Kallio-ilmiö on totta myös Lahdessa, ja näin se haastaa seurakunnat
Nuorten aikuisten tavoittaminen on kirkolle visainen pähkinä, jonka pureksiminen ei käy helposti.
Huolestuneimmat huokailevat, että kirkko on hukannut milleniaalit. Milleniaaleilla tarkoitetaan Y- ja Z-sukupolvien edustajia eli noin 18–35-vuotiaita suomalaisia. Rippikoulu on tutkimuksien mukaan monille hyvin myönteinen kokemus. Kuitenkin viimeistään isosvaiheen jälkeen enemmistö etääntyy seurakunnan toiminnasta.
Kirkon jäsenyys on muuttunut yhä enemmän tietoiseksi valinnaksi. Heikkenevä jäsenpito näkyy esimerkiksi kastettujen lapsien määrän vähenemisenä.
Kehitys on voimakkainta suurten ja keskisuurten kaupunkien keskustoissa, joissa Lahti tuoreen Milleniaalien kirkko -tutkimusohjelman mukaan vertautuu jo pääkaupunkiseutuun, Turkuun ja Tampereeseen. Puhutaan "Kallio-ilmiöstä": tiheillä keskusta-alueilla vain marginaalinen osa nuorista aikuisista on kiinnostuneita uskonnosta ja hengellisyydestä.
Kaupunkiympäristöissä painottuvatkin uskonnottomat, pääasiassa itseensä luottavat henkilöt sekä esimerkiksi tasa-arvo-, ympäristö- ja koulutuskysymyksistä kiinnostuneet universalistit.
Kaksi muuta segmenttiä, avomieliset tapakristityt sekä perinteiset uskovat, jäävät Lahdessa vähemmistöksi. Heitä löytyy enemmän pieniltä paikkakunnilta ja varsinkin pohjoisesta Suomesta.
Kirkon tavoitteet ovat sinänsä kirkkaat. Ensinnäkin halutaan, että kokemus kirkon jäsenyydestä lujittuu ja monipuolistuu.
Toiseksi tavoitteena on, että nuoret aikuiset pitävät kastetta tärkeänä ja haluavat tuoda myös omat lapsensa kasteelle. Kolmantena pyrkimyksenä on, että seurakuntiin syntyy uutta yhteisöllisyyttä, jossa vapaaehtoisuus on kiinteä osa toimintaa.
Milleniaalit näkevät kirkossa myös myönteisiä asioita. Seurakunnat tekevät hyvää, edustavat traditiota ja pysyvyyttä, ja kirkkoon tiivistyy historiallista tarinaa ja materiaa. Kirkko on naapuri, jolta voi pyytää apua hädässä.
Ongelmiksi mainitaan ummehtunut kiistely tasa-arvokysymyksistä, vaikea teologinen sanasto sekä tietynlainen, ylhäältä alas johdettu hengellisyyden malli.
Seurakunnissa on runsaasti vaikuttajia, jotka ovat nähneet kirkon loiston aikana, jolloin milleniaalit eivät olleet vielä syntyneetkään. Rinnalle, 2020-luvun kirkkoa rakentamaan, tarvittaisiin nyt nuoria tuulettamaan vanhoja käsityksiä. Huomio huomio, seurakuntavaalisyksy on tulossa, tässä voi olla tilaisuutesi!
Traditionalistien puheissa toistuu ajatus, jonka mukaan kirkko toimisi oikein kirkastamalla perustehtäväänsä. Kirkon on kuitenkin myös muututtava sen jäsenten mukana – ja ennen kaikkea kuunneltava heitä enemmän.