"Mäkilähtoavustin on poikaa Lahden mäissä"
Veijo Pesonen on ruokakuski, joka ajaa täyssähköautoa. Sen hiljainen äänimaailma korvataan joko radion musiikilla tai omalla laululla.
Veijo Pesonen
1. Veijo Pesonen, kuinka kauan olet tehnyt ateria- ja elintarvikekuljetuksia seurakunnalla?
"Olen ajellut pakua vajaat kaksi vuotta. Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle perheneuvojan virasta Lahden seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksesta. Perheneuvojan hommia tein runsaat kaksikymmentä vuotta kolmella eri paikkakunnalla. Eläkkeelle jäätyäni mietin, että terapiahommat on nyt tehty. Kuitenkin pakukuskin ohella pikkuisen olen edelleen tehnyt terapiaa. Olin pohtinut, että voisin tehdä "jimiä", eli jotain ihan muuta. Katselin pakukuskin hommia ja monitoimikeskus Takataskusta sitten tärppäsi. Olen tehnyt seurakunnassa diakoniaa useita vuosia. Niissä hommissa tuolloin vuosia sitten jaettiin ruokalappuja ja annettiin vaatteita varastokaapeista. Ajokortin ajettuani nuorena miehenä olin muutamassa konepajayrityksessä pakulähettinä. Taitaa ympyrä nyt sulkeutua."
2. Kerro tyypillisestä kuljettajan päivästäsi.
"Sapuskaa vien joka päivä. Maanantaisin ei ole yhteisruokailuihin ruoan vientiä, haen vain leipää Launeen Cittarista. Muina päivinä vien apetta seurakuntien yhteisruokailuihin eri puolille Lahtea kirkkoihin ja seurakuntakoteihin. Päivä lähtee käyntiin arkisin n. klo 7.30. Klo 10.30 lähden viemään aterioita yhteisruokailuihin. Parina päivänä haen hävikkiruokaa Salpausselän ja Launeen seurakuntien aamupalalle ja brunssille. Näiden lisäksi vien, tuon, noudan ja pomon luvalla ostelen toivottuja ja luvallisia tavaroita."
3. Diakoniatyöllä on nyt käytössään upouusi täyssähköauto ateria- ja elintarvikekuljetuksia varten. Millaista sähköautolla on ajaa?
"Paristopaku on erinomainen ajaa, se on voimakas ja näppärä. Sen tavaratila on hiukan pienempi kuin edellisessä pakussa. Ennen ajoa on hyvä tietää, että alla on 2,3 tonnia painoa. Samoin on hyvä tiedostaa, että auton pohjaa tulee varoa kuin silmäteräänsä, siellä on painava akku. Siihen ei saa tulla naarmuja eikä kolhuja. Kun tottuu lukemaan "polttoaineen", akun varauksen kulutusta prosentteina, ajelu on aika huoletonta."
4. Saatko tehtyä koko päivän kuljetushommat yhdellä latauksella? Loppuuko virta ennemmin miehestä vai autosta?
"Päivän, kahden ajot hoituu lämpimillä ilmoilla hyvin yhdellä latauksella. Pakkasilla pistin pakun piuhaan joka yöksi. Kuskin virta kuluu nopeammin kaikenlaisia kaahaajia väistellessä. Mahtaisikohan paristopaku ärsyttää...? Lämpimällä ilmalla akku lupaa noin 300 km ja pakkasilla noin 200 km ajoa."
5. Kerro autostasi (tähän voit kertoa kaikki tekniset tiedot, joita autoista ymmärtämätön toimittaja ei osaa kysyä).
"Pakussa on voimaa reilut parisataa heppaa, eli " kyllä lähtee". Takaveto on nautinto ajaa, kaikki on tehostettua. Mäkilähtoavustin on poikaa Lahden mäissä. Autossa on myös nerokas kinesteettisen energian takaisinotto. Ns. moottorijarrutuksessa auto lataa paristoa. Kerralla kulkee yhteisruoat ja enimmillään autoon saa mahtumaan 40 leipälaatikkoa, testattu on!"
6. Mikä on mielestäsi parasta sähköautossa?
"Ajo-ominaisuudet; voima ja ketteryys ovat kaupunkiajossa loistavat. Kärry on hiljainen. Lisäksi, koska sähköpakulla ajetaan vain muutama kilometri kerrallaan, kylmän polttomoottorin aiheuttamia hiukkaspäästöjä ja hiilidioksidia ei pääse luontoon."
7. Onko sähköautossa jotain ärsyttävää?
"Paku on vielä uudenkarhea, joten en vielä osaa sanoa erilaisia kestävyysjuttuja, kuten renkaiden kuluminen, alustan nivelien ja jousitusten kestävyys, akun ikä yms. Joskus pakkasaamuina potuttaa, että enemmänkin kilometrejä akku voisi antaa. Tähän asti virta on riittänyt, vaikka ihan täyteen 80 prosenttiin ei yön lataus riitä. Formulatermeillä pari kertaa on menty "ihan höyryillä" ennen tolppaan laittamista."
8. Mitä kaipaat polttomoottoriautosta?
"Polttomoottoriautossa kunnon pärinää jään kaipaamaan. Eräs työtoveri tokaisi esitellessäni paristopakua, että "polkases, poika, vähän kaasua, niin kuullaan". Hiljaista oli!"
9. Missä lataat autoa - kotipihassa vai firman piikkiin?
"Auto ladataan Launeen kirkolle laitetussa lataustolpassa. Se on kohtalaisen hidas, varsinkin pakkasilla yön aika ei aina riitä. Tästä johtuen työnantaja on mahdollistanut puhelinapplikaation käytön läheisessä marketissa, juuri pakkaspäivien varalle. Se on erinomainen turvallisuusasia. Paristopakua kun ei saa hinata eikä sillä saa hinata. Kun sähköt loppuvat, jarrut loppuvat."
10. Koska sähköauto on niin hiljainen, tuotatko äänimaailmaa omin voimin, esimerkiksi laulamalla?
"Kun aamulla polkaisen paristoni liikkeelle, vaikein valintani autolähetinhommassa on löytää oikea radiokanava mielentilaani. Jos ei löydy, laulan ja kovaa!"