Lahdessa pyhäkoulua on muokattu lapsen näköiseksi – "Kristitty voi olla monella tavalla"
”Antakaa lasten osallistua. Luottakaa, että puhumme kristillisestä uskosta turvallisesti”, sanoo 10 vuotta pyhäkouluja pitänyt Launeen seurakunnan pappi Riitta Särkiö. Kuva Launeen seurakunnan perhekerhosta. Kuva: Jani Mahkonen
Jani Mahkonen
Koronaluvut pakottivat perumaan kouluun lähtevien siunaamisen. Sana ei ehtinyt kaikille ja kirkon pihaan kertyi väkeä, ensin kymmenen, lopulta yli viisikymmentä. Lahtelainen lapsi- ja perhetyön pappi Riitta Särkiö valmisteli kotipihassa grilli kuumana odotettua perhejuhlaa, mutta lähti kirkolle kertomaan harmillisesta peruuntumisesta.
– Siellä joku jo itkikin, että kaikkiko perutaan. Ei sellaisessa tilanteessa voinut muuta kuin siunata lähtijät. Hyvin se kävi siinä pihalla, enempiä suunnittelematta, turvavälein.
Elämänkaaren käänne muistuttaa suurista kysymyksistä ja saa hakemaan yhteyttä ja siunausta. Mutta miten rakentaa pienen kristityn identiteettiä? Onko kirkossa korkea kynnys?
Särkiö arvelee, että kynnys on mielikuvissa korkeampi kuin oikeasti. Erilaisten tapahtumien, raamattuseikkailujen ja kummiretkien kautta on helppo tulla mukaan. Päivähoidon ja koulun joulu- ja pääsiäiskirkot tekevät seurakuntaa tutuksi.
– Antakaa lasten osallistua, Särkiö neuvoo.
– Luottakaa, että puhumme kristillisestä uskosta turvallisesti. Kaste ja sen jälkeen siirtyvä kristillinen perinne on oman uskon äidinkieltä, ponnahduslauta katsomusten maailmaan.
Riitta Särkiö on pitänyt kotipyhäkoulua kymmenen vuotta. Tapaamisesta on tullut tärkeä myös lasten vanhemmille. Silti pyhäkouluista on monin paikoin luovuttu. Toisille sanasta tulee jähmeä olo. Kokoontumisaikakaan ei ole kaikille ideaali. Sunnuntaiaamua paremmin voisi vetää koulumatkan varressa toteutuva välipalapyhäkoulu.
– Meidän pitäisi kirkossa itse uskoa asiaamme ja ymmärtää, että myös suhteessa yhteiskuntaan on tarjottava täysin laimennetun sijaan niin vahvaa pitoisuutta kuin mahdollista, Särkiö sanoo.
Hengellisten asioiden vaikutuspiirissä oleminen riittää. Monelle jo kirkkoon tuleminen on kulttuuriretki.
– Tärkeintä on oppia rukoilemaan. Kuulla, millainen Jumala on. Että vaikka rukous ei varjele pahalta, elämän myrskyssä Jumala on rukoilijan kanssa. Lapsena opittu säilyy vuosikymmenien päähän. Kun tapaan muistisairaan, hän osaa yhtyä Enkeli taivaaseen. Toivon, että tämänkin ajan lapsille tallentuisi lauluja mieleen.
Pyhäkoulua ei vaivaa vain vanhentunut mielikuva vaan myös ajatus, että se on tarkoitettu vain hevijuusereille.
– Me suomalaisethan elämme kristinuskoa todeksi arjessa, mutta sanomme, että emme ole uskovaisia, kuvaa Lahden seurakuntien varhaiskasvatuksen esimies Taru Lehtonen.
– Kristitty voi kuitenkin olla monella tavalla. Eikä pyhäkoulu enää tarkoita paikallaan istuvia lapsia ja Raamattua opettavaa aikuista. Se on yhteistä tekemistä ja oivaltamista.
Lapsenkokoinen lähestymistapa kunnioittaa lapsen omaa ajattelua ja hänelle ajankohtaisia kysymyksiä.
– Ehkä pyhäkoulua kuvaisi paremmin sana pyhä leikki, Lehtonen sanoo.
– Tarvitsemme kirkossa keskustelua tavoista, joilla lasten hengellisyyttä tukea.
Uutena kokeiluna on aloittanut kirjepyhäkoulu. Postiluukusta kopsahtaa tehtäviä ja kertomus lapsen omalla nimellä. Se sopii myös sille perheelle, jota kirkon kynnys arveluttaa.
Pyhäkouluun ovat tervetulleista kaikenikäiset lapset. Pyhäkoulutietoa ja ohje kirjepyhäkoulusta: lahdenseurakunnat.fi/tule-mukaan/lapsille-ja-lapsiperheille/pyhakoulut