Lahtelaisilta kirkolliskokousedustajilta nuhteita piispojen esitykselle – "Uuden testamentin opetus avioliitosta on hyvin selkeä"
Piispojen esitys uudeksi avioliittokäsitykseksi on saanut useilta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piirissä vaikuttavilta herätysliikkeiltä osakseen kitkerää arvostelua. Kuva: Markku Lehtinen
Markku Lehtinen
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous esittää kirkolliskokoukselle, että kirkkojärjestykseen lisättäisiin säännös rinnakkaisista avioliittokäsityksistä. Näistä ensimmäisessä avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä ja toisessa kahden henkilön välisenä. Käsitykset ovat teologisesti eri tavoin perusteltuja.
Esitys on saanut useilta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piirissä vaikuttavilta herätysliikkeiltä osakseen kitkerää arvostelua. Kymmenen järjestöjohtajan allekirjoittama kannanotto on luettavissa esimerkiksi seurakuntalainen.fi-verkkosivuilta.
Lahtelaisista kirkolliskokousedustajista Vuokko Vänskä ja Kari Simolin ilmoittavat yksiselitteisesti vastustavansa piispainkokouksen esitystä.
Vänskä katsoo, että kristillinen avioliittokäsitys miehen ja naisen välisenä liittona perustuu Raamattuun ja sen perusteella Jumalan luomistyöhön.
– Jos piispainkokouksen esitysluonnos hyväksyttäisiin kirkossamme, se ei koskisi vain kristillisen ihmiskäsityksen ja avioliittokäsityksen murtamista, vaan käytännössä se olisi luopumista Raamatun sanasta ja kirkon opin radikaalia muutosta, Vänskä arvioi.
Mikäli esitys menisi kirkolliskokouksessa läpi, papit saisivat oikeuden toimia kummankin hyväksytyn avioliittokäsityksen mukaisesti. Papilla olisi mahdollisuus toimittaa samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon vihkiminen tai avioliiton siunaaminen, mutta hän voisi siitä myös pidättäytyä.
Samaa sukupuolta olevien parien oikeus saada kirkollinen vihkiminen säädettäisiin seurakunnan velvollisuudeksi ja tämän toteutuminen kirkkoherran tehtäväksi.
Kari Simolin vetoaa kirkkojärjestyksen alkusanoihin. Niiden perusteella kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan tunnustuskirjojen periaatetta, jonka mukaan kaikkea kirkon oppia on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.
– Uuden testamentin opetus avioliitosta on hyvin selkeä. Avioliitto on yhden miehen ja yhden naisen välinen liitto. Se on tarkoitettu elämän kestäväksi, Simolin katsoo.
Simolinin mukaan myöskään homoseksuaaliset parisuhteet eivät ole Jumalan tahto.
– Raamatusta ei löydy kohtaa, jossa suhtauduttaisiin myönteisesti tai osoitettaisiin hyväksyntää homoseksuaaliselle elämänmuodolle.
Salpausselän kirkkoherra Sari Kuirinlahti katsoo asiaa toisesta näkökulmasta.
– Avioliiton solmiminen kuuluu maallisen regimentin piiriin eikä se ole pelastuskysymys. Arvostan piispainkokouksen pyrkimystä rakentaa kompromissiesitys ja mielenkiinnolla seuraan, millä tavalla sitä moninaisen kritiikin avulla vielä muokataan. Useimmat varmaan ymmärtävät, että Raamatun tekstit liittyvät syntyaikojensa kontekstiin. Raamatun hepreassa ei edes ole sanaa ”avioliitto”.
Kuirinlahti väläyttää, että kirkko voisi harkita luopumista vihkimisoikeudesta.
– Avioliittokäsitys on ruohonjuuritasolla jo päivittynyt ja edelleen päivittyy. Raamatun tutkimusta tehdään kuitenkin monella tavalla ja tulkinnat hajaantuvat. Pahoin pelkään, että avioliittokäsityksen uudistaminen voisi aiheuttaa kirkon hajoamisen. Siksi helpoin tie eteenpäin olisi vihkimisoikeudesta luopuminen.
Piispainkokous hyväksyi kirkkojärjestyksen muutosesityksen 12. maaliskuuta. Yksi piispainkokouksen jäsen, Lapuan piispa Matti Salomäki, jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.
Kari Simolin arvioi, että vaikka piispat pyrkivät esityksellään ykseyteen, se toimii kuitenkin päinvastoin aiheuttaen hajaannusta.
– Jo pelkkä esitys on aiheuttanut valtavaa huolta seurakuntalaisissa. Ihmetellään ja surraan, miten piispat yhtä lukuun ottamatta voivat olla hylkäämässä Raamatun yksiselitteisen opetuksen.
Avioliittokäsityksen muuttaminen vaatii kirkolliskokouksessa kolmen neljäsosan määräenemmistön. Esityksen läpimeno on epävarmaa.
– Jos esitys menisi läpi, vaikka siltä ei näytä, avioliittokiista jatkuisi hieman toisenlaisissa muodoissa. On myös oletettavaa, että perinteiselle avioliittokäsitykselle ei kuitenkaan olisi kohta tilaa kirkossa. Toivoisin, että piispat tekisivät vielä uuden harkinnan ja eivät lähettäisi tätä esitystä kirkolliskokoukselle.
Lue lisää aiheesta
Piispojen uuden esityksen mukaan papilla olisi mahdollisuus toimittaa samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon vihkiminen tai avioliiton siunaaminen, mutta hän voisi siitä myös pidättäytyä. Kuva: Markku Lehtinen
Markku Lehtinen