatkaa luennoimista Kiinassa Nanjingin teologisen yliopiston professorina.
Ruokanen on osallistunut aktiivisesti evankelis-luterilaisen kirkon keskusteluun. Hänet muistetaan muun muassa vuoden 2010 ehdokkuudestaan arkkipiispan tehtävään.
Esitystä kuunteli Vierumäen Country Clubilla salintäyteinen yleisö.